Publicerat Juli 29, 200718 yr Författare Märket på ståltafsen jag köpte är Predator Range Strike Wire Grafite Metal ska klara 15 kilo står det
Publicerat Juli 29, 200718 yr Fast det verkar onödigt tungt med en ståltafs vid flugfiske. Själv har jag bara enhandsspön att tillgå. Tänker mig dacron eller liknande. //Roggman66
Publicerat Juli 30, 200718 yr ;D när ja fiskat gädda me fluga så använder jag inte stål taffs!.. kör med lite kraftigare nylonlina bara!.. eller långa tubflugor!.. där tuben skyddar taffsen!... ja har då aldrig tappat en gädda där linan gott av!.. mvh ThomasMamre!..
Publicerat Juli 30, 200718 yr Författare Ska tetsa med Ståtafas men de gäddor jag fått på mina laxflugor har jag aldrig förlorat gädda eller fluga. Men det var små gäddor jag fick kring kilot.
Publicerat Juli 30, 200718 yr du ska se dom håller för lite större osså!.. min största på fluga vägde drygt 10kg.. tagen på en floruserade tubfluga ca 10cm... satt i min flytring ute på Gålö!... Mvh..
Publicerat Juli 30, 200718 yr du ska se dom håller för lite större osså!.. min största på fluga vägde drygt 10kg.. tagen på en floruserade tubfluga ca 10cm... satt i min flytring ute på Gålö!... Mvh.. Hehe..hann du se Åland innan allt var klart
Publicerat Juli 31, 200718 yr HAr några Hi -LO i betes boxen en gammal klasisk röd vit. Men är smått rädd om den så jag har knappt använt den. Här är det precis tvärtom.. när man var liten och fiskade så var wobbler det häftigaste som fanns, de var man då tokrädd om och vågade knappt använda. Sen insåg jag hur j-la bra det var med spinnare och sedan dess så har man inte rört wobblerna. Har två-tre rappala och ett gäng Hi-Lo tror jag.. fått två gäddor totalat på wobbler under hela mitt fiskeliv typ. Mvh!
Publicerat Juli 31, 200718 yr Ett alternativ till stålwire och grov nylon är Fireline lr likande. Där kan man gå ner i storlek och har en smidig lina som inte går av i första taget. Kör jag Ul är det 0,13 fireline utan tafs och på flugspöt efter gädda kör ja 0,25 spunnen lina. har tappat 2 gäddor på fluga för att tafsen har gått av men dä tycker ja är obetydligt....
Publicerat Augusti 1, 200718 yr Jag fiskar alltid med UL numera. Ett väldigt spännande och roligt fiske. Jag tar det mesta på spinnare. Fast nu på den sista tiden har jag och börjat att få ordning på mina små 5g Wobblers och har drillat några gäddor med dom också. Min största gädda på UL vägde runt 3,5 - 4kg någonting sådant och det var ett rackans as till att kunna rycka och slita, jag kämpade med den i över 30min! innan jag till slut fick upp den i båten. Linan jag andvänder är typ Fireline, fast av annat märke fast samma typ. 0,10 brukar jag föredra och den skall klara upp till 7kg eller något i den stilen. Givande spinnare är de flesta Myran spinnarna, som facktiskt började sin tillverkning i "grannbyn" och när killen som började tillverka dom sedan blev blind, så förflyttades eller såldes "fabriken" och vi var där och köpta lite i restlagret De orange och guldiga Tony spinnarna är de som jag fått absolut mest fisk på någonsin. Lixsom de svart guldiga Tony spinnarna. Svart orangea Wipp är också ett säkert kort och andvänds flitigt. Till abborre andvänder jag oftast de gul vita wippen på runt 5-7g MVH/Jocke
Publicerat Augusti 1, 200718 yr Fast det verkar onödigt tungt med en ståltafs vid flugfiske. Själv har jag bara enhandsspön att tillgå.Tänker mig dacron eller liknande. //Roggman66 Prova med 0,60 - 0,70 mm nylon om Du hittar någon som är smidig att knyta och inte vira upp sig. Jag har för mig att Berkley har en mjuk och fin nylonlina. Lätt att räta ut.
Publicerat Augusti 5, 200718 yr Ett väldigt spännande och roligt fiske.Linan jag andvänder är typ Fireline, fast av annat märke fast samma typ. 0,10 brukar jag föredra och den skall klara upp till 7kg eller något i den stilen. De orange och guldiga Tony spinnarna är de som jag fått absolut mest fisk på någonsin. Lixsom de svart guldiga Tony spinnarna. Svart orangea Wipp är också ett säkert kort och andvänds flitigt. Till abborre andvänder jag oftast de gul vita wippen på runt 5-7g MVH/Jocke Oj va vi var överens då! Iofs använder jag aldrig vobbler men förutom det så är det i stort sett bara Toni 7-12 gram jag använder. Nu har de iofs ändrat kroppen på 12 grammaren så jag har börjat köra mer med reflex om jag måste ha 12 gram annars är Toni helt klockrena! Wippen gillar jag inte riktigt, tycker de går lite lite för djupt och tungt.. Även jag kör fireline men något grövre, har inte testat 0,10 ännu men det blir nästa gång. Den jag har, 0,15 eller något, håller så pass bra så fan vet när man måste byta nästa gång. UL är iaf störtkul, sån känsla när man krokar en hyfsat borre! Rekordet är en gös på 4 kg.. tungt var det! Mvh!
Publicerat Augusti 6, 200718 yr Har ni provat Blue Fox Buzzer??........Klart brutalt och roligt drag........gäddorna är som torpeder efter det!!! ;D
Publicerat April 10, 200917 yr Länkar till en film när jag och Ante_jonta var i Piteälven i somras. Biltema gör fina grejjer http://video.google.com/videoplay?docid=-7...4lven&emb=1
Publicerat Juni 5, 200917 yr Hej på er alla gäddfiskare. Jag har fiskat gädda i Ca25år nu.(fan vad gammal man har bilvit) Men ingen över 10Kg en, men man har hittat ett mycket bra ställe. Trollar med Rapalla magnum nu förtiden, lille bror fick en på 6Kg+mig på en magnum (då var den fiske kvällen slut, blev akuten för att få ut kroken ur mitt finger, när jag fasnade så satt gäddan kvar i den andra kroken och låg i vattnet brevid båten) jag och en kompis fick 7St på tot 33Kg, (mellan 9,6-3. jag fick den på 9,3) jag och en annan kompis fick varsin på runt 8Kg. Midsommaren 07, jag och lille bror, jag fick 3St mellen 8,2-8,6 men lillebror blev utan. Min första "stora" gädda var på 6Kg och vi fiskade ur en kanot,, det var lite spänande man ville ju inte välta kanoten. Förutom vad jag har räknat upp nu så är det många mellan 5-6Kg. Men det har blivit mycket lite havsfiske efter gädda, men dom få gånger man har fått gädda i havet så är det kul, kämpar mycket mer en i sursjöarna runt i Skelefteå komun. Men nu är jag ute efter ett nytt spö, och jag vill ha ett som är snarlikt det jag har nu, ett ABU admiral 500 8fot, klass 4 tror jag, ( köpte det i slutet på 80talet tror jag,*L*) Ett rolit drag är popper, fina roliga hugg när dom kommer snätt underifån och hugger. Hoppas ni får en fin fiske sommar,, MVH Jocke
Publicerat Juni 9, 200917 yr Då hade man vart ute en sväng igen Det blev 5st, en fick gå tillbaka Skulle vilja se monstret som har gjort det här
Publicerat Juni 9, 200917 yr Har ni provat Blue Fox Buzzer??........Klart brutalt och roligt drag........gäddorna är som torpeder efter det!!! ;D Visst är den klockren? Fy attan vilken rolig grej som dessutom fungerar kanon.
Publicerat Juni 9, 200917 yr Tacka vet jag att det finns roligare saker än ABU:s röd/vita Hi-Lo. Nu står vi och dyngar iväg savagear:s 4-play istället 25 cm och 107g kärlek.. Now we'r talking! "Ju större beten, desto större fisk", nog är det sant alltid.
Publicerat Juni 26, 200916 yr Tacka vet jag att det finns roligare saker än ABU:s röd/vita Hi-Lo. Nu står vi och dyngar iväg savagear:s 4-play istället 25 cm och 107g kärlek.. Now we'r talking! "Ju större beten, desto större fisk", nog är det sant alltid. Det är därför gäddflugfiske är sååå härligt. Stora flugor utan att väga ett ton eller två Vill bara säga för er som gillar att fiska gädda och vill testa med fluga: Optimal utrustning är ett enhandsspö i klass #8 eller #9, en vanlig WF-lina med lite aggressivare fronttapering, en kort nylontafs och sedan en gäddvajer anpassad för flugfiske. Skall inte säga något märke då jag själv säljer den jag använder. Flugorna är i regel mellan 15-20 cm långa, och underhandskast är inte direkt något alternativ eftersom de har svårt att lyftas från ytan. Nej vanliga överhandskast och aktivt intagande av flugan är nyckeln! =)
Publicerat Juni 27, 200916 yr Det är därför gäddflugfiske är sååå härligt. Stora flugor utan att väga ett ton eller två Vill bara säga för er som gillar att fiska gädda och vill testa med fluga: Optimal utrustning är ett enhandsspö i klass #8 eller #9, en vanlig WF-lina med lite aggressivare fronttapering, en kort nylontafs och sedan en gäddvajer anpassad för flugfiske. Skall inte säga något märke då jag själv säljer den jag använder. Flugorna är i regel mellan 15-20 cm långa, och underhandskast är inte direkt något alternativ eftersom de har svårt att lyftas från ytan. Nej vanliga överhandskast och aktivt intagande av flugan är nyckeln! =) Jo, håller oxå på med det och ack så effektivt det är. Ett annat tips för dem som inte har flugfiske-spön så kan man ju faktiskt sätta dit en spinnfluga på sitt vanliga haspel. Fugerar oxå grymt effektivt. I-fish har en enligt mig en trevlig variant. 40g blöt är dessutom helt okej att dynga iväg..
Publicerat Juni 27, 200916 yr Den största fördelen tycker jag är att man kan röra en gäddfluga sååå långsamt, om man jämför med ett drag eller en vobbler som oftare är beroende av sin fart för sin gång. Gäddflugan blir alltså effektivare varma sommardagar och tidigt kyliga vatten. Sen är det en jävla utmaning, kasttekniksmässigt.
Publicerat Juni 27, 200916 yr fick en gädda förra veckan på villan , samma gädda nappa tre gånger 2 första slapp den lös från kroken. sista satt som den skulle
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.