Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drevjaktsbössor och drevjaktskytte

Featured Replies

Publicerat

PS. Glömde nämna att jag har skaffat en svs dubbelstudsare i 9,3x74R för de tillfällen det rör sig om renodlad klövviltjakt med drev eller stöthundar/kortdrivare. På denna sitter en 1,1-4x24 i vridmontage - de öppna riktmedlen kan användas vid riktigt trånga pass alltså. Sedan har jag köpt en drilling i 20/76-7x57R som jag satt ett 1,5-6x42 i vridmontage. Denna kommer att användas de gånger främst småvilt står på menyn, och då används kulpipan till klövvilt (inkl rådjur) i första hand. Dessutom funkar den som smygjaktsbössa då allt står på menyn från rådjur till kråka, vilket är den jakt jag bedriver mest. Jag kommer säkert att använda den på klövviltjakt då även räv är lovlig, för att ta räven i fullt språng på 25 m utan hagel är inte lätt... och en smäll räcker för det mesta på klövvilt också. Sedan har jag ju min invanda bruksbössa - en Sako 9,3x62 med ett 1,5-6x42 i QR montage och Recknagel öppna riktmedel. Denna repeterar jag tillräckligt snabbt med egentligen tycker jag själv. Jag skall se efter en säsong eller två om brytvapnen är bättre eller inte, så skall jag återkomma i ämnet. Således kan jag tänka mig de flesta vapentyper som drevjaktsbössa, dock inte halvautomater. Slamring laddningsprocedur på pass som skrämmer de flesta djur inom hörhåll, krånglig rengöring, osäkra säkringar, taskigt trycke framförallt som gör precisionsskott svåra, samt sämre egenprecision. Inget för mig, dessutom är de fula... DS

• Svar 63
  • Visningar 10,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
PS. Glömde nämna att jag har skaffat en svs dubbelstudsare i 9,3x74R för de tillfällen det rör sig om renodlad klövviltjakt med drev eller stöthundar/kortdrivare. På denna sitter en 1,1-4x24 i vridmontage - de öppna riktmedlen kan användas vid riktigt trånga pass alltså. Sedan har jag köpt en drilling i 20/76-7x57R som jag satt ett 1,5-6x42 i vridmontage. Denna kommer att användas de gånger främst småvilt står på menyn, och då används kulpipan till klövvilt (inkl rådjur) i första hand. Dessutom funkar den som smygjaktsbössa då allt står på menyn från rådjur till kråka, vilket är den jakt jag bedriver mest. Jag kommer säkert att använda den på klövviltjakt då även räv är lovlig, för att ta räven i fullt språng på 25 m utan hagel är inte lätt... och en smäll räcker för det mesta på klövvilt också. Sedan har jag ju min invanda bruksbössa - en Sako 9,3x62 med ett 1,5-6x42 i QR montage och Recknagel öppna riktmedel. Denna repeterar jag tillräckligt snabbt med egentligen tycker jag själv. Jag skall se efter en säsong eller två om brytvapnen är bättre eller inte, så skall jag återkomma i ämnet. Således kan jag tänka mig de flesta vapentyper som drevjaktsbössa, dock inte halvautomater. Slamring laddningsprocedur på pass som skrämmer de flesta djur inom hörhåll, krånglig rengöring, osäkra säkringar, taskigt trycke framförallt som gör precisionsskott svåra, samt sämre egenprecision. Inget för mig, dessutom är de fula... DS
Du väcker en tanke hos mig, vi talar kanske inte alla om samma sak när vi diskuterar. Vad är egentligen drevjakt för er? För mig är drevjakt när en hop människor går igenom en såt för att driva ut alla djur inom såten men främst klövvilt (gris). MR Fi verkar även lägga in kortdrivare/stöthundar i begreppet vilket i o f s delvis kan vara sant men för mig bedrivs kortdriv/stötjakt främst när rådjur står på menyn vilket ställer andra krav på beväpningen. Då står jag nästan alltid med drillingen i händerna. Den har jag aldrig med om det handlar om drevjakt (om det inte är rävjakt).
Publicerat
Således kan jag tänka mig de flesta vapentyper som drevjaktsbössa, dock inte halvautomater. Slamring laddningsprocedur på pass som skrämmer de flesta djur inom hörhåll, krånglig rengöring, osäkra säkringar, taskigt trycke framförallt som gör precisionsskott svåra, samt sämre egenprecision. Inget för mig, dessutom är de fula... DS

Hörrudu, här får jag nog korrigera lite grann. :o Den slamriga laddningsproceduren? Du laddar en halvautomat lika tyst som en cylinder repeter, man behöver faktiskt inte släppa spärren utan att bromsa den. Att repetera upp en patron från magasinet på repeter låter lika mycket. Omladdning sker samtidigt som det påskjutna djuret nås av knallen till skillnad från en repeter, hur många gånger har inte viltet stannat i knallen för att sedan sticka när skytten skall repetera?

Säkringen på äldre halvautomater är inte bra, men S303 har samma princip som på Blaser och S202 och tillhör således marknadens säkraste då du inte spänner mekanismen förens du osäkrar. Trycket på bössor primärt utveckalde för amerika har stort släp pga säkerhetsreglerna, det vet alla om och är lika på varenda cylinder - Remington eller  Winchester som du kan hitta. Lätt åtgärdat hos en smed om inte i din egen verkstad till och med. S303 tror jag inte du kännt på ännu Ola, gör det och du känner skillnaden när tyskar gör nåt jmf med jänkare. Skall man ge sig in i ett träsk med 30% högre priser än konkurrenterna lär man komma med nåt nytt.

Jag tillhör dom som aldrig fått eldavbrott med halvautomat, förvisso heller aldrig med en cylinderbössa men väl har min dubbelstudsare klickat i avgörande lägen.

Jag till skillnad från Henrik och dig ser jag rimligen fördelar att använda konstruktioner som än gång utvecklades för att användas mot det enda viltet som kan skjuta tillbaka. Bar mekanismen är en av de säkraste mekanismerna i världen rätt skött.

Beträffande vapenvården sitter det i ryggmärgen hos en gammal flygbasjägare, fixar det med förbundna om du frågar ;) Egenprecisionen slår med justerat trycke de flesta dubbelstudsare du kan presentera för mig, där är jag mycket komfortabel.

Beträffande estetik mmm. Sako Fiberclass är bra bössor men plastbitar vinner aldrig några skönhetspris oavsett om dom är svarta, blå eller rosa....men up to the eyes of the beholder!

Tur vi olika ;D

PS fästet passade bra och en bäver dog i helgen som planerat!

Publicerat

Hehe MKJ - väntade mig lite mothugg. Stackars Henrik har ju kämpat ensam mot er två så jag var ju tvungen att hjälpa till lite, även om han klarar sig ganska bra själv...

Publicerat

RW - du har helt rätt att vi bör prata om samma sak. När vi jagar så gör vi det dessutom blandat med både folkdrev samt hundar samtidigt. Såväl älg, svin, kron, dov, rå, mufflon, grävling, räv och hare kan då dyka upp. Är det inte bättre att prata om jakt där man står på pass och skotthållen kan bli korta och viltet komma snabbt?

Publicerat
  • Författare

Nu börjar det ju hända grejer, det räcker att ägna en hel dag åt jobbet för att ni skall börja hitta på nya infallsvinklar. Detta glädjer mig ända in i hjärteroten! 8)

Jag kan till min oförställda glädje också konstatera att Ola drar sitt strå till stacken i kampen mot dessa effektivitetstörstande automatfetischister som under glada tillrop av typen "mer bly i luften" och "samtidigt eldöppnande!" drar till skogs för att med stor frenesi nedkämpa våra viltstammar.

En intressant fråga som kommit upp är ju givetvis vad som är "drevjakt", förmodligen finns det en oomkullrunkelig definition inskriven i jägareförbundets statut men eftersom jag startat tråden tar jag mig friheten att själv definiera vad jag pratar om (vad ni pratar om vete gudarna allena :-*).

I stort överensstämmer min definition och Olas ganska väl, dock med undantag av att jag inte behöver vara beredd på mufflon i mina hemmatrakter.

Kontentan är att jag pratar om kulskott mot vilt i rörelse, både klass1 vilt men även vilt som rådjur och räv är aktuellt för mig (i princip allt vilt där kula kan vara lämpligt). Det kan innebära polska folkdrev med blandning av folk och hundar men egentligen också svensk jakt med stöthund/kortdrivare eller grisjakt med hundar.

Jag skulle vilja komplettera Olas lista på halvautomaternas tillkortakommande med osäker funktion och svårigheten för jaktkamrater att bedömma om vapnet är plundrat eller inte.

När det sedan gäller trycken för cylinder kontra automatrepeterande bössor så är det i o f s korrekt att de allra flesta amerikanska cylinderrepetrar har dåliga trycken men liknelsen haltar ändå eftersom  dessa enkelt kan bytas ut eller justeras till fullgoda trycken. När det däremot handlar om de allra flesta halvautomater är ingreppets utformning kritiskt för säkerheten på ett helt annat sätt varför nödvändiga säkerhetsmarginaler måste finnas för att din kära halvautomat inte skall bli en helautomat ;D.

Eftersom man är en märkligt sammansatt gammal knekt vill jag bara meddela att det enda automatvapen som kan framkalla några varma känslor hos undertecknad är Ksp 58, att eldreglera en dylik är som ljuv musik :-* Men givetvis skulle jag aldrig få den prilliga idén att förorda en dylik rent militär konstruktion till den nobla sysselsättning som vi kallar jakt.

Sedan ställer Ola några frågor som tarvar svar av mig men jag måste dessvärre be attt få återkomma i det ämnet eftersom lilleman påkallar uppmärksamhet av sin fader för tillfället!

Lev väl!

Henrik

Publicerat

Jag har läst vad hur ni deffinierar drevjakt men måste då flika in att jag delar upp olika jakter lite annorlunda. Jag utgår från vilket vilt som är huvudmålet med dagens jakt. Är det rådjur/räv/hare/grävling med chans på klass 1 vilt så blir det drillingen. Är det gris/dov/älg med chans på rådjur/räv/grävling så blir det kulbössan (f n 9,3 cylinder repeter). Hurvida det är folk eller stöt/kortdrivare som sätter fart på djuren kan kvitta, möjligen kommer djuren fortare med en hund efter sig. Att skjuta hare med kula (9,3) är för mig främmande, möjligen kan man purscha med klass 3-2 men det är en annan historia. Nåt ställe jag jagar på använder jägarna med fördel hagelautomater med slugg beroende på obefintligt kulfång och de anser att en slugg stannar fortare än en kula och de tittar lite snett på mig när jag kommer med studsaren så det kan hända att jag får beväpna mig på liknande sätt.

Publicerat
B)
Publicerat
Nåt ställe jag jagar på använder jägarna med fördel hagelautomater med slugg beroende på obefintligt kulfång och de anser att en slugg stannar fortare än en kula och de tittar lite snett på mig när jag kommer med studsaren så det kan hända att jag får beväpna mig på liknande sätt.

Har själv samma beväpning de flesta gånger jag jagar och en fördel är att man enkelt kan ladda om till hagel. Ofta jagar vi med både kortdrivare och långdrivare under samma jaktdag och då är det smidigt att ha båda alternativen. Sen om det kunde vara lagligt med slugs även till rådjur vore ju en önsketanke.

Publicerat
Har själv samma beväpning de flesta gånger jag jagar och en fördel är att man enkelt kan ladda om till hagel. Ofta jagar vi med både kortdrivare och långdrivare under samma jaktdag och då är det smidigt att ha båda alternativen. Sen om det kunde vara lagligt med slugs även till rådjur vore ju en önsketanke.

Host..host drilling = när det är laddat må va fanken som helst uppenbara sig ;) Tillbaka till dina rötter Mats ..Bums! Slug betyder skadesnigel på jordbruksengelska, en slump? ::)

Ser också att Henrik spinner vidare på ordbajseriet "oomkullrunkelig" var ny och har antecknats. Man vet aldrig när en sådan kanon metafor kan bli aktuell igen. :P

Annars kan ni likt tre småflickor smeka vidare på era dubblor faktiskt...har lite svårt att ta folk som bär sina vapen i handväskor till passet på allvar i alla fall ;D  ;) Här bombarderar man er med oomukullrunkliga (tar-da) fakta och ni bara fnittrar i retur...suck!

MVH

Publicerat
Host..host drilling = när det är laddat må va fanken som helst uppenbara sig

Känner nog mig lite mer tillfreds om jag går in på ett vildsvinsstånd utrustad med hagelautomaten och slugs än med en drilling ;)

Visserligen kan man ju stoppa i ett par slugs i drillingen, men är man på bortaplan finns det alltid folk som kan ha åsikter om lämpligheten med slugs i ett sådant vapen!

Visserligen lär jag väl inte möta fler galtar i 200 kg klassen men man vet ju aldrig ;D

Publicerat

Måste blanda mej i detta lite.. RW och jag har en gemensam vän som drabbats av detta illabefinnande som gestaltar sig i en diffus vilja att bara kunna skjuta två skott snabbt i följd. Sagde vän har väl vid åtminstonde tre-fyra tillfällen denna säsong tömt magasinet på sin Sako 75:a och givet detta så måste man ju känna sig sanslöst obeväpnad med bara två skott? Bara för att man kan skjuta skott nr 2 rysligt snabbt så är ju inte det synonymt med att andra skottet sitter där man önskar?

Jag är alltså skeptisk till dbs.. Estetiskt så är de svårslagna och visst sneglar man nog två gånger på en jägare som plockar ut en dbs ur ett fodral på morgonen men rent jaktligt så.. nej.

Halvautomat kontra repeterstudsare? Vet fan inte, skjutit en hel del med en Benelli Argo och sicken mysig bössa! Argon med Comfortkolv är nog bland det mest optimala man kan ha vid drevjakter.. eller tillfällen där man står på pass och allt möjligt kan komma farande med fart.

Sen måste jag nog gnälla lite här.. det surras om snabba andra skott och lågförstorande riktmedel och hit och dit, optimala vapen osv.. men hur lätt är detta skytte egentligen? Jag är ruskigt skeptisk till kulskytte mot rörliga mål och detta trots att man skjuter rätt många skott faktiskt per säsong. Man ser hur "finfolket" på storjakterna skjuter och tja de håller inte igen direkt vilket märks på frekvensen eftersök per avlossat skott. Och dessa människor gör inte så mycket annat på höstarna än åker runt på den här typen av jakter och trots detta så blir det påfallande ofta tok.

Ska inte förståra glädjen i tråden så tja är det ngn som tycker något om detta så är det väl bästa att starta en ny tråd..

Mvh!

Publicerat
Känner nog mig lite mer tillfreds om jag går in på ett vildsvinsstånd utrustad med hagelautomaten och slugs än med en drilling ;)

Visserligen kan man ju stoppa i ett par slugs i drillingen, men är man på bortaplan finns det alltid folk som kan ha åsikter om lämpligheten med slugs i ett sådant vapen!

Visserligen lär jag väl inte möta fler galtar i 200 kg klassen men man vet ju aldrig ;D

Jag har tidigare kört med slug i automaten på grisjakter, men efter några dåliga erfarenheter så har slugen övergivits till förmån för en ombyggd Hva 98 i 9.3x57. Det ger mig möjlighet att dels skjuta på längre håll och dels pilla iväg en hel del bly med mer precision än med slug i automaten. Men det är ju frågan om en hundförarebössa, och inte något som har med denna tråd att göra. :)

Personligen har jag inte fallit till föga för varken automater eller tvåpipiga kulvapen. En dubbelstudsare känns lite fattigt då man bara har två skott. (Även om det ska räcka med ett! ) Och automaterna går bort av det enkla faktum att jag ser en nackdel med att inte ha full kontroll på reperteringen. Dvs skulle det vara frågan om en patron som hänger sig, en hylsa som av någon anledning fastnar eller , ve och fasa ett skott som klickar, så kan jag snabbare och enklare åtgärda problemet.

Vidare har ni ju redan avhandlat vikten av att känna sitt vapen och vara van vid snabba skott i alla tänkbara situationer. Detta, samt vara van vid riktmedlet och synfältet är nog det som är mest betydelsefullt vid ett lyckat skytte vid drevjakt. De få tillfällen jag står som passkytt, så använder jag min "bruksstudsare" McMillan Signature, .308 som jag numera är väldigt överens med. Vid drevjakt använder jag en simpel Leupold 2-7x 33  med en vanlig duplex. Alltså inget konstigt och märkligt på några vis. Det har funkat på det mesta svenska vilt på avstånd från 2-200 m, med gott resultat. Ok, lite modifierad är väl McMillan än då.. gummikula till slutstyckeshandtaget.. :)  Den gör snabb repertering vid axeln mycket enklare.

Publicerat
Måste blanda mej i detta lite.. RW och jag har en gemensam vän som drabbats av detta illabefinnande som gestaltar sig i en diffus vilja att bara kunna skjuta två skott snabbt i följd. Sagde vän har väl vid åtminstonde tre-fyra tillfällen denna säsong tömt magasinet på sin Sako 75:a och givet detta så måste man ju känna sig sanslöst obeväpnad med bara två skott? Bara för att man kan skjuta skott nr 2 rysligt snabbt så är ju inte det synonymt med att andra skottet sitter där man önskar?

Jag är alltså skeptisk till dbs.. Estetiskt så är de svårslagna och visst sneglar man nog två gånger på en jägare som plockar ut en dbs ur ett fodral på morgonen men rent jaktligt så.. nej.

Halvautomat kontra repeterstudsare? Vet fan inte, skjutit en hel del med en Benelli Argo och sicken mysig bössa! Argon med Comfortkolv är nog bland det mest optimala man kan ha vid drevjakter.. eller tillfällen där man står på pass och allt möjligt kan komma farande med fart.

Sen måste jag nog gnälla lite här.. det surras om snabba andra skott och lågförstorande riktmedel och hit och dit, optimala vapen osv.. men hur lätt är detta skytte egentligen? Jag är ruskigt skeptisk till kulskytte mot rörliga mål och detta trots att man skjuter rätt många skott faktiskt per säsong. Man ser hur "finfolket" på storjakterna skjuter och tja de håller inte igen direkt vilket märks på frekvensen eftersök per avlossat skott. Och dessa människor gör inte så mycket annat på höstarna än åker runt på den här typen av jakter och trots detta så blir det påfallande ofta tok.

Ska inte förståra glädjen i tråden så tja är det ngn som tycker något om detta så är det väl bästa att starta en ny tråd..

Mvh!

Kanske Linkis lär sej att sikta innan han börjar panga med bara två skott i bössan..... :D

Ännu en automatfrälst, fast jag kommer än ihåg hur M gjorde sål av ett rådjur på Hulterstad så det är inte bara av godo att kunna skjuta många skott snabbt.

Skott mot vilt i snabb rörelse ÄR jäkligt svårt och många borde avstått att skjuta...  :P

Publicerat

Nja :- Jag är inte ett dugg skeptisk till kulskytte mot rörliga mål, praktiser det ofta och gärna..men...

Finfolket som du referar till,du menar väl inte att du tror dessa "övar" upp sina färdigheter under jakt?

Tror inte att det finns någon som lossar så många skott per säsong mot levande djur att han på kort tid blir en fullfjädrad viltmålsskytt med idel femettor UTAN att ha tränat åtskilligt under sommaren.

Snarare är det så att dessa skyttar som ofta inte vet vilken kula,kulvikt eller prestanda deras ammo har, sällan eller aldrig besöker en skjutbana.

När jag var yngre så var jag ofta hjälpreda på större jakter mot egen jakt som betalning,på kvällen innan eller i värsta fall morgonen före så kollades i bästa fall inskjutningen under all hast, ståendes mot biltaket och siktandes mot ensilagebalar....satt skotten i balen så dög det=årets träning.

Att dessa skyttar skulle bli några ekvilibrister på löpande vilt oavsett hur många jakter dom deltar i kan jag omöjligt se.

Samma sak med hagelskytte, de duktigaste flyktskyttarna som jag studerat på jakt har samtliga även varit gymma på lerduvor,har ännu inte träffat någon som aldrig skjuter lerduvor men har mycket hög träffprocent på jakt/flyktskytte.

/Micke

Publicerat

Jo jag minns rådjuret men såll? Jag kan minnas fel men sköt hon inte tre skott på det? Ett bom, en dålig träff och en bättre? Minns ärligt talat inte.. Har dock för mej att Oryxen stökade till den bocken rätt bra.. Hon gillar automaten skarpt, hon är nog ett snäpp för hårdtryckt och just möjlighet till fler skott utan problem gör att hennes benägenhet att skjuta öht ökar. Jag har dock aldrig upplevt att hon skjutit galet pga detta.

Märkligt detta ang just de skotten och fler med dem.. Man går och tragglar och ju längre tid det går desto tristare blir det. Men så börjar det smälla och då blir det så mycket roligare!

Mvh!

Publicerat
Märkligt detta ang just de skotten och fler med dem.. Man går och tragglar och ju längre tid det går desto tristare blir det. Men så börjar det smälla och då blir det så mycket roligare!

Mvh!

Håller med! Automaters främsta egenskap kanske är motivationshöjare för hundförare? :)

Publicerat
Jo jag minns rådjuret men såll? Jag kan minnas fel men sköt hon inte tre skott på det? Ett bom, en dålig träff och en bättre? Minns ärligt talat inte.. Har dock för mej att Oryxen stökade till den bocken rätt bra.. Hon gillar automaten skarpt, hon är nog ett snäpp för hårdtryckt och just möjlighet till fler skott utan problem gör att hennes benägenhet att skjuta öht ökar. Jag har dock aldrig upplevt att hon skjutit galet pga detta.

Mvh!

Jag vill minnas att första träffen vad helt ok men att hon fortsatte att skjuta eftersom rådjuret sprang vidare. Jag vill även minnas att det var tre träff i den på fyra skott men som sagt är jag osäker. Jaja, kiden jag sköt såg väl inte mycket roligare ut med hagel överallt...  :-
Publicerat
B)
Publicerat
Själv kan jag inte tänka mig att jaga med halvauto. Mest beroende på Murphys lag om att allt som kan gå fel oftast gör det. Med så många rörliga delar blir mekanismen känsligare och av egen erfarenhet undviker jag allt som kan stöka till mitt liv! ;)

Jim

I princip har du rätt men efter att ha jagat ett antal år med en Benelli hagelautomat och den har verkligen fått bekänna färg så kan jag inte påminna mig att den strejkat nån gång förutom att den inte riktigt gillar 24g laddning på duvbanan men det går ju bara ut över några lerbitar så det räknas inte riktigt....  ;)
Publicerat
B)
Publicerat
Jag vill minnas att första träffen vad helt ok men att hon fortsatte att skjuta eftersom rådjuret sprang vidare. Jag vill även minnas att det var tre träff i den på fyra skott men som sagt är jag osäker. Jaja, kiden jag sköt såg väl inte mycket roligare ut med hagel överallt...  :-

Kollade med Hustrun, tre skott sköt hon och två träff  ;D Minns dock inte hur de satt, däremot minns jag och jag tror tom det finns bilder på din rumpskjutna kidde  ;D ;D

Detta om detta.

Mvh!

Publicerat

Mig veteligen jagar inte RW med någon halvautomat på kulsidan men ser fördelarna med vapentypen under de beskrivna förkhållandena. Mig vetligen är jag den ända martyren här som vågar erkänna att jag är en halvauto junkie. Amatörer kan absolut missbruka den snabba omladdningen på älgjakt och stora måltavlor. PANG........fan den ramlar inte.. PANGPANGPANGPANGKLICK. Har man tagit ur ett par sådana älgar åt skrävlande gubbskinn (alltid med ryggskott lustigt nog) har man lust att trampa ner hans halvautomat i en myr. Hade samma gubbe repeterat en halvkärv Hva 640 i 3 sekunder så hade han sett att älgen i praktiken är död istället för ha fyllt buken med bly på densamma. Jag använder min bössa på älgjakt också men jag är förhoppningsvis lite bättre på att se om ett djur är träffat eller ej. Bara för jag kan skjuta 4 skott på ett älglöp betyder ju inte att jag gör det i praktiken.

Att firmor som Merkel, Sauer, Krieghoff mfl ger sig in i detta gebit tyder på att det är här för att stanna, även i brytbössans förlovade land Tyskland. Där sätts trenderna, det tar bara lite olika lång tid för olika individer att följa efter. Stickspår som dubbelstudsare hör till men är absolut övergående. Dubbelstudsaren är ett otroligt smalt vapen om än full av affektion, det märker ni inom ett år är mitt stalltips.  8) Varför säljer den gode Henrik sin exempelvis, inte bara förnyelsebehov för då hade nästa drevvapen också varit en DS. Han kommer aldrig köpa halvautomat men överger ändå DS konceptet, sug på den :)

Jag vill faktiskt inte vara elak utan respekterar era val fullt ut även om det låter lite annorlunda. Gläds med både Jimbo och Fiber som fortsätter att dela klubb.... FIBERCLASSIC ;D ;)

MVH

Publicerat
  • Författare

Det är kul när det hettar till lite i ämnena här på forumet men eftersom jag har ett jobb att sköta hinner jag dessvärre inte skriva så mycket och ofta som jag skulle vilja :-

Det är några saker som jag känner att jag vill kommentera, för det första så har jag aldrig upplevt att jag bommat vilt eller missat skotttillfällen på grund av att det vapnet jag stått på pass med har haft för låg "eldhastighet". Att det är viktigt att kunna få iväg ytterligare ett eller ett par skott ganska snabbt om det första skottet inte kändes rätt håller jag med om men jag har aldrig varit i en jaktssituation där det har handlat om att få ivg så många skott som möjligt på kortaste tid. ???

För det första skall varje skott "fullföljas" d v s återkoppling sker på hur siktbilden såg ut i skottögonblicket och skotttecknen på viltet skall observeras och analyseras detta tar kanske 1-2 sekunder ( i vart fall om man är så trögtänkt som underteckand) under den tiden har jag hunnit ladda om min cylinderrepeter och om hjärnan kommit fram till att det behövs ytterligare ett skott så smäller detta cirka 2 sekunder efter det första under förutsättning att det fortfarande finns ett skottläge. För mig innebär det ingen tidsvinst att bössan laddar om snabbare än så eftersom hjärnan behöver tid att ta in synintryck och analysera dem Om man inte tar den där "extra" sekunden på sig att invänta skottecken så är risken ganska stor att man står där med ett mycket välperforerat vilt till jaktkamraternas förtjusning eftersom glirningarna torde bli ganska många, det är väl bara den stackaren som skall ha köttet vars mungipor pekar nedåt.

En del av min avoga inställning till halvautomater beror nog på att de jägare jag känner som använder halvautomat till sin kuljakt (5-6 stycken är de nog) varit överrepresenterade när det gäller att orsaka eftersök.

Jag har däremot ingen riktigt klar bild av varför det är så, antingen är de så att om man är en medioker skytt så lockar tanken på att kunna ha "mycket bly i luften" eller också är det så att de skjuter i lägen som är tveksamma eftersom de mentalt resonerar att de har fler skott att ta till. Det jag vet är att när det smäller 2-3 snabba skott är det oftast dags att ta fram eftersöksselen :-. I ärlighetens namn är ingen av de jägarna som jag tänker på särskilt flitiga gäster på någon skjutbana (i vart fall inte så vitt som jag känner till) varför jag inte tror att de skulle bli bättre skyttar med något annat vapen heller.

MKJ, jag vill poängtera att detta inte var avsett som ett påhopp på dig eftersom jag är övertygad om att du har tillräckligt omdöme för att hantera din halvautomat på ett föredömligt sätt. :-*

Anledningen till varför jag säljer min dbs är flera men det är egentligen bara en av anledningarna som beror på någonbegränsning i vapentypen och det är att jag vill kunna skjuta räv på upp till i vart fall 150m med mina bössor och det klarar inte dbs. I övrigt beror avyttrandet på att jag genom alla år köpt nya bössor i nya kalibrar för att vidga mitt kunnande. Ofta har jag funderat i termer som "Är 222 rem en bra rådjurskaliber", "Är magnumkalibrar något positivt för svenskt vilt?", "Är det hög hastighet eller grovkaliber som ger bästa resultat på älgar?", "Kan man skjuta gris med 6.5x55?", "Hur skall en bössas balans vara för att vara optimal?" "Går det att använda en dbs som allroundvapen?" och en massa andra funderinger. För mig har det då varit naturligt att prova och dra egna slutsatser, detta angreppssätt är en katastrof ur ekonomiskt perspektiv men både skitkul och ruskigt lärorikt. När det gäller min lilla dbs i 8x57IRS har jag dragit de slutsatser jag var intresserad av och nu är det dags att gå vidare. Som parentes kan det tilläggas att det var min fjärde dbs genom åren och att det mycket väl kan bli fler innan det är färdigjagat för min del.

En viktig slutsats som jag har dragit genom åren är att oavsett skytteform eller jaktform är det helt nödvändigt med ett flitigt skytte om vi som jägare skall bedriva en jakt som vi kan stå för, genom åren har jag stött på en hel del skyttar på skjutbanan som presterat mediokert på skjutbanan men där kompisarna eller skytten själv säger att "I skogen skjuter han som en gud) tyvärr har jag aldrig upplevt att det påståendet haft fog för sig >:( Kan du inte träffa älgen på älgbanan är det min erfarenhet att du inte heller lyckas bra under jaktliga situationer.

Jag har berört det tidigare men vill återigen poängtera att skytte mot löpande vilt med kula är skitsvårt, för egen del vet jag att ett stillastående rådjur på 200m det träffar jag tio gånger av tio men om samma rådjur kommer springande mellan träden på 50m utan att stanna så lyfter jag bara på hatten eftersom jag inte kan garantera ett fullgott resultat i en sådan situation. Samtidigt så vet jag att ett riktigt anpassat vapen med en adekvat sikte för jaktformen minskar risken för att det går illa men den extra marginalen som riktig utrustning ger vill i varje fall inte jag utnyttja om det inte blir nödvändigt.

Jag föredrar att träna på en nivå som är lite högre än vad jag behärskar men under jakt så lyfter jag aldrig bössan om ett liknande läge skulle uppenbara sig.

Som slutkläm vill jag bara runda av med att konstatera att mina egna erfarenheter av slug inte varit av den karaktären att de lämnat mersmak efter sig utan det har snarast handlat om avsmak :-[

Go kväll go vänner!

Henrik

Publicerat

He he.. jag hade lite halvtaskigt samvete för att jag kapade tråden men så fick jag se namnet på den så gick det över  ;D

På den tiden då man sköt väldigt mycket med .243 så träffade även jag 10 av 10 påskjutna rådjur på 200 m. Sköt så pass mycket då både på bana och jakt att jag inte ens reflekterade över möjligheten att det skulle skita sig. Upp mot 250 vart man dock mer försiktig för då började det kunna hända grejer med vind och prylar.

När det gäller dina funderingar kring skottet mot löpande klövvilt så tror jag man får börja sortera klövvilten lite. Gris är inte aktuellt för mej, har aldrig hunnit avgöra kön osv på gris med en så pass stor säkerhet att jag vågat skjuta löp. Älg så köper jag dit resonemang invändningsfritt, skott analysera sen ev fler skott.

Men det jag tänker på primärt är rådjur. Tycker att det är rätt självmarkerade med kulskott på rådjur, träffar du så syns det oftast väldigt tydligt. Sköt ett smaldjur i slutet av förförra säsongen, informel slyngeljakt under icke ordnade former. Hade haft så ruggigt många stolpe ut lägen men så fick kompisens spaniel tag på rådjuret bara ngt hundratal meter framför mej. Rejält upptag och strax kom rådjuret studsande ut på hygget där jag stod på ca 60 m.. Långt innan jag sett rådjuret så hade det klickat till i skallen på mej, jag ska skjuta oavsett mer eller mindre.

När djuret kommer farande, inte alls superfort men dock högre hastighet än trav, så hängde jag på och började skjuta helt enkelt. Första framför, andra slickade pälsen i fram såg jag senare, tredje så hade jag insett att ngt var knas så jag låg inte på lika hårt och då satt kulan där den skulle. Insåg hur j-la kass man är på att skjuta löp!

Det var iofs ingen större nyhet, pappälgen lallar på snällt i jämn och förutsägbar hastighet, tycker ärligt talat att det är rätt kass att skjuta pappälg, är man hyggligt säker på frihandsskytte så skjuter man rätt bra på älgen och lurar sig själv att tro att man är mästare på löp vilket ofelbart straffar sig på viltets bekostnad. Det är ju skitsvårt! Man är tveklöst inne och tassar på hagelskyttet dvs man syftar in kulan på rätt ställe och väl där så kommer per automatik åtminstone en stor del av hagelskyttets träffprocent. Hur bra är det då?

En bommad/skammad kråka på 20 m ger ruskigt mycket tid och möjlighet att under goda förutsättningar korrigera misstaget men om det är ett rådjur? Oftast ökar de hastigheten och det är väl då man riskerar att hamna i situationen där man svär över att bara ha två plugg. Tesen är väl som så att ett påskjutet förmodat träffat vilt ska jagas ned och det är då det börjar smälla mycket i skogen. Jag bekänner mej iaf till den tanken förutsatt att man tänker sig för när man skjuter första skottet..

Ok och vad ville jag nu ha sagt med detta? Vet inte men en Henrik har så rysligt rätt här ovan, det handlar om att skaffa sig bästa möjliga förutsättningar dvs ändamålsenligt vapen som man trivs med och ffa tror på och sen att man använder det tämligen flitigt! Skit i pappälgen, bildäck med playwood skiva i grustag är så otroligt mycket bättre!

Mvh!