Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

GPS eller pejl till hunden?

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag knåpat lite under eftermiddagen, hade ett extra halsband av den lilla sorten till min Eden pejl som jag skar sönder och monterade själva sändaren på GPS halsbandet. Tycker faktiskt det blev rätt bra, skönt med bara ett halsband nu!

mats

post-647-1191778148_thumb.jpg

• Svar 94
  • Visningar 19,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• GPS..... utan tvekan!.. pejl är förlegat!... skulle de vara så att hunden försvinner så hittar du den garanterat med GPS... ser hur de gott för samme.. hadde han nu hafft GPS så hadde han fått tbx båd

Posted Images

Publicerat
Nu har jag knåpat lite under eftermiddagen, hade ett extra halsband av den lilla sorten till min Eden pejl som jag skar sönder och monterade själva sändaren på GPS halsbandet. Tycker faktiskt det blev rätt bra, skönt med bara ett halsband nu!

mats

Det ser bra ut! Var det lätt?

Vilken gps använder du dig av?

Publicerat

Ja, använde en bit krymslang till att fästa pejlen.

Swepoint GPS

Publicerat
Ja, använde en bit krymslang till att fästa pejlen.

Swepoint GPS

Är du nöjd med den? Hur mycket fick du ge?

Publicerat

Vilken telefon använder du till din Dogps??

Publicerat
Vilken telefon använder du till din Dogps??

Jag använder SE K810i. Den funkar bra till pejlen...däremot har jag nåt krångel med själva telefonen just nu.Ring/alarmsignalen är helt död...irriterande som tusan. Telefonen har mkt bra skärm, och jag tycker att de flesta SE verkar ha betydligt bättre batteri än Nokia...tyvärr..eftersom jag haft Nokia under många år och varit mkt nöjd.

Publicerat

Och jag har en SE W850i. Funkar bra tycker jag, igår kom hunden utanför de kartor jag har laddat ner men det var bara att ställa markören där hunden befann sig och ladda ned en ny karta så var man på banan igen.

Håller med kettukiller att batteritiden är imponerande håller flera dagar, har inte provat så mycket ännu med blåtanden på men det jag hittills märkt så påverkar inte detta batteritiden så värst mycket.

Men så bra som min Garmin men friluftskartan pro blir ju inte kartan i telefonen saknar framförallt zoomen.

mats

• 3 weeks later...
Publicerat

tycker inte att batteritiden är speciellt mycket bättre på SE. Har en N73 å den klarar då av minst 2 jaktdagar med blåtanden på utan problem...  :-

Sen tar det ju max 2timmar att ladda...  :)

Publicerat
tycker inte att batteritiden är speciellt mycket bättre på SE. Har en N73 å den klarar då av minst 2 jaktdagar med blåtanden på utan problem...  :-

Sen tar det ju max 2timmar att ladda...  :)

Jämför batterikapaciteten mellan Nokia och SE....det är sällan som Nokia har nån chans..iaf när jag jämförde flera modeller.Jag har dock alltid gillat Nokia bättre..men batterikapaciteten värderar jag högt.

Publicerat

K810i har passtid 400h, taltid 2,5 timmar.

N73 passtid 350 timmar, taltid 4 timmar.

Allt enligt tillverkaren... Så stor skillnad tycker jag inte att det verkar vara... Passningstiden är ju ganska ointressant när man ska köra program osv... Så jag tror nog att det är ganska jämt skägg... :-

Publicerat

Ellie har kommit till en punkt då någon sorts koll på var hunden är blir nödvändigt. (Varg i närområdet)

Hittills har jag bara kört med egna öron och ett reflexhansband med telefonnummer.

En mobiltelefon med allt, läser jag om just nu. GPS Kartor Pejl känns som ett bra alternativ. Har ni koll på vad är det senaste och fungerar bäst ?

Jag är motståndare till ett evigt pejlande, men OM hunden blir borta jättelänge, skulle det vara bra att veta om hon rör sig t.ex.

Det får kosta vad det vill, bara jag vet var hunden är, även om det skulle blir ett tragiskt slut.

Tacksam för svar.

Publicerat

Kolla först upp om du har GSM-täckning.

mats

Publicerat

Vi har GSM täckning överallt inom vårt VVO, där jag jagar mest.

Nokia verkar ha något som verkar ha allt jag behöver, men har man jobbat 20 år på Ericsson KAN MAN BARA INTE köpa en Nokia. Eller ?

Jag ska kolla Internet tipsen, Tack.

Publicerat

Pointer och Twig är ju samma sak.... Bara det att Twig är en telefon som är lite stryktåligare. Det är Pointers halsband till båda... Tracker är ägare till Pointer nuförtiden och det är i princip samma programvara, Dock har trackern de nyaste uppdateringarna vad gäller GPS antenn osv medans Pointer har fjolårets antenn (dock på nacken på hunden)...

Sen finns ju Contact GPS pejl åxå. Men den verkar ha blivit försenad.. En bekant som säljer dom har inte fått sitt demo ex ännu... :-

Publicerat

Någon som vet hur det funkar när man "ringer upp halsbandet" måste man verkligen gå ur programmet innan man kan göra detta. Har en Swepoint DoGps 2 och SE W850i.

Förmodar att de flesta kör med refillkort i sina halsband, ett tips är att man kan gå in på telias hemsida (om man har telia) och se hur mycket man har kvar på kortet. Taskigt om pengarna tar slut och hunden är försvunnen!

mb

• 3 weeks later...
Publicerat
Någon som vet hur det funkar när man "ringer upp halsbandet" måste man verkligen gå ur programmet innan man kan göra detta. Har en Swepoint DoGps 2 och SE W850i.

Förmodar att de flesta kör med refillkort i sina halsband, ett tips är att man kan gå in på telias hemsida (om man har telia) och se hur mycket man har kvar på kortet. Taskigt om pengarna tar slut och hunden är försvunnen!

mb

Jag tror att det är som du säger..att man måste gå ur programmet.En stor tabbe från tillverkaren i såna fall. Jag ska försöka komma ihåg att ringa upp å prata med dom..för det borde vara nåt man kan ordna till med programmering. I övrigt måste jag säga att jag är oerhört nöjd med pejlen...de få problem jag hade tidigare har jag nu insett varit skit bakom knapparna..dvs handhavandefel.

Ett annat tips ang. sim-kortet i halsbandet är ju att lägga till tjänsten "fria sms"(den heter nog inte så egentligen) för 99kr/mån...då kan man uppdatera position hur mkt man vill...

Publicerat

Det funkar med *5 fick tipset av en kille på pointerjakt. Är också nöjd med min, enda negativa är att de kör med olika referenssystem i info för hunden och markören på kartan! Vilket ställde till det häromdan när jag skulle försöka föra över hundens position till min Garmin!

mvh

Publicerat

Se där....man lär sig nåt nytt varje dag. Tyckte väl att det var för enkelt för att dom skulle missa en sån funktion.Tackar för informationen!

Publicerat

kommer tydligen en eu anpassad garmin astro i vår om man törs lite på handlarna ::) 3 gånger räckvidden mot förra och troligen med ett halsband,,olika uppgifter om priset men jag fick iaf lite rabatt men runt 6500kr troddes det ligga i affären :)

läste lika olika på robsååft men mycke skit har det ventilerats där ,men jag fick iaf från min polare som är en dryg allt i allo försäljare

Publicerat
Det funkar med *5 fick tipset av en kille på pointerjakt. Är också nöjd med min, enda negativa är att de kör med olika referenssystem i info för hunden och markören på kartan! Vilket ställde till det häromdan när jag skulle försöka föra över hundens position till min Garmin!

mvh

Man kan väl ändra i vilket format som hundens position visas, en kompis som har gamla benefonen lyckades ändra på det så att den visade motsvarande koordinater som på garmingpsen

Publicerat
Man kan väl ändra i vilket format som hundens position visas, en kompis som har gamla benefonen lyckades ändra på det så att den visade motsvarande koordinater som på garmingpsen

Det går inte att ändra formatet på positionerna i Dogps. Däremot har jag fixat till positionerna i min Garmin så att de stämmer med markörens referenser. Så tar jag en position på hunden kan jag sen ställa markören över den positionen och avläsa kordinaterna och sedan föra över dessa till Garminen och därmed sätta en waypoint. Lite krångligt, men kan var bra vid ett eftersök om hunden tystnar eller om det skulle hända hunden något!

Har påpekat missen för Swepoint så jag skulle kunna tänka mig att de ändrar i en ny version av programvaran.

• 4 weeks later...
Publicerat

Måste bara berätta hur fint det funkar med min Dogps. Var ju iväg förra helgen på helt nya marker. Bara att ta en position på hunden innan man släpper, sen trycker man ladda karta och då laddas en karta hem över GPRS och där står man med en rätt hygglig karta och med postionen inlagd! Tekniken är underbar när den funkar!

mvh

Publicerat

Måste verkligen hålla med Mats att tekniken är underbar som han nämnde i det tidigare inläget. Åkte ut på jakt på lördag -2 grader, vackert väder och barmark, nåväl jag släppte taxen och väntade på upptag. Kom till ett kalhygge var jag såg att taxen arbetade med ett nattspår och efter några minuter kom upptaget, det tog en sväng nedanför mig för att sedan vända och komma tillbaka ca 30 m ifrån mig. Jag hörde inget av drevdjuret så det var förmodligen en hare, drevet fortsatte bortåt och troligen så tryckte haren och väntade in hunden för han ylade till ett par gånger när han såg haren. Såg på gps:en att det sträckte iväg så jag flyttade mig till en höjd näratill så att jag hörde bättre. Efter ca 5 min så hör jag pånytt hur Zack ylar till, och denhär gången slutar han inte, kollade på gps:en och den gav position en större bäck (ca 3-4 m bred), kollade en gång till och samma position ca 350 m ifrån mig. Tog patronerna ur bössan och sprang mot positionen, när jag kom till bäcken måste jag kolla positionen en gång till eftersom han hade slutat yla och han var då 70 m ifrån, sprang dit och hittade Zack mitt i bäcken simmandes med is på bägge sidor. Haren hade isen hållit för men taxen gick igenom i mitten på bäcken slapp inte upp då det var is på bägge sidor, fastän han hade varit i vattnet i bara  barbar)ca 5 min så tror ja inte han hade klarat många minuter till för det var en mycket styv herreman som kom upp ur vaken, så tacka vet jag gps!!!

Använder för övrigt Tracker Myway telefonenhet och Twig Locator hundenhet.