Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Anslagsenergi

Featured Replies

Publicerat

Läste en annan tråd där Seger provat sin nya bössa genom att skjuta i telefonkatalog. Har själv aldrig testat detta. Vad är normal (om det nu finns nåt sånt) på ca 35 meter? Beror iofs på ammunition osv..

Jag har nämligen själv nyss bytt bössa till en med 89 mm patronläge och har tänkt prova hur mkt det är att skjuta med. Har inte fått tag i ammunition ännu men jag ska över till Finland om ett par veckor och då ska jag prova ett par märken och köpa på mig ett hyfsat lager. Vissa har halverst idiotförklarat mig då jag sagt att jag ska prova med 89mm...men jag har några bekanta som jagar mkt med dessa patroner och de hävdar bestämt att det är betydligt mer att skjuta med och med rätt choke så kan man tydligen räkna med betydligt längre skotthåll. Jag ska testa på telefonkatalog när jag provat ut rätt ammunition och sedan rapportera resultatet hit....

• Svar 77
  • Visningar 18,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Det enda som kan utöka räckvidden är högre utgångshastighet och då rör det sig ändå inte om många meter. Hagel tappar fart och anslagsenergi väldigt fort så räkna inte med att du kan skjuta på längre håll.

Publicerat
  • Författare

Mm..har hört detta otaliga gånger...och visst..det stämmer säkert...men...näe, jag litar på mina bekanta...jag vill iaf lita på dom...annars har jag ju köpt fel bössa... :P Nåja, på några veckor så vet jag nog svaret...

Publicerat

Det kan väl vara att det ryms mer hagel i en större patron, men fler hagel gör ju inte att det går att skjuta på längre håll.

Det jag kan tänka mig påverkar mest är ju tyngden på varje enskilt hagel, större hagel - längre skotthåll och högre anslagsenergi. Och visst, med en 89 mm patron kanske man har fler hagel som träffar på längre håll med lite tur..

Men som sagt är det nog storleken på haglena som har betydelse, inte hur lång den är.. ::)

Publicerat
  • Författare

För en gångs skull så kanske storleken på har betydelse...och jag talar om minst 4-4,5mm hagel, samt laddningar på 62-65 gram. Jag är väl egentligen ganska nollställd när det gäller ammunition och laddning...dock väldigt nyfiken...

Träffade en karl som varit i Ryssland och jagat varg, där använder dom sig av hagel som är 7-9mm och säger att skotthåll på 50 meter inte är några problem.....

Publicerat

Om jag inte har helt fel så är väl jänkarna en av orsakerna till 89 patronen där dom med sina turkeybössor skjuter kalkoner på 80 meter med 89 hagel, så nog är det mer drag i 89 patronen allt, visst man behöver ju även piplängd för att hålla ihop svärmen.

Publicerat

Jag har läst om långa skott på kalkoner men då har de använt Hevishot och inte vanliga blykulor. Hevishot är hårdare än bly så de klarar av en högre utgångshastighet och de är tyngre och skickar man dessa genom en lämplig choke så verkar det fungera på betydligt längre avstånd än med bly.

Det verkar dessutom fungera så gott som varje gång också och inte den där gången som man pratar om ;-)

När det gäller blykulor så verkar de hålla sig mellan 30-40 yards (27-37 m) men jag har inte sökt och läst så många webbsidor så här nu på morgonen ;-)

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_...103/ai_n8943065

Publicerat

Jänkarna skjuter fågel på 80 meter svar JA

Men cal.10 som är helförbjudet här i landet

Om man skall driva upp 60-65 gram i minst 400ms och gjärna mer börjar det göra riktigt ont (i axeln m.m.)

Publicerat
Jänkarna skjuter fågel på 80 meter svar JA

Men cal.10 som är helförbjudet här i landet

Om man skall driva upp 60-65 gram i minst 400ms och gjärna mer börjar det göra riktigt ont (i axeln m.m.)

inv.gif

Det gör nog riktigt ont i den stackars pippin man råkar skjuta på 15-20 meter också.. jok.gif

Publicerat
  • Författare

Visst kan man räkna med att det känns i axeln...men som min gode vän brukar säga.."12/89...för män som inte gråter"...så det är nog bara till å bita ihop.

Det är ju inte så att man står å skjuter ner 15-20 måsar varje dag med dessa patroner, utan det blir väl mer nåt enstaka skott då och då...för mig i stort sett uteslutande till räv på drev..å nog tusan klarar man av den smällen..man är ju ändå karl. Har ju skjutit endel med 56grams laddning och visst sparkar det oxå litegrann..men när man väl är inne i jakten är det ingenting man känner av.

Vet att det är många "förståsigpåare" som hävdar att det man inte kommer upp i dessa skotthåll som jag vill...men då jag har bekanta som jagat med dessa 89mm  i flera år med bra resultat så litar jag faktiskt mer på dem. Tror nog att det är många som inte vill erkänna att det inte alltid är som man lärt sig i grunden..att man aldrig ska skjuta på längre håll än 30-35mm...men men...vi får väl se hur det blir..

Publicerat

Jag undrar hurdan precisionen är på så långa håll??

Man har ju sett ungefär hur lätt det är att träffa nått på 80 meter med slugs, om man jämför.

• 1 year later...
Publicerat
För en gångs skull så kanske storleken på har betydelse...och jag talar om minst 4-4,5mm hagel, samt laddningar på 62-65 gram. Jag är väl egentligen ganska nollställd när det gäller ammunition och laddning...dock väldigt nyfiken...

Träffade en karl som varit i Ryssland och jagat varg, där använder dom sig av hagel som är 7-9mm och säger att skotthåll på 50 meter inte är några problem.....

Men i Sverige så är väl hagel över 4 (US 1) mm lagliga?

Publicerat
  • Författare

Man har ju sett ungefär hur lätt det är att träffa nått på 80 meter med slugs, om man jämför.

Nånstans på det här forumet har jag lagt ut en bild då jag provskjutit på ca 55 meter.

Ska se om jag kan lägga ut den bilden här oxå..men det får bli när jag kommer hem.

Publicerat
  • Författare
Men i Sverige så är väl hagel över 4 (US 1) mm lagliga?

Jag gissar att du glömde ett O och menar att hagel över 4mm är olagliga...och..ja, jag tror du har rätt.

Fast fråga mig inte varför de är olagliga..det kan inte jag begripa.

Publicerat

;D Sorry! Ett O slank undan.

Publicerat
  • Författare

Här kommer en träffbild på ca 55 meter.Okej, räven är förjäkligt ful...men den vore oxå tämligen död ifall det varit på riktigt....

post-174-1164045865_thumb.jpg

Publicerat

Det ser ju bra ut!

Vad är det för fabrikat på ammunitionen, hagelstorlek och vilken choke använde du?

Publicerat
  • Författare

Remington BB(4,5mm) choken är Extra full.

Publicerat
Remington BB(4,5mm) choken är Extra full.

Er det grytbørsa også så skjønner jeg godt at du stadig vekk bommer på grytet ;)

Publicerat

Finns ett bekymmer till med långhålls skyttet.. jag betvivlar inte att du har ett recept som med säkerhet fimpar en räv på långt håll men hur gör du om den rör sig? Rätt knepigt att träffa rätt på längre håll då viltet är i rörelse.. Måste man inte hålla upp lite med förövrigt?

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Er det grytbørsa også så skjønner jeg godt at du stadig vekk bommer på grytet ;)

Jo, självklart använder jag samma bössa vid grytjakt...blir jobbigt å bära på två stycken.Men jag har en annan

choke i den andra pipan...och försöker välja den vid grytjakt..men ibland behövs ju två skott oxå....av nån konstig anledning.

Publicerat
  • Författare
Finns ett bekymmer till med långhålls skyttet.. jag betvivlar inte att du har ett recept som med säkerhet fimpar en räv på långt håll men hur gör du om den rör sig? Rätt knepigt att träffa rätt på längre håll då viltet är i rörelse.. Måste man inte hålla upp lite med förövrigt?

Mvh!

Jo, det är nog knepigare skytte...och jag ska faktiskt vara så ärlig att säga att sedan jag skaffade den här bössan så har de alltid kommit i ganska bra skotthåll..även för "normala" bössor...typiskt nog. Jag sköt dock en räv på ca 50 meter i höst..och den dog direkt.Har inte märkt att man behöver hålla upp nämnvärt...inte då jag provskjutit..men förlänger man skotthållet ännu mera så tror jag nog att det kan vara klokt....

Publicerat

Mvh!

Jag har också 12/89 och har skjutit en del vilt med 89-patroner. Främst hare och trut. Eftersom det handlar om grova hagel så är ju hagelsvärmen ända ganska gles så jag tror att 89-patroner lämpar sig till lite större vilt. T.ex gås, trut, hare, räv, lodjur osv.

Jag har också märkt att det är jävligt svårt att skjuta i flykten  :- men en gång satt 2 trutar på en sten, hållet var runt 45-50m. Och jag hade ett par stål 12/89. BB-storlek. De är 39 gram och ger ingen rekyl jämfört med bly 12/89! Men båda trutarna föll stendöda ner i vattnet. Så på stillastående mål förlängs hållet med ett tiotal meter.  :)

Har köpt några Nike 12/89 3mm. Så det ska bli spännande att se hur 63gr 5:or sprider sig på 50m.  ;D Återkommer med lite bilder!

Publicerat

Visst har större hagelladdningar en större effekt och bättre dödande verkan även på håll över 40 meter. Dock blir träffbilden gles och det är stor risk för misslyckade skott då man tenderar att använda vapnet på för långa håll

I mina yngre dar brukande jag stoppa 2 st Winchester Super Dubble XX Magnum i kal. 12 (med 42 g blyhagel, 4 mm) då jag gick i skogen. Jag skjöt många harar med den laddningen. De dog oftast snabbt.

Minns speciellt en gång då jag stog på pass efter en skogsväg med en mkt lång raksträcka. Jag såg haren på flera hundra meters håll. Den kom rakt emot mig och var flera min före stövaren som drev hela tiden. Jag höjde geväret på ca 100 m håll för att inte skrämma haren. Efter en evighet (tyckte jag) hade den kommit inom hagelhåll och jag lät skottet gå. Den gjorde en 360 och kastade in mot skogen i rät vinkel mot vägen. Det andra skottet gick just innan haren försvann in i skogen. Då jag stegade fram till skottplatsen förbannade jag mig själv. Det var 60 steg. Stövaren kom fram. Jag visde henne på avhoppet och drevet fortsatte i en minut. Dödstyst, tiken kom tillbaka. Jag gick sakta efter och på långt håll såg jag den vita haren ligga på marken i en glänta. Den var död efter en flykt på ca 200 m. Då jag flådde den fann jag endast ett hagel genom lungorna. Den hade gått som en lungskjuten älg.

Av detta lärde jag mig att ett hagelvapen inte bör användas på håll över 40 m. Om man inte har lärt sig att välja rätt pass, stå still och skjuta i rätt ögonblick kan man inte komoensera detta med kraftiga hagelladdningar.

En annan gång gick jag med en sådan patron i övre pipan samt en trappladdad i undre pipan. Det var tidig höst. Jag smög efter fågel. Gick sakta uppför en svag sluttning. Marken var täckt blåbärsris så jag kunde smyga tyst. Ett uppflog i ögonvrån. Uoo med bössan, en kort sving, pang. Tjädern föll i backen. Den dog direkt. Döm av min förvåning då jag upptäckte att jag skjutit ungtuppen med en trapppatron.

Av detta lärde jag mig att om man träffar ett vilt inom normala hagelhåll spelar val av patronen mindre roll. Det viktiga är att träffa. Gör man det så dör viltet. Istället för att köpa dyra jaktpatroner med tunga laddningar rekommenderar jag att satsa pengarna på lerduveskjytte. Det är ju också en rolig sysselsättnig om sommaren.

Numera jagar jag med ett hagelvapen i kaliber 16. Det är ett suveränt vapen vid harjakt. Laddningen med 32 g bly (3 mm). Om man inte lärt sig att stå still och på rätt pass kan man inte kompensera detta men kraftiga hagelpatroner.   

Publicerat
Visst har större hagelladdningar en större effekt och bättre dödande verkan även på håll över 40 meter. Dock blir träffbilden gles och det är stor risk för misslyckade skott då man tenderar att använda vapnet på för långa håll

I mina yngre dar brukande jag stoppa 2 st Winchester Super Dubble XX Magnum i kal. 12 (med 42 g blyhagel, 4 mm) då jag gick i skogen. Jag skjöt många harar med den laddningen. De dog oftast snabbt.

Minns speciellt en gång då jag stog på pass efter en skogsväg med en mkt lång raksträcka. Jag såg haren på flera hundra meters håll. Den kom rakt emot mig och var flera min före stövaren som drev hela tiden. Jag höjde geväret på ca 100 m håll för att inte skrämma haren. Efter en evighet (tyckte jag) hade den kommit inom hagelhåll och jag lät skottet gå. Den gjorde en 360 och kastade in mot skogen i rät vinkel mot vägen. Det andra skottet gick just innan haren försvann in i skogen. Då jag stegade fram till skottplatsen förbannade jag mig själv. Det var 60 steg. Stövaren kom fram. Jag visde henne på avhoppet och drevet fortsatte i en minut. Dödstyst, tiken kom tillbaka. Jag gick sakta efter och på långt håll såg jag den vita haren ligga på marken i en glänta. Den var död efter en flykt på ca 200 m. Då jag flådde den fann jag endast ett hagel genom lungorna. Den hade gått som en lungskjuten älg.

Av detta lärde jag mig att ett hagelvapen inte bör användas på håll över 40 m. Om man inte har lärt sig att välja rätt pass, stå still och skjuta i rätt ögonblick kan man inte komoensera detta med kraftiga hagelladdningar.

En annan gång gick jag med en sådan patron i övre pipan samt en trappladdad i undre pipan. Det var tidig höst. Jag smög efter fågel. Gick sakta uppför en svag sluttning. Marken var täckt blåbärsris så jag kunde smyga tyst. Ett uppflog i ögonvrån. Uoo med bössan, en kort sving, pang. Tjädern föll i backen. Den dog direkt. Döm av min förvåning då jag upptäckte att jag skjutit ungtuppen med en trapppatron.

Av detta lärde jag mig att om man träffar ett vilt inom normala hagelhåll spelar val av patronen mindre roll. Det viktiga är att träffa. Gör man det så dör viltet. Istället för att köpa dyra jaktpatroner med tunga laddningar rekommenderar jag att satsa pengarna på lerduveskjytte. Det är ju också en rolig sysselsättnig om sommaren.

Numera jagar jag med ett hagelvapen i kaliber 16. Det är ett suveränt vapen vid harjakt. Laddningen med 32 g bly (3 mm). Om man inte lärt sig att stå still och på rätt pass kan man inte kompensera detta men kraftiga hagelpatroner.   

Stå still på pass är inte ett problem  ;D tvärtom... I mina första jaktår sköt jag också med "super duper" skott. Fast jag måste säga att jag gillar inte 42 grammare alls  :- Däremot har jag, efter många patrontester, hittat en riktigt jäkla bra patron! Dap heter den, 36 gr.. Skjuter som en dröm i min bössa, och går fint på lite längre håll också  (dessutom är den billig) :)

Eftersom jag skjuter mycket vitfågel, så går det en hel patroner, ännu mer om patronerna är "dåliga" dvs om man måste lappa på skadskjuten fågel  :-[ därför har jag gjort ett flertal riktigt seriösa patrontester och kommit fram till ett par som min bössa gillar. De kommer jag att använda till all jakt nu efter. Jag, och knappast kettukiller heller, köper 12/89 för att vi skjuter dåligt och vill ha mera kraft för att kompensera ett dåligt skott. Och jag håller med dig, inom 25m går i princip vilken patron som helst. Men i t.ex rävjakt och harjakt så kan man hamna att passa på ett stort fält och viltet kommer då på 40m. För långt för 12/70 men utan några problem för 12/89. Så bara för att man har 12/89 behöver man inte brassa iväg skott på 60-70m, utan jag tycker att 12/89 är bra vid gränsfallen, och ett 10-tal meter längre. Dyra är ju patronerna, men vid jakt med lite skottillfällen spelar det ju ingen roll! Och, sist men inte minst. Att skjuta på längre håll kräver en rutinerad skytt, så träning är viktigt. Som med allt annat.

Tyvärr så tycks det finnas inpräntat att hagelgeväret är ett vapen för korta håll. Det är det också. Men definiera vad kort hagelhåll är och majoriteten skakar nog på huvudet och kläcker ur sig kommentarer om man säger att man brukar skjuta på 40-50 m med hagelbössan. Man kan ju då fråga sig, hur många av dem har testat 12/89?