Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kolmårdenrymlingar

Featured Replies

Publicerat

Läste precis att två vargar rymt från djurparken.. ska bli intressant och se vart de tar vägen och hur detta utvecklar sig.

Hm.. undra om de kommer försöka fånga in dem eller om de ska skjutas?

• Svar 109
  • Visningar 9,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

...el. om de få blanda sig med andra vargar ute i det fria och para sig med andra vargar. >:(

Publicerat
  • Författare
...el. om de få blanda sig med andra vargar ute i det fria och para sig med andra vargar. >:(

Man kan ju anta att alla de som oroar sig för vargarnas inavel, käkar tårta nu..

Det jag klurar på är ju hur dessa uppträder mot människor.  Det finns ju resor där div hundfolk åker till djurparken för at klappa vargar. Undra om de uppträder lika oskyggt då de är utanför hägnet?

Publicerat
Man kan ju anta att alla de som oroar sig för vargarnas inavel, käkar tårta nu..

Det jag klurar på är ju hur dessa uppträder mot människor.  Det finns ju resor där div hundfolk åker till djurparken för at klappa vargar. Undra om de uppträder lika oskyggt då de är utanför hägnet?

Det är svårt att säga hur dom uppträder mot människor i det fria. Inte för att jag skulle locka en förrymd varg till mig om jag såg någon i det fria.

Jag var med om en mindre lustig incident för ett par veckor sedan sent på kvällen och det var rejält mörkt ute och halvtaskig gatubelysning. Jag var ute på kvällspromenad med hundarna Vi möter en större hund (fick sedan veta att det var en draghund). Men alltså i halvtaskig gatubelysning så tolkade jag den i storlek med en varg eftersom det var mörkt och dålig belysning. Jag stannar med hundarna och den ensamma stannar också. Plötsligt så börjar den gå mot oss och jag sparkar tådelen på kängan i backen för att känna hur hårda dom är mot ett ev. försvar. Gudskelov så stannar den och pinkar med ett benlyft och jag har två tikar så det gick ju bra, och sedan fortsätter den fram emot oss och smyger sig försiktigt mot mina hundar. Dom hälsar/nosar på varandra och han följer efter oss hem. Jag blir inte av med den utan den stannar utanför huset. Jag vet om en sopm har draghundar i omr. men han svarade inte så jag ringer Trafikupplysningar 020/999 444 där dom läser upp meddealnde på radion. Ägaren kom efter ca. 30 min. Det var ytterst obehagligt att möta en så stor hund när man inte kan se riktigt vad det är för något. Hundar och vargar ser ju lite olika ut i ansiktet med ögon m. m.

Jag hade inte dragit mig för att saprka den i bröstkorgen om den hade gått till angrepp.

Publicerat

Med tanke på inaveln och allt så, är det någon som vet om man kan kolla vad det är för vargar som hålls i våra djurparkerr?+ är de importer??

Tycker det känns lite lull lull när dem lyckats gräva sig ut!! räknar dem inte med sådant när ett rovdjurshägn byggs..?

Publicerat
Med tanke på inaveln och allt så, är det någon som vet om man kan kolla vad det är för vargar som hålls i våra djurparkerr?+ är de importer??

Tycker det känns lite lull lull när dem lyckats gräva sig ut!! räknar dem inte med sådant när ett rovdjurshägn byggs..?

Det borde väl gå med DNA och säkert har dom DNA på ett antal av våra vilda vargar redan så då kan dom säkert säga om det är importvargar el. av egna stammen.

Det känns verkligen lull lull när dom jan gräva sig ut. :o

Publicerat
Läste precis att två vargar rymt från djurparken.. ska bli intressant och se vart de tar vägen och hur detta utvecklar sig.

Får jag gissa att det var alfa paret också som en slump?

Luktar vargkramaraktivitet lång väg.

Vet ej vad lagen säger men hade det varit 2 noshörningar hade det nog varit annat pådrag, finns säkert dom som tycker att Vikbolandets är en fin biotop för ett ynglande vargpar.

MVH

Publicerat
Får jag gissa att det var alfa paret också som en slump?

Luktar vargkramaraktivitet lång väg.

Vet ej vad lagen säger men hade det varit 2 noshörningar hade det nog varit annat pådrag, finns säkert dom som tycker att Vikbolandets är en fin biotop för ett ynglande vargpar.

MVH

Å andra sidan hade det ju varit roligare med noshorningar för då kunde man ju fått en sån på skottlistan. Det kan ju knappast vara olagligt att skjuta en sån eftersom den inte är är fredad. :D
Publicerat

Ger mig fan på att dessa vargars DNA är just det DNA som behövs för våra vargstams fort levnad.

Sen borde det ju vara nån ansvarsfråga också....

Publicerat
Ger mig fan på att dessa vargars DNA är just det DNA som behövs för våra vargstams fort levnad.

Sen borde det ju vara nån ansvarsfråga också....

Risken är stor att det kan vara för vargstammens överlevnad. >:(

Prov att göra en polisanmälan så får Vi se vad som händer. :D

Publicerat

hade inte en annan liten varg palt rymt för ett tag sen bara som dom sa först lekte osynlig i hägnet tills nån såg den ranta runt...

hmm kaxigt å våga säga dom är helt säkert inte farliga,skulle vara jobbigt å få käka upp det sen,,hoppas bara polisen slipper rycka ut för å skjuta dom  ;D

Publicerat
hade inte en annan liten varg palt rymt för ett tag sen bara som dom sa först lekte osynlig i hägnet tills nån såg den ranta runt...

hmm kaxigt å våga säga dom är helt säkert inte farliga,skulle vara jobbigt å få käka upp det sen,,hoppas bara polisen slipper rycka ut för å skjuta dom  ;D

Det var väl den i Skåne som Du menar.

Publicerat

jag hörde på radio att det var två ungdjur som kommit lös, de var alltså inte tama, som de äldre, men de räknade med att de inte klarade av att skaffa sin egen föda, och att hägnet de rymt från använts utan anmärkning i många herrans år och att det uppfyllde alla krav som fanns på ett hägn.

Tråkigt att behöva misstänka det, men det luktar som att de fått nån form av hjälp, vem vet, riktigt god mat på andra sidan kanske får dem att gräva som mullvadar

Publicerat

Är dom över året så klarar dom nog att ta ngn hund eller så tyvärr. Väldigt lämplig rymning så här i parningstider ??? ??? ???

Publicerat

Varför skulle inte ungvargar kunna hitta föda själva när bortsprungna hunda klarar det. I närheten av gårdar tex. Sen finns det nog en hel del kadaver i skogen + sork etc.

Publicerat

läs jaga själva så blir det annorlunda, skrev lite tokigt.

Publicerat

Kanske att dom redan är försedda med gps, vaccinerade, veterinärbesiktigade och transporterade till värmland eller dalarna. ??? ??? :-

Konstigt att dom lyckas rymma från ett hägn som brukats av björn och varg i 40års tid utan rymmningar. ???

Det var ju en ungvarg som försvann i höstas också, någon som vet om den hittades.?

Det har ju tjatats mycket om inavel i den svenska varg stammen så det är ju lägligt med nytt blod.

Publicerat

Är ju kanon med lösa vargar i Stockholm,hit med flera vet jag..... ;D :D

Publicerat

Angående vargens föda.

Djurskötare har matat dem, alltså människor lika med att bli matad.!

Hoppas att vargarna ger sig in i nåt samhälle och letar efter mat så det blir stora rubriker.

Jag vill inte se nån avkomma från dessa som kanske blir halvtama.

Vad gör en halvtam varg när den är hungrig..??? 

Publicerat
Angående vargens föda.

Djurskötare har matat dem, alltså människor lika med att bli matad.!

Hoppas att vargarna ger sig in i nåt samhälle och letar efter mat så det blir stora rubriker.

Jag vill inte se nån avkomma från dessa som kanske blir halvtama.

Vad gör en halvtam varg när den är hungrig..??? 

vafasen! Jag springer direkt ner i frysen och hämta några fina stekar.. hur lockar man varg? kisse kisse kom kisse.. :D

Publicerat
vafasen! Jag springer direkt ner i frysen och hämta några fina stekar.. hur lockar man varg? kisse kisse kom kisse.. :D

Ja eller, HIT FIDO!

Läste nu på morgonen att länstyrelsen och polisen kollade hur dom skulle kunna leta reda på vargarna.

Trodde dom redan börjat leta.?? >:(

Inte så lätt kanske när det inte finns snö.

Tycker att det är så uppenbart vad dom håller på med, blir så förbannad. >:( >:(

Publicerat
Ja eller, HIT FIDO!

Läste nu på morgonen att länstyrelsen och polisen kollade hur dom skulle kunna leta reda på vargarna.

Trodde dom redan börjat leta.?? >:(

Inte så lätt kanske när det inte finns snö.

Tycker att det är så uppenbart vad dom håller på med, blir så förbannad. >:( >:(

Hahaha! Hit fido! Det går säkert bra! ;D >:( Man vet ju inte om man ska skratta el. gråta åt vad dom sysslar med. >:(

Dom kan ju kanske koppla en äldre varg till som är kanske modern så for dom gå med den i koppel och agera spårhund. Hahaha! ;D

Publicerat

Det stod i Aftonbladet.se att vargarna är ofarliga och det inte kan jaga själv???????? Fan hundar som levt själva i skogen blir skygga och förvildade redan efter ca 4 dygn läste jag för inte så länge sedan. Då kan man ju fråga sig hur fort det går för redan halvvilda djur och som då redan är den ursprungliga rasen och inde någon förädling av densamme.

Kan hundar jaga och fälla djur så ska väl intee ett par vargar ha några större problem???

Jakten på vargarna fortsätter idag, polisen har rätt/möjlighet att skjuta för att döda. Frågan är om inte det är ett spel för galleriet?

//Roggman66

Publicerat

Allt detta får mej (nästan)osökt att tänka på boken Parkvargen av R M Equist...

De benämner den som ungdomsbok men jag tycker alla som har möjlighet ska läsa den! Hon som har skrivit den bor i ett torp mitt i Bergslagsskogarna...

Publicerat

Är precis som roggeman lite tveksam till uttalandet om att dem inte kan jaga..? måste ju vara för att inte skrämma folk i närheten! men instinkten att jaga är medfödd och leken under unga år förberedande... så är väl snarare frågan hur lyckosam jakten blir och vad dem ser som byte!?