Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gäddfiske

Featured Replies

Publicerat

Här tänkte jag att alla som gillar denna form av fiske kan skriva om det. Ge tips på beten, metoder osv. Har inte fått så många gäddor i mitt liv. Några har det blivit. både på Laxfluga och skeddrag.

Kan säga att gäddan är en trevlig fiskt att få på fluga.

  • Svar 71
  • Visningar 11,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Hade inte fått en Gädda på 10 år när jag slet upp ett monster...nåja litet monster, på 4,6 kilo från båten utanför Raggarön i Östhammars skärgård häromveckan..skitkul.

Jakten har tagit all fritid på senare tid men jag var en idogd gäddtrollare i min ungdom..rekordet ligger faktiskt på styva 8 kilo. :P

Det finns två godingar som uppenbarligen funkar ännu, bägge är wobblers. ABU Hi-lo görs nog fortfarande. Har en ledad modell med röd skalle och vit kropp, tar dom inte den finns där inga gäddor.

Min största har fått på Swimwhizz flyt wobbler på 40g i tiger färger.

MVH

Publicerat

Vad använder du för grejor till flugfisket efter gädda? Klass på utrustningen?

Jag gillar smått så det blir mest 4-5:a.

Vad har du för tafsar till detta fiske?

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

När jag fått gadda på fluga så har det varit på Laxflugor och och jag har använt mitt tvåhands flugspö klass 10/11 14,6 fot. Då har jag inte varit ute efter gädda så det har varit vanliga lax o öring tafsar. Men det skulle vara trevligt att få en gädda på mitt en hands spö.

Publicerat

Det finns lite av varje till gäddtafsar finns en lite tjockare nylon lina som håller bra och sen finns det en typ av vajer som funkar bra men den blir dålig ganska fort.

Kör med stora krokar med mycket glitter funkar bra här.

Och sen kör jag med jerkbait

Fluga kör jag med klass 6

Kan kolla vad nylonlinan heter har den hemma.

Köpte grodan förra året funkar bra på gruntvatten grymtfiske.

Publicerat

Ja det skulle vara kul att ta gädda på fluga  ;D Det har alltid fallit på just tafsen  :'( Flera på men ingen upp  :'(

Publicerat
  • Författare

Tror jag tappade en gädda i helgen det ryckte till i spöt sen var var flugan borta.

Publicerat

Ska kika hemma har inte kvar av vajern men nylonlinan har jag kvar tycker den funkar bättre.

Vad har ni för flugor när ni fiska gädda ???

Publicerat
  • Författare

Den fluga jag fått dom på är en svart orange tub fluga.

Publicerat

10-15 cm flash är huvudindegriensen sen kan det åka på lite hackel eller rävhår i diverse färger.

Kolla på www.flugor.se , nått i den stilen.

Använde förut knytbar wire men som redan Janne skrivit blir den lätt förstörd, inte att den går av men blir väldig "veckig", efter att jag forskat lite i ämnet och läst vad en mycket rutinerad gäddfiskare skrivit om sina erfarenheter kör jag nu med 0,70 vanlig nylon.

Spöet jag använder är 9 fot klass 9  funkar kanon, klarar vind och stora flugor mycket bra.

Publicerat

De flesta av mina fångade gäddor har jag fått på mört. Har även fått några med Rapala.

Publicerat
  • Författare

HAr några Hi -LO i betes boxen en gammal klasisk röd vit. Men är smått rädd om den så jag har knappt använt den.

Publicerat

Fiskar mycket gädda i Horsfjärden utanför oss.

Det hugger på både vobler och spinnare. Det finns mycket fisk här i krokarna. Även mycket fiske på Muskö

Publicerat
De flesta av mina fångade gäddor har jag fått på mört. Har även fått några med Rapala.

Jag har anv. samma beten, men övervägande mört. Rapala 18 cm i silver och den andra i guld m. fluorcerande rött. :D

Publicerat
Jag har anv. samma beten, men övervägande mört. Rapala 18 cm i silver och den andra i guld m. fluorcerande rött. :D
Fluorcerande röd duger till det mesta även laxartade fiskar samt Maritor. En historia vi får ta lite mer privat ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat
Fiskar mycket gädda i Horsfjärden utanför oss.

Det hugger på både vobler och spinnare. Det finns mycket fisk här i krokarna. Även mycket fiske på Muskö

Mina första stora gäddor tog jag runt Muskö en vår !! Fick flera gäddor samma dag över 12 kg,sen vart jag riktigt biten ett tag på att få stora gäddor Har fått många stora sen dess men hitills inte den jag ville ha. Nu fiskar jag inte gädda speciellt mycket,men det var en kul tid när man bara rikade in sej på dom stora !

Annars är ett mycket givande och spännande fiske efter gädda "slantning" Mer spännande fiske efter dessa fiskar än torrfluga på andra fiskar ibland. Om ni inte vet vad slanta gädda är så beskriver jag det gärna ,men inte i kväll ;D  E lite trött nu 8)

Publicerat
Mina första stora gäddor tog jag runt Muskö en vår !! Fick flera gäddor samma dag över 12 kg,sen vart jag riktigt biten ett tag på att få stora gäddor Har fått många stora sen dess men hitills inte den jag ville ha. Nu fiskar jag inte gädda speciellt mycket,men det var en kul tid när man bara rikade in sej på dom stora !

Annars är ett mycket givande och spännande fiske efter gädda "slantning" Mer spännande fiske efter dessa fiskar än torrfluga på andra fiskar ibland. Om ni inte vet vad slanta gädda är så beskriver jag det gärna ,men inte i kväll ;D  E lite trött nu 8)

Fan vad du skryter. Du har väl aldrig sett en gädda över 5 kg och nu vart jag snäll ;D :-*
Publicerat
Fluorcerande röd duger till det mesta även laxartade fiskar samt Maritor. En historia vi får ta lite mer privat ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jag har sett det i bl. a. Vättern gick det bra. :D Jaha, och vad hände då ??? ??? ??? ;) ;D

Så många Maritor ??? ??? ??? Har Du fler Maritor någon andra ställen ??? ??? ???

;) ;D

Publicerat
Mina första stora gäddor tog jag runt Muskö en vår !! Fick flera gäddor samma dag över 12 kg,sen vart jag riktigt biten ett tag på att få stora gäddor Har fått många stora sen dess men hitills inte den jag ville ha. Nu fiskar jag inte gädda speciellt mycket,men det var en kul tid när man bara rikade in sej på dom stora !

Annars är ett mycket givande och spännande fiske efter gädda "slantning" Mer spännande fiske efter dessa fiskar än torrfluga på andra fiskar ibland. Om ni inte vet vad slanta gädda är så beskriver jag det gärna ,men inte i kväll ;D  E lite trött nu 8)

Runt Muskö är det fortfarande mycket bra fiskevatten. Åker man u en bit bakom, över mysingen så har du ju bra lax-vatten också.

Stor sandbotten där vi har våran brygga med en hel del gös.

Har även fiskat en hel del ål utanför Muskö.

Tjejens familj har ett sommar-hus på Muskö så nu fiskar jag åter där ute igen.

Publicerat
Fan vad du skryter. Du har väl aldrig sett en gädda över 5 kg och nu vart jag snäll ;D :-*

F..n va han saltar :D ;D ;D

Mvh.

Publicerat
Runt Muskö är det fortfarande mycket bra fiskevatten. Åker man u en bit bakom, över mysingen så har du ju bra lax-vatten också.

Stor sandbotten där vi har våran brygga med en hel del gös.

Har även fiskat en hel del ål utanför Muskö.

Tjejens familj har ett sommar-hus på Muskö så nu fiskar jag åter där ute igen.

Skoj..jag kände en av militärpoliserna som jobbade på basen,vi umgicks mycket på den tiden. Tillsammans med honom fiskade vi på vatten ingen annan fick vara i alla fall inte på den tiden 8)

Ett säkert ställe att få gädda på var i själva viken utanför vakten,där satte vi även ålryssjor.

Läste att du låg vid basen...då vet du var Lungnöviken ligger,det var där vi fick dessa stora gäddor :D

Sen hade min släkt,inte numer tyvärr..både jakten och fisket på andra sidan sjön,det heter Hammersta 8)

Publicerat

Jag bodde ineboende hos vakt skäfen på muskö 185cm 130kg gov pojk han skröt att han drog en del stora gäddor utan för där ;D

Mvh.

Publicerat
Jag bodde ineboende hos vakt skäfen på muskö 185cm 130kg gov pojk han skröt att han drog en del stora gäddor utan för där ;D

Mvh.

Kan nog stämma bra,då jag vet att det simmade runt riktiga gäddmonster i dessa vatten..i alla fall då :D

Publicerat
Skoj..jag kände en av militärpoliserna som jobbade på basen,vi umgicks mycket på den tiden. Tillsammans med honom fiskade vi på vatten ingen annan fick vara i alla fall inte på den tiden 8)

Ett säkert ställe att få gädda på var i själva viken utanför vakten,där satte vi även ålryssjor.

Läste att du låg vid basen...då vet du var Lungnöviken ligger,det var där vi fick dessa stora gäddor :D

Sen hade min släkt,inte numer tyvärr..både jakten och fisket på andra sidan sjön,det heter Hammersta 8)

Nja, inte låg jag på musköbasen. Jag låg på K4-Arvidsjaur.

Men nog vet jag vart Lugneviken finns.

Där har en av mina bästa kompisar sommarställe. Eller rättare sagt hans farbror. Hundra meter från viken.

Vi har däremot sommarstuga i hyttan på Muskö. Det var säkert det du läste. :D

Publicerat
Nja, inte låg jag på musköbasen. Jag låg på K4-Arvidsjaur.

Men nog vet jag vart Lugneviken finns.

Där har en av mina bästa kompisar sommarställe. Eller rättare sagt hans farbror. Hundra meter från viken.

Vi har däremot sommarstuga i hyttan på Muskö. Det var säkert det du läste. :D

Fattar ingenting,vem var det som skrev om katakomberna i berget på Muskö då ???

Tror jag börjar bli lite dragen kanske ;D

Men som dom säjer OCH.. ;D

Kul i vart fall att du vet var denna vik ligger,men den ligger ju inne på det militära,är det stugor där...det minns jag inte..nåja det är säkert 25 år sen jag var där.

Antagligen är det samma ställe, fiska där utanför vassen på våren så kanske du får dej ett livets överaskning :o

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.