Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snacka om hårt straff!

Featured Replies

Publicerat
Är det regel eller undantag med felaktiga domar?

Vem har sagt att rättssamhället är perfekt men vi får avvakta och se vad hovrätten säger efter överklagan....

Vi får som du säger vad hovrätten säger men vad är det som säger att hovrätten kommer att döma rätt??

Hurvida mängden felaktiga domar gör att det är regel eller undantag vetefassen men bara att det finns gör att man inte kan lita på rättsväsendet. Man brukar ju säga att det är bättre att fria en skyldig än att en oskyldig blir dömd men det verkar vara bortglömt.

Förövrigt var väl grabbarna inte anklagade för tjuvskytte (olovlig jakt) utan för olaga jakt (skjutet statens vilt).

Publicerat
Vi får som du säger vad hovrätten säger men vad är det som säger att hovrätten kommer att döma rätt??

Hurvida mängden felaktiga domar gör att det är regel eller undantag vetefassen men bara att det finns gör att man inte kan lita på rättsväsendet. Man brukar ju säga att det är bättre att fria en skyldig än att en oskyldig blir dömd men det verkar vara bortglömt.

Förövrigt var väl grabbarna inte anklagade för tjuvskytte (olovlig jakt) utan för olaga jakt (skjutet statens vilt).

Det kan inte vara lätt att leva i en demokrati där man tror att det demokratiska rättssystemet har havererat. ;)

Publicerat
Det kan inte vara lätt att leva i en demokrati där man tror att det demokratiska rättssystemet har havererat. ;)
Det finns väl inget land i världen som har ett perfekt rättsystem. Jag har förövrigt läst en undersökning nånstans som visade att sverige inte ligger i toppen eller botten vad gäller felaktiga dommar utan nånstans i mitten, be mig bara inte ta fram den för jag kommer inte ihåg var jag läste den.

Förövrigt vettefassen om det är en demokrati vi lever i när man sätter demokratins spelregler ur spel i kommunerna. Inte för att jag sympatiserar med Svdem. men att systematiskt mobba ut dem ur beslutsprocesserna är inte demokrati direkt.

Publicerat
  • Författare
Inte för att jag sympatiserar med Svdem. men att systematiskt mobba ut dem ur beslutsprocesserna är inte demokrati direkt.

Demokrati är inte lätt, ett parti som SD kan få opropotioneligt stor makt i kommuner där de är vågmästare, övriga partier har mer gemensamt med varann än med SD, eller så litar man inte på dom som samarbetspartner. Därför görs otraditionella överenskommelser över blockgränserna på en del håll. Odemokratiskt? Enligt mig... -knappast...

Men det var väldigt OT. När jag startade tråden hade inte jag koll på att man dömde efter att jakt skett från motorfordon. Förstår domen bättre nu men kan ändå inte låta bli att tycka att straffet är hårt även om dom är skyldiga. Det är iof. så att man inte vet omständigheterna tillräckligt bra för att kunna göra en egen vettig bedömning. Det blir mycket ryggmärgstyckande i en sådan här fråga.

M.v.h /J

Publicerat
Demokrati är inte lätt, ett parti som SD kan få opropotioneligt stor makt i kommuner där de är vågmästare, övriga partier har mer gemensamt med varann än med SD, eller så litar man inte på dom som samarbetspartner. Därför görs otraditionella överenskommelser över blockgränserna på en del håll. Odemokratiskt? Enligt mig... -knappast...M.v.h /J
Så du tycker att det är demokrati när folkets röstning sätts ur spel genom överenskommelser partierna emmellan? Varför då överhuvudtaget rösta? Demokrati.. knappast, maktspel...ja.
Publicerat
Så du tycker att det är demokrati när folkets röstning sätts ur spel genom överenskommelser partierna emmellan? Varför då överhuvudtaget rösta? Demokrati.. knappast, maktspel...ja.

RW!

Jag orkar inte.  :-X :-X

Byt land eller gör revolution för att byta statsskick.  8) 8) 8)

Domen är överklagad ialla fall så vi får se hur det går. ;)

Publicerat
  • Författare
Så du tycker att det är demokrati när folkets röstning sätts ur spel genom överenskommelser partierna emmellan? Varför då överhuvudtaget rösta?

Om ett parti har egen majoritet och inte får styra så håller ditt resonemang, i de flesta kommuner är det inte så. Olika former av samarbete är väldigt vanligt för att kunna styra. På en del håll samarbetas det för att inte SD ska få vågmästar roll. Man får hoppas att när det görs, är det för att partierna anser att det främjar deras väljare, framför att SD får vågmästar roll. Blockgränerna är inte lika hårda i kommunalpolitiken som nationellt, det sammarbetas till höger och vänster ute i landet. Få vill dock samarbeta med SD...

Många tycker att det är konstigt att små partier som hamnar i vågmästarroll får ett stort inflytande på politiken (gäller inte bara SD). Partiet kanske bara har 5% av väljarna... Jag håller med.

Detta är som sagt väldigt OT...

Publicerat
Om ett parti har egen majoritet och inte får styra så håller ditt resonemang, i de flesta kommuner är det inte så. Olika former av samarbete är väldigt vanligt för att kunna styra. På en del håll samarbetas det för att inte SD ska få vågmästar roll. Man får hoppas att när det görs, är det för att partierna anser att det främjar deras väljare, framför att SD får vågmästar roll. Blockgränerna är inte lika hårda i kommunalpolitiken som nationellt, det sammarbetas till höger och vänster ute i landet. Få vill dock samarbeta med SD...

Många tycker att det är konstigt att små partier som hamnar i vågmästarroll får ett stort inflytande på politiken (gäller inte bara SD). Partiet kanske bara har 5% av väljarna... Jag håller med.

Detta är som sagt väldigt OT...

Jag har för mig att SD fick 22% i Landskrona så de är inte obetydliga utan största parti på sina ställe. Om de sen inte får regera ändå är ok om det är väljarnas vilja men det är oftast inte så utan det är politikerna som gärna vill sitta kvar på sina välbetalda positioner och uppnår detta genom att sammarbeta över partigränserna.

De enda som vill öppet sammarbeta med SD är väl pensionärerna. Förövrigt tycker även jag att små partier som får vågmästarroll tyder på dålig demokrati och det mest talade exemplet för detta är väl Miljöpartiet.

Publicerat
När jag startade tråden hade inte jag koll på att man dömde efter att jakt skett från motorfordon. Förstår domen bättre nu men kan ändå inte låta bli att tycka att straffet är hårt även om dom är skyldiga. Det är iof. så att man inte vet omständigheterna tillräckligt bra för att kunna göra en egen vettig bedömning. Det blir mycket ryggmärgstyckande i en sådan här fråga.

M.v.h /J

oavsett omständigheterna (från bil eller ej) så måste man väl kunna peka ut vilken som sköt, och att det sköts, för att kunna fälla. Jag kommer osökt att tänka på killen som blev fäld för olovlig jakt på en orre (?) när han tittade på den genom kikarsiktet (sköt alltså inte).
Publicerat
RW!

Jag orkar inte.  :-X :-X

Byt land eller gör revolution för att byta statsskick.  8) 8) 8)

Domen är överklagad ialla fall så vi får se hur det går. ;)

"If you cant beat them, join them". Bättre att bli politiker själv och sitta på mitt feta arsle och tjäna obegripligt mycket pengar...  ;D
Publicerat
"If you cant beat them, join them". Bättre att bli politiker själv och sitta på mitt feta arsle och tjäna obegripligt mycket pengar...  ;D

Precis vad jag tänke på - du borde politiker! ;D  Om du tror att politiker sitter för att tjäna pengar så tror jag att du är lite fel ute faktiskt. Jag är själv inte politiskt aktiv på något sätt men känner en del som är det (både röda och blåa) och de sitter inte på nämndmöten för en rutten ersättning utan för att de brinner för vissa åsikter.....som sagt, if you cant beat them, join them ;)

Publicerat
Precis vad jag tänke på - du borde politiker! ;D  Om du tror att politiker sitter för att tjäna pengar så tror jag att du är lite fel ute faktiskt. Jag är själv inte politiskt aktiv på något sätt men känner en del som är det (både röda och blåa) och de sitter inte på nämndmöten för en rutten ersättning utan för att de brinner för vissa åsikter.....som sagt, if you cant beat them, join them ;)
Du talat om kommunal nivå och där finns inte mycket pengar förutom för ett fåtal. Jag vill minnas att Vellinges kommunorförande tjänade mer än statsministern, till statsministerns stora förtret :D. Oppositions orföranden (?) brukar även få ersättning, i Simrishamns kommun tjänar han (bor i byn) runt 35 000:-/mån. Nä de stora pengarna ligger i riksdagen där grundlönen ligger på ca 50 000:-/mån, förutom detta har de flertalet andra uppdrag i olika nämder där de kan tjäna 20-30 000:-/mån. De har fria resor och behöver inte närvara.
Publicerat
Du talat om kommunal nivå och där finns inte mycket pengar förutom för ett fåtal. Jag vill minnas att Vellinges kommunorförande tjänade mer än statsministern, till statsministerns stora förtret :D. Oppositions orföranden (?) brukar även få ersättning, i Simrishamns kommun tjänar han (bor i byn) runt 35 000:-/mån. Nä de stora pengarna ligger i riksdagen där grundlönen ligger på ca 50 000:-/mån, förutom detta har de flertalet andra uppdrag i olika nämder där de kan tjäna 20-30 000:-/mån. De har fria resor och behöver inte närvara.

Sant här i Skellefteå tror jag dom får 300 kr första timmen sen kring 150 kr timmen. Kommunalrådet ligger just under 40 tusen i månaden.

Om du tar de i Riksdagen så har de väl mins 45 tusen i månaden, fria resor, fri läkarvård hos en privat läkare. sen kan dom även ha en massa sido updrag som ger bra med pengar.

Så en fritidspolitiker på kommunal nivå blir inte fet på sitt updrag, det är många oavlönade timmar som lägs ner som möten med partiet, andra möten, ska vara tillgänglig typ jämt.

Publicerat

Grabbar - om det är så lukrativt att bli politiker, varför blir ni det inte då? Ingen utbildning behövs, bara en massa åsikter och engagemang. ??? ???

Publicerat
Grabbar - om det är så lukrativt att bli politiker, varför blir ni det inte då? Ingen utbildning behövs, bara en massa åsikter och engagemang. ??? ???

Jag brukar säga vad jag tycker och då får man inte vara med bland lismande rövslickare som tycker en sak offentligt och en helt annan i verkligheten, jag kanske har fördomar och helt fel ???

Publicerat

Det är klart att det finns ett politiskt spel och allt de gör blossas ju upp av medierna, men det är helt klart så att det förekommer mkt hursch hursch. Jag skulle själv aldrig kunna bli politiker, kan inte tänka mig att argumentera dagarna i ändå med folk som du vet aldrig kommer att tycka lika som dig själv, suck!!

Det är just därför som jag ändå måste beundra de som orkar med allt detta och orkar driva samhället framåt. Sen om det blir åt rätt håll eller inte är väl en annan sak beroende av betraktaren. 

Publicerat

Man kanske ska prova, kan ju vara ganska envis på det jag tror på och så har jag en ödmjuk förmåga att alltid ha rätt ;D ::)

Publicerat

Du har en personröst från mig iaf ;D ;D :D

Publicerat
  • Författare

Klart att du ska prova... :) En förutsättning för att vara politiker är väl att någon annan tycker som du själv också... i alla fall för att bli omvald. Att bli politiker är ju, som någon skrev, inte så svårt eftersom det är brist på folk som vill engagera sig.  ::)

Publicerat
Du har en personröst från mig iaf ;D ;D :D

Skönt att ha en bra jurist bakom sig ;) går det åt h....e så får du plugga till advokat, äh jag bestämmer att du är advokat ;D

Publicerat
Klart att du ska prova... :) En förutsättning för att vara politiker är väl att någon annan tycker som du själv också... i alla fall för att bli omvald. Att bli politiker är ju, som någon skrev, inte så svårt eftersom det är brist på folk som vill engagera sig.  ::)
Bli politiker är inte svårt, att bli en av de som tjänar bra med pengar är toksvårt. Helst ska du ha rätt föräldrar eller släktingar eller på annat sätt ha "gräddfil" till en riksdagsplats.
Publicerat

Läste i senaste jaktmarker o fiske vatten tror jag det var. Så ska dom överklaga dommen. Om dom nu är oskyldiga då är det skrämmande att en fågelskådares ord ska väga så tungt att två unga killar blir dömda.

Publicerat
Skönt att ha en bra jurist bakom sig ;) går det åt h....e så får du plugga till advokat, äh jag bestämmer att du är advokat ;D

Pust! Skönt att höra....kan du meddela advokatsamfundet ditt beslut....så att det inte uppstår några oklarheter ;D

• 1 year later...
Publicerat
Läste i senaste jaktmarker o fiske vatten tror jag det var. Så ska dom överklaga dommen. Om dom nu är oskyldiga då är det skrämmande att en fågelskådares ord ska väga så tungt att två unga killar blir dömda.

Är det någon som vet hur det blev med den överklagade dommen

Mvh Anders Hj

Publicerat
Är det någon som vet hur det blev med den överklagade dommen

Mvh Anders Hj

Har inte hört nånting.