Publicerat September 7, 200718 yr Slättjakt betyder också att kulfång ibland är mindre bra och därför föredrar jag kaliber .224 där kulorna jag använder är av en blötare typ för att ta bort risken för genomskott och rikocetter.Att gå upp till tyngre kulor är för att få bättre BC vilket delvis motverkas om man går upp i diameter på kulan. Av exakt samma anledning använder jag 55grains kulor av blötare typ,dock får jag nästan alltid genomskott på avstånd under 100m men det är inga hela kulor som kommer ut. Bättre BC ger som bekant rakare kulbanor vilket i dessa sammanhang och avstånd vi nu diskuterar handlar om milimetrar. Du skjuter på max 200m och jag på 250. Längre kulor ger oftast bättre djupverkan vilket inte heller är direkt nödvändigt på ett rådjur. Ett enkelt test på normas ballistiksida ger dessa två exempel vid inskjutning på 150m. .223 rem 3,6bs vo 980ms .243:1 win 6,48g vo 910ms (243 kulan har dubbelt så högt BC som 223) .243 :2win 5,2g vo 950ms (nästan samma BC som .223 har) 100m: +20mm-223 +21mm-243:1 +21mm-243:2 200m: -61mm- 223 -59mm-243:1 -62mm-243:2 250m: -170mm-223 -159mm-243:1 här ger det högre BC:t utslag till 243.ans fördel, på det till 99% vanligaste skjutavstånden på jakt är det inte praktiskt mätbart. -174mm-243:2 Vad jag menar är att om BC är en avgörande faktor så bör man givetvis gå upp till lämplig kulvikt för kalibern för att få några vinster mot vad .224 kalibrarna kan ge. /Micke
Publicerat September 7, 200718 yr Just sånt här med kalibrars olika egenskaper är riktigt intressant tycker jag Har tidigare ägt en .222rem, var rätt nöjd med den kalibern, bössan i sig var anledningen jag böt...222:an sköt rätt bra faktiskt...inte överdrivet bra, men helt OK för jakt....sköt nått rådjur med den, max avstånd 220m (rådjuret föll som en sten i skottet) och min avstånd 140m (rådjuret tog 10 steg, sen låg det)....så jag är nöjd med effekten i kaliber...min far är en fanatisk anhängare till kalibern, skjutit en hel del rådjur (med norrländska mått mätt) och en överdrivet stor siffra med skogsfågel och han tänker inte byta kaliber än på en stund.... Böt sedemera till en .243win....lite tyngre kulor, lite lättare att hitta kulor med högt BC i "rätt" kulvikt i förhållande till vapnets räffelstigning....duktigt med fart går det att få ut ur .243:an....riktigt riktigt nöjd med kaliber, enda negativa jag har att säga om den är att den är rätt kinkig när det gäller att hitta laddningar som skjuter bra....sköt även nått rådjur med denna....Max avstånd 210m (gick 5m) min avstånd 75m (stod vid ett dike, hoppade över och låg död där)....sköt även nån fågel med helt tillfredställande resultat ...problemet med denna bössa är vikten (5,5kg) det är en varmint rigg med ruskigt bra precition och det är riktigt roligt att skjuta med den...men mindre roligt att bära omkring den :-...därför byter jag mest troligt in den på måndag mot en 22-250. 22-250 då?...har ingen erfarenhet av den....vet att den har hiskeliga utgångshastigheter, men med en otrolig fördel i.o.m att den är extremt flackskjutande...lär bli intressant att se effekten i vilt med den, vissa kallar den för en fågelspängare oavsett om man avänder en helmatelkula, medan vissa är otroligt nöjda med kalibern och hävdar att den inte alls "spränger" viltet...Skjuter vapnet jag lånat hem bra så lär det bli affär, den är både av rätta märket och är plastbäddad (verkar riktigt seriöst bäddad dessutom) så precitionen hoppas jag inte att jag blir besviken på.... Vad rekomenderar jag då?...knepigt, jag är riktigt frälst i .243:an, bra effekt i rå, fågel och räv (det jag skjutit med den)...gott om kulor, allt från kulor i .222rem och 22-250´s viktklasser (58grs) upp till riktigt tunga kulor (105grs) och allt möjligt där imellan...inte så vindkänslig.....men kinkig vid handladdning :- Jag skulle nog ändå rekomedera .243:an...är den kalibern jag hittils är absolut nöjdast med....men vill du ha en .22 kaliber är nog 222 vs 223 hugget som stucket, lätt och snabb (222) eller marginellt tyngre och lika snabb (223), eller lika lätt och ännu snabbare (223)... Micke kan .22 kalibrarna betydlig bättre än mig, så han fyller säkert i allt jag missat eller fått om bakfoten /Fredde
Publicerat September 7, 200718 yr ska du ha en lånhjanne så köp en 22-250..jag har en sån och för toppfågel och annat kul på längre håll är ofta ingen match utom om man klantar sig själv... skjutit tjäder och orre med blyspets som gått att äta så allt mumel om att alla kulor förstör stämmer inte,,inte äns v-maxen jag använder förstör,fin utgångshål..gäller kolla lite utbudet med skott,,köper bara fabriks ammo och håller lätt 5 skott inom en snusdosa med hedenhös stöd på 200meter.. ska dock kanske göra mig av med bössan då jag inte använder den längre,
Publicerat September 8, 200718 yr Asså..jag kanske är ute och hojar nu men har i alla fall en fundering.. Många ggr.tror man sej fatta att kal.20 är ett riktigt prickskyttevapen.!! Men så kollar man in lite tidningar man får i brevlådan då och då.. Där kan man läsa om amerikanska "varmint" skyttar som gärna smäller upp en pang i kal.40 på motorhuven !!! Kan nån vänlig själ förklara detta för mej..har även läst om wildcats i kaliber 40 och detta skall vara värre än värst... ehh,varför kaliber 20 ??? När jänkarna skjuter med 40..fan..finns säkert de som pangar kal 50 också efter ett par Bud....
Publicerat September 9, 200718 yr Ehh va ??? kal .50 känner jag till men 20 och 40 ??? Du får nog ge lite mer info. /Micke
Publicerat September 9, 200718 yr Ehh va ??? kal .50 känner jag till men 20 och 40 ???Du får nog ge lite mer info. /Micke Alltså .20 = allt som heter 200 nånting .30= allt som heter 300 eller 358 eller nåt annat eller 7.62 eller nått .40 = allt som heter 458 eller 45-70 eller nått annat (Nitro express kanske) .50 = ingen aning ??? Kaliber 20 är min idag duvdödare ;D
Publicerat September 9, 200718 yr Alltså .20 = allt som heter 200 nånting .30= allt som heter 300 eller 358 eller nåt annat eller 7.62 eller nått .40 = allt som heter 458 eller 45-70 eller nått annat (Nitro express kanske) .50 = ingen aning ??? Kaliber 20 är min idag duvdödare ;D AAAAAh du menar din sniperbernadelli! of course! I övrigt så har aldrig jag läst om några snipervapen i cal 40. Om kal 50bmg och dess bröder finns mer skrivet än jag orkar försöka mig på,ett jätteämne. /Micke
Publicerat September 9, 200718 yr AAAAAh du menar din sniperbernadelli! of course!I övrigt så har aldrig jag läst om några snipervapen i cal 40. Om kal 50bmg och dess bröder finns mer skrivet än jag orkar försöka mig på,ett jätteämne. /Micke Jahaja..så var jag ute och cyklade igen alltså... Vet bara att jag läst om dessa amerikanska "varmint" skyttar som pangar skadedjur..betyder väl så antar jag "varmint" ... hade lixom för mej att detta var i .40...jahaja var det i kal.50 ??? My bad :-
Publicerat September 9, 200718 yr Lite läsning telgetok ;D .222 Remington Detta är kanske den vanligaste Patronen i denna kaliber, i alla fall i Sverige. Men kanske inte då till just varmint jakt, utan till större vilt, som Rådjur. Den kom ut på marknaden ca 1950. Och var då avsedd för Remingtons nya studsare modell 722. Den har en mycket god precision, och flera rekord inom bänkskyttet slogs med just denna patron. Den är effektiv till ca 200 m. .223 Remington Denna patron känner nästan alla som 5.56 Nato. Denna patron är en bantad .222 Remington Magnum (efter Robert Hutton på tidningen Guns & Ammos idé (?)).Den kom ut 1957 som en experimentpatron. Den antogs 1964 som militär enhetspatron till USA:s AR-15. Dess rykte om sig att ge hemska skador som uppkom under Vietnamkriget, berodde inte på patronen i sig, utan vapnet den sköts ur. Räffelstigningen i vapnen var 1/12 vilket inte räckte för att stabilisera kulan, utan den välte när den träffade mål. Nu mera har vapnen (M16A2) en räffelstigning på 1/7. Patronen är lik .222 Rem, men lite kraftigare. Den är effektiv till ca 250 m. .22-250 Remington Denna patron är en aning mildare är 220 Swift. Den bygger på .250-300 Savage hylsan. Den kallades då för .22-Varminter. Remington började 1967 använda den till sin 700 serie. Och kallade den då för 22-250 Remington. Den är effektiv till ca 400 m.
Publicerat September 9, 200718 yr cal .20 = t.ex .204ruger.... cal .40 = t.ex .408 cheytac cal .50 = t.ex .50BMG Angående .408 cheytac så finns detta att läsa på wikipedia: was designed with a possible military need in mind for a cartridge for both the anti-personnel, anti-sniper and anti-material role with a precision range of 2,187 yards (2,000 m). It is hoped it will fill in a supposed market niche as an intermediate between the existing military long-range cartridges .338 Lapua Magnum and the .50 BMG. Vad har du för cal .20 telge?....trodde inte du gillade hypersnabba varmintpatroner...så fel man (kanske) hade ;D....fick för mig att du var mer en 6,5x55/30-06/.222rem snubbe ;D :-* /Fredde
Publicerat September 9, 200718 yr Provsköt en 22-250 för första gången idag, den var precis som jag trott och hört, om inte bättre Valet är klart för mig iaf
Publicerat September 9, 200718 yr Provsköt en 22-250 för första gången idag, den var precis som jag trott och hört, om inte bättre Valet är klart för mig iaf blev du lika översakad som jag över att smällen absolut inte matchade rekylen?
Publicerat September 9, 200718 yr Provsköt en 22-250 för första gången idag, den var precis som jag trott och hört, om inte bättre Valet är klart för mig iaf Ok..vad har man som krav i skjutbänk då på ex.80 meter..... ??? ??? ???
Publicerat September 9, 200718 yr Angående .408 cheytac så finns detta att läsa på wikipedia: Eller det fullständiga namnet .408 Cheyenne Tactical http://www.lima-wiederladetechnik.de/Engli...08-Chey-Tac.htm Fan Telge visste inte att du var intresserad av sådana kalibrar Vad läser du för tidningar? Soldier of Fortune? Ur led är tiden! ;D /Micke
Publicerat September 9, 200718 yr Ok..vad har man som krav i skjutbänk då på ex.80 meter..... ??? ??? ??? mina krav på 80m = 3skott inom en 50-öring....absolut inte större träffbilder än en 50-öring iaf, då är det bara att sätta sig och laborera med laddningar /Fredde
Publicerat September 9, 200718 yr quote author=Telgetok link=topic=8790.msg124226#msg124226 date=1189367852]Ok..vad har man som krav i skjutbänk då på ex.80 meter..... ??? ??? ??? mina krav på 80m = 3skott inom en 50-öring....absolut inte större träffbilder än en 50-öring iaf, då är det bara att sätta sig och laborera med laddningar /Fredde Tja Fredde...när jag laddade borrar till min dubbelstudsare i 9.3 ville jag själv ligga där... Lyckades inte... > Så jag sålde skiten... Nåja,man kanske tar sej vatten över huvudet ibland 8)
Publicerat September 9, 200718 yr Vill bara säja....att sitta i skjutbänk och pricka tavlor är skitlångt ifrån att sätta poletten i ... Fan vad bra..3 skott i en 50-öring !!! Det gör inte ens jag med min drilling !!! Måste nog ha en 5-krona då...typ ! Allvarligt...kanske inte fattat detta med koppar rengörare och såna prylar.. Kul i alla fall att ni hittat ert intresse om detta med jakt och skytte.. Jag som inte fattar detta sällar mej till hundar och harens konstiga bukter... Inget mer än det andra.. 8)
Publicerat September 9, 200718 yr Asså..jag kanske är ute och hojar nu men har i alla fall en fundering..Många ggr.tror man sej fatta att kal.20 är ett riktigt prickskyttevapen.!! Men så kollar man in lite tidningar man får i brevlådan då och då.. Där kan man läsa om amerikanska "varmint" skyttar som gärna smäller upp en pang i kal.40 på motorhuven !!! Kan nån vänlig själ förklara detta för mej..har även läst om wildcats i kaliber 40 och detta skall vara värre än värst... ehh,varför kaliber 20 ??? När jänkarna skjuter med 40..fan..finns säkert de som pangar kal 50 också efter ett par Bud.... Ok, du vill ha svar på din fråga .... När det gäller "varmint" jakt/skytte...så tvivlar jag att de öht använder .40 &.50 kalibrar...dels så är det rejält "overkill" att skjuta en liten "prairedog" på avstånd mellan säg 150 &400yds med en (t.ex) .408cheytac eller en .50BMG som är framtagna för att skjuta stoora grejjer på avstånd mellan 1000-2000yds....Har läst lite om varmint jakt, och de allra flesta använder kalibrar såsom .17 (17rem m.fl), .20 (.204ruger m.fl), .22 (223, 22-250 m.fl) och i viss mån .243....dessa kalibrar ladds med små lätta kulor i +1000m/s, kulorna är designade att ge en explosionsliknande effekt i viltet (detta pga att viltet som skjuts inte ska hinna in i gryten och dö där)....antar att när du skriver kaliber 20 så menar du t.ex.222rem...det är alltså en kaliber .22, bara för att reda ut vad som är vad ....dessa kalibrar har precis som du säger ofta bra (mycket bra) precition.....tillbaka till frågan: varför använda kaliber 20 (.22 )... Jo, därför att de är skonsammare att skjuta med (mindre rekyl), bättre lämpade för ändamålet, de är BETYDLIGT billigare att skjuta med.... Just att jänkarna skulle skjuta med .40 & .50 kalibrar vid varmintjakt synar jag....däremot är det ruskigt populärt att skjuta mot tavla på ++1000yds med dessa kalibrar i USA....
Publicerat September 9, 200718 yr Vill bara säja....att sitta i skjutbänk och pricka tavlor är skitlångt ifrån att sätta poletten i ... visst....men bara om man tränar för lite....med mycket träning och god kännedom om både vapnet kalibern gär att gapet mellan att skjuta på tavla och att skjuta på ett vilt blir allt mindre...varje timmepå skjutbanan minskar gapet. Sorry för OT....ska vi surra mer om ämnet föreslår jag en ny tråd
Publicerat September 9, 200718 yr Ok, du vill ha svar på din fråga ....När det gäller "varmint" jakt/skytte...så tvivlar jag att de öht använder .40 &.50 kalibrar...dels så är det rejält "overkill" att skjuta en liten "prairedog" på avstånd mellan säg 150 &400yds med en (t.ex) .408cheytac eller en .50BMG som är framtagna för att skjuta stoora grejjer på avstånd mellan 1000-2000yds....Har läst lite om varmint jakt, och de allra flesta använder kalibrar såsom .17 (17rem m.fl), .20 (.204ruger m.fl), .22 (223, 22-250 m.fl) och i viss mån .243....dessa kalibrar ladds med små lätta kulor i +1000m/s, kulorna är designade att ge en explosionsliknande effekt i viltet (detta pga att viltet som skjuts inte ska hinna in i gryten och dö där)....antar att när du skriver kaliber 20 så menar du t.ex.222rem...det är alltså en kaliber .22, bara för att reda ut vad som är vad ....dessa kalibrar har precis som du säger ofta bra (mycket bra) precition.....tillbaka till frågan: varför använda kaliber 20 (.22 )... Jo, därför att de är skonsammare att skjuta med (mindre rekyl), bättre lämpade för ändamålet, de är BETYDLIGT billigare att skjuta med.... Just att jänkarna skulle skjuta med .40 & .50 kalibrar vid varmintjakt synar jag....däremot är det ruskigt populärt att skjuta mot tavla på ++1000yds med dessa kalibrar i USA.... Tack Fredde för ditt svar....Shit!!! nu fick man lite mer att tänka på igen... Måste nog i vart fall bläddra litet i mina tidningar..att jag börjar bli senil är nog inget nytt,,men såpass??? Skall bläddra litet i litteraturen,sen som vanligt återkommer jag ;D Godnatt broder..
Publicerat September 9, 200718 yr Tack Fredde för ditt svar....Shit!!! nu fick man lite mer att tänka på igen... Måste nog i vart fall bläddra litet i mina tidningar..att jag börjar bli senil är nog inget nytt,,men såpass??? Skall bläddra litet i litteraturen,sen som vanligt återkommer jag ;D Godnatt broder.. natti natti
Publicerat September 10, 200718 yr blev du lika översakad som jag över att smällen absolut inte matchade rekylen? Jepp dock hade jag ljuddämpare på så det varken lät eller var någon rekyl. Till och med min gamle far tyckte vi skulle köpa en 22-250, han var då lika såld som jag på denna kaliber Fredde vart har du beställt din Tikka ifrån? Funderar på en T3 Varmint men leveranstiden verkar vara så lång hos Sako.
Publicerat September 10, 200718 yr Jepp dock hade jag ljuddämpare på så det varken lät eller var någon rekyl.Till och med min gamle far tyckte vi skulle köpa en 22-250, han var då lika såld som jag på denna kaliber Fredde vart har du beställt din Tikka ifrån? Funderar på en T3 Varmint men leveranstiden verkar vara så lång hos Sako. Min var beggad (såld ny hos Fritid & Vildmarksliv mellan jul och nyår 2006)...så den fanns tillgänglig omedelbart ...
Publicerat September 10, 200718 yr krav på 80..tre klöver på 150 ska de va ett tips,eftersom 22-250 smäller rätt mycke så skaffa dig en ljudjanne,,blir som en 22a mild,,sen tips nr2 är att köpa dämparn från finland eller åland,där kostar dom billigt billigt,,och så ber du nån vapen affär gänga och fixa papper till den,sen har man en riktigt fin långskjutare,då behöver man inga hörselkåpor för så lite smäller det..