Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mått dåligt av skyttet (dödandet) !!

Featured Replies

Publicerat
Men jag är fanimej ärlig...å det är få här på jaktsidan som törs vara det....

;)

??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
  • Svar 188
  • Visningar 23,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Lyfter ett 7 år gammalt inlägg och kryddar med "lustmord"    Jag har lustmördat hela morgonen, skjutit 52 fågel och jag tyckte det var skitkul. Tänker inte äta någon av dem.

• Många jägare har en jargong, typ -"Jag sköt älgjävlen/grisjävlen" Nu funkar det kanske bland likasinnade, men utåt låter det faktiskt illa.   Har ingen "disney mentalitet" när det gäller jakten, u

• Det här är lite OT men jag tänkte vrida diskussionen lite ändå. Även om man inte mår dåligt så finns det ju jaktskott som ger mer eller mindre positiv känsla. Som exempel så har jag suttit mitt i ett

Publicerat
??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

ska jag måsta förklara samma sak en gång till??

Jag skriver precis som jag i vekligheten tycker....jag skiter fullständigt i vad folk tycker om mig (om dom blir sura av det jag skriver osv)....jag lindar inte in det snyggt, eller drar nån vit lögn....jag skriver direkt från hjärnan typ...inga krussiduller, bara rå och brutal ärlighet....typ som Telgetok ibland (eller ofta) skriver....

har frågetecknen rätat ut sig? ;)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

sen så lägger jag ner denna tråd....vissa fattar fortfarande inte vad jag vill ha sagt med mina inlägg....så då skiter jag i det helt enkelt.....

Publicerat
ska jag måsta förklara samma sak en gång till??

Jag skriver precis som jag i vekligheten tycker....jag skiter fullständigt i vad folk tycker om mig (om dom blir sura av det jag skriver osv)....jag lindar inte in det snyggt, eller drar nån vit lögn....jag skriver direkt från hjärnan typ...inga krussiduller, bara rå och brutal ärlighet....typ som Telgetok ibland (eller ofta) skriver....

har frågetecknen rätat ut sig? ;)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

sen så lägger jag ner denna tråd....vissa fattar fortfarande inte vad jag vill ha sagt med mina inlägg....så då skiter jag i det helt enkelt.....

Med andra ord säger du att jag är dum i huvet eller trög???????? Tycker nog att vi håller en öppen o ärlig dialog här på Jaktsidan :-*
Publicerat
Med andra ord säger du att jag är dum i huvet eller trög???????? Tycker nog att vi håller en öppen o ärlig dialog här på Jaktsidan :-*

nädå...hade jag tyckt det hade jag skrivit det serru....var har du fått för dig att jag tycker det ???

Om du syftar på första meningen i mitt inlägg ("ska jag måsta förklara samma sak en gång till") , så menade jag att jag hade förklarat för telgetok precis samma sak....

Publicerat

Nog tror jag de flesta skriver vad de tycker, alltså är ärliga, se bara på denna tråd. Var har du fått för dig att de flesta inte törs det? ingen uppfattning jag fått, dessutom känner man ju inte många här och således kan man inte avgöra hur rätt fram de är på forumet  :-

Det lät lite som du gjorde ett antagande när du skrev sådär  ???

Däremot tror jag många inte skriver direkt ur skallen utan tänker efter några gånger hur det kan uppfattas, blir så lätt fel annars. Har hänt många gånger på forum att saker och ting uppfattas totalt olika av trådskaparen /läsaren, därav skriver nog inte många ur skallen direkt utan reflekterar/läser igenom/ändrar innnan de klickar på "posta knappen" mend et är ju inte att inte våga vara ärlig.

Publicerat

Ärligheten varar längst.

Jag ska inte upprepa det som dptrapper skrev, bara kort om när man blir äldre.

Helt plötsligt en dag, när jag hade skjutit ett djur, kände jag mig väldigt vemodig. När man var yngre som Fredde kanske, så var det aldrig tal om någon ''blödighet'', jag var jätteglad över att ha överlistat djuret och fick byte med mig hem. Stolt. Mallig också ''kolla..kolla.. här vad jag har skjutit''......tjosan.

Vemodet sätter inte in varje gång, jag mår inte dåligt av det, känns kanske mest som en reflektion över hur flyktigt livet är. Så jag fortsätter gladeligen att jaga, tills vidare.

Om vemodet mot förmodan skulle komma före skottet, då är det nog helkört.

Publicerat

Fredde,

jag kan förstå om du känner dig påhoppad när dina åsikter avfärdas med att du är ung och kommer ändra ditt synsätt. De som inte delar din syn på saken känner sig dock säkert lika påhoppade för att du påstår/antyder att de inte är ärliga bara för att de inte (skriver att de) delar din åsikt.

Själv delar jag MKJ:s, Hipshots, Telgetoks osv känslor, inte alltid men ibland. Det vore att dra det för långt att påstå att jag mår dåligt efteråt, men jag tänker i alla fall till. Ibland händer det efter ett perfekt skott som leder till knall och fall, men självklart oftare om man inte lyckas träffa perfekt. Eller när skottet bara inte får avsedd verkan. Sköt exempelvis en älgkalv förra året efter att ha suttit och tittat på tjur, ko och kalv i 25 minuter på 60 meters håll. De gick runt och åt, medan de "pratade" med varandra hela tiden. När jag till slut fick bra läge på kalven sköt jag den med en perfekt lungträff med min .375 H&H. Kalven tecknade knappt i skottet, utan började springa runt i en stor cirkel medan den hela tiden lockade på kon. Den hann 1,5 varv i en cirkel med c:a 50m diameter. Jag såg att träffen satt perfekt, och visst föll den utan ytterligare skott. Jag tror att många jägare med mig skulle känna viss olust efter en sådan upplevelse.

Jag har jagat med bössa i hand i 27 år, och kan inte lika tydligt som en del andra här påminna mig om jag tänkt till mer och mer med åren. Troligen är det väl dock så. Något som däremot defintivt ändrats är hur jag jagar. Jag tycker inte längre att det är intressant att sitta och vänta i en åkerkant på rådjur som jag vet förr eller senare kommer att kliva ut. Jag smyger istället in i skogen och försöker överlista dem. Under senare delen av jaktsäsongen smygjagar jag inte sällan med kombin på hemmamarken, och skjuter inte rådjur om jag inte tar mig inom garanterat dödande hagelhåll. Kulan utgör reservutväg, eller om det kommer en räv. Eller vildsvin då  ;). Och lika ofta försöker jag smyga mig därifrån igen. Frysen är full vid det laget, jag har bevisat min förmåga och lodjuren beskattar också stammen numera. Kan jag då istället bevisa att jag dessutom klarar av att smyga mig därifrån utan att bli upptäckt så...

p.s. För den som är intresserad av sådant ... Älgkalven sköts med (hem)fulladdad 300 grs Sierra SBT, dvs en mjuk kula, men kulan gick in precis melan två revben och expanderade troligen inte alls.

Publicerat

Outdoorman..

En sån där grej skulle tveklöst påverkat mej.. vet att jag i liknande situationer faktiskt skjutit igen för att få stopp på springet så fort som möjligt.

Mvh!

Publicerat

fattar inte vad den här tråden handlar om alls???? ??? en sitter och försvarar sig för sina åsikter eller tankar nån flummar iväg osv,,,haha börjar bli som robsoft detta ,mycke snack å lite verksta!

Publicerat

Diskussionen är viktig, first clas. De flesta av oss får förr eller senare försvara vårt jaktutövande, och det är betydligt enklare om man funderat över vad man tycker och varför. Den icke-jagande allmänhetens attityd till jakt är positiv i Sverige. Man bör dock ha klart för sig att bara vi rör oss till Tyskland är det 75% som är direkt negativa. Det ligger i allas vårt intresse att man funderar över sitt jaktutövande och vilka värderingar man lägger på jakten. Oavsett vilken åsikt man landar på.

Publicerat

Du kommer att begripa då du blir äldre  ;D ;D ;D

Mvh!

Publicerat

;D  ;D  ;D

Publicerat

För en gångs skull kan man hålla med Hipshot. Ungdomarna kommer att förstå en dag. :D

Publicerat

Väldigt vad denna tråd rasar iväg :o Ämnet är således välbehövligt, kan inte utläsa det på annat sett. Telge är en man som har utvecklats från tystnadsrådar a la Kalle Anka till ren Kafka. Är ingen stor fan av Kafka men Telgeklok gillar jag. När jag blir stor skall jag bli lika klok :-*

Och lite cred till Fredde också, jag ser inte ner på din ålder och inställning isig, men jag tror som andra att den kommer att ändras något med tiden. Jag känner alltid stolthet efter ett bra skott och visar dom också här som lite bekräftelse kanske. Men vid sämre skott mår jag inte alltid bra och brukar oftast vara väldigt snabb tillbaka till skogen för att ta psykologisk revanch. Har att göra med det som ellie har sagt, vilken rätt hade jag att utsätta detta liv för denna onödiga plågan? :-

Publicerat

Det handlar INTE om att nedvärdera ngn pga av ålder. Synsättet på vissa saker ändras dock när man kommer upp lite i åren. Det kan man inte diskutera bort. Själv är man snart klar för ättestupan ju ;D

Publicerat

man åker juh inte å jagar på en mark där det inte finns nå djur,,man åker juh i ut i skogen utan bössan ::) njet,jag är 110% för att skjuta när jag är ute om inte mer %,,för hunden så är det inte många gånger man ger upp och säger lungn lilla taggen vi tar den nån annan dag,nä skjuts det så jagas det annars orienterar man! för hunden och för panga! skulle aldrig kunna sitta på nå pass och LÄSA EN GOD BOK nä sånna jakter går bort..skjut skjut skjut

Publicerat

ja det låter ju otroligt hälsosamt... grattis till dig.

Publicerat

så du menar first_clas att du är allt annat än nöjd då du kommer hem och inte sett eller hört ett skit?

Publicerat
så du menar first_clas att du är allt annat än nöjd då du kommer hem och inte sett eller hört ett skit?

mer eller mindre,har inte jag sett nått eller min hund fått jobbat tycker jag det varit slöseri,om man inte äns lärt sig nått nytt om marken typ viltpassage osv,,nä faktiskt tycker jag en lyckad jakt dag är när man fått skjutit för hunden!

Publicerat
nä skjuts det så jagas det annars orienterar man! för hunden och för panga! skulle aldrig kunna sitta på nå pass och LÄSA EN GOD BOK nä sånna jakter går bort..skjut skjut skjut

Dom jägarna som resonerar som dig är i regel samma som efter några år brukar beklaga sig över att det inte finns något att skjuta på marken,då allt som är lovligt åker i backen vid första bästa tillfälle.

I går morse kunde jag ha skjutit två kid ganska lätt  ::)

Även om jag skjuter ofta så är dagar utan skott lika underbara som de med!

/Micke

Publicerat

Tror inte FC skjutit så många djur än....men säkert har han slitit ut många spadar ;D :-* :-* :-*

Hukar nu för attacken ;D

Publicerat

Natur upplevelsen är minst lika viktig , som själva jakten. Men då är jag ju snart gubbe! ;D

Publicerat

hehe jag är ingen gubbe......... ( 21 år )

men jag är på samma plan som många av er andra, där jag sätter naturupplevelsen och att få komma ut och slappna av i centrum

skjuts det något är det bara en bonus.........

Publicerat

Mr Mauser...........halllååå

Apr. God Bok

För 10 år sedan på efterjakten (älg) satt jag på en stor sten och passade. Jag läste inte en god bok utan något skräpigare, det snöade lite lätt. När man sitter och läser på passet sitter man absolut stilla och tyst. Samtidigt hör man allt som händer runtomkring.

Jag hörde ett svagt smygande djur och när jag tittade upp såg jag kalven som kom rakt mot mig. Det

var bara att lägga ifrån sig boken lite försiktigt, fram med bössan och sen var kalvens saga all.

Jag har tillämpat läsandet ganska många gånger, särskilt när jag känner att det börja ''krypa'' i kroppen när passtiden börjar bli flera timmar, eller när jag sitter och i tornet och vakar.

Publicerat
Mr Mauser...........halllååå

Vad har jag gjort nu da  ???

/Micke