Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 3 minutes ago Dansken sa: Jag har däremot skitsvårt att göra mig av med grejer Nää??? 😁
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 34 minutes ago exabit sa: Ok, så ”Vad jag förstår, så fungerar 40gr VMAX alldeles utmärkt i en 1:12” pipa” är synonymt med att vissa pipor inte ens klarar 32 grains kulor? När V-Max 40 enligt uppgift är en av de absolut mest problematiska kulorna i en 1:12”-pipa. Det är nog inte bara jag som missar ”logiken” här. Herrejösses vad vissa är lättretliga idag. Du glömde följande mening OM man har tur med rätt bössa!
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 10 hours ago Islänningen sa: Herrejösses vad vissa är lättretliga idag. Du glömde följande mening OM man har tur med rätt bössa! Ok, då vänder vi blad som knugen sa Om man köper en T3x Super Varmint i 22-250 kan man välja mellan traditionella 1:14" eller nytänket 1:8" (om man orkar beställa och vänta på leverans ). Tankar kring detta?
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 Själv så har jag faktiskt haft en plats ledig i vapengarderoben i ett par år, så här blir det nog inga ändringar med anledning av den nya lagen 😊
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 Detta är en populär post. 13 minutes ago KJE81 sa: Själv så har jag faktiskt haft en plats ledig i vapengarderoben i ett par år, så här blir det nog inga ändringar med anledning av den nya lagen 😊 Det är precis detta jag menar! På pressträffen gjorde dom ett stort nummer av att allt ska bli enklare, ändå håller dom fast vid det ultra byråkratiska +2 som enbart försvårar allting. Staten verkar ha en skev uppfattning om att alla 300 000 jägare kommer fylla sina garderober till max när verkligheten inte ser ut så idag, jag vill hävda att åtminstone hälften inte har fullgarderob idag, dom lär inte ens fundera över detta. Ta bort +2 och inför 10 punkt.
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 10 minutes ago Mad Mike sa: Det är precis detta jag menar! På pressträffen gjorde dom ett stort nummer av att allt ska bli enklare, ändå håller dom fast vid det ultra byråkratiska +2 som enbart försvårar allting. Staten verkar ha en skev uppfattning om att alla 300 000 jägare kommer fylla sina garderober till max när verkligheten inte ser ut så idag, jag vill hävda att åtminstone hälften inte har fullgarderob idag, dom lär inte ens fundera över detta. Ta bort +2 och inför 10 punkt. Håller med - så jäkla meningslöst och förödmjukande merjobb för alla inblandade. Jag har nog skickat in 50 motiveringar vid det här laget, så har viss vana. Har aldrig fått avslag eller blivit ifrågasatt. Men det är klart: har man fyra identiska studsare i samma kaliber och söker på ytterligare två så kanske de blir kinkiga. Fast då har man nog större problem än avslaget Jag undrar hur många avslag de gör på motiveringar. Gissar att den siffran är väldigt låg. Dvs hela maskineriet är totalt meningslöst och kostar bara tid och pengar utan att göra någon som helst nytta.
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 4 minutes ago exabit sa: Håller med - så jäkla meningslöst och förödmjukande merjobb för alla inblandade. Jag har nog skickat in 50 motiveringar vid det här laget, så har viss vana. Har aldrig fått avslag eller blivit ifrågasatt. Men det är klart: har man fyra identiska studsare i samma kaliber och söker på ytterligare två så kanske de blir kinkiga. Fast då har man nog större problem än avslaget Jag undrar hur många avslag de gör på motiveringar. Gissar att den siffran är väldigt låg. Dvs hela maskineriet är totalt meningslöst och kostar bara tid och pengar utan att göra någon som helst nytta. Vet inte, jag har inte heller fått avslag men däremot hot om avslag om jag inte motiverade mitt nuvarande innehav gentemot det sökta trots att det uppenbarligen var en ickefråga om en sakkunnig handlagt den.... Det här med +2 tror jag är en eftergift till polisen för att dom fortsatt ska äga sista ordet, jag är övertygad om att dom kommer ta fram interndokument som gör dessa platser närmast omöjliga att motivera. Således kommer jag förhålla mig till 8, orkar inte sitta och skriva ihop diverse fantasifulla motiveringar.
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 2 minutes ago Mad Mike sa: Vet inte, jag har inte heller fått avslag men däremot hot om avslag om jag inte motiverade mitt nuvarande innehav gentemot det sökta trots att det uppenbarligen var en ickefråga om en sakkunnig handlagt den.... Det här med +2 tror jag är en eftergift till polisen för att dom fortsatt ska äga sista ordet, jag är övertygad om att dom kommer ta fram interndokument som gör dessa platser närmast omöjliga att motivera. Således kommer jag förhålla mig till 8, orkar inte sitta och skriva ihop diverse fantasifulla motiveringar. Nuförtiden får man fylla i flera fält för att de ska få en "vattentät" motivering tyvärr: Vilken jakt ska det sökta vapnet användas till? Varför kan inte ditt nuvarande innehav användas till denna jakt? Varför kan inte ditt nuvarande innehav anpassas till den jakt som ska bedrivas? Varför kan inte det sökta vapnet ersätta ett av dina nuvarande vapen?
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 2 hours ago exabit sa: Ok, då vänder vi blad som knugen sa Om man köper en T3x Super Varmint i 22-250 kan man välja mellan traditionella 1:14" eller nytänket 1:8" (om man orkar beställa och vänta på leverans ). Tankar kring detta? Jag har funderat lite på detta. Stort steg från 1:14 till 1:8. Men var det inte samma grej de gjorde med den nya 224 Weatherby? Öppnade upp för lite andra kulor.
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 3 minutes ago Islänningen sa: Jag har funderat lite på detta. Stort steg från 1:14 till 1:8. Men var det inte samma grej de gjorde med den nya 224 Weatherby? Öppnade upp för lite andra kulor. Jo precis. Så man får bestämma sig för om det är varmintbössa man vill åt, eller mer skyttebössa eller något för rådjur på längre håll. Vet inte hur bra en V-Max 40 mår av att skjutas i 1250 m/s i 1:8" då man hamnar på en rotation på 369.000 rpm Men väljer man den stigningen så kan ju syftet knappast vara att skjuta något lättare än 50-65 grains kan man tycka.
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 17 minutes ago exabit sa: Jo precis. Så man får bestämma sig för om det är varmintbössa man vill åt, eller mer skyttebössa eller något för rådjur på längre håll. Vet inte hur bra en V-Max 40 mår av att skjutas i 1250 m/s i 1:8" då man hamnar på en rotation på 369.000 rpm Men väljer man den stigningen så kan ju syftet knappast vara att skjuta något lättare än 50-65 grains kan man tycka. Åtminstone så finns det lite mer att välja på när det gäller 22-250 än 204 Ruger. Saxat från snabbsökning: The most common twist rate for a .22-250 Remington rifle is 1:12, meaning the bullet makes one full rotation for every 12 inches of barrel length. While 1:12 is standard, some manufacturers also offer 1:14 twist barrels. For heavier bullets, a faster twist rate like 1:9 or 1:8 might be preferable. Here's a more detailed breakdown: 1:12 Twist: This twist rate is generally well-suited for bullets in the 50-60 grain range, which is a common weight for varmint hunting. 1:14 Twist: This is a slower twist rate, often found on older .22-250 rifles, and may be better suited for even lighter bullets. 1:9 Twist: A 1:9 twist is considered a faster twist rate, and it can stabilize heavier bullets, like those used for longer-range shooting or those with higher ballistic coefficients. 1:8 Twist: An even faster twist rate, 1:8, is typically used for very heavy bullets, such as those used in custom or specialized .22-250 builds. Det som förvånar mig är att Tikka kör 1:14 som option, istället för 1:12 Men nu tror jag vi har börjat bli lite "Off Topic"
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 1 hour ago exabit sa: Nuförtiden får man fylla i flera fält för att de ska få en "vattentät" motivering tyvärr: Vilken jakt ska det sökta vapnet användas till? Varför kan inte ditt nuvarande innehav användas till denna jakt? Varför kan inte ditt nuvarande innehav anpassas till den jakt som ska bedrivas? Varför kan inte det sökta vapnet ersätta ett av dina nuvarande vapen? Tur att man slipper dom tre sista frågorna när man flirtar med licenstanten.
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 1 hour ago Islänningen sa: Åtminstone så finns det lite mer att välja på när det gäller 22-250 än 204 Ruger. Saxat från snabbsökning: The most common twist rate for a .22-250 Remington rifle is 1:12, meaning the bullet makes one full rotation for every 12 inches of barrel length. While 1:12 is standard, some manufacturers also offer 1:14 twist barrels. For heavier bullets, a faster twist rate like 1:9 or 1:8 might be preferable. Here's a more detailed breakdown: 1:12 Twist: This twist rate is generally well-suited for bullets in the 50-60 grain range, which is a common weight for varmint hunting. 1:14 Twist: This is a slower twist rate, often found on older .22-250 rifles, and may be better suited for even lighter bullets. 1:9 Twist: A 1:9 twist is considered a faster twist rate, and it can stabilize heavier bullets, like those used for longer-range shooting or those with higher ballistic coefficients. 1:8 Twist: An even faster twist rate, 1:8, is typically used for very heavy bullets, such as those used in custom or specialized .22-250 builds. Det som förvånar mig är att Tikka kör 1:14 som option, istället för 1:12 Men nu tror jag vi har börjat bli lite "Off Topic" Jag tror aldrig jag sett en 22-250 med 12" stigning. Alla har haft 14". Både de Remington jag äger/ägt och Blaser-pipan. T3x Super Varmint finns bara med 8" och 14" som du säkert vet. Annars är som sagt 223 en väldigt bra kandidat. Många olika stigningar snabbare än 14" och typ oändligt pipliv.
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 Författare 3 hours ago KJE81 sa: Själv så har jag faktiskt haft en plats ledig i vapengarderoben i ett par år, så här blir det nog inga ändringar med anledning av den nya lagen 😊 Du kan skaffa två till och ändå ha en plats ledig? Jag inser nu att det finns fler motiv till detta.. om jag tillåter mej att köra i diket ämnesmässigt likt andra 🥰 Om jag skulle inhandla två till... 8 idag och lyckas motivera två till.. då skulle det bli JÄVLIGT trångt i vapenskåpet. Om hustrun fick för sig att fylla ut sin garderob så är det oundvikligen så att det blir ett nytt vapenskåp dessutom. Är detta finansministerns utspel för att få hushållen att börja handla mer? Tyckte hon ondgjorde sig om något sådant i Almedalen.. hushållen sparar för mkt typ. Förövrigt hävdar jag att 204Ruger har längre pipliv än 22-250 På ett generellt plan, min ej inkluderad.
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 45 minutes ago Hipshot sa: Förövrigt hävdar jag att 204Ruger har längre pipliv än 22-250 På ett generellt plan, min ej inkluderad. Det är nog ingen som säger emot dig i detta Om jag får två platser lediga i skåpet så kan det nog bli ett par roliga billigare bössor kanske. En Marlin 336 har legat på önskelistan rätt länge nu. Skulle vara najs med en no frills lättviktarbössa i klass 1 när man känner för att smyga runt på jaktmarken utan avsikt att skjuta något (typ som vid nästan varje jakttillfälle för mig således ). Annars kunde det ju få flytta in nån mer Win 70 Classic i skåpet. Eller kanske en 22:a. Eller 17 HMR. Eller nåt annat kul.
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 2 hours ago Islänningen sa: Åtminstone så finns det lite mer att välja på när det gäller 22-250 än 204 Ruger. Saxat från snabbsökning: The most common twist rate for a .22-250 Remington rifle is 1:12, meaning the bullet makes one full rotation for every 12 inches of barrel length. While 1:12 is standard, some manufacturers also offer 1:14 twist barrels. For heavier bullets, a faster twist rate like 1:9 or 1:8 might be preferable. Here's a more detailed breakdown: 1:12 Twist: This twist rate is generally well-suited for bullets in the 50-60 grain range, which is a common weight for varmint hunting. 1:14 Twist: This is a slower twist rate, often found on older .22-250 rifles, and may be better suited for even lighter bullets. 1:9 Twist: A 1:9 twist is considered a faster twist rate, and it can stabilize heavier bullets, like those used for longer-range shooting or those with higher ballistic coefficients. 1:8 Twist: An even faster twist rate, 1:8, is typically used for very heavy bullets, such as those used in custom or specialized .22-250 builds. Det som förvånar mig är att Tikka kör 1:14 som option, istället för 1:12 Men nu tror jag vi har börjat bli lite "Off Topic" Fick du din snabbsökning från Temu? (sorry...)
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 1 hour ago Hipshot sa: Du kan skaffa två till och ändå ha en plats ledig? Jag inser nu att det finns fler motiv till detta.. om jag tillåter mej att köra i diket ämnesmässigt likt andra 🥰 Om jag skulle inhandla två till... 8 idag och lyckas motivera två till.. då skulle det bli JÄVLIGT trångt i vapenskåpet. Om hustrun fick för sig att fylla ut sin garderob så är det oundvikligen så att det blir ett nytt vapenskåp dessutom. Är detta finansministerns utspel för att få hushållen att börja handla mer? Tyckte hon ondgjorde sig om något sådant i Almedalen.. hushållen sparar för mkt typ. Förövrigt hävdar jag att 204Ruger har längre pipliv än 22-250 På ett generellt plan, min ej inkluderad. Måste dels byta ut vapenskåpet mot ett större om jag vill få in fler än 1 vapen till och jag kan hursomhelst ärligt talat inte hitta på något vapen som jag vill ha (och som jag har råd med) just nu
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 6 hours ago exabit sa: Ok, då vänder vi blad som knugen sa Om man köper en T3x Super Varmint i 22-250 kan man välja mellan traditionella 1:14" eller nytänket 1:8" (om man orkar beställa och vänta på leverans ). Tankar kring detta? Jag kommer köpa en 308win med extra pipa
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 2 hours ago exabit sa: Fick du din snabbsökning från Temu? (sorry...) Verkar vara skillnad på google och google. T.o.m. Ammunitionto go listar 1:12 som most common när jag tittar.
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 Om jag nu ska spekulera i den ännu ej klubbade förändringen så vill jag ha: 22wm 222rem 270 weath 30-30 12-16 i en pump .410 Samtidigt vill jag ha: Fallblockare Kipplauf Bergstudzen Får helt enkelt vänta och se vad som dyker upp i vilken kaliber.
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 18 minutes ago Islänningen sa: Verkar vara skillnad på google och google. T.o.m. Ammunitionto go listar 1:12 som most common när jag tittar. Helt otroligt Själv litar jag mest på exabitLe som grundar sig på 30 års totalnörderi kring kulvapen
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 Hm. Ju mer jag jagar, ju färre vapen behöver jag. Men visst, är väl åt rätt håll.
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 Det blir en 9.3a för det villhöver jag.. har inte bestämt fler detaljer än så men det blir det iallafall. Pågen börjar också närma sig uppsiktsjaktsåldern så kan ju vara bra att ha ett kulgevär till i skåpet. Sen behöver jag en hagelbössa, kan inte besluta mig om det ska vara en 28a för skojs skull eller en långpipig sportingbock för dom blåsiga dagarna när fåglarna flyger riktigt fort och högt. No 9 o 10 kunde jag ju tänka mig som parbössor, men kan kanske bli lite knixigt att motivera 6 rena hagel + en drilling..
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 3 hours ago exabit sa: Helt otroligt Själv litar jag mest på exabitLe som grundar sig på 30 års totalnörderi kring kulvapen Ni har rätt bägge två. Blasern jag hade var 1:14 likaså T3an. Blaser har lagt över 22-250 på Customline där den numera är 1:12 för att svälja Kopparkulornas framfart