Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många jakttillfällen får ni på ett år?

Hur många dagar befinner ni er med bössa i skogen varje år? 146 röster

1. 1.

• 0-10
      4%
      7
    • 10-25
      8%
      12
    • 25-50
      28%
      42
    • 50-100
      39%
      57
    • 100 eller fler
      19%
      28

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Satt och kikade i min almenacka och trots 2 små ungar hade jag faktiskt med råge 100 dagar/tillfällen i skogen under 2007 :)

Min sambo förtjänar nån bättre men så länge ungarna inte blir rädda för en accepterar hon ;)

Tror att nyckeln heter jakt hela året med vildsvin och vårbock.

Hur gick det för er?

MVH

• Svar 78
  • Visningar 7,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Jag satt också nyss och räknade lite grann och kom fram till att ungefär 100 jakttilfällen.. drygt tillochmed. hoppas på att tangera det år 2008 : )

Publicerat

jag satt och räknade ner min jakter jag har varit på och kom fram till 70 tillfällen varav 20 är på småviltsjakten ;D ;D

Publicerat

Det kommer att bli mer nu. Är ut minst 1 gång i veckan o jagar. Så jag skall väll hålla på till i april i år.

Publicerat

Kommer nog upp i 100 dagar ganska lätt. Hade tänkt att föra almenacka till nästa år så man får lite större insikt i hur mycket tid man lägger ned. Men det är nästan aldrig uppehåll. På våren/försommarn e det kråkfågel som gäller. Sen blir det räv och bock jakt. På vintern blir det Räv vak samt släpp med vachteln ca 1 ggr per vecka.

Publicerat

Har aldrig räknat ordentligt, men...

Jag går som hundförare 20-25 dagar på året, de va lättast....

Sen beror de på.... va exempelvis ute på marken nu på lunchen, rastade hundar, matade vildsvin och studsaren va naturligtvis me, (har vapenskåp på kontoret) men hur räknas det ? Nja, vet inte ? (För i så fall jagar jag nästan varje dag :))

Sen är det gåsjakt... vakjakt på rå, hjort, gris och räv.... gör ibland så att jag jagar gås på morgonen kommer lätt försenad till jobbet (tur att chefen har samma efternamn som jag har ;))... sen blir de vakjakt i kvällningen.

Säg ca. 60 tillfällen + 20 med hund = 80.

Som ett försenat nyårslöfte ska jag försöka föra bok nästa jaktår!

AL

Publicerat

Det här jaktåret har det blivit betydligt mer än innan. Räknade kring 25 dagar till älgjakten, 10 dagar till höstjakt(fågel) och hittills ett 20-tal till toppfågel..

Råkade dock rösta på över 100 av någon anledning. Ska vara 50-100  :-[

Publicerat

Det blir inte så många underr fjolåret p g a vissa omstädigheter. :( Har ej hållt räkningen.

Publicerat

Jag lade min "röst" på 25-50.

Men det kan vara något mer.

Sticker ut kanske 3-4 kvällar/vecka och jagar rå från 16:e augusti -> tills jag inte hinner sluta jobbet innan det blir mörkt ungefär i slutet av oktober. Bäver jagas kanske 5 kvällar/år. Fågel 4-5 dagar. Älg alldeles åt helsicke för lite  :- , blev 12 heldagar med hund samt några dagar som passare.

Räknar man in jakt och viltvårdsrelaterade dagar så blir det naturligtvis mycket mer. Ovan är dagar/kvällar med bössa, inte alltid i avsikt att skjuta men dock med bössa.

/Mvh Jonas

Publicerat

Får väl passa på att sticka ut med ett lite udda svar i mängden av 100+ dagare...

Jag har tyvärr aldrig lyckats komma upp i mer än 10 dagar under ett år, hur jag än räknar... Det är många faktorer som spelar in; småbarn hemma, jobb med mycket resor, långt till marken (som jag får använda "på nåder"...) och ett massivt ointresse för jakt i hela familjen/släkten... Lite svårt att lyckas prioritera upp jakten då  :(

Älgjakten brukar kunna bli av, just för att den är så schemalagd och att många andra är involverade. I bästa fall blir det 2 eller 3 andra tillfällen på kort varsel när almanackan råkar bli frilagd...

Nåja, nu är det nytt år och nya förutsättningar! Bättre lycka detta år!  ;D

Publicerat

Har inte räknat exakt men jag tror att det blir ca 100 dagar. Räknade lite snabbt hur mycket jag jagat i höst och kom lätt över 50.

Har en jämthund som jag jagar älg med. Sedan blir det en hel del rådjursjakt och annat småvilt.

Publicerat

Skulle tro det blir 100-150 om man räknar med allt (dock inte ofta hela dagar). Mer om man räknar tex en jaktform på morgon och sen en på kvällen som det brukar bli då både rå och sjöfågel e lovligt.

Publicerat

Jag får väl gissa att det blir ungefär 2 dagar i veckan nuförtiden...tidigare år hade man mer tid och då blev det blev det nog mera upp till 4 el. 5 dagar i veckan.

- Jakten med stövar´n tar den mesta tiden 70%

- älgjakten tog iår 5 dagar..... 1 %

- vakjakt på rådjur och vitsvanshjort 5 %

- säljakt några dagar på våren och några på hösten 8,35 %

- sjöfågeljakt och annat smått och gott.. :) 15,65 %

Publicerat

Det här är en sån där läskig grej.. räknar man och presenterar slutsatsen hemma så blir det nog skiljsmässa  :'(

Skulle tro att jag fram till midsommar hade närmare 50 knappt och sen rullar det på..

Mvh!

Publicerat
Jag får väl gissa att det blir ungefär 2 dagar i veckan nuförtiden...tidigare år hade man mer tid och då blev det blev det nog mera upp till 4 el. 5 dagar i veckan.

- Jakten med stövar´n tar den mesta tiden 70%

- älgjakten tog iår 5 dagar..... 1 %

- vakjakt på rådjur och vitsvanshjort 5 %

- säljakt några dagar på våren och några på hösten 8,35 %

- sjöfågeljakt och annat smått och gott.. :) 15,65 %

Hm.. fem dagar är samma som en procent? Hm.. Om jag inte är helt fel ute i räkningen så innebär det att du jagar 500 dagar per år? DET är imponerande.. ;)

Publicerat

Den där 1 procentaren drog jag till med för det känndes som en procent av allt vad man jagar  ;D använde inte mina ofantliga matematiska kunskaper till att räkna ut den verkliga procenten....

Publicerat
Den där 1 procentaren drog jag till med för det känndes som en procent av allt vad man jagar  ;D använde inte mina ofantliga matematiska kunskaper till att räkna ut den verkliga procenten....

Antog det...men jag kunde inte låta bli... :D

Publicerat

Numera tar jag dom jag får..och inser att det är åt helvete för lite....

Till alla ogifta och barnlösa... Ingå aldrig äktenskap..men framför allt använd alltid preventivmedel...

;D ;D ;D ;D

Sen sluta jobba oxå !!! Framför allt skall ni inte öppna eget.......

Publicerat

Är ju jämför med er andra relativt ny på jakt, (tog jägarexamen då jag fyllde 50), ser dock hur det med stormsteg tar över stor del av mitt liv ::) Sedan jag "återinförde" sjöfågeljakten här på ön så har det blivit ganska tätt mellan jakttillfällena.

Sedan man blev "avfruad" så känns det som om man gör som man vill........jagar hellre sjöfågel än fruntimmer ;)

Raggarö

Publicerat

Till alla ogifta och barnlösa... Ingå aldrig äktenskap..men framför allt använd alltid preventivmedel...

;D ;D ;D ;D

Jag kan bara instämma..  Men iofs.. med möjlighet till att vaka gris ganska utanför huset så kan man ju sticka mellan med ett par timmar vid åteln.

Publicerat

Alldeles för några. :(

Publicerat

;D ;D ;D ;D

Klart man kan öppna eget jag driver 2 företag och kan både jaga och jobba  det gäller ju att delegera arbetet så chefen blir överflödig  då kan man ju  lika gärna sitta i skogen  ;D ;D ;D

• 3 weeks later...
Publicerat

tills EU tog bort vårfågeljakten (sjöfågel) så var man nog just över 100 ggr ute per år. Nu är det väl ca 50-70 jakter på rådjur och mårdhund + diverse som jag inte kan säga här utan att bli lynchad. Andjakter på hösten osv också förstås. o gås o duva.

Men EU har nog förstört mycket som har med fågeljakt att göra. ujuj.. Sabbade min och många andras vår när jakten försvann. :(

Publicerat

100 eller precis där över. Denna vecka än så länge alla dar  ;D

Bor på en av mina marker.

Så , så fort jag hör ett kraxande så åker bössan fram.

Plus att jag går ofta i skogen och då hänger bössan ofta på ryggen ifall nån predator skulle visa sig.

Slut..

Publicerat

Nu blir nog jaktdagarna fler eftersom jag har fått sparken idag... :'( ;D ;D ;D ;D