Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kolmårdenrymlingar

Featured Replies

Publicerat
Är precis som roggeman lite tveksam till uttalandet om att dem inte kan jaga..? måste ju vara för att inte skrämma folk i närheten! men instinkten att jaga är medfödd och leken under unga år förberedande... så är väl snarare frågan hur lyckosam jakten blir och vad dem ser som byte!?
Skriv en insändare och väck upp vanligt folk då!!
  • Svar 109
  • Visningar 9,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Måste lägga mig i lite här mkt spekulation tycker jag

Va i kolmården igår. Och va ja förstod skulle vargarna skjutas. Man trodde att det skulle ske under

dagen idag. Enligt deras tidigare erfarenheter dör i regel rymda vargar av svält ganska snart spec. när de är yngre.

Publicerat
Skriv en insändare och väck upp vanligt folk då!!

Kan tyckas men icke!

Publicerat
  • Författare
Här är det senaste om våra kära vargar. ;) ;D

http://www.norrkoping.expressen.se/Nyheter/1.595297

Undra om länsman behöver lite hjälp att mula ylman? Ska nog anmäla mig som frivllig.. :)

Publicerat
Undra om länsman behöver lite hjälp att mula ylman? Ska nog anmäla mig som frivllig.. :)

Gör så och har Du bra lokal markkännedom så är det ett plus. Hade jag inte haft så långt dit så hade jag också anmält mig.

;) ;D

Publicerat
  • Författare
Gör så och har Du bra lokal markkännedom så är det ett plus. Hade jag inte haft så långt dit så hade jag också anmält mig.

;) ;D

Har ju en bit dit, och markännedomen kunde väl vait bättre.. Men har man viljan så ska de nog gå! Jämten borde kunna göra nytta..  :D

Tänkte på en sak.. Att de inte tar dit en löptik? Det borde ju funka.. om de nu är så gamla att de är könsmogna.

Publicerat
Har ju en bit dit, och markännedomen kunde väl vait bättre.. Men har man viljan så ska de nog gå! Jämten borde kunna göra nytta..  :D

Tänkte på en sak.. Att de inte tar dit en löptik? Det borde ju funka.. om de nu är så gamla att de är könsmogna.

Okej! Jag har ca. 115 mil till Norrköping. Flera löptikar vore ju kanon så at tdom kan sprida ordentligt med dofter i luften. :D

Publicerat

De skulle väl försöka söva dem i 1:a hand och avliva i sista hand. Så jakt på dem i ordets bemärkelse är det väl inte tal om.

Jag är fortfarande konspiratorikt lagd, och tror inte att de får tag på vargarna  ::) trot massiva ansträngningar  ;D

Publicerat

Som det verkar enligt tidningen,och den tror man ju alltid på ;D,så verkar dom ju i alla fall seriöst få tag i rymmlingarna,det talas om sövning alt.skjutas!!!!!

Samtidigt så kan man läsa i samma artikel att dom ännu inte tittat vid hägnet,där enligt uppgift varg har setts ?????

Skall med stort intresse följa denna tråd ;D

Publicerat
undrar om dem lyckas finna den andre eller om han går samma öde till mötes..

http://www.aftonbladet.se/vss/norrkoping/s...1022975,00.html

Jaha, se där ja. Det är nog inte så lätt att komma till skott på dom med ett bedövningspil. :D

Publicerat

1 borta x antal kvar.. gillar inte när dom försöker mygla ut vargar asså.

vet nån vad som hände med den där vargungen som försvann i höstas eller när de va?

Publicerat
Kolmårdens djurpark gör inte smygutsättningar av vargar och maskerar dem som rymningar.

Jag har ju mina konspirationsteorier då... det här är väl ett ypperligt tillfälle för dom att "visa" allmänheten att dom inte släpper ut vargar... men vad är det som säger att det här inte bara är ett spel för galleriet? Har man lärt dessa vargar att gräva sig ut under stängsel i den tidigare djurparken i hopp om att få dessa att rymma?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=628954

Publicerat

Jag har inte mycket för den här Jan-Inge och det blev inte bättre av det här uttalandet... Hur många av bombvänsterns anhängare tänker precis som han?

Personligen funderar jag fortfarande på hur mycket det skulle kosta att köpa ett par levande vargar som infångats i Ryssland. Med hjälp av lugnande preparat skulle det absolut gå att smuggla in djuren till Sverige och transportera dem till Värmland – Dalarna där de skulle ha chans att träffa på sina artfränder och göra sådant som vargar är bäst på, vargungar…

http://www.jinge.se/index.php/allmnt/nej-s...te-vargarna.htm

Publicerat

"Enligt Staffan Bensch, professor vid ekologiska institutionen vid Lunds universitet finns det 150-200 vilda vargar i Skandinavien, 13-14 av dessa finns i Sverige."

Är det jag eller proffesorn som är fel ute. Jag har ju hört att det finns 150-200 vargar i sverige, en handfull i norge och 250-300 i finland???

Publicerat
"Enligt Staffan Bensch, professor vid ekologiska institutionen vid Lunds universitet finns det 150-200 vilda vargar i Skandinavien, 13-14 av dessa finns i Sverige."

Är det jag eller proffesorn som är fel ute. Jag har ju hört att det finns 150-200 vargar i sverige, en handfull i norge och 250-300 i finland???

Har du någon källhänvisning?

Publicerat
1 borta x antal kvar.. gillar inte när dom försöker mygla ut vargar asså.

vet nån vad som hände med den där vargungen som försvann i höstas eller när de va?

Det var ju en ungvarg som försvann i höstas också, någon som vet om den hittades.?

Det har ju tjatats mycket om inavel i den svenska varg stammen så det är ju lägligt med nytt blod.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=594507

Den ungvargen hittades aldrig trots många observationer av allmänheten. Den påstods till slut ha blivit dödad och uppäten av övriga vargar (men inga rester hittades). Kollat runt lite på nätet och hittat uppgifter att både ungvargen som rymde i november 2006 och de här två senaste ungvargarna, som rymde från Kolmården, antagligen härstammar från samma vargkull som föddes 20 maj 2006 på Skånes Djurpark. Den vargkullen ansågs mycket spännande ut genetisk synvinkel. Så här uttryckte sig djurparkschefen vid en intervju i maj 2006 "– Men visst skulle det innebära ett värdefullt genetiskt tillskott till den hårt inavlade svenska vargstammen om vi kunde sätta ut några av dessa vargarna i naturen, tycker Åkeby." !!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/106513

Rymlingarna på Kolmården kom från Skånes Djurpark för 14 dgr sedan.

Om det nu är sant betr hur många vargar som rymt totalt, tre st, borde det  återstå två av denna "intressanta" kull innanför hägnen.

Vet inte, men det kan ju vara så att de tyckte det blev alltför uppenbart, eller också helt enkelt planerat från början - skjuter man en så blir det liksom trovärdigare. Men hoppas innerligt att jag har fel, fel, fel, fel, fel.

Som sagt, en hund skulle klara sig galant på sorkar och möss denna årstid med nyligen snöfria marker. 

Publicerat
Har du någon källhänvisning?
Ähh, till vad?
Publicerat

Man får vara glad att den inte är några tigrar och lejon som rymmer från djurparkerna.  8) 8)

Publicerat
Ähh, till vad?

Vart skrev Staffan Bensch det du hänvisar till? Står det på någon websida och i så fall vart?

Publicerat

han citat finns under vakna janne tråden...tror han mena norge iaf annars ska jag jaga han med högaffel tills han ångrar sig,,luktar väldigt mycket,eftersom dom verkligen påvisar klart å tydligt att det inte är smyg uttättningar typ ala vildsvin som pågår..sen att dom inte har nån koll är juh lite komiskt faktiskt,en pårökt proffesor och en militanat djurparks vaktis kan det bli årets höjdare om dom får fortsätta få media utrymme :D

Publicerat
han citat finns under vakna janne tråden...tror han mena norge iaf annars ska jag jaga han med högaffel tills han ångrar sig,,luktar väldigt mycket,eftersom dom verkligen påvisar klart å tydligt att det inte är smyg uttättningar typ ala vildsvin som pågår..sen att dom inte har nån koll är juh lite komiskt faktiskt,en pårökt proffesor och en militanat djurparks vaktis kan det bli årets höjdare om dom får fortsätta få media utrymme :D

Jag fattar ingenting nu...  ::)