Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken kaliber ska man välja?

Featured Replies

Publicerat

Det där med rostiga bössor mm.......där missuppfattade du mig....klart som f-n att det finns folk med sådana bössor ute i skogarna! Men behöver de skjuta sämre än personer med "stockholmsbössor" som det kallas för?? Det jag menade då var att ingen person på detta forum skulle ge sig i kast med detta ämne om man inte hade något sånär kunskap om vapen å skytte å ägde en hyfsad bössa....eller har jag fel!!?

Åter igen det där med 300 m skott.........på vilka grunder avlossar man sådana skott?? Tror ju knappast att man är i absolut köttbrist iaf!! Inte i denna moderna tid! Och jag anser fortfarande att det är sjukt att avlossa ett sådant lång skott.............och det finns inte en själ som vet hur skottet kommer att ta på detta avstånd.....räcker med att det kommer en kraftig vindpust 100 m innan djuret så är ju kört!!Sitta en solig dag på skjutbanan med vind på 1 m/s är en viss skillnad mot att sitta i september å skjuta mot ett djur i lite halvtaskigt väder!!

• Svar 76
  • Visningar 28,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Japp på frågan vad det beträffar rostiga bössor, där blev det nog ett missförstånd....

På nästa fråga så hör jag att du inte jagat på de skånska slätterna  8)

Ett skott på 300meter går att läsa. Men om det är jävligt taskigt väder, ja då skjuter du ju inte så enkelt är det. Kan du inte bemästra ditt skott, så skjuter du eller hur?

Saken är att det finns folk som facktiskt KAN besmästra det, och dom gör det jävligt bra också!

Jag förstår inte vart då fångar argumentet om köttbrist, Vi hade ju inte behövt jaga över huvudtaget, eller hur? Det finns fint nöt och fläsk kött rakt över disk.

Jakten den har vi som en hobby + att förhindra skador i fråga om trafik, odling m.m

Att ta ett djur av daga på längre avstånd 200m+ Det är väll inte till att ha dålig jaktetik ifall det ter sig att man inte kommer närmare villbrådet.

Som sagt var, kan man bemästra ett skott på 200 - 300 och kanske ändå längre avstånd (fast över 300m så börjar det bli väldigt lurigt, men det finns dom som kasn plasera en kula exakt där dom vill på det avståndet också) Men kan en människa lyckas med det efter en mödosam träning, varför då sänka statusen på honom och säga att han bedriver dåligt etisk jakt?

MVH/Jocke

Publicerat

Jägare eller skyttar finns i alla dess olika former,vissa skjuter sällan andra oftare medans andra väldigt mycket,dock vågar jag påstå att den genomsnittliga skytten som ibland kallar sej jägare inte har nån större användning av de olika kalibrarnas färdigheter eller egenskaper.

Klass 1 viltet är oftast skitstort i lungpartiet så att klämma iväg ett skott inom radien av en snusdosa med lite plus/minus generar till hundra% en snabb död med vilken klass 1 kaliber som helst.

Nästa fråga blir på vilka avstånd man skjuter på,här kanske man mer bör se till var i landet man jagar och hur botaniken ser ut just där !! Alla har väl hört talas om långhålls skyttet med 6 och halvor i norrlänska kalhyggen !! Andra ställen där det är vanlig skog brukar skotthållen bli oftast mycket korta i alla fall när det gäller älg... Dom flesta älgar i mitt jaktlag och jag bor i sörmland är skjutna på ca 20-50 meter!!

Dom som pysslar med grisjakt vid åtel har också relativt korta avstånd.

Vaktjakten från torn i augusti brukar inte heller bjuda på längre avstånd.

Det egentligen situationen jag kan komma på när det gäller skott på längre avstånd jag kan komma på, är vid smygjakten solokvist runt hyggen eller nått sånt.

Frågan är mer vad man avser att jaga med sin kaliber,och dess huvudsakliga jaktform man också tänker syssla med.

Vill man åka till Österrike och nerlägga sej en Gems bör man naturligtvis titta på långskjutarna :D

Edit..Här har jag saxat ut det första inlägget i denna tråd..

Här kan man läsa och begrunda åt vilket håll tråden svängt till

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Om man bara ska ha en kaliber ett bössa, vilken kaliber ska man välja?

30-06 är vad jag har tittat efter, men brorsan har valt en 9,3x62 och jag har blivit rådd till en 8x57... Morsan har valt en 30-06, men på andra håll har jag hört att en .308 är att föredra!

Man kan säga att jag har blivit lite vilsen i alla kalibrar...

Vad ska man välja? "

Publicerat
Och vad nu nå´n skrev här om att skjuta med gamla bössor och öppna riktmedel nedklankande mot en annan.....

Ta det lugnt nu Ragnar,jag skickade en passning med address Telgetok som svar på hans passningar till oss.

Ganska vanligt förekommande.

Vad det gäller millimeterträffbilder och långa avstånd så har rifle redan skrivit det mesta.

Speciellt viktigt är det när träffytorna är små,tex mot en orre i topp på 200m.

Eller mot en räv på 250m,då duger det inte med att sätta alla skotten i femettan på älgfiguren.

Varför väljer man att skjuta på långa håll?

Argumenten är många.

För att jaktformen inte ger möjlighet till korta håll( tex toppjakt)

För att terrängen inte ger möjlighet till att ta sig närmare.

För att vara så effektiv som möjligt.(tex vid rovviltefterhållning/eller om man jagar yrkesmässigt)

Man kan ha någon form av handikapp vilket omöjliggör ansmygningar.

För att kunna avliva påskjutna djur humant.

m,m

/Micke

Publicerat

Det är ju upp till var och en att avgöra hur man själv vill göra....eller hur?? :) Vill man skjuta mot ett vilt på långa avstånd och anser sig kunna sätta ett välriktat skott....så visst!! Jag anser bara att man ska sträva efter ett så säkert skott som möjligt....och när avstånden börjar öka så ökar även risken att skottet inte tar där man siktar!

Hur duktig man är på sitt skytte så är det fortfarande ett levande djur man skjuter mot....glöm inte det!!  Det finns inget som är häftigt eller att skryta med att man lade omkull ett rå eller en toppfågel på 300 m........

Publicerat
Ta det lugnt nu Ragnar,jag skickade en passning med address Telgetok som svar på hans passningar till oss.

Ganska vanligt förekommande.

Vad det gäller millimeterträffbilder och långa avstånd så har rifle redan skrivit det mesta.

Speciellt viktigt är det när träffytorna är små,tex mot en orre i topp på 200m.

Eller mot en räv på 250m,då duger det inte med att sätta alla skotten i femettan på älgfiguren.

Varför väljer man att skjuta på långa håll?

Argumenten är många.

För att jaktformen inte ger möjlighet till korta håll( tex toppjakt)

För att terrängen inte ger möjlighet till att ta sig närmare.

För att vara så effektiv som möjligt.(tex vid rovviltefterhållning/eller om man jagar yrkesmässigt)

Man kan ha någon form av handikapp vilket omöjliggör ansmygningar.

För att kunna avliva påskjutna djur humant.

m,m

/Micke

Du vet vatten och gäss.. Jag skakar av mej likt en gås,jag lixom ger och tar,och det förutsätter jag att även andra gör annars skulle det bli så tråkigt ;D

Författaren till denna tråd frågar efter endast en pang och om jag fattat det hela rätt så handlar det om klass 1 vapen,det här med långhålls skyttet på pippifåglar i norrland ...rätta mej nu gärna det tål jag ;D

Skulle du inte som fågeljägare valt en klass 2 då ?

Han lixom frågar efter endast en bössa och eftersom Herendil bor där han bor så får man väl anta att hans huvudsakliga jakt kommer ske runt i regionen Sörmland ???

Publicerat

Måste bara få göra en "in-put"(eller hur det stavas)

Det är ju upp till var och en att avgöra hur man själv vill göra....eller hur?? :) Vill man skjuta mot ett vilt på långa avstånd och anser sig kunna sätta ett välriktat skott....så visst!! Jag anser bara att man ska sträva efter ett så säkert skott som möjligt....och när avstånden börjar öka så ökar även risken att skottet inte tar där man siktar!

Hur duktig man är på sitt skytte så är det fortfarande ett levande djur man skjuter mot....glöm inte det!!  Det finns inget som är häftigt eller att skryta med att man lade omkull ett rå eller en toppfågel på 300 m........

Vad jag vet så har varken jag eller MR Mauser skrytit om att vi nedlagt vilt på 300meter, vi säger bara att det är fullt möjligt utan problem. Och med rätt folk bakom skaftet så är det också väldigt effektivt.

Vi har inte heller glömmt bort att det är ett levande djur / en levande varlse vi siktar på. Utan som jag sa innan (vet inte hur många gånger jag sagt det nu) behärskar man skyttet i sig på längre avstånd så är det effektivt och man tar bytet av daga dels snabbare och ofta så har djuret än mindre vetskap om vad som hände än på 100meter, det måste väll vara humant?

MVH/Jocke

Publicerat

Det är min absoluta uppfattning att de jägare som tränar skytte på långa håll och följaktligen hanterar skytte på långa håll,har en mycket bättre träffprocent än dom som besöker älgbanan en gång om året.

Ska vi prata etik så är den jägare med 1000 avlossade skott på bana bättre rustad att klara av alla tänkbara situationer än den som avlossar 20 för att klara bronsmärket.

Jag skjuter årets alla dagar hellre ett lugnt välriktat skott mot ett ostört djur på 300m än mot en springande älg/vildsvin över ett slyigt hygge på 50m...appropå det du skriver om att ökade avstånd ökar risken för felskjutning.

Är det själva avståndet du hakat upp dig på eller är det jaktformen som sådan?

Vilka jaktformer och avstånd är etiskt försvarbara enligt dig?

/Micke

Publicerat
Du vet vatten och gäss.. Jag skakar av mej likt en gås,jag lixom ger och tar,och det förutsätter jag att även andra gör annars skulle det bli så tråkigt ;D

Författaren till denna tråd frågar efter endast en pang och om jag fattat det hela rätt så handlar det om klass 1 vapen,det här med långhålls skyttet på pippifåglar i norrland ...rätta mej nu gärna det tål jag ;D

Skulle du inte som fågeljägare valt en klass 2 då ?

Han lixom frågar efter endast en bössa och eftersom Herendil bor där han bor så får man väl anta att hans huvudsakliga jakt kommer ske runt i regionen Sörmland ???

Herendil börjar nog bli gråhårig av vårt trådurspårande.

Ber om ursäkt!

Och visst hade jag valt en klass 2 studsare för fågeljakt.

/Micke

Publicerat

Det jag tror Ragnar försöker säga är att man inte behöver köpa det dyraste och bästa som finns på marknaden för att kunna jaga. och håll med om att det är mycket "skryta" inne på dessa forum om vad man har och vad man ska köpa! Det verkar vara häftigare ju dyrare bössa man har och vad det står på bössan än vad det är att jaga! "små killar" som just fått sin licens är nog inne här och läser i forumen och vad ska dom egenligen tro? "måste jag ha en bössa för 20000kr för att kunna jaga". Har läst runt här hinne och det snackas om millimeter hit och millimeter dit, men herregud....blir bara irriterad!

Publicerat

Det är väll för guds skull ingen som har påstått att man behöver den dyraste utrustningen för att jaga?

Jag vet många som går runt med sina gammla 1640 30-06 och som har skjutit långt många fler älgar än vad jag någonsin kommer göra, och på långt mycket längre avstånd än vad jag kommer att skjuta på någonsin.

Men man har mer marginal på sin sida ifall man har ett vapen med bra presition, ett bra trycke, en bra kolv och en tränad skytt bakom skaftet. Då har man eliminerat bra många fler "missöden" än vad man har gjort med en 1640 orginal och en otränad skytt, eller en tränad skytt för den delen.

Att man sedan behöver ha grejer för 20000kr, kan väll vara roligt. Och det kommer höja skyttet ifall du satsar dessa 20 000kr i rätt vapen och rätt optik och bra med övningsskott!

Hittils har jag lagt ner ungefär 7000kr på min Tikka M55 6mmBR, och den skjuter 5 skotts träffbilder på 2x2cm, vilket borde räcka väl.

Men satsar du dina pengar på fel vapen och fel optik, då går det åt skogen.

Att någon skulle ha skrytit med att man har grejer för över 20 000kr och att dom skjuter bra, det har säkert hänt det också, men merparten här på forumet gör inte det, inte vad jag kunnat se i alla fall.

Att du sedan tror att nyblivna jägare skulle tro att det verkligen behövs ett vapen för 20 000kr det får stå för dig, jag tror med all säkerhet inte att dom tror det. Dom förstår nog vilken tid, angagemang och pengar folket här på forumet som skjuter tätast träffbilder har lagt ner på sitt skytte och sina vapen.

MVH/Jocke

Publicerat

ha ha ha...denna tråd har blajjat ur fett ;D ;D

Man måste väl se jakt, skytte samt prylar som 3 skillda saker här. Jag själv tycker att prylarna är riktigt roliga att använda och således har jag prioriterat att köpa mig en förhållandevis dyr bössa. Det betyder givetvis inte att jag anser mig vara världsbäst på skytte. Det pratas hela tiden om att man "klarar sig med ....". Jag köper inte riktigt det argumentet. Se på ex. en fotograf...han lär väl efter en tids fotograferande snegla på lite dyrare och bättre kameror även fast han igentligen skulle "klara" sig med den han har. Detta oberoende av om han är världsbäst på fotografering eller ej.

Ang. etiskt skytte eller ej på 300m så resonerar jag enl. vad jag blivit lärd. Räkna alltid med att det kommer behövas ett ytterligare skott på viltet när du avlossar skott...hur än säker du känner dig. Vet ej hur man tänker ang. detta vid skott på 300m men jag skulle vilja se ett välriktat andra skott på ett springande rådjur eller för all del en löpande räv på realistiska 350m efter ngn sekunds tankebearbetning.

Inget ont om er långhållsskyttar....riktigt imponerande att se dessa/er "in action" men allt handlar ju om varje individs självkännedom om sina egna begränsningar...Och iom att detta handlar om levande djur kanske man dessutom skall lägga in lite marginal i detta tänkande.

Samma sak gäller givetvis en löpande gris på 60m vilket kanske utgör en större utmaning för skyttet.

Åter till tråden vad gällande vilken bössa/kaliber som är lämplig...Har ännu inte sett att trådskaparen har svarat om vad han ämnar att nyttja denna till för jakt. Vi får väl alla be Herendil om ursäkt för detta kaos och försöka återgå till ämnet ;D

Summasummarum kan vi väl alla hålla med om att 30-06 är bättre än 308:an  ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Nu blev jag lite irriterad Gerry.. Man behöver väl inte en porsche för att ta sig till jobbet? men likförbannat så kör vissa porsche till jobbet.. Det är ju ett intresse med vapen,, dom som har såna fina varmint sniper rifles spenderar minst lika mkt tid på skjutbanan och bakom laddutrustningen för att krympa träffbilder som dom gör i skogen.. och det beror på att dom tycker Skyttet och vapnet är lika roligt som jakten...

Och att dom sen P.g.a sitt intresse träffar det dom siktar på NÄR dom jagar är ju den bästa delen..

sen att du träffar allt med din HVA det är ju också bra.. men vissa är intresserad av fina och välskjutande bössor, vissa är mer intresserade av bara själva jagandet..

Mvh.

Publicerat
Summasummarum kan vi väl alla hålla med om att 30-06 är bättre än 308:an  ;D ;D ;D ;D ;D

Jag skjuter 240 grains Woodleigh med min halvauto 30-06 på skyddsjakten efter gris i spanmålen. Försök få samma kula i en 308W, tvivlar på att den lämnar pipan öht. Långa/korta mantelrörelser/lådor..tråkig?...gääääsp. 30-06 är en lika bra allround patron som 308W och till det jag använder den till, bättre.

MVH

Publicerat

"Att någon skulle ha skrytit med att man har grejer för över 20 000kr och att dom skjuter bra, det har säkert hänt det också, men merparten här på forumet gör inte det, inte vad jag kunnat se i alla fall.

Att du sedan tror att nyblivna jägare skulle tro att det verkligen behövs ett vapen för 20 000kr det får stå för dig, jag tror med all säkerhet inte att dom tror det. Dom förstår nog vilken tid, angagemang och pengar folket här på forumet som skjuter tätast träffbilder har lagt ner på sitt skytte och sina vapen."

Jag blir inte imponerad om man träffar mitten på en snusdosa på 300meter på en skyttebana! en kompis missade en tjäder i topp på ca: 150 meter med sin "Sako 85 Synthetic Stainless" (fick betala runt 20000) , som gick så bra (många timmar på skjutbanan)! men kompisen som var med hade en

"Sako 75" för runt 5000kr och fällde en tupp från ungefär samma avstånd utan problem!

ni får lägga ut va ni vill på bössorna. Men det ja vill säga är att allt det här med "millimeter" skytte och vad allt ska heta och kosta har börjat spåra ut i mina ögon!  vet flera andra här i trakten som sitter och pratar mer om vad dom har, vad dom ska köpa och deras "träffbilder på skjutbanan" än dom är ute och jagar! Det verkar som att det är mer tävling om vad man har för grejer och vad dom kostar än vad dom har skjutit i skogen. För det är väl i skogen det gäller? och inte på skjutbanan eller i plånboken?

Publicerat

nu ska vi inte förstöra tråden mer.. nej du blir inte imponerad om någon träffar en snusdosa på 300 meter. men han som köpt vapnet, funderat ut ett bra sikte, hittat en bra laddning och spenderat grymt massa timmar på skjutbanan blir förmodligen överlycklig när han träffar snusdosan gång på gång på gång..

sen finns det lika många som inte är intresserad av att ha den utrustningen och spendera den tiden på skjutbanan.. jag är än så länge en av dom..

föresten herenedil.. jag gillar .308 :D

Publicerat
Det jag tror Ragnar försöker säga är att man inte behöver köpa det dyraste och bästa som finns på marknaden för att kunna jaga. och håll med om att det är mycket "skryta" inne på dessa forum om vad man har och vad man ska köpa! Det verkar vara häftigare ju dyrare bössa man har och vad det står på bössan än vad det är att jaga! "små killar" som just fått sin licens är nog inne här och läser i forumen och vad ska dom egenligen tro? "måste jag ha en bössa för 20000kr för att kunna jaga". Har läst runt här hinne och det snackas om millimeter hit och millimeter dit, men herregud....blir bara irriterad!

Välkommen till forumet Gerry.Ditt första inlägg.

På detta forum har vi människor med alla typer av inriktning representerade.

Tex.

På vapentrådarna är det givet att de med större intresse gärna utvecklar sina tankar och diskuterar detta med likasinnade, och på hundtrådarna har vi de som gärna utvecklar sina tankar där lite mer.

För många av oss här är det otänkbart att ha en bössa som "duger" och för lika många här är det precis vad dom vill ha.

Jag ser fram mot att du utvecklar dina tankar om skrytbössor och skrytträffbilder så vi kan fortsätta debatten.

vad har du själv?hur jagar du?vad jagar du?

/Micke

Publicerat

"nu ska vi inte förstöra tråden mer.. nej du blir inte imponerad om någon träffar en snusdosa på 300 meter. men han som köpt vapnet, funderat ut ett bra sikte, hittat en bra laddning och spenderat grymt massa timmar på skjutbanan blir förmodligen överlycklig när han träffar snusdosan gång på gång på gång

Då ska han kanske börja tänka på att börja med Sportskytte...

Jag blir överlycklig när jag skjuter ner en tjäder gång på gång!

Publicerat
För det är väl i skogen det gäller? och inte på skjutbanan eller i plånboken?

Visst är det i skogen det gäller men det är på skjutbanan man lär sig sina begränsningar och färdigheter.

vem vet det kanske är där skillnaden ligger mellan dina två kompisar och deras tjäderskytte ;D

/Micke

Publicerat

Själv blir jag inte överlycklig över att träffa rätt,utan konstaterar att timmarna på skjutbanan var väl använd tid.

Eller menar du att du tillhör den lilla exklusiva skaran som inte behöver träna för skottet sitter rätt varje gång ändå?

/Micke

/Micke

Publicerat

Välkommen till forumet Gerry.Ditt första inlägg.

På detta forum har vi människor med alla typer av inriktning representerade.

Tex.

På vapentrådarna är det givet att de med större intresse gärna utvecklar sina tankar och diskuterar detta med likasinnade, och på hundtrådarna har vi de som gärna utvecklar sina tankar där lite mer.

För många av oss här är det otänkbart att ha en bössa som "duger" och för lika många här är det precis vad dom vill ha.

Jag ser fram mot att du utvecklar dina tankar om skrytbössor och skrytträffbilder så vi kan fortsätta debatten.

vad har du själv?hur jagar du?vad jagar du?

/Micke

Hej Micke! Jag har en Sako 75, jagar mestadels tjäder med trädskällare.

Mina tankar om "skrytbössor och skrytträffbilder" är att jag känner några personer här i trakten plus att jag märkt av här på forumen bla, att det pratas mycket om vad man har för bössor,hur dyra dom är och vad man vill ha mm...( inget fel med det alls..man ska ju kunna prata om vad man har och vill ha). Men det jag känner är att jakten har kommit i andra hand. Man "tävlar" med sina kompisar om vem som har dyraste bössan,bästa märket mm... dom flesta jagar ju naturligtvis för att det  är deras hobby, för att det är roligt helt enkelt! Och jag som har en "billigare" bössa klarar mig bra! t.om bättre än dom jag känner som har de dyrare alternativet.

och vad jag försöker säga är: Man behöver inte det värsta på marknaden för att jakten ska gå bra! =)

Publicerat
Själv blir jag inte överlycklig över att träffa rätt,utan konstaterar att timmarna på skjutbanan var väl använd tid.

Eller menar du att du tillhör den lilla exklusiva skaran som inte behöver träna för skottet sitter rätt varje gång ändå?

/Micke

/Micke

Jag tränar naturligtvis på skjutbanan då och då! det är ju bra de också! man måste ju också  skjuta in bössan ibland! =) men jag tillhör inte dom som "tävlar" om vem som skjuter bäst på banan och står där dag ut och dag in.

Publicerat
Då ska han kanske börja tänka på att börja med Sportskytte...

Men kankse så går sportskytte och jakt hand i hand?..  många är lika intresserad av skyttet som av jakten..

Ja självklart blir du lycklig då.. men jag tror abolut att han som köpt alla "onödiga saker" blir precis lika lycklig!

Publicerat

;D

Publicerat

Gerry, träffar du inte på skjutbanan så träffar du garanterat inte i skogen heller. Jag får en känsla av att du tycker det är något negativt att arbeta fram den bästa precisionen ur både skytt och vapen. Varför du tycker så är obegripligt i mina ögon.

Alla unga jägare borde ju lära sig att det räcker inte med älgbanan en gång per år för att jaga allt vilt vi har i skogarna. Vissa bekanta till mig tror fortfarande att det inte är någon träffskillnad mellan jaktmatch och "älg ammunition" och det är riktigt skrämmande när dom sedan sätter sig och vakar rådjur med en bössa som är inskjuten med jaktmatch!

Nä du borde tänka om och visa respekt för och uppmuntra de jägarna som intresserar sig för skytte.