Publicerat Juli 29, 200718 yr Om man bara ska ha en kaliber ett bössa, vilken kaliber ska man välja? 30-06 är vad jag har tittat efter, men brorsan har valt en 9,3x62 och jag har blivit rådd till en 8x57... Morsan har valt en 30-06, men på andra håll har jag hört att en .308 är att föredra! Man kan säga att jag har blivit lite vilsen i alla kalibrar... Vad ska man välja?
Publicerat Juli 29, 200718 yr Först måste vi veta vad den ska användas till Alltså vilken typ av jagt som du tror komer vara den dominerande Svara på det och vi komer kuna koma med bra förslag Mvh Anders Hj
Publicerat Juli 29, 200718 yr Ska den anändas för vanligt jaktbruk å även prickskytte funkar 308 alldeles utmärkt! Jag förstår inte varför många ska gorma till allt med laddningar å ombyggen hit å dit för att få skottet att träffa en myggskit på 300 m. Hur många är det egentligen här på denna sida som verkligen behöver så´n extrem precision?? Av vad man läser så har de flesta vapen för vanlig jakt men lägger likförbannat ner så´n tid för att hitta kulor mm för korrigering av 1-2 mm på 200m!!! Hur många här är det som verkligen tävlingsskjuter eller har prickskytte som jobb....då skulle jag förstå...?? ???
Publicerat Juli 29, 200718 yr Ska den anändas för vanligt jaktbruk å även prickskytte funkar 308 alldeles utmärkt! Jag förstår inte varför många ska gorma till allt med laddningar å ombyggen hit å dit för att få skottet att träffa en myggskit på 300 m. Hur många är det egentligen här på denna sida som verkligen behöver så´n extrem precision?? Av vad man läser så har de flesta vapen för vanlig jakt men lägger likförbannat ner så´n tid för att hitta kulor mm för korrigering av 1-2 mm på 200m!!! Hur många här är det som verkligen tävlingsskjuter eller har prickskytte som jobb....då skulle jag förstå...?? ??? He he. Förstår ditt resonemang samtidigt som jag själv vill ha ut den bästa möjliga precisionen ur min bössa. Jag bytte själv studsare här i dagarna och valet föll på en 308w. Har flertalet kompisar som jagar med den kalibern och är nöjda. Varför välja en 30-06 när 308w gör samma jobb fast med mindre rekyl.
Publicerat Juli 29, 200718 yr Jag själv har 30-06 idag men skulle jag välja idag så bleve det nog en 308:a som vanlig pürch och vakbössa i klass 1, för som Mickel skriver, den gör samma jobb men med mindre rekyl. //Roggman66
Publicerat Juli 29, 200718 yr Tja Herendil! Beroende på jaktform så skulle jag säga en .308win eller en 300WSM/300WM (kort eller lång låda)....finns hur mycket kulor som helst till .30 kalibrarna, oftast ett välskjutande släkte dessutom. .308:an räcker gott och väl till allt klass1 vilt i sverige. Den har en grym egen-precititon. Billig övningsammo. 300WSM, lite mer punch på längre håll, rymms i en kort låda, således ett smidigt vapen. Vet inte hur bra dom skjuter, har aldrig ägt någon (än ). 300WM, mer punch på längre håll, rymms inte i kort låda :-, men min skjuter iaf bra för det ändamålet jag ska ha den till (dvs. älgjakt på kort och långt håll). Den klarar tyngre kulor bättre än t.ex 300WSM. Kort och gott: en .30 kaliber vore nått för dig ;D.... /Fredde
Publicerat Juli 29, 200718 yr Liksom mickel är jag nybliven .308 ägare, den tredje studsaren jag kommer att äga i den kalibern genom åren. Det mesta är redan sagt men kalibern är känd för hög egenprecision,bra effekt och mild rekyl. 9,3x62 och 30-06 skulle jag välja bort om jag bara skulle ha en studsare. 8x57 är i princip ett lika bra val som .308 men eftersom du bara kommer hitta den i äldre vapen så bör man vara lite kunnig i vad man skall titta på så det inte blir ett dåligt köp. /Micke
Publicerat Juli 29, 200718 yr Har aldrig tror jag fyrat av en 308 ... Det är säkert en jättebra kaliber precis som många andra Dock funderar jag lite på vad ni skriver här om 30.06..den kalibern däremot har jag säkerligen avfyrat X antal tusen skott med,och jag har då aldrig besvärats av nån rekyl ??? Menar ni att rekylen på en 30.06 skulle vara jobbig eller så... Edit..hehe antagligen är rekylen från min kaliber 20 sida/sida mer påminnande,,eller tja,nä inte det heller ;D
Publicerat Juli 29, 200718 yr Har du provskjutit en Hva 1600 eller en Finnlight i 30-06? Jag har och jag tycker att min 338wm var som en smekning i jämförelse. :
Publicerat Juli 29, 200718 yr En 308:a är ju inte fel och 30-06 är ju inte heller dum även om den stöter liter mer. Om Du ska jaga gris någon gång i snar framtid så kanske en 338:a skulle vara att föredra även om jag hört talats om folk som har skjutit grisen med 6,5*55 & .308:a. Till 338:an finns det fint kulutbud upp till 16,2 g och det är ju även brett i cal. 30.
Publicerat Juli 29, 200718 yr 8x57 är i princip ett lika bra val som .308 men eftersom du bara kommer hitta den i äldre vapen så bör man vara lite kunnig i vad man skall titta på så det inte blir ett dåligt köp. Finns väl rätt många fabrikat som har 8x57 i princip alla tyska märken. Däremot är det värre med min favorit 9.3x57.
Publicerat Juli 29, 200718 yr Finns väl rätt många fabrikat som har 8x57 i princip alla tyska märken. Däremot är det värre med min favorit 9.3x57. Jo det är sant,tänkte i begagnatform där nya(max fem år gammla) vapen i 8x57 är i princip icke förekommande. Men vill man köpa nytt så går det givetvis. /Micke
Publicerat Juli 29, 200718 yr En kaliber till allt, beror ju helt klart på vad du ska jaga och hur din mark ser ut. Skog/fält, korta/långa håll osv. Hade jag själv valt bara en hade det blivit en remington från deras custum shop, en 700 AWR eller KS Mountain i 7mm RM, finns jaktmatch och en hel hög med bra kulor från 140-175grn att välja på. Leupold snabbfäste och sen två olika kikare och sen är det bara tt jaga på. Nu har jag en 9,3x62 som gör jobbet femstjärnigt utan att viltet eller jag klagar. Sen är att tänka på hur mycket rekyl du tål, vissa pallar mer än andra, välj det du orkar skjuta mycket med.
Publicerat Juli 29, 200718 yr Jag har alltid föredragit 30-06 framför 308 med anledning av kulvikter på fabriksammon..Hör här att många förespråkar 308 i sammanhanget och jag skulle vilja veta mer grundligt varför. Jag har själv skjutit mycket med en CG i 308 samt en annan CG3000 i 30-06 samt Sauer 202 i 30-06 och jag har inte märkt ngn större skillnad på rekylen. Norma laddar 30-06 i 13,1grams kula som tyngst medans 308 i 11,7 som högst. Båda går att få i 9,7 grammare för ex. skadedjur m.m Jag använder hellre 13,1 grams till ex. gris och älg. Jag vet att 308 är den optimala kalibern precisionsmässigt men det vore roligt att höra fler och mer djupa argument till att välja 308 framför 30-06. Har man ngn bekant inom försvaret vet jag att övningsammo kan bidra till röst på 308 ;D Jag hade valt 30-06 framför 308 idag men det är väl kanske av okunnighet....Vi får se om jag ändrar mig efter kloka inlägg av mina forumvänner.
Publicerat Juli 29, 200718 yr Jag har alltid föredragit 30-06 framför 308 med anledning av kulvikter på fabriksammon..Hör här att många förespråkar 308 i sammanhanget och jag skulle vilja veta mer grundligt varför. Jag har själv skjutit mycket med en CG i 308 samt en annan CG3000 i 30-06 samt Sauer 202 i 30-06 och jag har inte märkt ngn större skillnad på rekylen. Norma laddar 30-06 i 13,1grams kula som tyngst medans 308 i 11,7 som högst. Båda går att få i 9,7 grammare för ex. skadedjur m.m Jag använder hellre 13,1 grams till ex. gris och älg.Jag vet att 308 är den optimala kalibern precisionsmässigt men det vore roligt att höra fler och mer djupa argument till att välja 308 framför 30-06. Har man ngn bekant inom försvaret vet jag att övningsammo kan bidra till röst på 308 ;D Jag hade valt 30-06 framför 308 idag men det är väl kanske av okunnighet....Vi får se om jag ändrar mig efter kloka inlägg av mina forumvänner. *drar ett djupt andetag, har ska upplysas :-** Samma anledning som gjorde att US Army gick från 30-06 till .308 (7,62 NATO)...Mindre patron (storleksmässigt), smidigare vapen i.o.m kortare låda, i arméns fall bära med sig mer ammo pga att 308 patronen är lättare än 30-06 patronen.....och sist men absolut inte minst: trots att 30-06 är betydligt större än .308 så ligger .308 bara några få procent efter 30-06 prestanda mässigt, så pass lite att för oss jägare märks det inte... Så varför välja bort ett smidigare vapen med en smidigare patron, som dessutom har bättre egen-precititon och minst lika mycket billig övningsammo för en über trisst 100 årig patron som fodrar långa lådor på vapnen och som inte används av världens alla militära prickskyttar??...bara en fråga :-* *kippar efter luft...upplysning klar ;D* /Fredde
Publicerat Juli 29, 200718 yr *drar ett djupt andetag, har ska upplysas :-***kippar efter luft...upplysning klar ;D* /Fredde Har du just sett Ace Ventura ;D För egen del är möjligheten att kunna ladda med tunga kulor helt ointressant. Jag kommer troligen att ladda min .308 med 9,7g Ballistic Tip. Så bra kulbana som möjligt,så bra precision som möjligt och så liten rekyl som möjligt i ett så smidigt vapen som möjligt. 1-0 till .308. /Micke
Publicerat Juli 29, 200718 yr Med samma kula (Ballistic tip 9,7g) Går det att ladda upp den i högre farter än 308:an? Hur blir kulbanan i jämförelse? //Roggman66
Publicerat Juli 29, 200718 yr Tack för inlägget Fredde ! De vapen som jag föredrar har pipbytessystem och har således samma storlek på lådan oavsett kaliber, men jag har full förståelse för argumentet vid val av andra vapenfabrikat. Precisionen visste jag redan och detta är givetvis en tung punkt....men denna visar sig väl på bäst sätt för prickskyttar eller viss målskjutning och kanske inte ur ett jaktligt perspektiv. Vid "jakt-nyttjande" har jag svårt att tro att denna precisionsskillnad gör sig märkt. Vet ej vad prisskillnaden ligger på om man tex. tar Jaktmatch eller ORYX, Vulcan m.m men den torde inte vara så stor. Jag håller dock med om att 30-06:an är en "trist" gammal patron från "dacketiden" men den har onekligen gjorts sina jobb bra inom jakten världen över. Fredde...kippa i dig lite mer luft och kom med tyngre argument (jaktrelaterade). ;D
Publicerat Juli 29, 200718 yr Tack för inlägget Fredde !De vapen som jag föredrar har pipbytessystem och har således samma storlek på lådan oavsett kaliber, men jag har full förståelse för argumentet vid val av andra vapenfabrikat. Precisionen visste jag redan och detta är givetvis en tung punkt....men denna visar sig väl på bäst sätt för prickskyttar eller viss målskjutning och kanske inte ur ett jaktligt perspektiv. Vid "jakt-nyttjande" har jag svårt att tro att denna precisionsskillnad gör sig märkt. Vet ej vad prisskillnaden ligger på om man tex. tar Jaktmatch eller ORYX, Vulcan m.m men den torde inte vara så stor. Jag håller dock med om att 30-06:an är en "trist" gammal patron från "dacketiden" men den har onekligen gjorts sina jobb bra inom jakten världen över. Fredde...kippa i dig lite mer luft och kom med tyngre argument (jaktrelaterade). ;D *syrgas tuben monterad, gasen är på....here we go* Varför skulle man inte vilja ha maximal precition vid jakt? Om man ska ladda tyngre kulor, varför inte gå upp i kaliber storlek, istället för att pressa skiten ur en bössa vars räffelstigning är optimerad för en lättare kulvikt (i vissa fabrikats fall)....Sen var det slut på argument för min del ;D... Micke: Japp, Ace är kung ;D...Nu ser jag Terminator 3 simultant med skrivandet här ;D Hasta la vista, baby 8) /Fredde
Publicerat Juli 29, 200718 yr Kalibrar hit och dit, skulle jag ha 1st klass 1 bössa blev det nog en 308win igen, hade så i över 15år och köp en bra kula till den gör större skillnad på högviltet de andra dör ändå tycker jag.
Publicerat Juli 29, 200718 yr Som vanligt kryllar det av kloka argument här.. Som varför bära med sej ammo som väger onödigt tungt ,eller argument som se vad prickskyttarna använder, eller långa eller korta patron lägen ??? Asså,jag vet inte hur mycket ammo ni bär mer er ? eller hur mycket vilt ni skjuter,eller på hur långa håll ni skjuter ??? Men visst anar man en viss form av nykläckta ideer av vissa prickskyttetrådar... ;D Frågan är bara hur jaktrelaterat det är? Snart har vi väl en väl genomtänkt cammotråd också där alla attribut synats in i minsta detalj så att även Miragen luras ;D Eller så har vi en helt egenomtänkt elektroniktråd där alla instrument synats in i minsta detalj.. Som hur mycket jaktradion väger i relation till blötmyren eller nåt sånt??
Publicerat Juli 29, 200718 yr Ohhhh vad Telgetok irriterar sig på vissa trådar. Det är helt okej att jaga med en HVA från 1916 med öppna riktmedel iförd kronans vadmalskläder. För dom av oss som är öppna för nytänkande och inte är rädda för framåtskridande så finns det oändliga möjligheter till utveckling. Du får nog helt enkelt gilla läget Telge,skjut du dina djur på 50m så skjuter jag mina på 300m. ;D /Micke
Publicerat Juli 30, 200718 yr *syrgas tuben monterad, gasen är på....here we go* Varför skulle man inte vilja ha maximal precition vid jakt? Om man ska ladda tyngre kulor, varför inte gå upp i kaliber storlek, istället för att pressa skiten ur en bössa vars räffelstigning är optimerad för en lättare kulvikt (i vissa fabrikats fall)....Sen var det slut på argument för min del ;D... Micke: Japp, Ace är kung ;D...Nu ser jag Terminator 3 simultant med skrivandet här ;D Hasta la vista, baby 8) /Fredde Då kör vi motattack på syrgasmannen ;D ;D 30-06 med 13,1 grams kula kan väl knappast räknas som att den skulle vara urpressad eller ??? Har för mig att det tillomed finns en Sako Hammerhead i 14gram till 30-06. En 30-06 kula i 13,1 gram har nästan samma anslagsenergi på 300 m som en 308 på 200m. Om man kollar på de båda på ett avstånd av 300m skilljer det ju nästan 500 Joule..?? Ang. träffbilden så står jag fortfarande fast vid att om vi pratar jakt inom ett avstånd av 200m håller jag samma precision med min gamla 30-06 och min nuvarande 9,3*62 som din 308. ;)
Publicerat Juli 30, 200718 yr Det är helt upp till var och en att göra vad man vill med sina vapen för att försöka att få kulan dit man vill, men att börja söka efter nya kulor, kalibrar och vapen bara för att punktera den där sista lilla milimetern....är det värt det som vanlig hobbyjägare? Alla får göra precis som de vill men försök inte inbilla mig att dessa milimetrar kan påverka ett bra skott mot ett vilt!! Och vad nu nå´n skrev här om att skjuta med gamla bössor och öppna riktmedel nedklankande mot en annan.....tror ju knappast att någon på detta forum sitter i skogen med nå gammelroskvapen å öppna riktmedel.....använder man sig bara av de klassiska märkena till dugliga priser så kan jag garantera att jaktmässigt så funkar de precis lika bra, samt att man har pengar över till en whiskey på kvällen efter en lyckad jakt... ;D Och vem som nu skrev det......skjuta ett vilt på 300m.....på vilka grunder?? Dålig på ansmygning?? Ett sådant långt skott är INTE god jaktetik!!!!!! >
Publicerat Juli 30, 200718 yr Jadu, detta var en upphettsning utan dess like Nä men för att skapa lite allvar i mitt inlägg. För det första så förstår jag inte varför man INTE skulle vilja ha ut de sista milimetrarna ur sin bössa? Varje millimeter är väll ändå viktig inom skytte och jakt, inte sant? Som ett exempel är ifall du råkar hålla lite högt i bogen på ett rå då spelar ju milimetern upp eller ner väldigt stor skillnad då du vinglar upp sitter skottet högt, med skadeskjutning som följd. Och ifall du vinglar ner en bra lungträff. Ja jag överdriver lite om att det är viktigt på millimetern. Men jag förstår ändå inte varför man INTE vill pressa ur det sista ur sin bössa. Att det finns folk som sitter i skogen med en rostig bössa med öppna riktmedel, det kan du ge dig den på att det finns Jag har en i mitt "jaktlag" (gästjagar 1 gång varje år, älgjakten) och där är en kille som är med han kommer år ut och år in med sin HVA 9,3x62 med öppna riktmedel. Vad det sedan gäller att skjuta djur på 300meter så tycker jag att det är god jaktetik ifall du kan bemästra det! Jag tycker att har man tränat flera flera flera 1000skott och man kan bedömma vind m.m m.m så tycker inte jag man skall se ner på de facktiskt väldigt duktiga skyttarna som verkligen klara av detta här! Att säga att dom sysslar med DÅLIG JAKTETIK, det tycker jag är lågt! Anledningen till ett skott på detta avståndet ja det kan vara precis som du säger, en svår ansmygning. Eller för den delen om du vill kalla det "dålig ansmygning". jaja, vi blir väll inte visare av att tjaffsa, men jag tycker det är dåligt att haspla ur sig uttryck som "att skjuta på 300meter på ett vilt är dålig jaktetik"....... MVH/Jocke som ska lägga sig i hårdträning och gå in för att kunna ta ett vilt på 300meter 8)