Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Anslagsenergi

Featured Replies

Publicerat

Gjorde idag ett litet test med några 12/89 patroner och favoritpatronen i 12/70  :)

Bössan: Lincoln Premier C 12/89

Choke: halv (med alla patroner)

Avstånd: 50m (mätt exakt med måttband)

Mål: en gåssiluett på en plastbit

Patroner: 1. Winchester Super XX 63g                          hagelstorlek: 2

2. Dionisi Dap 36g                                        hagelstorlek: 6               

3. Nike Super Magnum 63g                            hagelstorlek: 5

4. Mirage Super Magnum Steel Shot 39g          hagelstorlek: BB

5. Winchester Super XX 61g                          hagelstorlek: 0

• Svar 77
  • Visningar 18,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Bössan och målet. Den gula bollen är siktpunkten  :)

post-104-1168613244_thumb.jpg

Publicerat

Patronerna:

post-104-1168613387_thumb.jpg

post-52-1168613387_thumb.jpg

post-52-1168613388_thumb.jpg

post-52-1168613389_thumb.jpg

Publicerat

Resultaten:

Bilderna blev otydliga (svag färg) så jag fick rita in siluetten med röd färg i Paint. Och de röda prickarna är hagelträffarna.

post-104-1168613611_thumb.jpg

post-52-1168613611_thumb.jpg

post-52-1168613612_thumb.jpg

Publicerat

Mer reusltat:

post-104-1168613695_thumb.jpg

post-52-1168613695_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Intressant....Man ser att det är ju rätt så stor skillnad på patronerna. Jag provsköt 4 olika när jag valde Remington BB, men då hade jag ju Extra Full choke som höll ihop svärmen bättre.Vet att jag oxå provade Mirage och tror mig minnas att jag fick ganska dålig träffbild med den oxå....

Publicerat

Alltid berömvärt när någon bjuder till och provar för att sedan delge andra. :)

Alla ankorna dog som det såg ut, även om täckningen varierade. Vad är din egen konklusion av detta? Ser man någon skillnad i penetrering på 50 m?

MVH

Publicerat

Intressant... :)...vad blir din slutsats.  ;)

Publicerat
Alltid berömvärt när någon bjuder till och provar för att sedan delge andra. :)

Alla ankorna dog som det såg ut, även om täckningen varierade. Vad är din egen konklusion av detta? Ser man någon skillnad i penetrering på 50 m?

MVH

Intressant... :)...vad blir din slutsats.  ;)

Slutsatsen är enkel.. 12/89 är fantastiskt  ;D

Nä.. skämt åsido..

Som bilderna visar är träffbilderna ganska varierande.. Jag trodde att Nike med hagel nr 5 skulle vara bäst. Eftersom det borde vara en hel del hagel i den. Men så var inte fallet. Den gick inte riktigt bra. Winchester med hagel nr 2 gick bäst bland 12/89. Dap, som är min favoritpatron, hade också jäkla bra spridning.Den var ju bara 36g. Men då kan man ju fundera hur penetrationen är?

Mirage spred hagel på ganska stort område. Men runt 30-40 m tror jag nog den håller svärmen bättre.

Man bör ju dessutom tänka på att choken bara var halv. Jag tror att 12/89 patroner gör sig bäst i full eller extra full choke. Märk väl, jag TROR. Det kan ju vara så att träffbilderna klumpar ihop sig då också.  ???

Fast i jaktligt sammanhang tycker jag att Mirage har gått bra. Trutar har nog dött på 40m.  :) Den har dessutom mycket mindre rekyl än de andra 12/89: orna. Mirage är ju bara 39g jämfört med de andra som är runt 61-63g.

Slutsatsen blir då att Winchester gick bäst. 2:orna och 0:orna. 2:orna hade lite bättre träffbild. Fast jag måste medge att det är lätt hänt att det blir lite siktfel vid långt avstånd. Fast jag hade stöd. I sittande läge blir rekylen så pass kraftig att träffbilden kan vandra uppåt. Det var allt annat än skönt för axeln. I stående läge är rekylen mer hanterbar, men då är det svårare att hålla jämnt sikte.  :- ja, hur som helst. Jag tror också att riktigt grova hagel (BB) inte är helt bra... och att man ska prova sig fram. För som sagt. Träffbilderna varierar. Man ska också gärna testa olika choker.

Nästa test kommer att bli ett penetrationstest. Kanske inte med alla patroner. Men jag tror jag ska göra ett med de 3 bästa patronerna. Skjuta i telefonkataloger... för att se hur penetrationen är på 50m. En jämn träffbild är ju bra, men om det inte finns tillräckligt med kraft i haglen gör ju träffbilden ingen skillnad. Då kan det nästan vara bättre med några hagel, fast med stor kraft som tränger in och dödar. Så det kommer att bli intressant!  :)

Slutligen ska jag säga att 12/89 främst är för lite större vilt. Kläm in en kråka i träffbilderna och man ser att den inte får så många hagel i sig. Men ett rådjur,en räv, en hare eller något liknande får nog en dödlig dos hagel i sig.

Återkommer med mer test.. kanske redan imorgon eller på söndag  :)

Mvh Andreas

Publicerat

Okej  ;D .....vårat jaktväder passar bra till att bara testa skott nu. ;) =piss jaktväder  >:(

Publicerat
Okej  ;D .....vårat jaktväder passar bra till att bara testa skott nu. ;) =piss jaktväder  >:(

Men nu håller det ju på att bli riktigt bra jaktföre!  ;D ska se om jag hinner göra testet imorgon.

Publicerat

Efter pentetrationstestet, har du lust att göra testet på en löpande rådjursfigur på 50 meter även? Sen samma sak på rådjur löpande på 15 meter..

Kul hur som helst att se och läsa dina resultat!

Mvh!

Publicerat
Efter pentetrationstestet, har du lust att göra testet på en löpande rådjursfigur på 50 meter även? Sen samma sak på rådjur löpande på 15 meter..

Kul hur som helst att se och läsa dina resultat!

Mvh!

Hmm... har tyvärr inte tillgång till löpande mål. Och allra minst rådjur  :- annars hade det varit ett intressant test  :)

Publicerat

Ja gott folk... Tog mig friheten att göra ett litet penetrationstest ikväll där ute i snöovädret  :D

Tanken var att ta de 3-4 bästa patronerna från föregående test. Alltså Winchesters 2:or och 0:or, Nikes 5:or, och Daps 6:or  :)

Men Winchester 2:orna var slut  :- Så jag plockade in en 12/70 patron till då istället. En Saga 32g hagelstorlek 4.

Skriver en liten sammanställning igen:

Vapen: Lincoln Premier C 12/89

Choke: Full (för att få mer hagel i de små tidningarna)

Avstånd: 50m

Penetrationsobjekt: Två tidningar med ca 400 sidor vardera. Tidningarna spikade jag upp bredvid varandra, för att få större yta.

Patroner:  1. Dionisi Dap 36g                                          hagelstorlek: 6               

2. Nike Super Magnum 63g                             hagelstorlek: 5

3. Winchester Super XX 61g                           hagelstorlek: 0

4. Saga Export 32g                                       hagelstorlek: 4

Jag tänkte ta ett par bilder av resultaten, men märkte att det inte syntes så bra på kort  :- men men... skriver en sammanställning på resultaten istället:

Gick i medeltal genom antal sidor:

Resultat: 1. Dap 36g               12/70                            185st

2. Nike 63g              12/89                            162st

3. Winchester 61g    12/89                            270st

4. Saga 32g              12/70                            118st

post-104-1168784483_thumb.jpg

post-52-1168784483_thumb.jpg

Publicerat

En sammanställning av patronerna med träffbildstestet och penetrationstestet:

Winchester Super XX 61gr hagelstorlek: 0 hade 10st hagelträffar i en gås på 50m. Mycket god penetration med 270 sidor på 50m!

Dionis Dap 36g hagelstorlek: 6 hade 17st hagelträffar i en gås på 50m. Penetrationen var också bra: 185 sidor

Nike Super Magnum 63g hagelstorlek: 5 hade 12st hagelträffar i en gås på 50m. Pentration: 162 sidor

Synd att jag inte hade några Winchester 2:or kvar. De hade varit roliga att testa i penetrationstestet!

Sammanfattningsvis kan man väl säga att gåsen är relativit död på 50m. (i teorin) Med alla dessa 3 patroner.

Positivt är ju att det finns en 12/70 bland dem. Nämligen Dap. Och den är min favoritpatron... kommer alltid att använda den till all jakt. Fast med olika hagelstorlekar. Man ser också att det är stor skillnad bland 12/89: orna. Min bössa tycker tydligen om Winchester patroner. Så i framtiden blir det att använda dem.

Kom gärna med synpunkter, frågor eller dylikt!  :)

Publicerat

Gott jobb Andreas och väldigt intressant.

Men säg mig....framförhållningen på 50 meter måste nästan bli grotesk eller ???

MVH

Publicerat
Gott jobb Andreas och väldigt intressant.

Men säg mig....framförhållningen på 50 meter måste nästan bli grotesk eller ???

MVH

Jo... alldeles rätt.. framförhållningen är egentligen enda problemet  :- därför skjuter jag bara på stillastående mål med 12/89.

Övning är nog enda botemedlet. Men att skjuta med 12/89-patroner på lerduvsbanan ger en ganska sjuka axlar efter en stund  ;D så jag vet inte hur man ska lösa problemet enklast  :- man kanske kunde räkna ut framförhållningen matematiskt först, om man vet hastigheten. Och därefter testa på banan. Det skulle antagligen spara in en hel del  :)

Publicerat

Jävligt intressant tråd....min teori jag har kört med ettor och tvåor i tolvan på räv men nu blir det tvåor och treor eftersom jag är rädd att svärmen ska bli för gles i drillingen.(20)

Alltså färre hagel.

Publicerat

Her i Norge har vi et annet problem , nemlig at blyhagl er forbudt. I den tid det var tillatt så brukte jeg 3 og 4 hagl i 12. Nå som jeg bruker Bismut i drillingen i kal 20 så har jeg brukt 3 og BB. Siste reven som ble skutt ble bare skadeskutt med 3 hagl. Det var et skudd rett bakfra , reven hadde 12-15 hagl fra nakken og langs ryggen. Det var tydelig for liten anslagsenergi på 3 hagl på dette skuddhold som var 15-25m. Jeg tenker derfor å gå tilbake igjen til BB , så får vi se om det blir bedre.

Publicerat
  • Författare
Her i Norge har vi et annet problem , nemlig at blyhagl er forbudt. I den tid det var tillatt så brukte jeg 3 og 4 hagl i 12. Nå som jeg bruker Bismut i drillingen i kal 20 så har jeg brukt 3 og BB. Siste reven som ble skutt ble bare skadeskutt med 3 hagl. Det var et skudd rett bakfra , reven hadde 12-15 hagl fra nakken og langs ryggen. Det var tydelig for liten anslagsenergi på 3 hagl på dette skuddhold som var 15-25m. Jeg tenker derfor å gå tilbake igjen til BB , så får vi se om det blir bedre.

Eller så får jag smuggla över lite blyammunition åt dig nån gång...har ju funderat på att åka över å fiska hos dig...men när man får tid med det är ju en helt annan sak.Kanske om 5-6 år eller nåt sånt....

Publicerat

He , he jeg bytta bort noen hundre blyskudd med en Svenske , og fikk noen esker 22 short tilbake ;) Men du kan jo komme å fiske allikevel ;D

Publicerat
Jävligt intressant tråd....min teori jag har kört med ettor och tvåor i tolvan på räv men nu blir det tvåor och treor eftersom jag är rädd att svärmen ska bli för gles i drillingen.(20)

Alltså färre hagel.

När man går i jaktbutiker här på senhösten/vintern, alltså när patronerna har minskat i hyllorna, så ser man att det nästan bara är 0:or, 1:or och 2:or kvar. Grova hagel helt enkelt. Och jag har flera gånger ställt mig den frågan att vem jagar med så grova hagel?  ??? det finns ju knappt några hagel i patronen med så grova hagel. Det är väl därför de lämnar kvar i hyllorna också... i all min jakt använder jag 3:or till 5:or. Högre eller lägre går jag sällan... Kanske finns tron att grova hagel ger bra anslagsenergi  ??? man kan ju tycka så, men efter mina tester har jag kommit fram till att små hagel nog kan ha jäkla bra anslagsenergi också! Och små hagel ger ju oftare en tätare träffbild!  :)

Man kan ju fråga sig varför man använder de patroner man använder  ??? har man bra erfarenhet av dem? går de bra i kompisens bössa? är de billiga? Jag personligen har en släng av allt. Jag vill helst ha billigt och mycket! ( funkar sällan) Och sen tidigare erfarenhet gör ju att man väljer en viss patron, och att den dessutom går bra för kamraten gör ju inte saken sämre!  :D Men det finns ju otaligt med patroner, och hagelstorlekar. Det kan finnas bättre än de man avänder...

Så att göra ett träffbildstest och ett anslagsenergi-test tror jag kan spara in en del pengar. Man får dessutom mer erfarenhet i form av direkt bevis  :) "åh fan, patronen gick inte så bra som jag trodde, men den här och den där patronen går ju riktigt bra!"

Är man riktigt petnoga kollar man båda testen med olika choker också  ;D jag tror att chokerna har en stor betydelse...

Alla patroner dödar! Men det finns bättre och sämre död, allt beroende på en del faktorer  :)

Publicerat
  • Författare

Många kloka ord. Jag ska erkänna att jag brukade inte provskjuta olika patroner förrän jag skaffade min 89:a. Då provade jag 4 olika patroner och det var först då jag insåg hur stor skillnad det är mellan de olika patronerna. Det är väl egentligen inte pengar jag räknar med att tjäna..utan mer antal skjutna vilt...och färre skadeskjutna.

Publicerat

Jättebra test! Bra initiativ  ;D Jag använder också 3 och 5 till min jakt och har hittils gått felfritt. Det är då tilll räv och Rådjur.

MVH Roggman66

Publicerat
Det är väl egentligen inte pengar jag räknar med att tjäna..utan mer antal skjutna vilt...och färre skadeskjutna.

Exakt! Det är ju nog huvudsyftet  :)

Jättebra test! Bra initiativ  ;D Jag använder också 3 och 5 till min jakt och har hittils gått felfritt. Det är då tilll räv och Rådjur.

MVH Roggman66

Tackar!  :) Jo jag tycker också att 3:or till 5:or är gyllene medelvägen  ;D jag har tidigare varit skeptiskt till små hagel till trut, eftersom jag tycker de är ganska hårdskjutna ibland. Dessutom är det enkelt att missbedömma avståndet mot himlen, så det kan bli långa håll  :- men så kom det en dag då jag bara hade 6:or och vi skulle ut på trutjakt. Och det gick hur bra som helst!  :D det var nästan så jag tyckte att 6:orna var bättre än 3:orna och 4:orna, som jag vanligtvis brukar använda till trutjakt  :) så det blir väl att kompensera till följande höst och använda 5:or  ;D