Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpt en Sako Hunter ( Nu med bilder )

Featured Replies

Publicerat
Vi kan köpa en Classic bock och sätta ett Perazzi klistermärke på den!  ;D

Och ni får QXO sikten med zeiss kilstermärken

• 4 weeks later...
  • Svar 66
  • Visningar 12,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Fin Bössa!

MEN, vad är skillnaden mellan finnbear och hunter? Förutom att det är olika modeller?

Publicerat
Fin Bössa!

MEN, vad är skillnaden mellan finnbear och hunter? Förutom att det är olika modeller?

Jag har tyvärr ingen koll på det. Det är visst väldigt snårigt att reda ut sakos modeller. Hunter och Finnbear är i alla fall så lika så att dom på Walter Borg i stockholm inte kunde se skillnad.

Publicerat

En annan lätt förvirrande sak med sako är att deras nuvarande modeller heter 75 hunter, 85 hunter. Pratar man om "bara" hunter så är de äldre vad jag har förstått! ???

Publicerat

L61R/Finbear kom 1961, och hade i början en tredje låsklack baktill på slustycket. I alla fall magnumlåsen... Stocken var lackad, åtminstone på de jag haft, och trycket har flera justeringsmöjligheter. Siktet var en synnerligen rejäl historia och ställbart från 50-400m. De första årgångarna hade svenska Boforspipor, med mikroräfflor. Kantigare framstock, och en ventilerad bakkappa (som oftast är helt sammantryckt av att ha stått i skåp i många år). De första årsmodellerna hade ett mer elegant lås till magasinsluckan; den ersattes sedan av en rund knapp. Har sett några tidiga ex med riktigt fin och djup blånering, som jag inte sett motsvarigheten till på senare Finnbear eller Hunter.

"Sako" får väl fylla i/korrigera... eller "Fiberclass", om han kan slita sig från telningen.

Publicerat

I dag lämnade jag in Sakon på Walter Borg för att kapa kolven. Den har kännts rätt bra vid inskjutningen och så men på älgbanan var det värre. Då märkte jag att jag inte nådde ända fram till slutstycket för att ladda om till den löpande älgen. Jag blev tvungen att trycka bak axeln för att passa med siktet och då blev jag tvungen att sänka geväret från axeln för att nå slutstycket. Äsch det här blev kanske krångligt förklarat men ni fattar kanske vad jag menar ändå.

I alla fall sa han på Walter Borg att det normalaste måttet på kolven var 33 cm å min var 36. Är man nybörjare så är man. Mer erfarna skyttar hade säkert märkt det i affären. :-[

Publicerat

För er som är intresserade av Sako`s modellflora finns det "lite" att läsa på följande länkar:

http://en.wikipedia.org/wiki/SAKO

http://www.sluttstykket.com/forum/phpBB2/v...;highlight=sako

Som ni kommer att märka är det inte helt lätt att bringa ordning i floran...

Hjord, bra beslut att kapa kolven. Har gjort det på min 30-06, men 375`an är orörd. Planen är att båda studsarna ska få nya raka klassiska kolvar av något slag.

Publicerat

Okej! tack..

ja, det fanns ju en del modeller att hålla reda på :D:P

Publicerat
B)
Publicerat

;D näääää de blev man inte!.. men intresant var de!...  :D

MVh ThomasMamre!.. .

Publicerat

Nu har jag provskjutit Sakon på älgbanan efter att ha haft den inlämnad för att korta av kolven. Den var som en dröm  :D  :D  ;D Jag sköt 3 guldserier en silver å dom 4 andra var bronsserier. Nu kan jag ju inte skjuta mer på älgbanan för tänk om det går jätte dåligt nästa gång.  :o  Nej då allvarligt.. jag är faktiskt lite stolt över mej själv å jätte nöjd med sakon nu när den är ändrad å fixad bara för att passa mej. TJIHOOOOOOOOO

Publicerat
Nu har jag provskjutit Sakon på älgbanan efter att ha haft den inlämnad för att korta av kolven. Den var som en dröm  :D   :D   ;D Jag sköt 3 guldserier en silver å dom 4 andra var bronsserier. Nu kan jag ju inte skjuta mer på älgbanan för tänk om det går jätte dåligt nästa gång.  :o  Nej då allvarligt.. jag är faktiskt lite stolt över mej själv å jätte nöjd med sakon nu när den är ändrad å fixad bara för att passa mej. TJIHOOOOOOOOO
SAKO säger bara det ;D
Publicerat

;D  ;D big-ok-thumbs-up.gif

Publicerat

Så ska det se ut ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Tror du är den förste som skyller guldserier på bössan, det blir inget guld om man inte kan hålla i heller ;) annars brukar det bara vara bössans fel om det går dåligt ::)

Bra skjutet, har du provat björnpasset, lite annorlunda och roligt skytte.

Publicerat

Nej jag vet inte vad björnpasset är. Kanske dom inte har det på alla banor.  ???

Publicerat
Nej jag vet inte vad björnpasset är. Kanske dom inte har det på alla banor.  ???

Du brukar skjuta i haninge om jag minns rätt och de har ingen info om björnpasset på sin hemsida vad jag kunde se, du får göra en utflykt till någon bana som har detta, tyvärr kan jag inte hitta någon närmare än Almunge och Enköping,  men råd kanske kommer i senare inlägg.