Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken kaliber ska man välja?

Featured Replies

Publicerat

hmm......få se nu!! Min bössa är inskjuten med jaktmatch.....finns då än ingen råbock som klivit upp efter en smäll  av oryxen!!!  ;)... Då vet jag inte hur du pangar!?

• Svar 76
  • Visningar 28,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Gerry, träffar du inte på skjutbanan så träffar du garanterat inte i skogen heller. Jag får en känsla av att du tycker det är något negativt att arbeta fram den bästa precisionen ur både skytt och vapen. Varför du tycker så är obegripligt i mina ögon.

Alla unga jägare borde ju lära sig att det räcker inte med älgbanan en gång per år för att jaga allt vilt vi har i skogarna. Vissa bekanta till mig tror fortfarande att det inte är någon träffskillnad mellan jaktmatch och "älg ammunition" och det är riktigt skrämmande när dom sedan sätter sig och vakar rådjur med en bössa som är inskjuten med jaktmatch!

Nä du borde tänka om och visa respekt för och uppmuntra de jägarna som intresserar sig för skytte.

Helt klart är träning bra! det jag inte förstår är allt tävlande om hur bra de går på banan och hur dyrt och bra vapen man har!! Går minst lika bra att köpa ett vapen för 5-10000kr än ett för 20000+....Nu känner jag att jag har fått säga det jag ville, så nu slipper ni mig här!

Publicerat

Gerry, klart vi vill se dig här! Hoppas du inte tog inlägget fel.

Det är ju sådanahär trådar som gör att vi kan lära av varandra och ge unga jägare råd och insikt.

Jag håller också med dig att du kan skjuta minst lika bra med en bössa för 5000 kr som med en för 20 000 kr!

Publicerat
hmm......få se nu!! Min bössa är inskjuten med jaktmatch.....finns då än ingen råbock som klivit upp efter en smäll  av oryxen!!!  ;)... Då vet jag inte hur du pangar!?

Då hoppas jag då att du kollat så båda patronerna samskjuter?! Annars har du spelat lotto med djuren du skjutit mot!

Mina jaktmatch och jaktplugg har inte samskjutit. Vissa har tagit 5-6 cm från varandra.

Publicerat
Då hoppas jag då att du kollat så båda patronerna samskjuter?! Annars har du spelat lotto med djuren du skjutit mot!

Mina jaktmatch och jaktplugg har inte samskjutit. Vissa har tagit 5-6 cm från varandra.

Tror du jag skulle avlossa ett skott mot ett djur utan att ha testat patronerna? Efter 6 år med samma bössa så borde jag veta!!?.....Jaktmatchen och oryxen skjuter exakt likadant....vilket är faktiskt helt otroligt.....har inte hört nå´n annan som har lyckats med det!! ;D....jag är då bara nöjd....veta att bägge går lika!
Publicerat

ja har en Sako 75 finlite.. 308:an.. är super nöjd me den!.. en riktig bra amo tycker ja!.. ... ska på med en ljud dämpare på den nu för att få bort ännu mer rekyl så man kan få till ett snabbare andra skott!..

om du vill!.. så kan ja ta med den till Sthlm när jag börjar jobba igen 6 aug!.. så kan du få testa den kalibern!..

MVh ThomasMamre!..

Publicerat

Hur går det Herendil? kommit fram till nån kaliber som passar dig?

Lägger fortfarande min röst på någon av .30 kalibrarna...

Mini-polis varning utfärdas

Ska vi starta en ny tråd angående den disskutionen som blivit?!.....så slipper Herendil att hans tråd blajjas ner....tänkte på dedär med "respektera trådskaparens idé med tråden"....

/Fredde

Publicerat
Ang. träffbilden så står jag fortfarande fast vid att om vi pratar jakt inom ett avstånd av 200m håller jag samma precision med min gamla 30-06 och min nuvarande 9,3*62 som din 308. ;) ;) ;)

Hur mycket pengar ska vi slå vad om vi om? :-*....menar du allvar ställer jag upp 8) :-*

om du ska ha både en 30-06 och en 9,3x62 så kastar jag in min .243:a i leken 8)...

Förlåt Herendil, var bara tvungen att svara, dubbelmoral från min sida, jag vet :-

/Fredde

Publicerat

jag har 9,3x62. den skjuter iaf inom 5 kronan på 100 meter nu.  :)

annars så kan du ju köpa dig en 505 gibbs, dom ska tydligen vara ganska så fina i rekylen.

Publicerat
Ang. etiskt skytte eller ej på 300m så resonerar jag enl. vad jag blivit lärd. Räkna alltid med att det kommer behövas ett ytterligare skott på viltet när du avlossar skott...hur än säker du känner dig. Vet ej hur man tänker ang. detta vid skott på 300m men jag skulle vilja se ett välriktat andra skott på ett springande rådjur eller för all del en löpande räv på realistiska 350m efter ngn sekunds tankebearbetning.

Inget ont om er långhållsskyttar....riktigt imponerande att se dessa/er "in action" men allt handlar ju om varje individs självkännedom om sina egna begränsningar...Och iom att detta handlar om levande djur kanske man dessutom skall lägga in lite marginal i detta tänkande.

Samma sak gäller givetvis en löpande gris på 60m vilket kanske utgör en större utmaning för skyttet.

Hejsan grabbar,läste nåt bra i denna tråd,och det var det här... ;D

Publicerat
jag har 9,3x62. den skjuter iaf inom 5 kronan på 100 meter nu.  :)

annars så kan du ju köpa dig en 505 gibbs, dom ska tydligen vara ganska så fina i rekylen.

Behövs det bättre prestanda för själva jakten...nix !!! :D

Verkar som sportskyttarna vill ta sej in på den svenska jakten med sina millimeterbössor...

Sen verkar det tyvärr vara så att vissa alltigenom duktiga jägare i vår svenska jägarkår förblindats av resultat mot måltavlor och genast vill få till samma sak i skogen  !! eller ???

Tycker frei i ovan inlägg gav ett mycket realitiskt svar på hur vi bör uppföra oss i skogen..!!

Men det är jag det,och det står jag för 8)

Publicerat
Behövs det bättre prestanda för själva jakten...nix !!! :D

Verkar som sportskyttarna vill ta sej in på den svenska jakten med sina millimeterbössor...

Sen verkar det tyvärr vara så att vissa alltigenom duktiga jägare i vår svenska jägarkår förblindats av resultat mot måltavlor och genast vill få till samma sak i skogen  !! eller ???

Tycker frei i ovan inlägg gav ett mycket realitiskt svar på hur vi bör uppföra oss i skogen..!!

Men det är jag det,och det står jag för 8)

Tack Telgetok, jo det är så jag försöker resonera i detta..men jag är iof inte en målskjutningsutövare i den bemärkelsen utan försöker skytteträna så "jaktlikt" som möjligt.

Publicerat

Angående vad vapen kostar eller inte skiter jag en stor hög i !!!

Man har det man vill och har råd med..Basta !!!

Tror ingen sagt på forumet att man måste ha vapen som kostar mycket pengar för att kunna jaga !!

Dock finns det jägare som vill spendera sina pengar på fina vapen eller annat,dom kanske gillar fina träbitar i speciell valnöt eller fina handgraverade bössor eller rent av par bössor från Holland o Holland eller Purdey eller nåt sånt  !!!! Boss är ju ett annat märke många drivna hagelskyttar som är jägare gärna skulle vilja äga nån gång,men det är få förunnat att äga en sån eller ens träffa på nån i skogen,dessa pangar ses oftast i vissa sällskap dit alla tyvärr inte har tillträde 8)

Tillbax....Herendil !! Köp du ett vanligt vapen i klass 1.dess kaliber eller märke tycker jag du kan skita i.

Tids nog kommer du säkert komma på vilket vapen som passar just dej...

Du har otaliga kalibrar att välja på i detta fall,de vanligaste är 6.5..308..30.06... och två varianter på 9.3..

Alla räcker förmodligen kanon för dej om du nu skulle jaga de vanligaste vilten i sörmland  !!!

Publicerat

Nu gör vi som Fredde säger,starta en ny tråd om ni vill fortsätta att ifrågasätta långhållsskytte så tar vi det där.

Annars känner jag ett behov av att ta fram sopkvasten och städa lite.

/Micke

Publicerat

Jag ber om ursäkt för att mitt svar har dröjt men jag har inte haft tid att läsa igenom hela tråden förrän nu, det har ju blivit en hel bok nästan!  ;D

Så har är det, jag vet inte vilken jakt det kommer bli mest av... Detta ska bli mitt första klass ett vapen, (Och jag har även planer på en klass 2 bössa och en klass 4 bössa, men det är en annan tråd!  :D) och jag har ingen egen mark än så länge utan räknar stenhårt med att få följa med brorsan på hans mark!  ;D

Så därför vet jag inte riktigt vad det kommer bli för jakt till största del... Så därför vill jag ha en lite allaround bössa. Vill kunna använda den till räv vak lika väl som vildsvinsjakt! Om nått år så kanske man upptäcker att man föredrar vissa jaktformer mer än andra och då kan jag ju alltid byta bössa men nu så vill jag ha en mer allaround bössa med billig övningsammo. Och därför har jag kollat mest efter 30-06 och .308, och nu efter denna tråd så kan jag meddela att jag inte blivit ett dugg klokare!  :D

Får helt enkelt se vad jag kan hitta billigt och kanske låta plånboken styra!  ;)

Publicerat

Skillnaderna mellan 308 och 30-06 finns förvisso där men de är inte speciellt stora i verkligheten.

Däremot är det betydande skillnader mellan de olika vapnen som du hittar kanrade i dessa bössor och det enda handfasta rådet jag kan ge är att prova på de bössorna som finns på handlarens begagnathylla. Se vilka som passar dig med avseende på balans, mått och plånbok ;D

Sedan är det bara att köpa bössan, börja övningsskjuta en massa för att bli vän med vapnet och är det sedan så att intresset eller jaktformerna gör att du vill byta senare så har du hunnit lära dig en del och kanske fått mer egna tankar i ämnet...

MVH

Henrik

Publicerat

Jag har skjutit med hjk:s 6,5x55 och när jag sköt upp var det med en .308 och jag har även provat brorsans 9,3x62. Jag har inte haft problem med rekylen i någon, men det var stor skillnad mellan 9,3x62 an och dom andra men jag var inte besvärad av någon av dom.

Men jag har hört att vissa jaktlag inte tillåter grisjakt med .308 utan det ska vara 30-06 eller grövre, någon annan som hört detta eller har jag missuppfattat det?

Publicerat
Men jag har hört att vissa jaktlag inte tillåter grisjakt med .308 utan det ska vara 30-06 eller grövre, någon annan som hört detta eller har jag missuppfattat det?

Jag har aldrig hört talas om det, lika mycket död i 308 som en 30-06,(skillnaden e som sagt inte stor)....

Om det är så att vissa jaktlag förbjuder gris jakt med "klenare" klass 1 kallibrar än 30-06, så tycker nog jag att det är vettigare å kräva att alla i laget ska övnings skjuta mer, 270win/6,5/308 mf dödar lika bra som de andra bara de sitter där de ska..

Jag är klar förespråkare för.308, skulle lätt välja den före 30-06(hade 30-06 innan)...

mvh johan

Publicerat

Har hört att man bör ha en 30-06 för gris men då räcker en 308 också då skillnaden är för liten, sen beror det på när i tiden du tänkt köpa en klass 2 bössa, är det någorlunda nära förestående så skulle jag köpt en grövre kaliber nu.

Publicerat

Herendil, jag förstår dig om du blir mer förvirrad efter att ha läst inläggen i denna tråd ;D

Jag har aldrig hört att det endast skulle vara godkänt att använda 30-06 och uppåt i grisjakter?? låter märkligt.

Vilken klass 1 kaliber det nu blir spelar nog ingen roll på viltet vi har i Sverige..om du inte planerar att jaga björn för då skulle jag kanske inte köpa en 6,5:a ;)

Om du skall jaga gris kanske det kan vara bra med lite grövre med tanke på sårkanalen.....då tänker jag inte på dödeffekten  utan mer på förutsättningarna för ett ev. hundekipage om "Murpy" varit framme...Större sårkanal släpper givetvis ut mer blod i löpan och således mer för hunden att gå på. Grisar har ju i almänhet förmåga att täppa till blodflöde vilket kan göra det svårt för eftersök så varför inte lägga till lite marginal på den punkten ?

Jag använder min 9,3*62 och är helnöjd...men det är ju givetvis en smaksak. Om du endast skall ha 1 st klass 1 bössa kanske inte 9,3 är det bästa valet dock.

Jag förespråkar ju pipbytessystem (typ. Sauer, Blaser) och då är ju detta en smalsak då du kan kompletera med pipset i framtiden.

Köp du din bössa och meddela oss vad det blev...och glöm som vanligt inte att ladda upp BILDER !!! ;D

Publicerat
Herendil, jag förstår dig om du blir mer förvirrad efter att ha läst inläggen i denna tråd ;D

Jag har aldrig hört att det endast skulle vara godkänt att använda 30-06 och uppåt i grisjakter?? låter märkligt.

Vilken klass 1 kaliber det nu blir spelar nog ingen roll på viltet vi har i Sverige..om du inte planerar att jaga björn för då skulle jag kanske inte köpa en 6,5:a ;)

Om du skall jaga gris kanske det kan vara bra med lite grövre med tanke på sårkanalen.....då tänker jag inte på dödeffekten  utan mer på förutsättningarna för ett ev. hundekipage om "Murpy" varit framme...Större sårkanal släpper givetvis ut mer blod i löpan och således mer för hunden att gå på. Grisar har ju i almänhet förmåga att täppa till blodflöde vilket kan göra det svårt för eftersök så varför inte lägga till lite marginal på den punkten ?

Jag använder min 9,3*62 och är helnöjd...men det är ju givetvis en smaksak. Om du endast skall ha 1 st klass 1 bössa kanske inte 9,3 är det bästa valet dock.

Jag förespråkar ju pipbytessystem (typ. Sauer, Blaser) och då är ju detta en smalsak då du kan kompletera med pipset i framtiden.

Köp du din bössa och meddela oss vad det blev...och glöm som vanligt inte att ladda upp BILDER !!! ;D

Men håll inte andan på väntan på bilder då jag ännu inte bestämt mig för vilken bössa det blir och när jag väl valt en så är det minst 2 månaders väntetid på licensen. Så bilder kommer nån gång men som sagt, håll inte andan!  ;)

Publicerat
.

Varför skulle du inte jaga björn med en 6,5:a?? 2 av sveriges största björnar är skjutna här uppe i norrbotten av samma person....just men en 6,5:a och ett aimpoint sikte!  ;)...Ok, jag förstår att björnar inger respekt men att inte 6,5: an skulle räcka för ett dödande skott stämmer ju ej.  Tar skottet lite halvtaskigt från en kraftigare kaliber så remmar nallen iväg ändå... :o

Publicerat

Jag bestämde mig för länge sen, redan innan jag var klar med jägarexamen att det inte kommer bli en 6,5x55.

Den kalibern är i mina ögon lite väl klen när man talar om momentum, och det går ju faktiskt att få tag på en 30-06 eller .308 för samma peng som en 6,5x55... Så varför nöja sig med något sämre?  ;)

Men inget ont om 6,5:an, det är en gammal trotjänare för många och kommer nog finnas kvar i många garderober i många år framöver, men det är inget för mig!  8)

Publicerat

Hehe, alla är ju saliga över sin tro... visst, vet man var man skall sätta sin Pil så spelar kalibern mindre roll, När jag letar bössor tittar jag mer på kolven å mekanismen, tycker väldigt illa om lätta å små kolvar t.ex.. och att mekanismen skall vara funktionsduglig i ALLA lägen/väder! kulvapnet skall passa lika bra som min tävlingsbock, dvs "bli en del av kroppen"!  men framför allt skall vara roligt att skjuta! Att välja bort en grym bössa för att den har dyra träningspilar är ju en större förlust då man inte tränar, och resultatet på viltet talar nog sitt tydliga språk....

Publicerat
Varför skulle du inte jaga björn med en 6,5:a?? 2 av sveriges största björnar är skjutna här uppe i norrbotten av samma person....just men en 6,5:a och ett aimpoint sikte!  ;)...Ok, jag förstår att björnar inger respekt men att inte 6,5: an skulle räcka för ett dödande skott stämmer ju ej.  Tar skottet lite halvtaskigt från en kraftigare kaliber så remmar nallen iväg ändå... :o

Stämmer bra men frågan är väl vilket som är bättre lämpat för ändamålet. Det skulle nog fungerar bra med en 222:a också om skottet sitter på rätt plats ;D