Publicerat Maj 13, 200718 yr Vad tillverkar S&B för kalibrar till jaktvapen?? Har sett mindre kalibrar men gör dom även större som 9,3x62??
Publicerat Maj 13, 200718 yr Sellier&Bellot gör patroner och laddkomponenter i de flesta kalibrar verkar det som. http://www.sellier-bellot.cz/ammunition-ma...mmunition=rifle Raggarö
Publicerat Maj 13, 200718 yr Den här diskussionen finns även på det andra forumet men är något år gammal. Någon påstod att ammunition som exporteras till sverige inte behöver kvalitetstestas innan. Är det på det viset så föredrar jag om det är stämplat lapua eller norma på baksidan. Det har hänt tidigare att S&B gett både höga gastryck och obehagliga överraskningar.
Publicerat Maj 13, 200718 yr På dem flesta hylsor visade hattarna högt tryck Är huvvet dumt så får kroppen (knoppen) lida Nää nu retas jag lite, men du skriver ju själv att tändhattarna visade varningsflagg innan olyckan.
Publicerat Maj 13, 200718 yr Författare Är huvvet dumt så får kroppen (knoppen) lida Nää nu retas jag lite, men du skriver ju själv att tändhattarna visade varningsflagg innan olyckan. När det gäller S&B såg det helt normalt ut, man har liksom vant sig vid att hylsorna ser ut lite hur som helst.. Att påstå att sellier&bellot är kvalité, skulle jag inte göra om jag så hade en pipa mellan ögonen, men rent livsfarliga ska dem väl inte behöva vara?
Publicerat Maj 14, 200718 yr Med just samma patroner har en hylsa spruckit i våran vixen. Det var tydligen väldigt vanligt att sånt händer enligt vår lokale handlare, han menade på att det bara är o fara på banan och plocka 1000 hylsor så kommer garanterat en vara sprucken..
Publicerat Maj 15, 200718 yr Citat T.S. "Med just samma patroner har en hylsa spruckit i våran vixen. Det var tydligen väldigt vanligt att sånt händer enligt vår lokale handlare, han menade på att det bara är o fara på banan och plocka 1000 hylsor så kommer garanterat en vara sprucken.." Och denna hylsa är av märket Sellier&Bellot......... : Mycket dum handlare som försöker negligera problemet med S&B, det vore ju bättre att man på något sätt "rättade till tillverkningen" istället för att acceptera att (vissa av) S&B´s patroner är potentiellt livsfarliga (för skytten). Accepterar att hylshalsar spricker efter lång och trogen tjänst, men inte på engångsskjutna hylsor, och absolut inte med tecken på högt tryck och utploppande tändhattar. Raggarö
Publicerat Juli 14, 200718 yr Dette har skjedd meg også med selleri og belliot, dette var i en tikka t3 i kaliber 30-06. Hadde vært fint om folket la ut produksjonsnummerene på de eskene til ammunisjonen de fikk overtrykk med. Her virker det som det er en lot, som ikke var bra iallefall. Nummeret står under lokket på esken.
Publicerat Juli 14, 200718 yr Då var jag tydligen inte ensamm om att tycka illa om detta märke De gör ruskigt bra slugs, men det är npog det enda jag vet de gör som håller bra klass....
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Hej sista gången jag var i vapenbutiken, säljaren sa att S&B hade tydligen problem med anlöpning av hylsor och redan åtgärdat ;D och nu är det helt ok med övertryck.Är det sant? gud vet. jag har oxå upplevt mycket hög tryck i kaliber 222 rem med fmj kulor i min före detta brno fox. mvh m98
Publicerat November 16, 200817 yr Hej sista gången jag var i vapenbutiken, säljaren sa att S&B hade tydligen problem med anlöpning av hylsor och redan åtgärdat ;D och nu är det helt ok med övertryck.Är det sant? gud vet. jag har oxå upplevt mycket hög tryck i kaliber 222 rem med fmj kulor i min före detta brno fox. mvh m98 Hej! Titta bara på den utsmetade tändhatten på S o B ammunitionen, speciellt i 6,5 x 55 så förstår man att något är fel. Jag har ingen erfarenhet av S o B i någon annan kaliber så mitt svar får inskränka sig till kaliber 6,5 x 55. Som skjutinstruktör har jag tittat på många tomhylsor från S o B. Det verkar inte spela någon roll i vilket vapen de skjutits, alltid samma tecken på högt tryck. Ett exempel! En jaktkompis fick problem med utdragaren på sin CG 1900 och besökte den lokala vapensmeden. Den första frågan han fick var, har Du skjutit med S o B ammunition? Detta tycker jag säger det mesta om vad det är för "skitammunition". Min kompis avråddes bestämt från att fortsätta skjuta med ammunition från S o B. MVH larse
Publicerat November 17, 200817 yr Jag har egentligen aldrig haft problem med SoB men har skjutit ytterst lite, men efter att bekanta har haft spruckna hylsor, fått banka upp slutstycke med vedträ, samt allmänt höga tryck så har jag helt slutat, att det sedan är ganska otrevlig ammo att panga med är bara ett tillägg. Är det någon av alla oss här som handladdar som medvetet skulle lägga oss något över max när vi handladdar övningsplugg?! Och om vi skulle upptäckt att de gav för höga tryck skulle vi ställa oss på banan och skjuta hundratals efter varandra. Att SoB har gett problem i många vapen, är ett faktum, att dessutom jonti fick gaser i ansiktet som lika gärna delvis kunde förstört synen på han är också ett faktum. Då blir jag faktiskt förbannad då folk som annars verkar ha vettiga åsikter säger att jag skjuter då hundratals av dem per år och har aldrig haft problem. Att folk fortsätter köpa en ammo som helt uppenbarligen ger för höga tryck, som inte bara sliter hårt på vapnen utan dessutom är farlig, förstår jag, den är billig, och för många är det viktigast. Men att man sedan går ut och argumenterar emot folk som verkligen har problem är enbart dumt! Verkar dock som att fler och fler handlare hemikring har plockat bort dessa från hyllorna, varför vet jag inte riktigt men en jag pratat med om hagelsmäll sa att han var less på att folk klagade på ammon han sålde. Ne, som rubriken lyder, Aldrig mer Sellier&Bellot
Publicerat Februari 18, 200917 yr Hej Jag har skjutit ett antal askar av S&B både 6.5*55 och 30-06. Mestadels på älgbanan det duger de till för visst är det ingen vidare precision på dessa. Men har ej haft några som helst problem hitintills. Kanske bara har hafft tur. Om man läser om alla missöden som varit. Skall börja att ladda egen övnings ammo till min 30-06. Vet att det kanske inte är billigare men det är interesant och kul att ladda eget.
Publicerat Februari 18, 200917 yr har också nu själv sluta skjuta SB , men tycker deras hagelammunition och specielt slugsen är väldigt bra.
Publicerat April 24, 200916 yr Jag är med i 3st jaktskytteklubbar just nu. Den ena har S&B som klubbammo och säger att det aldrig varit ett problem trots att de gör av med tiotusentals smällar per år. En annan testade en säsong o gick över till Lapua för att det var problem hela tiden. En grannklubb hade problem med att flera medlemmar fick öppna bössorna med gummiklubba och svor på att aldrig köpa S&B igen. På sista klubben så ligger det massor med skjutna S&B i 6.5 och 30-06 i stora tunnor. Tycker att varenda en har utsmetade tändhattar som hade fått mig att sova dåligt om nätterna. Jag har laddat o skjutit kanske 500 st S&B 147 gr FMJ i kaliber 30. Det märks att man får stanna laddningen tidigare än andra 145-150gr FMJ kulor. Troligtvis på grund av stålmanteln. Men det har aldrig varit något problem. Det har spekulerats mycket och länge i vad som är fel och varför vi får hit dom till Sverige. En teori som förekommer är att Sverige inte tillhör SAAMI, vapen och ammunition här behöver inte uppfylla samma krav. Därför får vi andra sortering av S&B's ammunition.
Publicerat April 24, 200916 yr Jag är med i 3st jaktskytteklubbar just nu. Den ena har S&B som klubbammo och säger att det aldrig varit ett problem trots att de gör av med tiotusentals smällar per år. En annan testade en säsong o gick över till Lapua för att det var problem hela tiden. En grannklubb hade problem med att flera medlemmar fick öppna bössorna med gummiklubba och svor på att aldrig köpa S&B igen. På sista klubben så ligger det massor med skjutna S&B i 6.5 och 30-06 i stora tunnor. Tycker att varenda en har utsmetade tändhattar som hade fått mig att sova dåligt om nätterna. Jag har laddat o skjutit kanske 500 st S&B 147 gr FMJ i kaliber 30. Det märks att man får stanna laddningen tidigare än andra 145-150gr FMJ kulor. Troligtvis på grund av stålmanteln. Men det har aldrig varit något problem. Det har spekulerats mycket och länge i vad som är fel och varför vi får hit dom till Sverige. En teori som förekommer är att Sverige inte tillhör SAAMI, vapen och ammunition här behöver inte uppfylla samma krav. Därför får vi andra sortering av S&B's ammunition. Som en tjatig apa måste jag ange att Mikael har rätt i det mesta här, det är läskigt höga tryck av tändhattarna att döma i 6,5x55/308 Win/30-06 S&B, jag vet inte med säkerhet om det är stålkärna i deras 147 grains .30 kula men om det är en "surplus" från deras 7,62 tillverkning känns det ju som ett tämligen säkert kort att så kan vara fallet. Tanken på SAAMI/CIP är kanske en del i det hela men även här i Svedala har vi tillverkaransvar och regler om detta, jag tror helt enkelt att S&B tillverkar med den kvalité som de får betalt/beställt att göra, enligt en del erfarna skyttar är deras jaktammo mycket bättre även om den kanske inte är toppenbäst, då kan man ju fråga sig om det är sant, rätt och riktigt vilket jag inte vet men med vissa insikter i produktionsteknik och kvalitetskontroll inser jag att man faktiskt oftast kan köpa en viss kvalité vilket även måste gälla något så pass enkelt som ammunition. Slutsatsen är att om svenska handlare "jaguargruppen" beställer bättre ammo så kommer den att komma hit. /C
Publicerat April 24, 200916 yr Den här diskussionen om S&B kulammmunition har avhandlats flera gånger och även på det "andra forumet". Jag använder inte ens hylsorna från deras ammunition.
Publicerat April 24, 200916 yr S&B's 147gr helmantel 30 är en tombaköverdragen stålmantel. Jag trodde det inte själv först men testade med magnet.
Publicerat April 24, 200916 yr Har fått tändhatts genomslag på ett par av deras 6.5x55 övningsskott. Tecken på höga tryck/kratrar på tändhattarna. Svärfar får krater märken på tändhattarna på deras 30-06 ammo också. Vi har båda slutat med ammo från sill & bacon.
Publicerat April 25, 200916 yr Som en tjatig apa måste jag ange att Mikael har rätt i det mesta här, det är läskigt höga tryck av tändhattarna att döma i 6,5x55/308 Win/30-06 S&B, jag vet inte med säkerhet om det är stålkärna i deras 147 grains .30 kula men om det är en "surplus" från deras 7,62 tillverkning känns det ju som ett tämligen säkert kort att så kan vara fallet. Tanken på SAAMI/CIP är kanske en del i det hela men även här i Svedala har vi tillverkaransvar och regler om detta, jag tror helt enkelt att S&B tillverkar med den kvalité som de får betalt/beställt att göra, enligt en del erfarna skyttar är deras jaktammo mycket bättre även om den kanske inte är toppenbäst, då kan man ju fråga sig om det är sant, rätt och riktigt vilket jag inte vet men med vissa insikter i produktionsteknik och kvalitetskontroll inser jag att man faktiskt oftast kan köpa en viss kvalité vilket även måste gälla något så pass enkelt som ammunition. Slutsatsen är att om svenska handlare "jaguargruppen" beställer bättre ammo så kommer den att komma hit. /C Jag är övertygad att det till stor del handlar om bristande kvalitetskontroll (som vanligt)-men överlag. Jag tror inte Sill&Bacon tillverkar övningsammo i 1:a/2:a sortering, de har nog tyvärr denna svajiga produktion. Däremot tror jag S&B gör en liten fuling: Jakt skotten är alltid prima (S& kvalitet, så där har du rätt tankegång Raggarö
Publicerat April 27, 200916 yr Jag har endast goda erfarenheter av S&B. Har skjutit ca 10 000 9X19 utan ett enda missöde. Innan sköt jag med normas platta kulor (ca 8 000) Där hade jag 16 hylsor som gav mig splitter i ansiktet, 4 "klick" samt 7 eldabrott pga dåligt tryck.
Publicerat April 27, 200916 yr Jag har endast goda erfarenheter av S&B. Har skjutit ca 10 000 9X19 utan ett enda missöde. Innan sköt jag med normas platta kulor (ca 8 000) Där hade jag 16 hylsor som gav mig splitter i ansiktet, 4 "klick" samt 7 eldabrott pga dåligt tryck. deras pistolammo har vad jag vet alltid haft bra rykte, problemen ligger på gevärs sidan.
Publicerat Augusti 3, 201411 yr Vad det verkar så är det framförallt S&B Competition i randlösa kalibrar som verkar vara väldigt ojämn kvalité på. Jag har skjutit en del S&B i 7X65R i min drilling och, ta i trä, inte upplevt för höga tryck. Däremot ryker Competition påtagligt och luktar riktigt illa..