Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många jakttillfällen får ni på ett år?

Hur många dagar befinner ni er med bössa i skogen varje år? 146 röster

1. 1.

• 0-10
      4%
      7
    • 10-25
      8%
      12
    • 25-50
      28%
      42
    • 50-100
      39%
      57
    • 100 eller fler
      19%
      28

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Efter en tid här på forumet har jag lärt att känna många nya människor en hel del har jag också träffat in real life. Och några kände jag sedan tidigare.

Det finns mycket kunskap här hos många, framförallt är forumet sådant att man får säga sin mening utan att bli nerklubbad.

Dock är det svårt att få en uppfattning om hur mycket ni egentigen jagar. Jag liksom de flesta andra skulle vilja jaga mera än man gör även om min fru tycker att det räckar bra. ::) Jag är lyckligt lottad då jag bor mitt i jaktmarken vilket gör att jag kan valsa ut med bössan om det faller mig in. Desssutom är mitt intresse brett och jag har alltid vilt att jaga , oavsett när på året egentligen.

Jag ligger år 2006 på ca 100 jakttillfällen eller minst 2 ggr i veckan jagar jag året runt. När jag talar om jakttillfällen menar jag exempelvis en kvälls pursch på bock, en kråkmorgon eller en hel älgjaktsdag. Att vittja fällor på skidor är också jakt i detta samanhang.

Har på känn att jag ligger i överkant bland jägarna i samhället, men jag kan ha fel :)

Skriv gärna några rader vad ni jagar mest. I mitt fall ser en procentuell fördelning ut som nedan. Eftersom det är baserat på 100 jakttilfällen blir det också ungefärligen antal dagar.

-Jakt med drivande/stötande/ställande hundar efter gris, hjort och rådjur 30%

- Ensam pursch/vak efter rådjur, hjort och gris 25%

- Organiserad älgjakt 20%

- Fågeljakt 15% Duva, and, gäss, kråkor etc

- Övrigt: 10% Stövarjakt, bäverjakt, rävklapp etc

Detta kan ha ventilerats förut men det är jag ovetande om i så fall.

MVH

• Svar 78
  • Visningar 7,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Är ut så fort det finns tid och möjlighet till det.

Börjar med kråkfågel sen kommer rävjakten i början av augusti.

Bockjakten 16 augusti men utan resultat ännu dom står inte så tätt här uppe, men en bonus räv brukar falla då och då.

Sjöfågelpremiär 20 och 25 sen börjar ju harjakten och efter det älg.

Älgjakten tar en del tid men mycket tid har gått till stövaren i höst.

Brukar vara ut på morgonen med stövaren, byter hund ibland efter halva dan till gråhunden och sen om orken finns far man på ett kvällsflyg på sjöfågel.

Och fällfångst efter mård och mink.

Plus allt rävjagande.

Och en del toppfågel.

Publicerat

Hej!

Under 2006 blev det ca 80 jakttillfällen, brukar vanligtvis hammna mellan 75-100 tillfällen på ett år.

Det blir mestadels jakt med mina hundar. Men även lite purch/vakjakt i brist på annat ;).

Organiserad älgjakt 15%

Ensam jakt med hundarna (älg/björn/grävling/fågel) 55%

Purch/vakjakt (rådjur/bäver/räv) 15%

Övrig jakt (Lo/ripa/vildsvin mm) 15%

Mvh

Publicerat

Normalt sett så har jag varit ute och jagat ca2 ggr per vecka. I år tack vare er forumister har det blivit nåt liknande nu mot slutet av säsongen.

Vissa veckor var det varit mer 4-5 dagar på en vecka  ;D

Publicerat
  • Författare

När jag var ung jobbade jag åt en kille som hade huggarfirma ett tag. Dessutom hade han 4 gråhundar som jagade grävling och älg. Det året hade jag nog minst 150 jaktdagar...kanske närmare 200. Tyvärr gick hans firma på öronen då han mest jagade ;D

Publicerat

i dagar räknat har lite dålig koll på vissa jakter men cirka.

8 st bäver

3 st ripa

4 st älg

20 st toppjakt

8st orrbulvan

10st kråka/kaja

1st duva

5st bockjakt

3st björnjakt

8st uppflogsjakt gråfågel

2st rävvak

12st kanadagås

Publicerat

Jag har ungefär 60 planerade jaktdagar i tjänsten varje år och ca 30-35 privata jaktdagar.

100% av min privata jakt oavsett viltslag är i form av smyg eller vakjakt, till största delen på rådjur och dovhjort, men även älg,räv,duva,gås,hare och bäver står på menyn.

/Micke

Publicerat

Efter viss tveksamhet kryssade jag i 50-100 dagar om året. Tidigare om åren hade det definitivt blivit 100 och mer..

Tror eller vet att jag har börjat tröttna litet på jakten,omständigheterna är flera,bla,tjafs med vissa jaktkamrater  :( Sen tar ungarna mycket tid oxå. Sen vet jag faktist inte rent generellt om det är så kul längre att jaga. Den där pulsen man hade förr,finns där inte längre. Fast den kanske kommer tillbaka ;D Sen får jag ont i ena knät när jag går långt,jag pajade mitt knä rätt ordentligt för ett antal år sen,och skitknät morrar ifrån ibland :- Jag är jägare som vill gå mycket,att sitta på pass orkar jag bara inte med 8)

Edit,japp jag har också det förspänt, då en av mina jaktmarker börjar så fort jag öppnar ytterdörren

Publicerat

Vet jag har räknat på det där ngn gång och hela jaktdagar brukar landa på runt 80 dagar/år men sen om man skall lägga till bockjakt, rävvak och allt annat som bara uppgår till ett par timmar i skog och mark drar det nog iväg en 30-40 tillfällen  ::)!

Har även jag bra förspännt med marken 2 min hemifrån  :D

Publicerat

För tillfället är jag nere på 30-40 dagar per år men det beror på att just nu är extremt mycket annat och på att det de två senaste åren inte blivit några jaktresor utomlands :-[ också på grund av tidsbrist...

De senaste åren har jag haft cirka 200 resdagar varav majoriteten varit i asien MEN från och med i höstas har jag bytt jobb för att slippa resandet, så numera är det bara jakt, skytte och familj som gäller!!

"Normalt" (d v s snitt under de 10 senaste åren) brukar det bli i runda slängar 10 dagar fågeljakt, 10 dagar älgjakt, 20 dagar drevjakt och 20 dagar "ensamjakt" med studsaren och någon jaktresa...

Henrik

Publicerat

Snittet för 2006 blir kring 2 dagar/vecka. Vissa veckor flera dagar och vissa veckor faktiskt inget alls.

Morkulla, räv,bock,hare,skogsfågel (kallas att jag plockar svamp med bössa) kronhjort, sept älg, blåvingar, okt-jan  älg, hare, hare, hare, och sedan lite bäver och majbock. Så går det runt.

Som värst blir det harjakt på morgonen, rå på em, och räv/rå i tornet på kvällen tills det blir för mörkt.

När man ser det så här på pränt så ser jag ju att jag inte vara riktigt klok:D

Publicerat

Har aldrig räknat exakt, men det kanske rör sig kring 50-60 !?!? Beroende lite på vad man räknar in. För det mesta jagas det småvilt i alla de slag. Något hjortvak/jakt på hösten o eventuellt någon älgjakt (har inte jagat älg på två år ).

Borde ge mig tusan på att skriva upp alla gånger man varit på jakt för att få en bild hur mycket man egentligen sysslar med det.

Publicerat

Jag har långt till mina marker så det är sällan jag inte jagar fulldag så att säga.

Aug- 3 dagar bock (hade även 3 dagars björnjakt i år i aug)

sep - 9 älg

okt - 11 älg

nov - 2 till 4 älg, beror på om laget skjutit fullt eller inte.

dec - 4 topp

jan - nada

feb-april - nada

maj - 4 bäver+bock

Runt 35-40 dagar (skulle gärna dubbla detta om jag kunde)

Men sen var det slut på det roliga......bara att vänta till sommaren är över...

Publicerat

Jag har faktiskt inte så bra koll på rak arm men vet att jag har varit ute en hel del sen valpen kom hem och det ligger runt 100 i år, skulle sambon räknat ihop så skulle det bli ett herrans liv :D  men man måste ju skogsträna hunden också ;D

Publicerat

Det fick bli 25-50 för detta år. Normalt hamnar jag nog snäppet ovanför men när man får knodd nummer två  händer det något märkligt.

Med bara en knodd kan man ändå föra diskussionen med sin respektive: "tja, du behöver ju amma lillan i kväll... och det är jag inte så bra på... så skall vi säga att du tar den uppgiften dårå?".

Slutsats: ett barn skadar inte jakten såååå mycket.

När man får knodd nummer två blir det en annan femma. Man blir helt enkelt användbar för barnpassning av det barn som inte lägre har behov av 100% mammakontakt. Helt plötsligt blir det en reell skillnad för ens respektive om man är ute på vift eller inte och där finns det helt klart ett par sura äpplen att bita i. :'(

Fast - och det behöver inte sägas - så är det skitkul med knoddar också så det är liksom inte sämre livskvalitet på det hela taget, fastän man längtar ut mer än vad man gjorde tidigare. Behovet av jakt i närområdet ökar naturligtvis.

Publicerat
  • Författare

Har ju också fått knodd 2 nu, känner igen resonomanget. Visst är det charmigt med ungar i 9 fall av 10 men potträning i frukost rusning tillhör inte dom ljusare stunderna även om man säkert garvar åt det om ett år eller två. :D

Vi får väl se vilka konsekvenser det får, men skall väl vara övergående då dom snart kan följa med.

MVH

Publicerat

Jag sällade mig till 100 eller fler....men då räknar jag tillfällen och inte heldagar med stövarn i skogen som nog blir mellan 50-100 bara det.

Publicerat

Normalt jaktår så brukar jag ligga på runt 100 dagar, men den gågna hösten och vintern har jag varit drabbad av sjukdom och längre sjukskrivning så jag har inte kommit upp till det normala antalet jagkdagar. :D Frun har lovat mig utökat antal jaktdagar till kommande säsong. :D

Publicerat
Frun har lovat mig utökat antal jaktdagar till kommande säsong. :D

Hur tror du hon upplever din närvaro i hemmet?  ;) men är man lite jobbig och ändrar på en massa saker när man är hemma så brukar antalet jaktdagar kunna utökas markant ;D

Publicerat
Hur tror du hon upplever din närvaro i hemmet?  ;) men är man lite jobbig och ändrar på en massa saker när man är hemma så brukar antalet jaktdagar kunna utökas markant ;D

Det är bara så att jag har haft maximal otur denna gågna hösten och vintern.

1. Bristning i v. muskelfäste till biceps i samband med pojkarnas basketträning.

2. Förkyld och feber i ca. 5 veckor. Totalt slut när jag gjorde något.

3. H & v. knä spökar till och från efter ett fall. Ska på magnetröntgen framöver.

H. knäet har sett ut som en handboll mellan varven. Ont så in i norden.

Ska Vi snacka otur eller ??? ??? ??? Jag har mycket att ta igen.

>:( >:( >:( >:( >:(

Publicerat
  • Författare
Ska Vi snacka otur eller ??? ??? ??? Jag har mycket att ta igen.

>:( >:( >:( >:( >:(

Du kan nog vara frånvarande här i två år Jonsson och ändå ha flest inlägg när du kommer tillbaka ;) Hoppas det ordnar sig för dig fysiskt.

Av dom som har röstat hitills är jag förvånad över hur mycket folk faktiskt jagar ändå. Men klart hänger man här finns ett rätt gott intresse troligen. :)

MVH

Publicerat
Du kan nog vara frånvarande här i två år Jonsson och ändå ha flest inlägg när du kommer tillbaka ;) Hoppas det ordnar sig för dig fysiskt.

Av dom som har röstat hitills är jag förvånad över hur mycket folk faktiskt jagar ändå. Men klart hänger man här finns ett rätt gott intresse troligen. :)

MVH

Hahaha! ;D Det kan säkert vara så, men då får Ni mindre med inlägg att skriva också, för då får Ni inget från mig. ;) ::) ;D

Ja, det får Vi verkligen hoppas! Jag går på sjukgymnastik 5 dagar i veckan just nu á 2 tim. per dag. Allt för hålla knäet och muskulaturen i form om det skulle behövas en operation. Vi får se vad magnetröntgen säger, när det nu blir min tur. Jag sa till läkaren att dom får ordna med en grädd fil åt mig, en sådan som idrotts-män och kvinnor har. ;D

Det är ju bara 44 som har röstat än så länge, och det är väl ändå inte så många av Jaktsidans medlemmar. ;) ::)

• 4 weeks later...
Publicerat

Vad räknas som jakt? Beväpnad korvgrillning vid en bäverbäck. Skyddsjakt på mås och kråka? Svält och tält i ripskogen två veckor och leva på pottaskekokad lav? Vittja fällor? Jakt med kamera istället för bössa? Är svaret de 2 senare så är jag nog ute minst 250 dagar. Men så är jag 40+ ungkarl av gammal vana och har all tid jag har råd med att göra det jag tycker är allra roligast. Avser vi de tillfällen då annan jakt står på schemat så ligger nog antalet på 100+ då all semester och så gott som all ledighet tas ut till jakt.

Publicerat

Alldeles för få !  Då jag som ni vet har

lite svårt att ta mig ut då jag är enbent.

Men nu har jag efter många års sparande

köpt en POLARIS 800, så nu väntar jag på bjudjakter!

Jag är dessutom snikjägare,utan egna marker

på grund av mycket dålig ekonomi. :'( :-[ ??? 8) :(

Mvh. Bert

Publicerat

Fick sätta mig och räkna hur många dagar med _bössa_ jag varit ute och fick det till åtminstone 40 dagar. Är ju inte bara ute med bössan när det är jakt utan ibland "bara" som hundförare... men oftast är även bössan med.

Vi jagar mkt i säsonger jag och gubben. Först efter sommaren blir det lite kråka hemma och så kommer duvorna kanske nån egen and eller rapphönsjakt osv. Från att jakterna går igång på godsen så blir det även mkt jobb där som tar upp mkt tid. Jag går även med bössa där då vissa dagar efersom jag har hund som får busa upp dreven. Bara vissa apportörer och drevfolk går med bössa där vi är ordinarie.

När de större jakterna har sitt race som mest får ofta egna jakter stå helt undan och vi kör bara hund då här och där men främst på vårat ordinarie ställe. Dessutom är det ju mkt jaktprov för Retriever ända in i november osv om man räknar med varmviltsproven så då får jakten stå undan för de sakerna också eftersom vi dels vill starta själva men även är stewards/funktionärer och provledare inom SSRK. Häcken full med andra ord ;)

Sen blir det allt mer klvövvilt ju längre in i den säsongen man kommer. Från oktober är det som gäller för oss... vi kommer sällan eller aldrig ut på bockjakten osv eftersom den tiden är full av jaktprov, tävlingar och fågeljakter för retrieverarna mm så vi spar klövviltet till hösten åt vår lille tax. Men från oktober är taxen ut så mkt det går och vi med. Under hösten och vintern är det även ena retrievern som är ut mkt på klövvilt eftersom vi har rätt mkt gris och hjort här också.

Hitills har vi inte haft egen mark men har gått mkt på de marker där vi bor. Himla mkt trevligt folk här i vårat område så vi har inte stått utan jakt om man säger så. Vi har eventuellt "egen" mark på G här nu också men vi får väl se vad priserna tänker hamna på..... Blir det att vi går in i nåt av jaktlagen här så lär det väl bli ännu fler dagar ute med bössan förstås.

Vi har även fått tacka nej till en del jakter som vi bjudits till tyvärr i Dalarna osv men kanske vi kan klämma in det kommande säsong, när man inte har egna marker svider det att säga nej men... tiden har inte riktigt räckt till hur mkt man än vill.

Under vintern efter november så blir det efter ett tag labbarna som får stå undan för klövviltet. Sen kommer ju harjakten och räv... ja, det snurrar ju på hela tiden. PÅ våren sen går träningen med labbarna och jaktproven igång igen så då får jakterna stå undan mer igen....

Hos oss är det både jag och gubben som jagar nästan mer än vi hinner. Gubben har varit ut mer än mig på helgerna eftersom jag jobbar ibland då och jag är ut mer på vardagarna än gubben. Sammanlagt i år har gubben varit ut mer än mig med bössa på mindre privata tillställningar och jag har kutat som hundförare på fågeljakterna mer än honom.

Men mina dagar med bössan under hela 2006 uppskattar jag till minst 40 dagar....

Trodde faktiskt att det var fler dagar jag varit ut med bössan först... men det var kanske bara en önskan  ::)