Publicerat December 20, 200718 yr Tur du klarade hunden. Har ju bara GPS på Wachteln ännu men får nog skaffa en till taxen med. Låter intressant med det du använder har du någon sida där man kan kika lite på grejorna. Annars har ju swedpoint ett mindre halsband nu för det jag använder till Zorro orkar ju inte lille Zigge med, då skulle han drunkna i första bästa bäck! Men det är ju rätt dyrt! Mats
Publicerat December 20, 200718 yr Jag hittade ingen bild på själva halsbandet som Pointer har tagit fram till själva gps:en men här har du lite info om gps-modulen: http://www.mobil-sakerhet.se/images/produktblad_locator.pdf. (Jag kan ta en bild av taxen med halsband på) Jag är mycket nöjd med Twig Locator, dels för att den väger så lite (100 g) och sen att den ligger i ett så bra halsband så att den inte slänger av och an som de flesta större modeller gör, hade tidigare Trackers halsband. Jag har provat den nu i 2 månader i alla sorters terränger och den har gett positioner alla gånger, och taxen tycks inte alls bry sig om den när han har den på.
Publicerat December 21, 200718 yr Så här ser det ut på taxen, inte allt för klumpigt enligt mig, jag har varit helnöjd.
Publicerat December 21, 200718 yr Ser ju bra ut men fattade inte riktigt hur den funkar. För visst måste du ha en speciell telefon och den jobbar inte med SMS osv. Har inte hittat den till salu i Sverige ännu, vad är priset i Finland! ps. Svarta korthår är fina hundar, önskade min hade lite av dins teckning min är ju lite för sotig i ansiktet. mvh
Publicerat December 21, 200718 yr Den funkar med sms och jag har en vanlig Nokia 6630 med Tracker Myway programvara, bara att skicka positionsförfrågan från telefonen så skickar halsbandet position tillbaka. Jag betalade ca 550 € för halsbandet, alltså ca 5300 kronor. I Finland så är det Erätukku (Vildmarks i Sverige) som är återförsäljare på dessa halsband. http://www.vildmarks.se/ Ps. Det samma fick min tax också som anmärkning på utställning, hunden är för sotig.....
Publicerat December 21, 200718 yr fan va skönt du han dit å hadde dom grejorna!.. där av jag skaffat min Astro 220.. just fall de skulle bli brådis någon gång!.. då har man alltid en exakt plats på hunden!. hoppas den lille krabaten mår bättre nu!... MVh Mamre!..
Publicerat December 21, 200718 yr Jodå hunden mår prima, det är nog roligare att vara på jakt när man har koll på hunden ifall det bär iväg utom hörhåll, skillt för oss som har en stor väg mitt i området plus alla andra faror....... Kan varmt rekommendera detta pejl-alternativ åt taxägare.
Publicerat Februari 3, 200818 yr Vad är detta? http://www.blocket.se/vi/14986633.htm?ca=23_8_s En GPS-pejl...en av marknadens första.Jag hade ett exemplar när den kom ut...funkade bra ibland..ibland inte.Eftersom den inte funkade bra jämt så krävde jag pengarna tillbaka. Kan väl säga att den påminner om Garmin Astro...bortsett från att man inte har nån karta, däremot ser man vilket avstånd och riktning det är till hunden.Tror inte det blev nån succé.
Publicerat Maj 18, 200817 yr här har ni nu super billig hund gps aparater http://www.eratiimi.com/kauppa/cat/
Publicerat Maj 18, 200817 yr här har ni nu super billig hund gps aparater http://www.eratiimi.com/kauppa/cat/ Följer diskussionen med största intresse, då jag också tycker det skulle vara skitjobbigt att inte få med mig beaglen hem. Dock, det verkar ju som att Garmin Astron knäcker alla "lagliga" alternativ med hästlängder. Har själv en 60 SCX som jag är supernöjd med på alla sätt, och jag kan inte tänka mig att den skulle bli sämre om jag såg hunden i den. Så, förutom att den är "olaglig", finns det något som talar emot att köpa en Astro på Ebay för $449.80?
Publicerat Maj 18, 200817 yr Följer diskussionen med största intresse, då jag också tycker det skulle vara skitjobbigt att inte få med mig beaglen hem. Dock, det verkar ju som att Garmin Astron knäcker alla "lagliga" alternativ med hästlängder. Har själv en 60 SCX som jag är supernöjd med på alla sätt, och jag kan inte tänka mig att den skulle bli sämre om jag såg hunden i den. Så, förutom att den är "olaglig", finns det något som talar emot att köpa en Astro på Ebay för $449.80? Nej! Köp en och se nöjd ut!! .....Den är överlägsen!!
Publicerat Maj 18, 200817 yr Nej! Köp en och se nöjd ut!! .....Den är överlägsen!! Det lutar åt det. Men behöver man hålla på och bygga om den och greja för att den ska funka här? Vad använder ni för väst för att se till att sändaren är på ryggen och kan jag använda de kartor jag redan (dyrt!) har köpt till min 60 CSX?
Publicerat Maj 18, 200817 yr Det lutar åt det. Men behöver man hålla på och bygga om den och greja för att den ska funka här? Vad använder ni för väst för att se till att sändaren är på ryggen och kan jag använda de kartor jag redan (dyrt!) har köpt till min 60 CSX? Förlåt. Nu hittade jag den andra tråden.
Publicerat Maj 18, 200817 yr här har ni nu super billig hund gps aparater http://www.eratiimi.com/kauppa/cat/ O va står det om den där då? Vi som inte kan finnska fattar antagligen inget . Jag är på jakt effter ny gps pejl men är välldigt kluven i va man ska köpa. Har i nuläget en pointer 2007 som inte längre går att ladda kartor till så en ny måste det bli. Men ska man då sattsa på en Garmin eller köra på en laglig gps pejl ?
Publicerat Maj 19, 200817 yr Swepoint leder fett !!!!!! Har använt Swe Point själv i 8 år, från Maxi 99:an till senaste vibbran. Dem är väldigt riktningssäkra men några 8 km som företaget själva säger att dem tar in signal på är rent löjligt!!! Köpte mig en Tracker Classic (eller om det va Supran) och måste säga att jag nu undrar varför jag envisats med att ha Swe Point! Räckvidden är betydligt bättre (10 km räckvidd utan större problem) och den är minst lika riktningssäker. Kommer att skaffa GPS pejl till kommande säsong men då kommer jag att kombinera dessa. Mvh grävUppland.......................
Publicerat Maj 19, 200817 yr jag kör med ultrapoint dogps http://www.ultrapoint.fi/fi/koiragps_2007/ erätiimis billig gps står stårt set hundens position,fart och riktning med en knap,du kan även ring och hör skallet,gratis kartor i hela europa,sim kortet kan man själv byta,mykket lätta ändast 90g,12mån garanti,kan användas i hela europa där var gsm har signal.har garmin också en gps pejlar??garmin astro funkar so at hundens position kommer from satelit men mellan karl och hunden är vhf signal.
Publicerat December 3, 200817 yr Jag har haft vanlig traditionell "pippejl" i ett antal år men har haft problem med dom, väldigt svårt med avståndsbedömning när som vi har ganska så kuperade marker. Dessutom finns alltid problemet med baksignaler. Köpte därför en MyWay gps-pejl (trots att det sved rejält i plånboken), kan bara säga en sak, tveka inte köp gps det är skitbra, betalade sig redan första gången tycker jag. Ett gott tips, köp telefonen på nätet, jag köpte på Katshing.se (sparade 2500:-)
Publicerat December 3, 200817 yr Att räkna upp fördelar skiter jag i då allt kan bli bättre...som GPS tex...Pejlar är vad dom är,och dom har sina begränsninga så säkert oxå GPS... Har inte själv testat andra pejlar än Swepoint men varit med i skogen där andra hundförare kört Eden,eller andra märken som Tracker eller annat...Alla dessa verkar svära mer än vad jag gör i vart fall... Har kört Swepoint i snart 8 år.....och det har i alla fall funkat bra...Suktar dock som du säkert redan förstått efter GPS och gärna då i kombination med vanlig pejl... Dom jag snackat med som har haft andra märken innan Swepoint anser i alla fall att just denna pejl är bäst på marknaden 8) mvh ! Stopp ett tag nu !!! Själv har jag kört med Swe Point sedan 99. Det är en pejl som ofta fungerar mycket bra vad gäller riktning samt avstånd. Dock kan man glömma alla tester i jakttidningarna vad gäller räckvidd, dem som utför dessa tester är enligt mig mutade med nya pejlmodeller av Swe Point för några 8-10 km som dessa talar om i räckvidd är rena sagor !!! De modeller som håller den räckvidden är bara modellen med sex antenner och maxi 99:an och mera sant är 3-5km om förhållandena är gynsamma...... Idag har jag en Tracker Supra (finsk modell/frekvens) som slår Swe Pointen med hästlängder vad gäller räckvidd och riktningssäkerhet !!! Svenska Tracker (Supra-Classic-Maxi) med svensk frekvens ligger inte långt efter och jag sticker ut hakan och vågar påstå att dessa slår Swe Point då det gäller riktnings säkerhet och räckvidd. Smaken är dock som baken och Trackers nackdel är att den både är klumpigare och tyngre att bära än Swe Points nyare modeller. Jag vill iaf slå ett slag för dessa och kommer garanterat kombinera den med en Garmin gps nästa år på mina hundar!!! Nya Garmin används flitigt på hundar runt mina marker och alla talar gott om dess funktionallitet=helt oslagbar enligt många!!! Mvh grävUppland..................
Publicerat December 3, 200817 yr Jag skulle satsat på en garmin astro, kan vara riktigt bra då du får nya marker, lätt att hitta på både hund å vart du är Bytte själv upp mej till en sån från en swepoint.