Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad blir uppdateringen i garderoben?

Featured Replies

Publicerat

Jag har:

6,5x55 - Huskvarna modell 1640

.30-30 Winchester modell 94

.22WM Winchester modell 9422 M

12/70 Hagelgevär FN (Browning Double Auto)

Skulle vilja utöka med:

308 Tikka T3x Light Adjustable

En hagelbock 12/70 - Gärna en Browning eller Beretta men verkar vara rätt dyra 

Frun har en .22 LR - Anschutz modell 1416 så den finns också, annars hade jag ju behövt en .22 LR.

• Svar 67
  • Visningar 3,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Varför ska detta + begreppet existera överhuvudtaget? Ge oss en garderob att förhålla oss till vare sig det är 6 eller 8 eller 10 vapen, allt annat blir bara löjligt innefattande mer eller mindre

• Det är precis detta jag menar! På pressträffen gjorde dom ett stort nummer av att allt ska bli enklare, ändå håller dom fast vid det ultra byråkratiska +2 som enbart försvårar allting. State

• Helt vettigt Mike! Säg att du som jägare får skaffa 10 vapen. Punkt. Att behöva motivera och böka till höger och vänster skapar bara grund för godtycklighet, merarbete för motståndsenheten och trassel

Posted Images

Publicerat
  • Författare
12 hours ago KJE81 sa:

Måste dels byta ut vapenskåpet mot ett större om jag vill få in fler än 1 vapen till och jag kan hursomhelst ärligt talat inte hitta på något vapen som jag vill ha (och som jag har råd med) just nu :)

Den ekonomiska biten blir ju svår men den andra så tror jag forumet med glädje bidrar med dina för dej ännu okända behov :D

7 hours ago Skånepåg sa:

Det blir en 9.3a för det villhöver jag.. har inte bestämt fler detaljer än så men det blir det iallafall. Pågen börjar också närma sig uppsiktsjaktsåldern så kan ju vara bra att ha ett kulgevär till i skåpet. Sen behöver jag en hagelbössa, kan inte besluta mig om det ska vara en 28a för skojs skull eller en långpipig sportingbock för dom blåsiga dagarna när fåglarna flyger riktigt fort och högt.

No 9 o 10 kunde jag ju tänka mig som parbössor, men kan kanske bli lite knixigt att motivera 6 rena hagel + en drilling..

En garderob i min smak! Vore det inte för rävarna så hade nog hagel varit i solklar majoritet i skåpet.. 

Publicerat
9 hours ago Hipshot sa:

Den ekonomiska biten blir ju svår men den andra så tror jag forumet med glädje bidrar med dina för dej ännu okända behov :D

En garderob i min smak! Vore det inte för rävarna så hade nog hagel varit i solklar majoritet i skåpet.. 

Villhöver en lättvikts-vierling, men som sagt, alldeles för dyrt i förhållande till det (huvudsakligen konstruerade) behovet :)

Publicerat
16 hours ago hs_merkel sa:

Ni har rätt bägge två.

Blasern jag hade var 1:14 likaså T3an.

Blaser har lagt över 22-250 på Customline där den numera är 1:12 för att svälja Kopparkulornas framfartScreenshot_20250702_182211_Chrome.thumb.jpg.a7134a30210b0ee54a2266e35b8953f0.jpg

Det var som tusan! :) 

Publicerat

En sådan här kanske! Rea, 71cm pipa... ser bra ut tycker jag utan att veta något om hagelbockar precis....

image.thumb.png.e3d9a4971ce829d2865e48c826dca875.png

Publicerat

En sån går du inte fel på 💡

• 1 month later...
Publicerat

Med tanke på vilket vindflöjeleri denna regering står för så tror jag på en utökad vapengarderob när jag ser det. Med ett regeringskifte kommer den säkerligen sänkas ingen och med halvautomathaveriet som prejudikat skulle jag inte bli förvånad om de rödgröna kör på återinkallning även på bultbössor för att "tänka på säkerheten" när buset skjuter i orten med jugoslaviska AK. Faktiskt får man vara glad att man inte hade ekonomin eller platsen att köpa en bättre AR. Men med det sagt så om Gud vill så skall jag utöka garderoben med morfars Hva 9,3X57 som drevbössa. Vill för övrigt minnas att det var sagt 8+2?

Publicerat

8...ja när jag ser det så tror jag på det.

+2 ja.... för den dom tror sig kunna motivera det trovärdigt för polisen så absolut...Och dessutom har orken och ekonomin att ta striden;)

Publicerat

Tänker mig nog en Marlinbygel i 45-70 som nästa tillskott.
Det börjar bli en del närstrid med grisar nu och då har jag fått för mig att det är en lämplig kandidat.
Hade även planer på en Ruger SFAR men de har ju liksom gått över nu...

Publicerat
På 2025-08-14 at 13:24 doenitz sa:

Med tanke på vilket vindflöjeleri denna regering står för så tror jag på en utökad vapengarderob när jag ser det. Med ett regeringskifte kommer den säkerligen sänkas ingen och med halvautomathaveriet som prejudikat skulle jag inte bli förvånad om de rödgröna kör på återinkallning även på bultbössor för att "tänka på säkerheten" när buset skjuter i orten med jugoslaviska AK. Faktiskt får man vara glad att man inte har ekonomin att köpa en bättre AR. Men med det sagt så om Gud vill så skall jag utöka garderoben med morfars Hva 9,3X57 som drevbössa. Vill för övrigt minnas att det var sagt 8+2?

Vi får väl hoppas att äganderätten väger tyngre än politisk hysteri, när lagrådet har sagt sitt.

Det som jag har svårt att förstå, är varför de inte har utökat den redan, om de menar allvar.

Den regleras väl via förordning, så det borde gå att utfärda en förordningsändring, likt de gjorde med halvauto-licenserna.

Hur som helst, så kommer jag att behöva införskaffa en 308 för att ersätta min SFAR.  Blir kanske en pipbytare som Sauer 404 och en 223 pipa.  Om den går att få med vettig twist.

Publicerat
1 hour ago Islänningen sa:

Det som jag har svårt att förstå, är varför de inte har utökat den redan, om de menar allvar.

Helt enkelt för att dom vill maximera nyttan av att kunna locka till sig några hundra tusen vapenägares röster lagom till valmånaden september nästa år, om detta löfte infrias kommer vi se det till halvårsskiftet 2026.

Utstuderat? ;)

Publicerat
12 hours ago Mad Mike sa:

Helt enkelt för att dom vill maximera nyttan av att kunna locka till sig några hundra tusen vapenägares röster lagom till valmånaden september nästa år, om detta löfte infrias kommer vi se det till halvårsskiftet 2026.

Utstuderat? ;)

Problemet för regeringen är att så fort de försöker slå sig för bröstet i vapenfrågan så får de , helt rätt, massor av mothugg. 

och ni har väl sett att det inte bara är AR 15 som omfattas utan i princip alla halvautomater på marknaden idag. Dvs alla som i princip kan ta ”militära” magasin 

Publicerat
11 minutes ago detstorabla sa:

Problemet för regeringen är att så fort de försöker slå sig för bröstet i vapenfrågan så får de , helt rätt, massor av mothugg. 

och ni har väl sett att det inte bara är AR 15 som omfattas utan i princip alla halvautomater på marknaden idag. Dvs alla som i princip kan ta ”militära” magasin 

Ge det lite tid så kommer nog polisen konsekvent ge avslag på alla halvautomatiska kulgevär,  det blir den oundvikliga konsekvensen när dom anser sig ha tolkningsföreträde.

Publicerat

Ett av vallöftena förra gången var införandet av en viltmyndighet samt att flytta all licenshantering dit.

Vapenutredningen kom fram till att licenserna bäst hanteras av polisen i fortsättningen ändå och Nvv motsätter sig nu flyttande av viltfrågorna.

Så mycket var dessa löften värda.....

Publicerat

Det har dessutom gått tre år av mandatperioden utan tillkomsten av någon viltmyndighet så fönstret att förverkliga det före nästa val är nu stängt.