Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lämplig fågelhund????

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Jag har planer på o skaffa en fågelhund nu när jag ägnar mig mer åt den typ av jakt. men frågan e vilken hund man ska ha???

de jag vill ha e bra på o hämta fåglar, fungera bra med barn, lite vakthund som säger till om någon kommer. o sen så ska den inte håra ner så förbannat hemma. finns de? eller finns de någon som e nära iaf.

//Mathiaz.

• Svar 60
  • Visningar 7,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Hej.

Jag har planer på o skaffa en fågelhund nu när jag ägnar mig mer åt den typ av jakt. men frågan e vilken hund man ska ha???

de jag vill ha e bra på o hämta fåglar, fungera bra med barn, lite vakthund som säger till om någon kommer. o sen så ska den inte håra ner så förbannat hemma. finns de? eller finns de någon som e nära iaf.

//Mathiaz.

Att hitta en fågelhund som inte hårar ner är svårt skulle jag tro. Jag har och har haft eng. setter, pointer, liten münsterländer men alla dessa hårar ner inne i huset. >:( Dammsugning minst en gång/ dag. >:( Eng. setter är ju en fin sällskapshund och en del kan vara lite varieande i psyket som många andra hundar vara också.

Publicerat
Att hitta en fågelhund som inte hårar ner är svårt skulle jag tro. Jag har och har haft eng. setter, pointer, liten münsterländer men alla dessa hårar ner inne i huset. >:( Dammsugning minst en gång/ dag. >:( Eng. setter är ju en fin sällskapshund och en del kan vara lite varieande i psyket som många andra hundar vara också.

Jo de e väll svårt o få en hund som inte hårar ner alls givetvis. men en del hundar hårar mer o en del mindre. e de bätter med långhårig/korthårig? nu e ju inte de viktigaste om den hårar eller inte, utan att de ska va en bra fågelhund. mindre hårande e ju bara ett + i kanten. de bästa hade varit en vakthund som e bra på att hämta fåglar i vattnet. o som tycker om barn. så de behöver ju inte va en ren fågelhund.

Publicerat

En jaktlabbe efter bra jaktlinjer helt klart  baserat på senaste inlägget då.. :)

Publicerat
Jo de e väll svårt o få en hund som inte hårar ner alls givetvis. men en del hundar hårar mer o en del mindre. e de bätter med långhårig/korthårig? nu e ju inte de viktigaste om den hårar eller inte, utan att de ska va en bra fågelhund. mindre hårande e ju bara ett + i kanten. de bästa hade varit en vakthund som e bra på att hämta fåglar i vattnet. o som tycker om barn. så de behöver ju inte va en ren fågelhund.

Där Du bor på Öland och jag förmodar att Du jagar där också så är det väl fint med en eng. setter som söker i stora slag och hittar den ståendes ute på allvaret. :D

http://ssk.online.nu/

:D

Publicerat
En jaktlabbe efter bra jaktlinjer helt klart  :)

Kan ju vara bra med en labbe om han ska ha den till sjöfågeljakt också annars är det ju fint med en eng, setter som söker ut med fina stora slag på allvaret. ;D

Publicerat

Eller varför inte en strävhårig vorsteh?

http://www.vorsteh.se/

Då hårar ju inget och uppfyller väl även de andra önskemålen väl.

Bör dock trimmas regelbundet för att pälsen ska vara i bra form och skydda mot smuts, väder och vind.

Publicerat
Eller varför inte en strävhårig vorsteh?

http://www.vorsteh.se/

Settern är ju lite finare och mjukare tycker jag och inte lika bedurs som vorstehn. En setter har ju aldrig skadad svans som en vorsteh får lätt. :D

Publicerat

Fattade det som om han ville ha en lite tuffare hund  ???

Jag gillar de sträva jag  :D Min typ av hund och om jag ägnade mig åt sådan fågeljakt skulle jag helt klart bedriva den med en strävhårig vosteh  ;)

Publicerat
En jaktlabbe efter bra jaktlinjer helt klart  baserat på senaste inlägget då.. :)

När du säger de så. vi ska ju ha en jaktlabbe här nu en vecka pga att ägarna ska på semester. kan ju va kul o prova då. vet att hon apporterar men vet inte hur hon e för smällarna. får väll testa lite försiktigt. o hon älskar att bada o hämta grejer i vattnet. så de kan va en bra hund. hon e ju "vaktig" av sig me. o en snäll familjehund. så de vore kanske något. får se hur de går. hoppas de blir bra fågelväder i veckan bara.

Publicerat
Fattade det som om han ville ha en lite tuffare hund  ???

Jag gillar de sträva jag  :D Min typ av hund och om jag ägnade mig åt sådan fågeljakt skulle jag helt klart bedriva den med en strävhårig vosteh  ;)

Här i huset kommer ingen in utan att det hörs något från hundarna. ;D

Publicerat

Allt du önskar finns i en BRETON, utom vakt dådå.

Hårar inte särskilt mkt o dessutom e pälsen tydligen allergivänlig me har ja hört.

Men att kombinera vakt och barn e väl kanske ingen hit.

Nog skäller en del Breton då främmat närmar sig, dock inte min.

Hela kroppen skakar av glädje o han skulle slicka ihjäl en inbrottstjuv!

Enda problemet e att efterfrågan e större än tillgången.

E man däremot beredd att fara en bit finns de lite mer i Norge.

Kolla in:

http://www.breton.se/index.cfm?mID=11&pref=links

Där har du länkar till Bretonklubbar runtom i Europa.

Publicerat
När du säger de så. vi ska ju ha en jaktlabbe här nu en vecka pga att ägarna ska på semester. kan ju va kul o prova då. vet att hon apporterar men vet inte hur hon e för smällarna. får väll testa lite försiktigt.

Okej! :D Fråga ägarna först om den är helt skottfast. :D

Publicerat
När du säger de så. vi ska ju ha en jaktlabbe här nu en vecka pga att ägarna ska på semester. kan ju va kul o prova då. vet att hon apporterar men vet inte hur hon e för smällarna. får väll testa lite försiktigt. o hon älskar att bada o hämta grejer i vattnet. så de kan va en bra hund. hon e ju "vaktig" av sig me. o en snäll familjehund. så de vore kanske något. får se hur de går. hoppas de blir bra fågelväder i veckan bara.

Hoppas du får en positiv vecka :) Labbar är härliga hundar  ;D

Publicerat
Okej! :D Fråga ägarna först om den är helt skottfast. :D

Jo de e klart. men vi har rätt så stor erfarenhet av injagning med hundar o skotträning. men givetvis frågar jag om de e ok för dom eller om dom rent av vet hur hon e innan. har själv varit me o sett vissa som förstört hundar genom o skjuta bakom dom osv.

Publicerat
Jo de e klart. men vi har rätt så stor erfarenhet av injagning med hundar o skotträning. men givetvis frågar jag om de e ok för dom eller om dom rent av vet hur hon e innan. har själv varit me o sett vissa som förstört hundar genom o skjuta bakom dom osv.

Okej! :D

Jag kan bara önska Dig lycka till nu! Det är ju ditt och fam. val nu. :D

:D

Publicerat

jag får tacka alla för lite hjälp på vägen. nu har jag lite o fundera på.

Publicerat
jag får tacka alla för lite hjälp på vägen. nu har jag lite o fundera på.

Varsegod! Det bjuder Vi på. ;D

Publicerat
Varsegod! Det bjuder Vi på. ;D

Precis  :)

Bollplank är alltid bra att ha  8)

Publicerat

Fan.

fastnade lite för en breton. dom verkar bra. e de någon som kort kan förklara hur hunden e? tidskrävande,går de jaga mer än fågel med den, lättlärd mm, mm

o kanske vad dom ligger på i pris mellan tummen o pekfingret.

Publicerat

Aha... Öland denna under bara Ö.. ;D Jag kommer också därifrån..

Om det skulle vara intresant med någon av Vorstehraserna så kan jag ju upplysa om att det är fältprov på Öland i helgen om du skulle vara nyfiken att åka och titta. Det är alltid bra att bekanta sig med raserna så man får en känsla för vad man vill ha. Kolla på http://www.svksmaland-ostergotland.se/

//Johan

Publicerat
Aha... Öland denna under bara Ö.. ;D Jag kommer också därifrån..

Om det skulle vara intresant med någon av Vorstehraserna så kan jag ju upplysa om att det är fältprov på Öland i helgen om du skulle vara nyfiken att åka och titta. Det är alltid bra att bekanta sig med raserna så man får en känsla för vad man vill ha. Kolla på http://www.svksmaland-ostergotland.se/

//Johan

Hej.

e du från unnestad eller?

Publicerat

Du har PM

//Johan

Publicerat
Precis  :)

Bollplank är alltid bra att ha  8)

Ja visst är det det. :D

Publicerat
Fan.

fastnade lite för en breton. dom verkar bra. e de någon som kort kan förklara hur hunden e? tidskrävande,går de jaga mer än fågel med den, lättlärd mm, mm

o kanske vad dom ligger på i pris mellan tummen o pekfingret.

Har inte tid att svara dig just nu men kolla Bretonlänken jag startat för nå år sen.

Finns säkert lite matnyttigt där!

Finns väl ingen stående som inte kräver lite tid men de e en mkt smidig ras att ha o göra med.

Hört de som jagar både Hare, rådjur, älg med Breton.

Men de e kanske inte därför man köper en sådan.

Funkar bäst som stående.

Fasiken nu fatsna jag ändå.  ;D ;D ;D Läs/fråga vidare i Breton-tråden

http://jaktsnack.se/index.php?topic=1680.0

Lycka till!

På www.breton.se finns massor av kontakter att ringa o prata med.

Jag rekomenderar dig å de varmaste att ringa regionombudet Marie på Gotland.

De hon inte kan om Breton ............

Iof e hon kanske på VM i Belgien. Nä föresten de va i okt.

Ring henne vetja!

Måste kila nu.