Publicerat Juli 5, 200718 yr ;D..har fått mitt kuvert från jägar förbundet!... men inget jakt kort!... men men!.. ;D ;D ;D mvh ThomasMamre!..
Publicerat Juli 5, 200718 yr Jaktkortet kom idag ;D Givetvis reggar man sig som lojägare, kanske har man turen att få va med
Publicerat Juli 5, 200718 yr dom ärm grismunnar som jag kommer få hävda i framtiden oxå..sen kom ihåg de där med jägarexamen,,dom är som polaker/göteborgare
Publicerat Juli 5, 200718 yr ...NVV är ledsna också när arga jägare ringer som galningar just nu... De ville inte ha det försenat heller. Men fakto kvarstå att det verkar lite rörigt med dessa jaktkort... När jag i år skulle anmäla mig som lodjursjägre fick jag veta att jag ej löst jakt kort! ??? ??? ???Jag som löst jaktkort i flera år, då de ska komma en räkning per automatik (vilka betalas per automatik av mig) som folk säger verkar inte stämma... dock löste jag jaktkort en gång till för å kunna jaga lo.. I vilket fall kommer jag inte lita på att jag har ett jaktkort förens jag har det framför mig var gång nån frågar...
Publicerat Juli 5, 200718 yr Har en fråga, jag betalade inte in det statliga jaktkortet förra året. Kommer jag ändå att få ett med posten eller måste jag skicka in ett nytt så att säga ???
Publicerat Juli 6, 200718 yr Det här var en j..la soppa: 1) NVV är sent ute med jaktkorten, har betalt in på pg som angavs på NVV hemsida för att kunna skjuta kråka på premiären. 2) Får jaktortet igår, annat pgnummer på inbetalningskortet. Hoppas mina pengar hamnat rätt. 3) Försöker anmäla mig till lodjursjakten. Fungerar inte elektroniskt. Iofs bra att man i tanken är tidigt ute...... Vad pysslar denna myndighet med? Vad i hela h-vete är det som är svårt egentligen? ??? Raggarö
Publicerat Juli 6, 200718 yr Inget jakt kort idag heller > Samma jag!... ;D ;D ;D.. men de skiter ja i!... ;D ;D ;D ;D
Publicerat Juli 6, 200718 yr Det här var en j..la soppa:1) NVV är sent ute med jaktkorten, har betalt in på pg som angavs på NVV hemsida för att kunna skjuta kråka på premiären. 2) Får jaktortet igår, annat pgnummer på inbetalningskortet. Hoppas mina pengar hamnat rätt. 3) Försöker anmäla mig till lodjursjakten. Fungerar inte elektroniskt. Iofs bra att man i tanken är tidigt ute...... Vad pysslar denna myndighet med? Vad i hela h-vete är det som är svårt egentligen? ??? Raggarö Det finns två olika pg-nummer, båda fungerar. Ett som går ut med jaktkorten, ett som du kan betala in på med OCR-numret som är unikt för dig (innehåller ditt personnummer). Så pengarna har nog gått rätt. Orsaken till att korten är försenade beror till stor del på orsaker som ligger utanför NVV, men det är ju inte bra att det har hänt. Men man kan inte skicka ut dem hur tidigt som helst eftersom man måste registrera in de nyutexaminerade jägarna så de också kommer med, sedan tas en lista ut och skickas till tryckeriet som skickar ut breven. Det som hade varit smidigast vore ju, tycker jag, att först skicka ut en inbetalnings-avi tidigt, sedan skicka ut korten allt eftersom de betalas. Men det går inte eftersom det är så förbannat dyrt att skicka brev idag. Räkna 300 000 jägare x nästan 5 kr blir 1,5 miljoner kronor. Skickar man först inbetalningen, sedan korten, så blir det ju 1,5 miljoner till och denna del av NVV har inte stor budget tyvärr.
Publicerat Juli 6, 200718 yr Har en fråga, jag betalade inte in det statliga jaktkortet förra året. Kommer jag ändå att få ett med posten eller måste jag skicka in ett nytt så att säga ??? Betalade du förrförra året kommer det ett i brevlådan, annars får du kontakta jaktregistret på NVV för ett nytt, eller betala direkt in på deras pg-nummer på hemsidan.
Publicerat Juli 6, 200718 yr Vet NATURVÅRDSVERKET vad dom håller på med egentligen?????????> Jag bet. nämligen mitt över nätet och ang. persnr. vid bet. samt att det gällde jaktkort och idag fick jag ett nytt med bet.avi. Jag vet inte om jag ska skratta el. gråta åt NVV. >
Publicerat Juli 6, 200718 yr Vet NATURVÅRDSVERKET vad dom håller på med egentligen?????????> Jag bet. nämligen mitt över nätet och ang. persnr. vid bet. samt att det gällde jaktkort och idag fick jag ett nytt med bet.avi. Jag vet inte om jag ska skratta el. gråta åt NVV. > De tar ut en fil som de skickar till tryckeriet med alla jägare som ska ha kortet + inbetalningskortet. Det har de gjort för ca en månad sedan, så fastän du har betalt så kommer inbetalningskortet... Men strunta i det, du har ju pröjsat. De har lite konstigt sätt att handha det hela, det är jag den första att hålla med om. Men de ska se över hur det kan skötas istället för att slippa skicak ut saker som bara kommer bort eller blir försenade. Nu är det beslutshavare, jaktregistret, tryckeriet, pappersleverantören, plastleverantören(till inplastning av kortet) m.fl. inblandade. Och vi vet ju alla vad som sker med många kockar i soppan... Nä, lägg ut en betaltjänst på NVV hemsida där man kan betala med visa-kortet och själv skriva ut sitt bevis. Det hade sparat pengar och besvär för alla parter!
Publicerat Juli 7, 200718 yr De tar ut en fil som de skickar till tryckeriet med alla jägare som ska ha kortet + inbetalningskortet. Det har de gjort för ca en månad sedan, så fastän du har betalt så kommer inbetalningskortet... Men strunta i det, du har ju pröjsat.De har lite konstigt sätt att handha det hela, det är jag den första att hålla med om. Men de ska se över hur det kan skötas istället för att slippa skicak ut saker som bara kommer bort eller blir försenade. Nu är det beslutshavare, jaktregistret, tryckeriet, pappersleverantören, plastleverantören(till inplastning av kortet) m.fl. inblandade. Och vi vet ju alla vad som sker med många kockar i soppan... Nä, lägg ut en betaltjänst på NVV hemsida där man kan betala med visa-kortet och själv skriva ut sitt bevis. Det hade sparat pengar och besvär för alla parter! Så är det nog ja.
Publicerat Juli 7, 200718 yr rosen, tack för info, ditt förslag att betala med Visa-kort borde anammas å det snaraste. Vad beträffar lodjursjaktsregistreringen är man rätt ute när man startar i tid, tyvärr har det inte räckt ända fram. Om NVV väljer att fortsätta med det gamla systemet finns väl ändå möjligheten att skicka en fil med majoriteten av "gamla" jägare till tryckeriet i god tid, sedan kompletterar man med en uppsamlingshitsfil för att få med alla nybakade jägare. De enda som förlorar på nuvarande system är jägarna - NVV´s ledning borde skämmas, men på något vis tror jag inte de har vett till det 8) Raggarö
Publicerat Juli 7, 200718 yr Om NVV väljer att fortsätta med det gamla systemet finns väl ändå möjligheten att skicka en fil med majoriteten av "gamla" jägare till tryckeriet i god tid, sedan kompletterar man med en uppsamlingshitsfil för att få med alla nybakade jägare.Raggarö Håller med. Så borde det i alla fall göras om man inte kommer på något bättre!
Publicerat Juli 7, 200718 yr Dom sista jaktkorten skickades ut i torsdags enligt ett svar jag fick på mitt senaste mail.
Publicerat Juli 7, 200718 yr rosen,tack för info, ditt förslag att betala med Visa-kort borde anammas å det snaraste. Vad beträffar lodjursjaktsregistreringen är man rätt ute när man startar i tid, tyvärr har det inte räckt ända fram. Om NVV väljer att fortsätta med det gamla systemet finns väl ändå möjligheten att skicka en fil med majoriteten av "gamla" jägare till tryckeriet i god tid, sedan kompletterar man med en uppsamlingshitsfil för att få med alla nybakade jägare. De enda som förlorar på nuvarande system är jägarna - NVV´s ledning borde skämmas, men på något vis tror jag inte de har vett till det 8) Raggarö På NVV:s hemsida står det att det inte finns nog med lodjur i vårat stora län för att det ska kunna bedrivas någon jakt. >
Publicerat Juli 7, 200718 yr Isjonsson, Om jag fattat det hela rätt, så är det din länsstyrelse som söker tilldelning: "Tilldelningen baseras på länsstyrelsernas inventeringar och regionala förvaltningsplaner samt forskarnas bedömningar av lodjursstammens storlek och styrka. Vi tar stor hänsyn till länsstyrelsernas förslag om lodjursjakten och den inriktning de angett i sina regionala förvaltningsplaner" Kan säga att lodjursjakten i Östhammars kommun var över på en svinblink, likaså på många andra ställen. Är väl inte så där jätteövertygad att länsstyrelserna har järnkoll på läget, (iallafall inte Upplands län) detta efter att ha hört (OBS! hörsägen :) hur det går till när en viss herre är ute och "kollar läget" på lodjursfronten. Hav förtröstan Isjonsson, tids nog vänder lodjuren norrut igen när maten tar slut söderöver............... Raggarö
Publicerat Juli 7, 200718 yr Isjonsson,Om jag fattat det hela rätt, så är det din länsstyrelse som söker tilldelning: "Tilldelningen baseras på länsstyrelsernas inventeringar och regionala förvaltningsplaner samt forskarnas bedömningar av lodjursstammens storlek och styrka. Vi tar stor hänsyn till länsstyrelsernas förslag om lodjursjakten och den inriktning de angett i sina regionala förvaltningsplaner" Kan säga att lodjursjakten i Östhammars kommun var över på en svinblink, likaså på många andra ställen. Är väl inte så där jätteövertygad att länsstyrelserna har järnkoll på läget, (iallafall inte Upplands län) detta efter att ha hört (OBS! hörsägen :) hur det går till när en viss herre är ute och "kollar läget" på lodjursfronten. Hav förtröstan Isjonsson, tids nog vänder lodjuren norrut igen när maten tar slut söderöver............... Raggarö Det missade jag. > Hm! Jag har hittat länken igen och läst lite mer. Det var ju t. o. m. 2 län som var drabbade. Västernorrland också. http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-m...jakt-pa-lodjur/