Publicerat November 21, 200619 yr En fråga då! Jag fick en patron 12/89 men tyckte den var så stor så jag har inte vågat skjuta den i min bössa 12/70 en Beretta 686. Funkar den patronen i min bössa? MVH Roggman66
Publicerat November 21, 200619 yr En fråga då! Jag fick en patron 12/89 men tyckte den var så stor så jag har inte vågat skjuta den i min bössa 12/70 en Beretta 686. Funkar den patronen i min bössa?MVH Roggman66 NEJ! du riskerar pipsprängning. En 12/89 patron passar nog/går att trycka ner i en 12/70 men det är livsfarligt att skjuta. Man kan skjuta kortare patroner i pipor som är gjorda för längre patroner, men inte tvärtom. Klumpigt sagt :- Alltså, du kan skjuta 12/67, 12/70, 12/76 och 12/89mm patroner i en 12/89 bössa. Men du kan inte skjuta 12/76 och 12/89 patroner i en 12/70 bössa.
Publicerat November 21, 200619 yr Tack för svar! Då får patronen ligga kvar i skåpet! Då hade jag rätt känsla! Tack
Publicerat November 21, 200619 yr Men i t.ex rävjakt och harjakt så kan man hamna att passa på ett stort fält och viltet kommer då på 40m. För långt för 12/70 men utan några problem för 12/89.Jag har skjutit säkert 80 % av alla mina rävar på avstådet 40 +....och jag har ingen 12/89 :men däremot har jag en Antonio Zoli men har lite svårt att träffa under 20 meter
Publicerat November 22, 200619 yr Jag har skjutit säkert 80 % av alla mina rävar på avstådet 40 +....och jag har ingen 12/89 :men däremot har jag en Antonio Zoli men har lite svårt att träffa under 20 meter ;D ja jävlar.. inte konstigt att rävjakten går bra om rävarna dör så lätt haha.. skämt åsido.. har själv svårt att träffa på nära håll. :- en trut rakt framifrån på 8-12 m är jävligt svår :- tror jag skjuter bakom. Kanske du skulle börja träffa om du använde 12/89
Publicerat November 22, 200619 yr ;D ja jävlar.. inte konstigt att rävjakten går bra om rävarna dör så lätt haha.. skämt åsido.. har själv svårt att träffa på nära håll. :- en trut rakt framifrån på 8-12 m är jävligt svår :- tror jag skjuter bakom. Kanske du skulle börja träffa om du använde 12/89 Varför min "bysse" inte är något att använda på nära håll är för att jag har en specialchoke som sprider sig så lite på nära håll...men träffar jag bara i dom då så är det nog inget att flå. Dom senaste rävarna jag skjutit på ca 40-50m så har haglen gått i genom räven...även knäckt benen på den...
Publicerat November 22, 200619 yr Varför min "bysse" inte är något att använda på nära håll är för att jag har en specialchoke som sprider sig så lite på nära håll...men träffar jag bara i dom då så är det nog inget att flå. Dom senaste rävarna jag skjutit på ca 40-50m så har haglen gått i genom räven...även knäckt benen på den... Skryt skryt ;D det var en trång choke det vad heter den? måste ju vara mera än "extra full" eller vad de brukar heta ??? Vad använder du för patroner till rävjakt då?
Publicerat November 22, 200619 yr Ditt resonemang är ju inte logiskt. Dyra är ju patronerna, men vid jakt med lite skottillfällen spelar det ju ingen roll! Och, sist men inte minst. Att skjuta på längre håll kräver en rutinerad skytt, så träning är viktigt. Som med allt annat.
Publicerat November 23, 200619 yr Skryt skryt ;D det var en trång choke det vad heter den? måste ju vara mera än "extra full" eller vad de brukar heta ???Vad använder du för patroner till rävjakt då? " Extra full " : ...är det inte det man blir av för mycket sprit. ;DJag använder mest 4 mm hagel till räv...både helt vanlig och magnum...nu har jag Mirage 12/76 magnum 4,0 mm hagel.
Publicerat November 23, 200619 yr " Extra full " : ...är det inte det man blir av för mycket sprit. ;DJag använder mest 4 mm hagel till räv...både helt vanlig och magnum...nu har jag Mirage 12/76 magnum 4,0 mm hagel. Ja det beror väl på hur van man är med sorten ;D
Publicerat November 23, 200619 yr Ditt resonemang är ju inte logiskt. Ett par 12/89 skott kostar här runt 1-1.5€/st för stål och för hagel 0.70-1.5€/st Vanliga 12/70 ligger mellan 0.25-0.40 €/st Så det är ju en viss skillnad. Men vad jag menar är att om du t.ex har en räv/harhund och jagar bara räv/hare, och bytet brukar bli runt 10-15 per år. Då klarar du ju dig med en 25 patroners låda på ett år! Och det är ju billigt. Men ska du kunna skjuta på långa håll så måste du ju veta framförhållningen och det får du ju bara veta genom träning. Skjuter du då med 12/89 blir det dyrt. Så att träna är dyrt men själva jakten är ju inte precis dyr. Men det är ju upp till en själv hur mycket man vill spendera och träna. Om man inte tränar så är det bara jaktbiten som återstår och det var ju som sagt inte så dyrt.
Publicerat December 2, 200619 yr Här kommer en träffbild på ca 55 meter.Okej, räven är förjäkligt ful...men den vore oxå tämligen död ifall det varit på riktigt.... Träffbilden duger nog. Men hur långt in går haglen??? jämför en 89a mot en 36a. Med samma diameter på haglen. Skulle va kul å veta.??
Publicerat December 2, 200619 yr Anslagsenergin i varje enskilt hagel av samma diameter skiljer sig nog inget mellan olika jaktpatronerna. De har samma utgångshastighet i en kal. 20, 16 ekker 12:a. Det är bara träffbilderna som blir tätare med fler hagel.
Publicerat December 4, 200619 yr Författare Träffbilden duger nog. Men hur långt in går haglen??? jämför en 89a mot en 36a. Med samma diameter på haglen. Skulle va kul å veta.?? Jag har provskjutit på en telefonkatalog på 50-55 meter...vissa hagel gick igenom över 200 sidor...uppemot 240...Räcker??
Publicerat December 4, 200619 yr Jeg er ingen ekspert , men tenker litt høyt Hva er forkjellen på kaliber 20-12-10 , jo det er løpets diameter + haglemengde som skytes ut. Jeg vil tro at det er farta på haglene som dreper. Da er det jo nærliggende å tro at en kaliber 10 kan sende ut en viss mengde hagl i en fart mens en kaliber 20 vil sende samme hagl mengde / vekt med en langt lavere fart. Jeg merka dette godt den tid jeg jakta fugl med stående fuglehund. Tidlig i sesongen bruktes lette ladninger mens man senere i sesongen benyttet tyngre landinger. Jeg merka meg da at man måtte holde betydelig mer foran fuglen med tyngre ladninger. Jeg benyttet forøvrig kal 12 , 28-32 grams ladninger først i sesongen og 36-42 grams ladninger senere i sesongen. Det er jo pene treffbilder du har fått Kettukiller , men ville de blitt mye mer annerledes med 12/70 - 12/76 med samme choke ? Hvor mange hagl gikk inn til 240 sider ? Randhagl ? Det jeg prøver å si er at det er logisk at det som bestemmer anslagsenergi er farta + vekta på hagla. Hvordan er farta i en 12/89 kontra en 12/70 da ? Har en kompis som jakter gås med kaliber 10 , før brukte han kaliber 12. Han har ihvertfall ikke fått mer gås etter han gikk over til kaliber 10
Publicerat December 4, 200619 yr Författare Jag är långtifrån nån expert på detta heller...Är faktiskt ganska så okunnig om jag ska va helt ärlig. Jag vet faktiskt inte hur många hagel som trängde in så långt...jag räknade aldrig haglen...men visst, det var inte alla som gick så långt..men inte heller bara ett. Jag har inte jämfört träffbilderna med samma choke på detta avstånd...borde nog kanske göra det...
Publicerat December 5, 200619 yr Jeg er ingen ekspert , men tenker litt høyt Hva er forkjellen på kaliber 20-12-10 , jo det er løpets diameter + haglemengde som skytes ut. Jeg vil tro at det er farta på haglene som dreper. Da er det jo nærliggende å tro at en kaliber 10 kan sende ut en viss mengde hagl i en fart mens en kaliber 20 vil sende samme hagl mengde / vekt med en langt lavere fart. Jag tror inte riktigt på det resonemanget. Det handlar om flera parametrar än bara kalibern och hagelladdningen. Kaliber 10 patroner t.ex. har jag för mig att brukar laddas så, att de utvecklar ett lägre tryck än kaliber 12, men jag har inga underlag till hands nu, så jag är inte riktigt säker. Tänk också så här: har du en vattenkran som ger ett visst konstant tryck, och kopplar turvis en grov och en klen slang till kranen, med den klenare slangen får du då en tryckhöjning, och mera fart på vattnet.
Publicerat December 5, 200619 yr Träffbilden duger nog. Men hur långt in går haglen??? jämför en 89a mot en 36a. Med samma diameter på haglen. Skulle va kul å veta.?? En kula eller ett blyhagels anslagsenergi kan beräknas enligt formeln; massa x hastigheten x hastigheten / 2. Det är hastigheten som är avgörande för anslgsenergin. Jag står på mig i vad jag sagt tidigare angående haglens hastighet åtminstone vad gäller Gyttorps patroner. Om man studerar Gyttorps hagelpatroner, se länk; http://www.hdf-gyttorp.se/admin/files/gytt...lammunition.pdf så ser man att alla normala patroner har utgångshastigheterna 375-415 m/s. Den snabbaste är faktiskt en patron i kaiber 20. Det enskilda haglets anslagsenergi är beroende av sin utgångshastighet, om det sedan är skjuten i en 12/70 eller 12/89 har ingen betydelse.
Publicerat December 5, 200619 yr Missförstå mig inte jag talar om de enskilda haglen, och för dem har inte patronens totala laddning någon större betydelse. Sedan är det ju så att om man har fler hagel i patronen så får man en tätare träffbild och mer "död" i skottets verkan. Om vi tar hagelpatroner med 1:ans hagel (4 mm) så medför; 42 g = 117 st hagel 36 g = 100 st hagel 32 g = 87 st hagel 30 g = 82 st hagel 27 g = 74 st hagel Skillnande mellan en 30 g och en 42 grams patron är ju ca 50 % i antal hagel och därmed ger 42 g patronen en bättre träff och dödar mer effektivt.
Publicerat December 6, 200619 yr mycke pekpinnar i luften !! AKTA MINA ÖGON.. vad haru för bössa??har oxå haft i tankarna skaffa en sån eller en drillig,,man är ju inte gjord av pengar så en 12/89 kanske vore nått,, kan säga att fick skäll av ålders mannen på rådjurs premiären i efterhand han tog pinbocken jag sköt på 40meter och det var för det var första viltet för en ung hund(där av längre håll) men det var en 12/70 etta gyttorp den sten dog iaf
Publicerat December 6, 200619 yr Författare mycke pekpinnar i luften !! AKTA MINA ÖGON.. vad haru för bössa??har oxå haft i tankarna skaffa en sån eller en drillig,,man är ju inte gjord av pengar så en 12/89 kanske vore nått,, kan säga att fick skäll av ålders mannen på rådjurs premiären i efterhand han tog pinbocken jag sköt på 40meter och det var för det var första viltet för en ung hund(där av längre håll) men det var en 12/70 etta gyttorp den sten dog iaf Jag har en Jaguar.Kanske inget kanonmärke men den fungerar utmärkt.Har ställbar kolv.Relativt tung men det är positivt när man ska skjuta.Hade en lättare bock tidigare men den sparkade minst lika mkt..och då med lättare laddningar...
Publicerat December 6, 200619 yr Köpte drilling och då med cal 20/76(7x57) med 36 gram som max, så tvåor och treor blir det för mig. För mig är det viktigt att vapnet är smidigt och lätt, när man ska åka skidor är det fördel om inte pipan är så lång och ska man bära mycket på vapnet och är liten och klen som jag är vikten viktigt den väger ca 3,2 kg vilket jag tycker är bra. Vad ingen skrivit är att räv på drev kan komma ganska moderat i farten och stanna upp ibland också, även om hunden ligger ganska nära....då blir det inga större problem att peta dit en hagelsvärm på 55 meter....eller en kulsmäll. Och runt grytet kan det ibland bli rörigt vid första läget så den hinner ut en bit och då kan en trängre bössa eller pipa vara bra.
Publicerat December 9, 200619 yr jo om en 12/76 skjuta nästan sönder ett rådjur på 40m så borde det funka i praktiken,men kanske inget å sträva efter men med 89 läge skulle jag ge 50m utan problem på räv...jo en drilling är guld värd,med kal 20 äre bara stål hagel man tappar anslagenergi och sen får man väl lite mer rand hagel men annars är kal 20 optimalt för en drilling,,ska hitta en sån för vettiga pengar bara