Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

GPS eller pejl till hunden?

Featured Replies

Publicerat

Hello!

Får tillgång till 3000 ha nästa säsong. Ska investera i en pejl eller GPS till hunden. Iofs går hon inte så långt och är inte heller borta särskilt länge. Dock så går gråben på marken av och till tydligen och skulle det hända något så vill jag veta som hände så man slipper gå och undra va falls som hände den där förmiddagen.

Nu vet jag inte riktigt hur det är med mobiltäckning osv. på marken.

Men ni som har det ena eller det andra, kanske tillomed båda delarna. Vad ska jag välja?

Mvh,

• Svar 94
  • Visningar 19,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• GPS..... utan tvekan!.. pejl är förlegat!... skulle de vara så att hunden försvinner så hittar du den garanterat med GPS... ser hur de gott för samme.. hadde han nu hafft GPS så hadde han fått tbx båd

Posted Images

Publicerat

GPS..... utan tvekan!.. pejl är förlegat!... skulle de vara så att hunden försvinner så hittar du den garanterat med GPS... ser hur de gott för samme.. hadde han nu hafft GPS så hadde han fått tbx båda sin hundar direkt. :(..

Mvh ThomasMAmre!.

Publicerat

Vet inte...har själv tänkt skaffa en gps,men beslutat mej för at vänta ytterligare ett år till då jag tror att gps kommer bli mycket bättre om ett år räknat från nu !!!!

Dock om jag fattat det rätt så verkar du i nuläget inte ens ha en vanlig pejl !!!

Japp..hade i alla fall gjort så här om jag vore du....köpt en beggad pejl från dom som bytt till gps för att sedan nästa år kanske köpa en gps....

Du bör få en pejl för 1000-1500 spänn på begg marknaden tror jag i alla fall..

Hör här på forumet eller på Robsoft :D

Publicerat

Har du inte mobiltäckning så kan du likagärna vara utan pejl om du tänkt dig en GPS variant, håller den vanliga pejlen som säkrare överallt då den inte är beroende av störningar i gsm nätet.

Kommer nog bygga en kombipejl om det inte kommer någon vettig på marknaden.

Publicerat
Har du inte mobiltäckning så kan du likagärna vara utan pejl om du tänkt dig en GPS variant, håller den vanliga pejlen som säkrare överallt då den inte är beroende av störningar i gsm nätet.

Kommer nog bygga en kombipejl om det inte kommer någon vettig på marknaden.

Det låter bra gubbar..

Men jag har för mig att jag har läst någonstans att det finns en gps/pejl halsbandsvariant? Om inte, så får man bygga ihop en själv.

Och nej, jag har ingen pejl nu då jag inte har varit i behov av någon än.

Ang. täckningen så har jag ingen aning men skulle det inte finnas täckning så blir man bara förbannad och så står man där. Vill helst vara på den säkra sidan.

Det känns som om pejl är lite säkrare? Men hur pass tungt blir det om man smider ihop en GPS/Pejl?

Publicerat

Contact har gjort en men jag vill ha Tracker maxima på radiopejl och som det ser ut idag pointer gpspejl ;)

Publicerat

Träffade en snubbe förra vintern i samband med harjakten..han var i branchen som jag fattade.....

Han snackade om att framtidens pejlar skulle ha både och..dvs.pejl+gps...

Han menade att vikten snart är nere till peanuts!!!!!!

Publicerat
.

Han menade att vikten snart är nere till peanuts!!!!!!

om dom blir så små Telge!.. får du sluta med dåligt hembränt!.. så du kan läsa av displayn... ordentligt!..  :-*

Mvh

Publicerat

Hum.

Får väl besöka min lokala gundealer och höra efter. Ev. får det väl en Tracker My Way och någon pejl till detta.

Går det att sätta ihop pejl och gps på samma halsband?

Publicerat
Hum.

Får väl besöka min lokala gundealer och höra efter. Ev. får det väl en Tracker My Way och någon pejl till detta.

Går det att sätta ihop pejl och gps på samma halsband?

Vad jag hört ...JA !!!

Publicerat
om dom blir så små Telge!.. får du sluta med dåligt hembränt!.. så du kan läsa av displayn... ordentligt!..  :-*

Mvh

Slutat med moonshine.....fick pengar över på lönen så numera bidrar jag till skattesystemet ;D

Publicerat

Med tanke på att jag aldrig har ägt en pejl så vill jag naturligtvis veta vilken jag ska satsa på.

När det gäller hunden så snålar jag inte!

Nå gubbar, vilken pejl rocks my world?

Publicerat
Med tanke på att jag aldrig har ägt en pejl så vill jag naturligtvis veta vilken jag ska satsa på.

När det gäller hunden så snålar jag inte!

Nå gubbar, vilken pejl rocks my world?

Swepoint leder fett !!!!!!

Publicerat
Swepoint leder fett !!!!!!

Grymmmt teeeeelgiiishhh.

Hur funkar den i tät terräng osv? Räckvidd?

Publicerat
Grymmmt teeeeelgiiishhh.

Hur funkar den i tät terräng osv? Räckvidd?

Finns problem....höga berg i vägen gillar den inte.. :( Så man måste bestiga dom ;D Bra dock för motionen :D

Längd svårt att svara på...men mellan 5-10 km i alla fall..beroende på kuperingen !!

+ är relativt enkel att ha med sej,man lixom bara fäller upp ett lock då antennerna sitter inbyggda..man slipper dra i teleskopantenner som kanske kan gå sönder ...

Pejlingsriktning så där....ibland måste man knalla iväg en 50 meter för att få bättre signal....men ändå helt ok.... Har hänt att jag förbannat pejlen när jag varit stressad och jycken går mot trafikerad väg och jag inte får riktningen bums..det är i dessa lägen jag saknar en GPS..

Som helhet är Swepoint bra..dock ej tillräckligt bra i mina ögon,men så har jag oxå hund som arbetar kanske halvmilen från mej.....

Publicerat
Finns problem....höga berg i vägen gillar den inte.. :( Så man måste bestiga dom ;D Bra dock för motionen :D

Längd svårt att svara på...men mellan 5-10 km i alla fall..beroende på kuperingen !!

+ är relativt enkel att ha med sej,man lixom bara fäller upp ett lock då antennerna sitter inbyggda..man slipper dra i teleskopantenner som kanske kan gå sönder ...

Pejlingsriktning så där....ibland måste man knalla iväg en 50 meter för att få bättre signal....men ändå helt ok.... Har hänt att jag förbannat pejlen när jag varit stressad och jycken går mot trafikerad väg och jag inte får riktningen bums..det är i dessa lägen jag saknar en GPS..

Som helhet är Swepoint bra..dock ej tillräckligt bra i mina ögon,men så har jag oxå hund som arbetar kanske halvmilen från mej.....

Humm ok!

Min hund går ju inte fasligt långt men endå.

Vi får se hur de blir, men förmodligen blir det en GPS ft. Pejl. Dock är det först inför nästa säsong som inköpet sker.

:-*

Publicerat
Humm ok!

Min hund går ju inte fasligt långt men endå.

Vi får se hur de blir, men förmodligen blir det en GPS ft. Pejl. Dock är det först inför nästa säsong som inköpet sker.

:-*

Att räkna upp fördelar skiter jag i då allt kan bli bättre...som GPS tex...

Pejlar är vad dom är,och dom har sina begränsninga så säkert oxå GPS...

Har inte själv testat andra pejlar än Swepoint men varit med i skogen där andra hundförare kört Eden,eller andra märken som Tracker eller annat...Alla dessa verkar svära mer än vad jag gör i vart fall...

Har kört Swepoint i snart 8 år.....och det har i alla fall funkat bra...Suktar dock som du säkert redan förstått efter GPS och gärna då i kombination med vanlig pejl...

Dom jag snackat med som har haft andra märken innan Swepoint anser i alla fall att just denna pejl är bäst på marknaden 8)

mvh !

Publicerat
Att räkna upp fördelar skiter jag i då allt kan bli bättre...som GPS tex...

Pejlar är vad dom är,och dom har sina begränsninga så säkert oxå GPS...

Har inte själv testat andra pejlar än Swepoint men varit med i skogen där andra hundförare kört Eden,eller andra märken som Tracker eller annat...Alla dessa verkar svära mer än vad jag gör i vart fall...

Har kört Swepoint i snart 8 år.....och det har i alla fall funkat bra...Suktar dock som du säkert redan förstått efter GPS och gärna då i kombination med vanlig pejl...

Dom jag snackat med som har haft andra märken innan Swepoint anser i alla fall att just denna pejl är bäst på marknaden 8)

mvh !

Tackar!

Jag litar på dig Telge!  :-*

Publicerat

Om har mobiltäckning på området så köp för all del ingen annan pejl än gps...allt annat är bara skit. Och speciellt om du även har gråben på dina marker. ;)

Publicerat
Om har mobiltäckning på området så köp för all del ingen annan pejl än gps...allt annat är bara skit. Och speciellt om du även har gråben på dina marker. ;)

Verkar som Foxen har profit på alla GPS som säljs...

Erkänn att du måste vara lite datorkunning för att styra upp alla nya program eller nya kartor !!

Själv fattar jag ingenting !!!!

Är så nöjd med denna utveckling så att även jag kommer fatta detta tillslut......

Publicerat
Verkar som Foxen har profit på alla GPS som säljs...

Erkänn att du måste vara lite datorkunning för att styra upp alla nya program eller nya kartor !!

Själv fattar jag ingenting !!!!

Är så nöjd med denna utveckling så att även jag kommer fatta detta tillslut......

Inte datorkunnig....bara man kan använda en mobil utan problem :D

Kompisen köpte just en begagnad Pointer Solution (väst) för 3000 kr...så dom är inte heller särskillt dyra att köpa nu heller om man hittar begagnade.  ;)

Se så Telge...ut och handla !!  ;)

Publicerat
Inte datorkunnig....bara man kan använda en mobil utan problem :D

Kompisen köpte just en begagnad Pointer Solution (väst) för 3000 kr...så dom är inte heller särskillt dyra att köpa nu heller om man hittar begagnade.  ;)

Se så Telge...ut och handla !!  ;)

Jo..jag är snart med i gänget..om ett år typ ;D

Publicerat

Det finns ju lite olika GPS´er med. Tracker My Way, Twig Hunter, Pointer.. What to do, what to do?

Publicerat

Hade min nyinköpta GPS (swedpoint) i helgen när vi jagde gris och visst det är oslagbart mot en pejl. Tog en position på min Wachtel och då hade han 18 km/h och skallade 48 skall/minuten. Då är det fart i skogen.

Ännu så länge kör jag även med en pejl (eden) men den plockar jag nog bort så småningom, när jag blir lite mer van vid GPS:en.

mats

Publicerat
Hade min nyinköpta GPS (swedpoint) i helgen när vi jagde gris och visst det är oslagbart mot en pejl. Tog en position på min Wachtel och då hade han 18 km/h och skallade 48 skall/minuten. Då är det fart i skogen.

Ännu så länge kör jag även med en pejl (eden) men den plockar jag nog bort så småningom, när jag blir lite mer van vid GPS:en.

mats

Har du pejl och gps på samma halsband?

Förmodligen blir det en GPS men dessvärre vet jag inte hur det är med täckningen på området. Jag funderar på att köpa en GPS samt en beggad pejl som "ifall att".