Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

GPS eller pejl till hunden?

Featured Replies

Publicerat
Träffade en snubbe förra vintern i samband med harjakten..han var i branchen som jag fattade.....

Han snackade om att framtidens pejlar skulle ha både och..dvs.pejl+gps...

Han menade att vikten snart är nere till peanuts!!!!!!

Precis som Pertan skrev så har Contact kommit med en GPS/"vanlig" pejl...jag kommer troligen att få ett sådant exemplar snart och kommer då att använda den hela säsongen. Tycker den verkar rätt bra faktiskt.

Jag har inte riktigt koll på deras vanliga pejl nu...men Televilt Hundra tycker jag var en jäkligt bra pejl iaf...bortsett från storleken på mottagarenheten.Riktningssäker till tusen.Däremot har väl endel andra Contact-pejlar varit lite tveksamma enligt rykten.

För övrigt så kommer nog min Swepoint GPS-pejl att vara till salu ifall jag får hem Contacten....

• Svar 94
  • Visningar 19,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• GPS..... utan tvekan!.. pejl är förlegat!... skulle de vara så att hunden försvinner så hittar du den garanterat med GPS... ser hur de gott för samme.. hadde han nu hafft GPS så hadde han fått tbx båd

Posted Images

Publicerat

Har det kommit någon GPS än där man inte behöver ha tele kort i??.. eller där man inte måste skicka sms??..

Mvh ThomasMamre!..

Publicerat
Precis som Pertan skrev så har Contact kommit med en GPS/"vanlig" pejl...jag kommer troligen att få ett sådant exemplar snart och kommer då att använda den hela säsongen. Tycker den verkar rätt bra faktiskt.

Jag har inte riktigt koll på deras vanliga pejl nu...men Televilt Hundra tycker jag var en jäkligt bra pejl iaf...bortsett från storleken på mottagarenheten.Riktningssäker till tusen.Däremot har väl endel andra Contact-pejlar varit lite tveksamma enligt rykten.

För övrigt så kommer nog min Swepoint GPS-pejl att vara till salu ifall jag får hem Contacten....

Var kan man finna information om denna pryl?

Publicerat
Var kan man finna information om denna pryl?

testa: reperto.se

Har det kommit någon GPS än där man inte behöver ha tele kort i??.. eller där man inte måste skicka sms??..

Mvh ThomasMamre!..

Det är på g. sådana finns redan i Us men med en icke öppen frekvens i svea rike...

Den som är på g i sverige är tillverkad av Nordicradio som skall lansera den i slutet av 07

http://www.nordicradio.se/ -->  PILOT 2

Publicerat
Det är på g. sådana finns redan i Us men med en icke öppen frekvens i svea rike...

Den som är på g i sverige är tillverkad av Nordicradio som skall lansera den i slutet av 07

http://www.nordicradio.se/ -->  PILOT 2

är de någon på sidan som vet något mer om denna produkt???.. ska ringa till dom!.. men man vet juh hur säljare är!..  ;).. "själklart de bästa"..  ;D

Mvh

Publicerat
är de någon på sidan som vet något mer om denna produkt???.. ska ringa till dom!.. men man vet juh hur säljare är!..  ;).. "själklart de bästa"..  ;D

Mvh

;D

Jag har mailat dem i omgångar..

Denna produkten har några nackdelar, karlsson på forumet har nog bättre koll än mig, men den produkt som nordic släpper ligger på 155 bandet vilket medför samma räckvidd som en komradio, om jag förstått rätt :- ??? Dock så uppdateras den ju var 5 sek å det är inga direkta driftkostnader mer än batteri, sedan är hand enheten mer anpassad till det jaktklimat som råder, dvs vattentät, där kan ju telefonerna svika en...men summa sumarum blir det ju inte helt bekymmersfritt då man hela tiden måste vara inom ett visst avstånd ifrån hunden!

Publicerat

Är det inte risk att Contact kommer att ha sämre täckning då den enligt deras hemsida andvänder Dataöverföring: GPRS för låg driftskostnad. Ett sms går ju nästa alltid fram även om täckningen är dålig.

Hittills har jag haft två halsband men om jag ska fortsätta med pejlen monterar jag nog på den på gps-halsbandet, borde funka med krympslang.

mats

Publicerat
Är det inte risk att Contact kommer att ha sämre täckning då den enligt deras hemsida andvänder Dataöverföring: GPRS för låg driftskostnad. Ett sms går ju nästa alltid fram även om täckningen är dålig.

mats

Så har jag oxå hört...att täckningen inte behöver vara lika bra som då du talar i mobilen då positionerna kommer som sms...har inte ännu haft några problem med mitt nya halsband (tracker)...ännu !  ;)
Publicerat
testa: reperto.se

Kanon!

I vilken prisklass ligger den?

Publicerat

Den här vill ja ha!....  ;D ;D...

http://www.tecopt.com/artiklar/gps-plotter...-gps-hund-pejl/

P.s.... Redan beställd!..  ;D... skulle komma i okt... så då kan ja skippa den andra GPS:n ja beställt från Garmin!..

Mvh ThomasMamre!..

Publicerat

Hittills har jag haft två halsband men om jag ska fortsätta med pejlen monterar jag nog på den på gps-halsbandet, borde funka med krympslang.

mats

Förvisso...men då finns det ju den vanliga pejlen man kan ta till. Jag har en jaktmark där det fläckvis är helt omöjligt att även skicka sms...och då är till och med Tracker My May värdelös...oavsett hur bra den än fungerar för Foxkiller  ;)

Publicerat
Förvisso...men då finns det ju den vanliga pejlen man kan ta till. Jag har en jaktmark där det fläckvis är helt omöjligt att även skicka sms...och då är till och med Tracker My May värdelös...oavsett hur bra den än fungerar för Foxkiller  ;)

En fråga från mig till er...

Om man vill ha pejl och GPS i samma halsband så är det enda alternativet att bygga ihop något själv?

Vilken är en ultimata/prisvärda kombinationen?

Tracker My Way + Swepoint = Sant?

Jag ser helst att GPS och Pejl sitter på samma halsband. Den västen som Contact använder sig av är jag lite negativ till..

Publicerat
Den här vill ja ha!....  ...

Thomas kolla bara att den är laglig i Sverige. Läste någonstans att den gick in på det militära frekvensbandet och det är nog inte populärt! Låter lite tvivelaktigt att den har USA standard på elkontakten!

Har inte läst om något halsband där det finns både GPS och pejl.

mats

Publicerat

mats

Som jag skrev tidigare så funderar i alla fall nån tillverkare på just detta..i alla fall vad jag hört.

Sen skall det funka bra att sätta både gps och pejl på samma halsband !! har jag oxå hört från samma källa.

Själv har jag ingen erfarenhet alls av detta mix.

Men han som sa det till mej lät rätt övertygande 8)

Publicerat

Någon jaktblaska läste jag om just detta ganska nyligen, tydligen vanligt med någon av gps pejlarna med halsband så skruvade de dit Edéns sändare, den var liten och lätt och var enkel att montera, så har den vanliga batterier också.

Minns jag inte fel så hade contact en sån pejl på gång, men jag vill ha trackers radiopejl och pointers gps då det finns mer detaljerad karta i den, kommer vänta lite till.

Publicerat
Thomas kolla bara att den är laglig i Sverige. Läste någonstans att den gick in på det militära frekvensbandet och det är nog inte populärt! Låter lite tvivelaktigt att den har USA standard på elkontakten!

mats

vet om de redan!.. men inget ja bryr mej om!..min hund e viktigare!.... får eller inte får!... hmmf!.. får e snälla djur som går på Gotland å säjer Bäääh.. ;D ;D ;)

mvh

Publicerat
vet om de redan!.. men inget ja bryr mej om!..min hund e viktigare!.... får eller inte får!... hmmf!.. får e snälla djur som går på Gotland å säjer Bäääh.. ;D ;D ;)

mvh

Hähä. Rätta takter det.

Flottan kanske kommer och tar för er ett gäng ryssar eller något!  :-*

Publicerat

Nästan 15 000 kr för en komplett Tracker My Way uppsätning?!  :o :o

Publicerat

Garmin Astro  hittar man på e bay för $575.00 ;D eller i dalarna för 5500

Publicerat
Nästan 15 000 kr för en komplett Tracker My Way uppsätning?!  :o :o

fy fan,så får man säkert ett usel abonomang på köpet oxå...

hur ligger priserna i finland för ett komplett set?? kan man ladda ner finsk/svensk karta på alla av samma model typ trackern???

skulle juh fått testa gps pejlen den här tjommen som har hunter radion o eden osv men den verkar bli gjord för söder folk och inget för hundar som rör på sig,,inte nå 25 h hund...

får se vad som händer med det,hellre en som inte har nå första seriens problem än en som har det känns det som!

Publicerat
fy fan,så får man säkert ett usel abonomang på köpet oxå...

hur ligger priserna i finland för ett komplett set?? kan man ladda ner finsk/svensk karta på alla av samma model typ trackern???

skulle juh fått testa gps pejlen den här tjommen som har hunter radion o eden osv men den verkar bli gjord för söder folk och inget för hundar som rör på sig,,inte nå 25 h hund...

får se vad som händer med det,hellre en som inte har nå första seriens problem än en som har det känns det som!

Själv ska jag investera i en Tracker My Way samt eftermontera en pejl. Dock får jag nog ett bra pris på trackern.

Publicerat

http://www.blocket.se/vi/13280472.htm?ca=11_s

jo jag är inte den som lägger 15 lökar när man kan vara bonde och höra sig runt först...hoppas han jag köper stövarn av ser det som snutte kudde till hunden ;) ;D

Publicerat
http://www.blocket.se/vi/13280472.htm?ca=11_s

jo jag är inte den som lägger 15 lökar när man kan vara bonde och höra sig runt först...hoppas han jag köper stövarn av ser det som snutte kudde till hunden ;) ;D

Själv hoppas jag på samma reaktion!

Ja, jag lägger absolut inte 15 lax för den.

Publicerat
Vet inte...har själv tänkt skaffa en gps,men beslutat mej för at vänta ytterligare ett år till då jag tror att gps kommer bli mycket bättre om ett år räknat från nu !!!!

Dock om jag fattat det rätt så verkar du i nuläget inte ens ha en vanlig pejl !!!

Japp..hade i alla fall gjort så här om jag vore du....köpt en beggad pejl från dom som bytt till gps för att sedan nästa år kanske köpa en gps....

Du bör få en pejl för 1000-1500 spänn på begg marknaden tror jag i alla fall..

Hör här på forumet eller på Robsoft :D

Vänta ej de blir ju bara sämre  ;),  Har både Benefon esc och en tracker my way i en n70 och har nästan alltid benefonen..

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag stod i valet att köpa ny traditionell pejl eller köpa GPS-pejl....köpte naturligtvis gps och är kanonnöjd lite bugs ibland men mest handhavandefel...funkar kanon.

Tracker my way och Nokia N95