Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drevjaktsbössor och drevjaktskytte

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

God Morgon Hipshot!

När jag startade tråden var avsikten att diskutera både bössor och skytte med drevjakt som utgångspunkt så du har tummen mitt i spåret  ;)

Sedan är det också uppenbart att drevjakt innebär lite olika saker för alla oss inblandade, för mig är det primärt älg, gris, dov och rådjur som är aktuellt, dessutom vill jag kunna ta de skottillfällen jag får på räv.

Jag håller med om att dessa olika vilt ställer olika krav både på skyttet och på observationsförmåga, att skilja på ko och tjur är ganska enkelt samma sak med dov vilt och rådjur men när det gäller grisarna så blir det omedelbart svårare. Att skilja mellan galtar och suggor eller gyltor är svårt och om de kommer med fart så är det FÖR svårt för mig :-[ däremot klarar jag av att skilja på stora och små grisar vilket gör att det känns bäst att skjuta mindre grisar.

När det handlar om rådjur är vi överens om det mesta, jag har genom åren skjutit ett antal rådjur som kommit med fart. För det mesta har det gått bra men vid några tillfällen har det krävts eftersök och ett rådjur hittade vi aldrig trots ordentligt eftersök :-[. 

Problemet med rådjuren är i mina ögon bland annat att de håller oregelbundet fart och rent allmänt är "nervösa" i sitt uppträdande. Sedan är det ibland så att man precis som Hipshot bestämt sig på förhand att detta rådjuret skall man ha och då kan det vara svårt att avsluta anläggningen och avstå skottet när situationen ändrar sig, precis så har det varit de gånger det gått fel i mitt skytte. Här tror jag att en del av problemet ligger i att jag genom åren tränat och tävlat väldigt mycket på löpande viltmål, problemet är att när man väl lyft bössan finns det en tendens att resten går på automatik. Alla som skjuter mycket sportskytte vare sig det är hagel eller kula vet vad jag pratar om :-.

Att i ett läge när man vet att det gått fel snabbt kunna skjuta fler skott är givetvis något odelat positivt. Här skulle jag kunna göra en jämförelse med fyrhjulsdrift på bilar, det ger dig en ökad marginal vid dåligt väglag men om du använder den marginalen för att köra fortare hamnar du likt förbannat i skogen ;). De jägare med automat som jag pratade om i mitt tidigare hamnar numera regelmässigt i situationer där de skjuter 2-3 snabba skott mot i stort sett alla vilt under samma jakter där de flesta andra skjuter ett skott per vilt. Kanske är det så att automaten kräver större omdöme hos jägaren än vad en cylinderrepeter gör ???. 

Det är svårt att få ned sina egna egna erfarenheter på pränt och reda ut de mer eller mindre förvirrade tankegångarna som sysselsätter hjärnan så ni får själva fundera på om det jag skrivit har någon relevans för er jakt. Det vore kul om de som har helt andra erfarenheter skulle vilja dela med sig av dem.

Henrik

• Svar 63
  • Visningar 10,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
He he.. jag hade lite halvtaskigt samvete för att jag kapade tråden men så fick jag se namnet på den så gick det över  ;D

På den tiden då man sköt väldigt mycket med .243 så träffade även jag 10 av 10 påskjutna rådjur på 200 m. Sköt så pass mycket då både på bana och jakt att jag inte ens reflekterade över möjligheten att det skulle skita sig. Upp mot 250 vart man dock mer försiktig för då började det kunna hända grejer med vind och prylar.

När det gäller dina funderingar kring skottet mot löpande klövvilt så tror jag man får börja sortera klövvilten lite. Gris är inte aktuellt för mej, har aldrig hunnit avgöra kön osv på gris med en så pass stor säkerhet att jag vågat skjuta löp. Älg så köper jag dit resonemang invändningsfritt, skott analysera sen ev fler skott.

Men det jag tänker på primärt är rådjur. Tycker att det är rätt självmarkerade med kulskott på rådjur, träffar du så syns det oftast väldigt tydligt. Sköt ett smaldjur i slutet av förförra säsongen, informel slyngeljakt under icke ordnade former. Hade haft så ruggigt många stolpe ut lägen men så fick kompisens spaniel tag på rådjuret bara ngt hundratal meter framför mej. Rejält upptag och strax kom rådjuret studsande ut på hygget där jag stod på ca 60 m.. Långt innan jag sett rådjuret så hade det klickat till i skallen på mej, jag ska skjuta oavsett mer eller mindre.

När djuret kommer farande, inte alls superfort men dock högre hastighet än trav, så hängde jag på och började skjuta helt enkelt. Första framför, andra slickade pälsen i fram såg jag senare, tredje så hade jag insett att ngt var knas så jag låg inte på lika hårt och då satt kulan där den skulle. Insåg hur j-la kass man är på att skjuta löp!

Det var iofs ingen större nyhet, pappälgen lallar på snällt i jämn och förutsägbar hastighet, tycker ärligt talat att det är rätt kass att skjuta pappälg, är man hyggligt säker på frihandsskytte så skjuter man rätt bra på älgen och lurar sig själv att tro att man är mästare på löp vilket ofelbart straffar sig på viltets bekostnad. Det är ju skitsvårt! Man är tveklöst inne och tassar på hagelskyttet dvs man syftar in kulan på rätt ställe och väl där så kommer per automatik åtminstone en stor del av hagelskyttets träffprocent. Hur bra är det då?

En bommad/skammad kråka på 20 m ger ruskigt mycket tid och möjlighet att under goda förutsättningar korrigera misstaget men om det är ett rådjur? Oftast ökar de hastigheten och det är väl då man riskerar att hamna i situationen där man svär över att bara ha två plugg. Tesen är väl som så att ett påskjutet förmodat träffat vilt ska jagas ned och det är då det börjar smälla mycket i skogen. Jag bekänner mej iaf till den tanken förutsatt att man tänker sig för när man skjuter första skottet..

Ok och vad ville jag nu ha sagt med detta? Vet inte men en Henrik har så rysligt rätt här ovan, det handlar om att skaffa sig bästa möjliga förutsättningar dvs ändamålsenligt vapen som man trivs med och ffa tror på och sen att man använder det tämligen flitigt! Skit i pappälgen, bildäck med playwood skiva i grustag är så otroligt mycket bättre!

Mvh!

Du är klok som en bok...

Min erfarenhet är att väldigt många överskattar sin förmåga att skjuta, ibland beroende på att de skjuter ofta och med framgång på bana. Andra människor kommer aldrig att bli bra skyttar på bana (dåliga tävlingsnerver) men som genom ett försiktigt skytte tillsammans med en förmåga att komma nära djuren aldrig bomar. Det finns helt enkelt inga givna saningar när det gäller jakt och skytte och att i allt detta då komma fram till vilken bössa som är den ultimata kan bli svårt.

Publicerat
Kanske är det så att automaten kräver större omdöme hos jägaren än vad en cylinderrepeter gör ???. 

God morgon

Ni spinner vidare på temat att riktiga jägare inte använder halvautomat ;D Sånt ruskar jag emellertid av mig och garvar åt. Sant är att ökad eldkraft kräver större omdöme. Men att cylinder skyttar skjuter färre skott på drevjakter beror i 9 fall av 10 på att dom inte hinner då djuret dör eller försvinner ur sikt innan fler skott hinner skjutas. Fenomenet med ett skott för mycket med halvautomat stämmer om skytten är ovan, men är precis det samma för dbs skyttarna, enda gången dom skjuter enkelskott är om djuret dråsar knall och fall annars är det dubbelskott som gäller...bara för man har möjligheten. Tror inte det är fel i majoriteten av fallen enligt better to be safe than sorry devisen. Det finns fall som det jag beskrev ovan där det hela känns så väldigt onödigt. En ensam älg på en myr stor som en landningsbana som får hela magasinet på 5 sekunder. Där har jaktledaren en viktig roll att beordra sans och reson hädanfter då älgstek är dyr hundmat för oss flesta jägare. Tidigare kanske det var så att halvautomaten var signifikant med sämre skyttar, men inte idag.

Ni har själva varit inne på skyttemomentets svårigheter. Den som inte är adrenalinfylld och spänd på sitt drevjaktspass har inget i skogen och göra. Den dag jag inte får puls längre när jag ligger med ett vilt i kikaren skall jag sluta jag då jag då har blivit ett hot för mig och det vilda. Det finns personer som är bättre skyttar än andra, det beror dock endast på träning och har inget med vapnet som används att göra, på håll 0-80 meter i alla fall.

Halvautomaten är åtkommlig för alla med prislappar från 5000-6000 i nypris och uppåt. En dbs är ett tecken på att man har kommit nån vart i livet och har råd med två pipor brevid varandra. En tysk dbs är minst 15-20000 oberoende av skick och är inget typiskt slit och släng vapen utan mer ett finvapen för torn med tak. ;) Har man så väldigt många jakttillfällen med denna jaktform må det vara hänt, men är dubblan en av 3 klass 1 studsare man använder får bössan inte den tiden på övningsbanan som den rimligen förtjänar. Detta gäller iaf för medelsvensson...men han äger å andra sidan ingen dubbelstudsare heller.

Jag använder primärt ett vapen för all klass 1 jakt (halvautomaten) och drillingen när rådjuren är det primära viltet vilket det ofta är med Wachtlar i hundgården. Tror ni det gör mig en mer eller mindre kompis med mitt vapen när man använder det som hundförare, passkytt och eftersöksskytt? Jag hade varit en idiot och jantelagare om jag argumenterat utan kunskap om dubbelstudsarnas pros and cons. Men jag tror mig ha den kunskapen och dbs passar inte min ibland lite obekväma jakt utan tak och plysch i tornen. 8)

Ha det mina vänner, det är uppfiskande att sticka ut :)

MVH

Publicerat
:o :o :o

Tror inte mina ögon!!! ;) ;D ;D Sved att erkaänna det va??!! ;) ;D ;D

Jag utgår bara från egna erfarenheter vad det gäller mekaniska och elektroniska prylar som rasar trots att de är nya och av erkänt "GOD" kvalitet!

Men att det är skoj att skjuta med halvauto på banan det är JAG helt överens om!

Jim

Du har rätt i att det finns fler delar på en automat än på en vanlig brytbössa men samtidigt finns det nästan fler delar i en vanlig cylinderrepeter... Jag har krupit igenom täta unggrane och gått hela dagar i snö/ösregn med min Benelli utan att den nånsin fallerat. Jag är inte förälskad i den för det men kan konstatra att snacket om att en automat rasar bara för att det blir dåligt väder eller för att det blåser är mycket överdrivet. När det sen gäller underhåll så gör jag inte mer vid automaten under säsong än nån annan bössa. Jag är faktiskt mest rädd om min handbyggda SbS o näst mest rädd om drillingen.
Publicerat

Hepp!

Jag måste säga att MKJ har rätt bra argument.. men jag tycker inte att det kräver mer omdöme med en halvautomat än med en cylinder.. eller är jag naiv kanske? Krasst sett så borde det inte göra det, det första skottet är lika viktigt oavsett vad du håller i näven.

När det dock skitit sig så kan det inte i något fall vara av ondo att ha ytterligare 3-4 snabba skott att hiva iväg.. Ska man hårddra det lite så är det skit samma om det blir hundmat av steken huvudsaken man får stopp på viltet om det gått snett i första skottet. Så jag vill nog hävda att en flitigt använd automat med rätt glugg torde vara det optimala rent skytte tekniskt men att cylindern inte är så mycket sämre så det spelar någon praktisk roll.

Dock så tycker jag halvautomaten är knepig att handskas med, patron i och ur tyst osv.

Nehe jag hade visst en bil att besiktiga  :-

Mvh!

Publicerat

Tror mig vara övertygad att riktmedlet och vapnets tillpassning till skytten är viktigare än om det tar 0,5 eller 2 sekunder att avlossa 2 skott i farten.....egentligen. ;D

Kika på dess parametrar uppsatta i en hast, subjektivt javisst men basen till mitt val. Samtliga parametrar är graderad i jämförelse med dom andra. 1 är bäst osv. Sedan kan olika parametrar värderas olika hos olika människor, i mitt fall är rekylen värt en del.

Halvautomat        Dubbelstudsare    Cylinderstudsare

Precision:        2                                    3                              1                     

Snabbhet:        1                                    2                              3

Mångsidighet:  2                                    3                                1

Övningsv.        1                                    3                              2

Säkerhet:        3                                    1                              2

Funktion:        3                                    1                                2

Känsla:            3                                      1                              2

Pris:                2                                      3                              1

Rekyl:              1                                      2                              3

Totalt            18                                    19                              17

Det visade sig att en 9,3x62 m/98 med passande kolv kanske är det bästa grund alternativet i alla fall. På detta kommer ju sedan valet av optik naturligtvis.

MVH

Publicerat
  • Författare

God morgon go vänner!

Jag tycker mig märka att vi i grund och botten har ganska liknande uppfattningar i detta ämne både när det gäller bössor och skytte för drevjakt. Vi har såklart lite olika infallsvinklar ochpersonliga preferenser men på det stora hela känns det som att de allra flesta är överens om att att

• [li]Skytte mot rörligt hårvilt är svårt och att älgbaneskyttet inte räcker på långa vägar som träningsform för att vara förberedd för skytte mot vilt som kommer med fart och kanske där du minst hade väntat dig det. Vi verkar också vara överens om att nyckeln till att bli en framgångsrik drevjaktsskytt handlar om att veta vilka situationer man klarar av och i vilka situationer man avstår från att skjuta. [/li]
    [li]Det viktigaste när det gäller bössorna för denna typ av skytte är att de är väl anpassade för skytten och att denna har tränat tillräckligt med sin bössa så att man verkligen är "vän med vapnet"[/li]
    [li]Det finns vissa skillnader mellan olika vapentyper men om man väljer ett kvalitetsvapen och känner vapnets begränsningar väl har man goda förutsättningar att kunna leverera ett gott skytte oavsett om man valt en dbs, halvauto eller cylinderrepeter (eller kanske är den heliga graal den nya pumprepeter som Krieghoff presenterar ???) [/li]

Jag tror att det i mångt och mycket är som när jag och Labben jagar eller tävlar, det är ekipagets prestationer som avgör resultatet.

Samma sak med skyttet, det går inte att skilja skytt och bössa utan det är kombinationen som avgör hurdant resultatet blir.Att en skytt med en bössa som han trivs med och har övat mycket med oavsett om det är en halvautomat, dbs eller cylinderrepeter är att föredra framför en otränad skytt med den "optimala drevjaktsbössan" är ju helt självklart. Även om jag själv ofta passerat "the point of diminishing return" i mitt sökande efter det som jag upplever som en optimal beväpning är jag den förste  att skriva under på att skytten är viktigare än vapnet för slutresultatet.

Lev väl!

Henrik

Publicerat
Det visade sig att en 9,3x62 m/98 med passande kolv kanske är det bästa grund alternativet i alla fall. På detta kommer ju sedan valet av optik naturligtvis.

Mycket intressant jämförelse MKJ. Nöjer du dig med en 9,3x57 så får du ned rekylen och då vinner cylindern en mer klar seger!

MvH/MB

Publicerat

testa en bygel så får ni se på f-n där har ni en bra bössa, men ska ni testa så prova en marlin för winchester tycker jag är skit

jag föredrar min 444:a framför, 8-57 an 308 an

samme

Publicerat
  • Författare

Hej Samme,

de två bygelrepetrar som jag har egen erfarenhet av är win 88 i 308win och win 94 i 30-30. Ingen av dessa skapelser har gett mig någon mersmak  :-X

Vad är det som får dig att föredra Marlinbössorna?

Vilka är dina erfarenheter av 444 marlin? Jag har aldrig stött på den kalibern i verkliga livet så jag är osäker på hur den skulle funka till klass1 vilt? Vilken kula använder du och till vilka farter har du laddat den?

Även om jag inte precis brinner för bygelrepetrar så skulle det vara väldigt intressant att få ta del av dina erfarenheter? Kanske har man missat något ???

Henrik

Publicerat

hej,

jag  hittade en hos en handlare som hade en begad marlin guide gun 45-70 som jag köpte och hade i flera år som gick klockrent gjöt mycket bly kulor till den för träning/jakt. för några årsen komm jag i kontakt med en kille som oxå gjöt o jagade fast med 444 i en äldre marlin bygel,jag vela testa hur denna kaliber var + att winchester mod 94 timber var lättare 2,6 kg sagt och gjort jag sålde min 45-70 till en kompis och köpte en winchester timber .  fixade ett diopter till husqvarna som passade till 94an

och kikar fäste . jag började att testa kikaren på banan med köpt och hand laddad ammo. precitionen var bedrövlig som bäst 15cm- 17cm på 100m :o :o

jag hade den på björn jakten för jag tänkte att prec, duger på kort håll! jag fick smyga efter gångståndet som gick upp i ett berg och stannade, så jag kollade bössan innan jag började smyga och då såg jag att bygeln var nerdragen och 2patroner saknades!!!!!!!!! hade inet märkt det tidigare!

dagen efter så ringde jag till handlarn och krävde återköp det är min erfarenhet av wincester 94 "skräp"

efter lite letande så hittade jag en marlin outfitter i kaliber 444marlin den köpte jag den och jag skjuter mycket med den mest på bana har även skjutit ett antal vilt med den . grisarna får man väldigt bra effekt på med bly kulan hålet blir som en golf boll samt att dom omgående går i kull. annars kan man ladda med 200grs kula till ca: 800m/s - 350grs till cva: 650m/s  min 444a skjuter på 100m innom 3-4cm med alla kulor  och glömde nästan att berätta om skyttet på kursen jag går som är om eftersök på björn, skuttet där visar att jag skjuter snabbare med bygeln änn don andra med lika prec; mvh. samme

Publicerat

jag glömde kanske lite :-[

jag annser att effekten är ett strå bättre i 444an än 45-70 in vad det beror på kan jag bara spekulera i  jag tror att hastigheten har betydelse, med en 45-70 ,400grs kula så kommer man upp i  ca: 560m/s handladdad med en 444A så når jag farter på 650m/s med en 300 mantlad och lika fart med en 350grs bly kula. bra kulor är hornady 265grs grym effekt!. noslers partition 250grs dom är svin dyra!. speers gold dot 270grs ska oxå vara en kanon kula. sedan så har vi hammgjutna som är lika bra som köpta om inte bättre ;D du får ett otroligt genom slag + bolf bolls hål igenom djuret

detta är mina erfarenheter mvh. samme

Publicerat

Jag har hållit i sånadära pangar vid olika tillfällen,numera har jag gjort mej av med symbiosen till Vilda västern och pang pang ;D

Men är dom inte väldigt korta i kolven?? Den känslan får jag i alla fall!!

Talar nu vapnet inte kalibern,,,just det har hållit i ett par Marlin,tror jag att det var !!!!

Publicerat

vlida vestern???? vanlig studsare -krig?? nä jag har inga problem med det men när man testat  så ser man att det funkar bättre än det mesta tycker jag men det är ingen hygges bössa fast den funkar skapligt ändå till det telgetok om du testar så får du se att kort kolv är snabbare än standard längd jag innsåg det ganska snabbt ;D

om du bor i närheten så komm och testa!

mvh. samme