Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många jakttillfällen får ni på ett år?

Hur många dagar befinner ni er med bössa i skogen varje år? 146 röster

1. 1.

• 0-10
      4%
      7
    • 10-25
      8%
      12
    • 25-50
      28%
      42
    • 50-100
      39%
      57
    • 100 eller fler
      19%
      28

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat
Vad räknas som jakt? Beväpnad korvgrillning vid en bäverbäck. Skyddsjakt på mås och kråka? Svält och tält i ripskogen två veckor och leva på pottaskekokad lav? Vittja fällor? Jakt med kamera istället för bössa? Är svaret de 2 senare så är jag nog ute minst 250 dagar. Men så är jag 40+ ungkarl av gammal vana och har all tid jag har råd med att göra det jag tycker är allra roligast. Avser vi de tillfällen då annan jakt står på schemat så ligger nog antalet på 100+ då all semester och så gott som all ledighet tas ut till jakt.

Ja, ska vi räkna in jakten med kameran så är även jag ute i fler än 200 dagar för vissa jaktdagar går jag även bara med kameran. Men nu var det ju bössan som man menade ....

• Svar 78
  • Visningar 7,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

365 dagar på ett år

12 månader på ett år

52 veckor på ett år

104 lördagar och söndagar på ett år

24 timmar på ett dygn

jagar man 250 dagar med eller utan bössa är man ute 5 dagar i veckan,inte konstigt du kommer få nån brulla ;)

Publicerat
365 dagar på ett år

12 månader på ett år

52 veckor på ett år

104 lördagar och söndagar på ett år

24 timmar på ett dygn

jagar man 250 dagar med eller utan bössa är man ute 5 dagar i veckan,inte konstigt du kommer få nån brulla ;)

Med eller utan bössa... låter som om jakt med kameran är tidskrävande men han kanske som jag har hundar och då kommer men ut i skog och mark varje dag och är man fotogalning så är kameran alltid med;) Vips... jakt med kameran varje dag är lätt att få till.

Så då är det väl lätt att komma upp i 250 dagar gissar iaf jag OCH ha tid med brulla om han nu vill ha/jagar en sån också.  ;D

Publicerat

fråga kettukiller han har en mobilkamera och gillar tjejer så han jagar då 365 dagar om året :-*

Publicerat
fråga kettukiller han har en mobilkamera och gillar tjejer så han jagar då 365 dagar om året :-*

Jaga tvåbenta hondjur med kamera kan ju knappast vara en utmaning... vimlar ju av såna överallt och dessutom visar de gärna upp sig under vissa säsonger.  :P  ;D

Publicerat

Blev lite nyfiken och måste fråga..

Hur fasen funkar det där nere egentligen? Är det som i en förening, där man istället för att t,ex sparka boll i Korplaget, går ut i skogen och jagar?

Läser ju en massa om godsjakter, planera i scheman, rasta hunden och jaga varannan helg osv. Låter ju som någon förening där man träffas några gubbar och går ut med bössorna?  :D

Här om dan åkte jag skidor och tittade på fåglar och spanade efter minkspår, ska jag räkna in sånt som jakttillfälle också...?  ::)

Äh varför räkna? Jag vet att jag jagat ganska aktivt och nöjer mig med det. Varför ska man lägga in hundpromenader, kamerajakter eller vad det nu än kan vara, för att få ihop en massa jaktdagar?  ;D

Mvh

Publicerat

8)..hmmmf!.. va ska man svara på detta då!.. jag har juh inte änns varit jägare ett år än!. men men!.. med tanke på att jag bor mitt i markerna så har jag sedan i okt varit ute iaf minst två dagar i veckan!. jag jobbar juh "tyvär" kvar i Sthlm å kommer hem torsdag em!. så de har juh hänt att man varit ute varje dag till man måste åka tbx till Sthlm måndag morgon!.

jag har juh den förmånen att bara kunna ta ut bössan från huset så kan jag skjuta!... så kanske jag inte alltid varit i "skogen" men dock på jakt markena!.  ;D... man har till å med chansen å göra en "Runar".  ;D ;D... ;)

Publicerat

Har legat runt 50 dagar med resultat.. alltså 50 dagar som jag har gått hem med ett byte..  :) och det är ju långt ifrån alla jaktdagar som resulterar i byte.. så jag ligger nog på 100+ jaktdagar om året :)

Publicerat

Lade först min röst på 10-25, men eftersom när jag läste tråden så kom jag på att jag jagar rätt mycket mer ändå. Har börjat vaka räv nu i vinter så har väl blivit en 5-10 gånger där, sen har jag ju jagat hyfsat mkt fågel i år också, så nått +-50 jaktdagar blir kanske lite mer vettigt. För jag kan väl mer säga att jag är ute 10-25 jaktdagar, och då räknar jag inte med nått rövnötande på passet, eller åka o kolla fällorna som tar 2 timmar. Sen om man tar med fotandet blir det väl också ett X antal dagar till.

Oftast så jagar jag inte flera dagar i följd, utan oftast en dag per helg. Men i höstas blev det 3 dagar i sträck en gång, och jag måste ju säga att jag var rätt jävla knäckt efter det. 

Men nu i sommar ska jag försöka träna mer, så att man orkar ordentligt i skogen. Nu när vi ska börja jaga in finnspetsen blire att springa i skogen :D

Publicerat
Blev lite nyfiken och måste fråga..

Hur fasen funkar det där nere egentligen? Är det som i en förening, där man istället för att t,ex sparka boll i Korplaget, går ut i skogen och jagar?

Läser ju en massa om godsjakter, planera i scheman, rasta hunden och jaga varannan helg osv. Låter ju som någon förening där man träffas några gubbar och går ut med bössorna?  :D

Här om dan åkte jag skidor och tittade på fåglar och spanade efter minkspår, ska jag räkna in sånt som jakttillfälle också...?  ::)

Äh varför räkna? Jag vet att jag jagat ganska aktivt och nöjer mig med det. Varför ska man lägga in hundpromenader, kamerajakter eller vad det nu än kan vara, för att få ihop en massa jaktdagar?  ;D

Mvh

Kanske för att jakt... innefattar så mkt mer än bara de tillfällen som man faktiskt skjuter ett vilt eller står med en bössa i hand!?  ;) Sen måste jag fråga tillbaka... vadå vara med i en förening? Tror Du inte att det finns folk som faktiskt bor och lever mitt i jaktmarken och gör mkt på den året runt och vårdar den året runt... eller räknas inte det in i allt man gör kring jakten?

Är väl kul att veta hur mkt folk kommer ut i och ikring jakt även om det var dagar med BÖSSAN som efterfrågades och som vi svarade på i första hand men sen ledde den frågan in även på annat som faktiskt ingår i det jaktliga och... även jakt efter djur med kamera räknas till.. jakt.

För den som vet hur det är att jaga med kamera är det minst lika spännande och svårt... kanske även svårare att "komma till skott" med kameran.

Även om frågan då var med bössan i detta inlägg... gör det nåt att man slant ut i extra utlägg KRING (även i jakten) jakten i denna fråga...??  ;D  ???  I alla fall jag tillhör de som gärna ligger med en kamera i busken medans resten av folket står med bössan under en jaktdag. Mina eventuella foton blir som trofeér på väggen sen. Tänk alla de som bara står med bössan dag ut och dag in utan att vara "jägare alls egentligen" och dessemellan aldrig intresserar sig ett skvatt för jakten, naturen eller viltet som sådan på markerna.

Nä,.. det e väl kul att få veta hur mkt folk egentligen ÄR ute med Bössan eller i andra jaktliga sammanhang tyckte iaf jag. Intresserar det en inte så... nä,.. låt bli att svara eller läsa då... ingen lär ju tvinga någon att svara ens hur mkt man varit ut med bössan så är Du nöjd med att veta att Du "kommit ut på jakt tillräckligt"...... ja, men va bra då ;))

;D

Publicerat
Du kan nog vara frånvarande här i två år Jonsson och ändå ha flest inlägg när du kommer tillbaka ;) Hoppas det ordnar sig för dig fysiskt.

Av dom som har röstat hitills är jag förvånad över hur mycket folk faktiskt jagar ändå. Men klart hänger man här finns ett rätt gott intresse troligen. :)

MVH

Dagens glada nyhet är att jag ska få komma på magnetröntgen med mitt högerknä till Gällivare innan mitten på maj. Gräddfil! ;D

Publicerat

Fasanmissil, jodå jag vet mycket väl hur svårt kamerajakt är, eftersom jag fotar aktivt och frilansar  ;)

Därtill är flera i bekantskapen ungkarlar som bor på markerna, men inte sitter dem och räknar jaktdagar för att dem såg en hare påväg till utedasset.

Här uppe är människor ute året runt och många jägare är även fiskare, kamerajägare eller bärplockare.

Man skiljer inte så mycket på en jägare och fiskare här uppe, många är både och..

Tycker det känns lite fånigt när endel försöker hitta på allt möjligt för att kalla det jaktdag/tillfälle för att imponera eller något.

När jag säger att jag jagar, då jagar jag. Är jag ute med kameran, ja då fotar jag. Inte fasen säger jag att jag ska ut och jaga om jag ska ut och fota?

Är det inte bättre att fråga, "Hur mycket är du ute i skogen/fjället?" istället för att kalla vedhuggning till jaktkojjan, lägga ut saltstenar eller fotografering för jakt.. Det är väl snarare jakt/viltvård än jakt?

Missförstå mig inte, jag menar inget ont, men skrattar lite när man säger att man varit ute femtielva jaktdagar, när den där "jaktdagen" egentligen var när man fotade ekorrar  ::)

Nåja, vi tycker alla olika men åtminståne jag skiljer mellan fågelskådning/foto och jakt  :)

Mvh

Publicerat
  • Författare

I just detta fall är defintionen ganska klar i frågan anser jag i alla fall. "Hur många dagar befinner ni er i skogen med bössa varje år"

Visst... övningsskytte, drillingen på ryggen när man rastar hunden för att en trilskande grävling har synts under huset etc.etc. Men det är ju inte jakt som är det primära vid just det tillfället.

Sällan har jag bössa när jag går ut för att plocka bär och svamp. Även om jag har lovat mig själv att sedan jag mötte björn på 50 meter 2005 med bara en saltsten i nävarna aldrig skall upprepas :o

MVH

Publicerat

Så svårt att veta, har funderat på det ett antal gånger faktiskt.. Sen undrar jag om jag verkligen VILL veta? Tänk om man landar på ett smått hiskeligt antal dagar i skogen eller iaf med bössa i handen i syfte att använda den, vad blir konsekvenserna av det? Om man har säg 100 dagar på jakt i någon form så är det ju dagar då man inte är hemma och med familjen..

Äsch jag vet inte..

Ang scheman för årets jakter på de större ställena så uppskattar jag det personligen högeligen. Det ger mej möjlighet att planera då jag lägger mitt schema själv och på så sätt styr min tid på arbetet i hög utsträckning. I dag vet jag redan hur många jakter jag kommer att åka på i januari nästa år inklusive slyngeljakterna  ;D

Någon gång ska jag iaf, lite diskret  ;D , försöka räkna antalet jaktdagar..

Och definitionen.. fixa med foderplatser, träna hundar på olika sätt är inte jaktdagar. Fixa iordning skydd och rigga åtlar eller vad det är är inte heller jaktdagar. Bössa i hand i syfte att använda den även om det bara är MKJs grävling så är det jakt tycker nog jag..

Mvh!

Publicerat
I

Sällan har jag bössa när jag går ut för att plocka bär och svamp. Även om jag har lovat mig själv att sedan jag mötte björn på 50 meter 2005 med bara en saltsten i nävarna aldrig skall upprepas :o

MVH

Jaha, se där ja! Det var närkontakt. Jag har haft nalle med unge på ca. 20-30 m men då hade jag bilen intill mig. :D

Publicerat
  • Författare
Jaha, se där ja! Det var närkontakt. Jag har haft nalle med unge på ca. 20-30 m men då hade jag bilen intill mig. :D

Ja den historien blev rätt uppmärksammad här nere i Uppland i lokaltidningarna då björn inte tillhör vanligheten även om observationerna ökar för varje år.

Jag mötte också två men såg bara en, blev idiotföklarad av en semestrande rovdjursexpert på länstyrelsen till radio Uppland direkt från Gotland där han drack pina colada då. Han visste nämligen att det inte fanns björnar i just det området ::) ::) Tre dagar senare såg en hel busslast med skolungar björnarna i Harg 1,5 mil bort vilket var humoristisk upprättelse ;D Skickade också en fet påse björnskit till hans kontor som låg till sig lite i sommmarvärmen medans han semestrade färdigt.  8)  Dna visade sedan två helt nya björnar.

Publicerat
Ja den historien blev rätt uppmärksammad här nere i Uppland i lokaltidningarna då björn inte tillhör vanligheten även om observationerna ökar för varje år.

Jag mötte också två men såg bara en, blev idiotföklarad av en semestrande rovdjursexpert på länstyrelsen till radio Uppland direkt från Gotland där han drack pina colada då. Han visste nämligen att det inte fanns björnar i just det området ::) ::) Tre dagar senare såg en hel busslast med skolungar björnarna i Harg 1,5 mil bort vilket var humoristisk upprättelse ;D Skickade också en fet påse björnskit till hans kontor som låg till sig lite i sommmarvärmen medans han semestrade färdigt.  8)  Dna visade sedan två helt nya björnar.

Snygg revanch, man vill ju inte få däng sådär i etern!

Publicerat

Jag mötte också två men såg bara en, blev idiotföklarad av en semestrande rovdjursexpert på länstyrelsen till radio Uppland direkt från Gotland där han när drack pina colada då. Han visste nämligen att det inte fanns björnar i just det området ::) ::) Tre dagar senare såg en hel busslast med skolungar björnarna i Harg 1,5 mil bort vilket var humoristisk upprättelse ;D Skickade också en fet påse björnskit till hans kontor som låg till sig lite i sommmarvärmen medans han semestrade färdigt.  8)  Dna visade sedan två helt nya björnar.

Det kan jag tänka mig att den blev förstasidostoff i lokalpressen. :D

Det är stiliga djur när man möter dom sådär huxflux i det fria.:D Konstigt att man aldrig får kontakt med dom under jakttid.:( Hahaha! Vilken ljuvlig doft det måste ha varit på kontoret hans sedan och kul med två nya björnar också.

Vad sa skrivbordsnissen då??? Rätt paff och lite chockad kan jag änka mig. :o :o :o ;D

Kan dom inte hålla igen mun innan dom vet om sanningen så ska dom hålla truten bara.

;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Mja, hur det luktade på konsulentens rum kan man bara gissa, förmodligen inte hallonbåtar i allafall 8)

MVH

Publicerat
Mja, hur det luktade på konsulentens rum kan man bara gissa, förmodligen inte hallonbåtar i allafall 8)

MVH

Härligt! Kröp han till korset sedan och bad om förlåtelse sedan ??? ;) ;D Sådana som han behöver lite däng mellan varven. ;D

Publicerat
  • Författare
Härligt! Kröp han till korset sedan och bad om förlåtelse sedan ??? ;) ;D Sådana som han behöver lite däng mellan varven. ;D

Nej he-he, han är inte riktigt den sorten som ber om ursäkt...fråga Mickel om hans åsikt ;D

Publicerat
Nej he-he, han är inte riktigt den sorten som ber om ursäkt...fråga Mickel om hans åsikt ;D

Jaha, så det är en sådan sprätt. >:(

Publicerat
Fasanmissil, jodå jag vet mycket väl hur svårt kamerajakt är, eftersom jag fotar aktivt och frilansar  ;)

Därtill är flera i bekantskapen ungkarlar som bor på markerna, men inte sitter dem och räknar jaktdagar för att dem såg en hare påväg till utedasset.

Här uppe är människor ute året runt och många jägare är även fiskare, kamerajägare eller bärplockare.

Man skiljer inte så mycket på en jägare och fiskare här uppe, många är både och..

Tycker det känns lite fånigt när endel försöker hitta på allt möjligt för att kalla det jaktdag/tillfälle för att imponera eller något.

När jag säger att jag jagar, då jagar jag. Är jag ute med kameran, ja då fotar jag. Inte fasen säger jag att jag ska ut och jaga om jag ska ut och fota?

Är det inte bättre att fråga, "Hur mycket är du ute i skogen/fjället?" istället för att kalla vedhuggning till jaktkojjan, lägga ut saltstenar eller fotografering för jakt.. Det är väl snarare jakt/viltvård än jakt?

Missförstå mig inte, jag menar inget ont, men skrattar lite när man säger att man varit ute femtielva jaktdagar, när den där "jaktdagen" egentligen var när man fotade ekorrar  ::)

Nåja, vi tycker alla olika men åtminståne jag skiljer mellan fågelskådning/foto och jakt  :)

Mvh

Det jag tycker är fånigt är när det sitter en person och ärligt tror att folk "hittar på" fler tillfällen för att få det att låta som att man är ute på jakt fler ggr än man egentligen är!

ÄN en gång... jag och en annan svarade HUR mkt vi stod med bössan på jakt men... det ledde även in på alla dagar man ÄR ute på JAKT även om man inte står med bössan. Vad gör det att man slank in på det?

Svarat har vi ju på den frågan det gällde sen är jag och en del andra kanske intresserade av bredare svar som svävar ut en del och då finns det tydligen såna som Du som stör sig på det?? Jisses... Men Du får ursäkta.. alla de gånger då jag går som hundförare även utan bössan och fotar istället ÄR att vara ute på jakt för mig och jag behöver knappast nämna sånt för att som Du tycks tro verka märkvärdig lika lite som jag skulle få för mig att tro att DU vill vara det för att Du påpekar att Du är frliansare osv. Vore väl förmätet av mig att tro det... eller?? Men... vi har väl bara olika syn på saker och ting antar jag.  ;)  ;D

Jag tycker om att skriva mer utfärliga svar som leder till fler funderingar och jag läser gärna vad andra gör KRING jakten. Men,.. man kanske inte får det här...?

:P

Publicerat

Fasan, jag tror tyvärr att vi missförstått varandra lite ;)

Jag säger inte att folk ljuger om hur mycket de varit ute och jagat, utan jag blir bara lite nyfiken på hur endel räknar.

OM jag uppfattat saken rätt, så jagar många av oss ungefär lika mycket/ofta på ett år. Då tänker jag i huvudsak på jakt med bössa eller fällor (nu pratar vi jaktTillfällen, inte jaktDagar).

Under sommaren ägnade jag mig åt att hugga ved ut till passen och jaktkojjorna på markerna. Jag var ute  på markerna, beväpnad med en yxa och sysslade med sånt som rörde jakten, men var det jakt? Tycker inte träklabbarna sprang speciellt mycket.  ::)

Förstår du hur jag tänker? Ska vi snacka tiden vi lägger ned på allt som rör jakten, eller ska vi hålla oss till själva jakten, med huvudsaklig avsikt att döda/fånga något? Självklart är ju jakt mer än massa dödande, men ni förstår nog vad jag menar.

Som sagt, det finns alltid olika åsikter om allting och alla kan ju inte tycka lika.. Därtill skiljer ju sig både vår jaktkultur och jaktmetoder ganska mycket..  :)

Mvh Jonas

Publicerat

I sommar när kråkorna mm blir lovliga igen så ökar jaktdagarna igen. Nu är det väldigt stilla här. Mest dagar på skjutbanan.

Hoppas få jaga lite bäver snart innan säsongen är slut.