Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lämplig fågelhund????

Featured Replies

Publicerat
Har inte tid att svara dig just nu men kolla Bretonlänken jag startat för nå år sen.

Finns säkert lite matnyttigt där!

Finns väl ingen stående som inte kräver lite tid men de e en mkt smidig ras att ha o göra med.

Hört de som jagar både Hare, rådjur, älg med Breton.

Men de e kanske inte därför man köper en sådan.

Funkar bäst som stående.

Fasiken nu fatsna jag ändå.  ;D ;D ;D Läs/fråga vidare i Breton-tråden

http://jaktsnack.se/index.php?topic=1680.0

Lycka till!

På www.breton.se finns massor av kontakter att ringa o prata med.

Jag rekomenderar dig å de varmaste att ringa regionombudet Marie på Gotland.

De hon inte kan om Breton ............

Iof e hon kanske på VM i Belgien. Nä föresten de va i okt.

Ring henne vetja!

Måste kila nu.

:-[

Tack så mycket för de svaret. ska kolla de.

• Svar 60
  • Visningar 7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Hoppas du får en positiv vecka :) Labbar är härliga hundar  ;D
Är inte ALLA labbar en jaktlabbe? Är kanske en dum fråga :D
Publicerat

Jaktspaniel, min hårar inte ner, skäller på alla och allt, apporterar fint och fungerar kanon med barn!

Publicerat

;D.. pröva Boxer!....  ;D ;D ;D.... :-*

Publicerat

Ingen bra mun för att bära kanadagäss i Thomas ;D

Publicerat
Är inte ALLA labbar en jaktlabbe? Är kanske en dum fråga :D

Nej, nuförtiden är ju rasen tragiskt nog rätt uppdelad i jaktlabbar, utställningslabbar och varianten när dessa paras kallas då oftast för Dual purpose-labbe  :-

Publicerat
Nej, nuförtiden är ju rasen tragiskt nog rätt uppdelad i jaktlabbar, utställningslabbar och varianten när dessa paras kallas då oftast för Dual purpose-labbe  :-
Du har nog inte varit med här tillräckligt länge Jämta. Har haft labbe i snart 25 år och mitt inlägg var riktat åt vissa håll här på forumet ;D
Publicerat
Du har nog inte varit med här tillräckligt länge Jämta. Har haft labbe i snart 25 år och mitt inlägg var riktat åt vissa håll här på forumet ;D

:o Jag är ju ny ju och har ännu så länge rätt noll koll på vem som har/haft vad etc.  :-[

:-[  :-[  :-[  :-[

Publicerat

Mina allra första hundar i livet var dock labbar av vad som idag nog skulle gå under epitetet jaktlabbe! Underbara hundar båda två  :)

Publicerat
:o Jag är ju ny ju och har ännu så länge rätt noll koll på vem som har/haft vad etc.  :-[

:-[  :-[  :-[  :-[

Hur ska du kunna veta????? Min uppfattning om en labbe är att den SKALL se ut som en och jobba som en labbe. Skulle kunna skriva kilometervis med text ang det . Men inte just nu iaf ;D
Publicerat

E de någon som kan ge mig ett tips på vem eller vart man ska ringa om man vill ha en breton? eller om någon vet om en kull som e påväg eller nåt. har läst o sökt o läst o sökt om den hunden nu o har fastnat för den. ska upp till nyköping nästa helg o kolla på jaktprov (tror jag de va iaf) med breton hundar. ska bli jäv...t kul o se dom jobba. men vore ännu mer tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

Tack på förhand Mathiaz.

Publicerat

De e väl Weimeranerklubben som e arrangör för de jaktprovet?

Däremot kommer nog en del Bretoner vara där.

Själv ska jag till Fjällskär o gå prov den 6-7okt då Bretonklubben e arrangör.

Ska bli spännande då jag aldrig släppt på fält förr!

Ring avelsrådet eller ring mig ang valp. Jag har hört rykten!

Men avelsrådet sitter på fakta.

Mina uppg. hittar du under regionombud för Västernorrland.

http://www.breton.se/index.cfm?mID=6&s...D=24&qID=14

Publicerat

Nu är det ju ett tag sedan jag hade labbe, men för mig ser stammen helt ok ut i alla fall :)

Då är inte HD på släkt etc. kollat.. Gjorde bara en snabbkoll  ::)

Helt klart intressant och på avelsdata går det ju snabbt för ts att kolla upp hälsa etc. hos föräldrar och släkt, samt alla meriter etc.

Publicerat

Tack för tippset. har mailat honom o hoppas på svar så får vi se vad de kan bli av de. hittade inget nr till honom, annars hade jag ringt innan idag.

Publicerat

Allvarligt talat, var det inte en jakthund som trådskaparen skulle ha? Hunden i länken är absolut inget jag skulle satsa på efter en snabb titt i stamtavlan.

Publicerat

Kombinerad, apportör, familje och "vakt"hund är väl vad ts är ute efter som jag uppfattat det och då behövs väl eg. inte superduperjaktmeriterade föräldrar?

Eller har det blivit så illa ställt med rasen att det endast är dessa som apporterar och fungerar nuförtiden ???

:o Skrämmande...

Publicerat
Kombinerad, apportör, familje och "vakt"hund är väl vad ts är ute efter som jag uppfattat det och då behövs väl eg. inte superduperjaktmeriterade föräldrar?

Eller har det blivit så illa ställt med rasen att det endast är dessa som apporterar och fungerar nuförtiden ???

Själv köpte jag min hund utan meriterade föräldrar. Och se vad jag fick, jo, en jädrans hund som jagar allt och alltid!  :-*

Nää, någon ordning får det vara!  ;D

Publicerat
Själv köpte jag min hund utan meriterade föräldrar. Och se vad jag fick, jo, en jädrans hund som jagar allt och alltid!  :-*

Nää, någon ordning får det vara!  ;D

Ja, du ser  ;)

Tycker i alla fall att ts kan låna hem hunden på en prövotid och därefter själv bestämma om den verkar motsvara vad han har behov av i framtiden..

Publicerat

Visst går det att hitta fungerande labbar utan jaktmeriter i stamtavlan. Grejen är bara att det är minst lika stor risk att du får en hund som inte duger till nåt och varför ta den risken?

Tittar man på den aktuella kenneln så finns det inte nån jaktmerit på någon av de uppfödda hundarna, tittar man på den aktuella hunden så hittar man jaktmeriter ganska långt bak i stamtavlan och det är inga imponerande meriter heller. Däremot så finns det gott om utställnings, lydnads, och viltspår meriter i stamtavlan. Av detta drar jag slutsatsen att uppfödaren inte är speciellt intresserad av jakt och därför är förmodligen hundarna inte mycket att jaga med heller.

Publicerat

Innan någon kommer att såga mig vid fotknölarna vill jag berätta lite bakgrund om mig som labbe ägare.

Köpte min första labbe 1985. En gul hane. Tyvärr var han kryporchid så ngn officiell utställningsmerit fick han aldrig och därmed inte heller sitt JCH. Blev dock bedömd av en stor auktoritet på området som en CK hund. Damen ifråga hade en kennel som hette Puh. Senare har det blivit ytterligare fem labbar.

När det gäller jaktprovsmeriter kan jag med fog påstå följande ; berättar en del om hunden men definitivt inte allt. Dock efter ca 35 provstarter och minst det dubbla som funktionär samt inofficiell domare vid ett antal tillfällen , kan jag konstatera att en bra jakthund löser uppgifterna på ett prov. Däremot har jag sett framstående dirigeringsexemplar stå som levande frågetecken på jakt. Speciellt på kvällsjakt på änder. Husse/matte kan ju inte se och dirigera då. En labbes främsta egenskaper är enligt mig samarbetsvilja dvs komma in med apporten utan tjafs och att sitta tyst o stilla samt den viktigaste egenskapen nämligan förmågan att arbeta självständigt.Orkar inte tjafsa mer om detta nu.

Publicerat

Vad förvånande att du skulle svara Amakulu  ;D ;D

Jag håller med dig om vissa saker. Jaktprovsmeriter säger inte allt om en hund, det är sant, men det säger bra mycket mer än om hunden inte har det. Man bör fråga sig varför hunden inte har meriter. Det kan ha att göra med att uppfödaren inte är intresserad av prov utan bara jagar med sina hundar. Det kan jag självklart förstå. Samtidigt så tycker jag gott att en uppfödare skulle kunna ta sig tiden att starta åtminstone i Nkl med sina avelshundar. Är det bra jakthundar så fixar dom ett 1:a pris hur lätt som helst.

Vad jag tycker är konstigt är dom uppfödare som inte har några som helst jaktmeriter på sina hundar, men som samtidigt startar flitigt på både viltspårprov och utställningar. Uppenbarligen så finns ju ett intressa av att tävla/pröva sina hundar men man vill inte starta på jaktprov. Slutsatsen måste bli att hundarna helt enkelt inte duger till att prestera på jaktprov så uppfödaren väljer andra sätt att meritera sina hundar på. Att hundarna sedan annonseras ut som "utmärkta apportörer med stor arbetslust" är ju på gränsen till falsk marknadsföring.

Det kanske ska tilläggas att jag inte menar att uppfödaren till labben i tråden ägnar sig åt falsk marknadsföring. Känner inte till uppfödaren i fråga och mina uttalanden om hunden är baserat enbart på uppgifter från avelsdata.

Publicerat
Vad förvånande att du skulle svara Amakulu  ;D ;D

Jag håller med dig om vissa saker. Jaktprovsmeriter säger inte allt om en hund, det är sant, men det säger bra mycket mer än om hunden inte har det. Man bör fråga sig varför hunden inte har meriter. Det kan ha att göra med att uppfödaren inte är intresserad av prov utan bara jagar med sina hundar. Det kan jag självklart förstå.

Vad jag tycker är konstigt är dom uppfödare som inte har några som helst jaktmeriter på sina hundar, men som samtidigt startar flitigt på både viltspårprov och utställningar. Uppenbarligen så finns ju ett intressa av att tävla/pröva sina hundar men man vill inte starta på jaktprov. Slutsatsen måste bli att hundarna helt enkelt inte duger till att prestera på jaktprov så uppfödaren väljer andra sätt att meritera sina hundar på. Att hundarna sedan annonseras ut som "utmärkta apportörer med stor arbetslust" är ju på gränsen till falsk marknadsföring.

Detta är tyvärr ett vanligt fenomen inom retrivervärlden

Sax , tror nog att vi har mkt gemensamt när det gäller synen på en retriever. Jag är själv så innerligt trött på att starta på prov så jag skiter i det helt enkelt. Finns många anledningar till det beslutet. Kommer troligtvis att lägga ner labbe uppfödningen pga alla konstigheter i retrievervärlden. Är den förste att beklaga detta faktum då en labbe är ngt helt underbart.
Publicerat

Har du duktiga hundar (vilket jag är övertygad om att du har) så är det väl synd att lägga ner uppfödningen. Kör du enligt ditt eget koncept när det gäller utvärdering av avelsmaterial och avelsresultat och det funkar så skit i övriga retrivervärlden!!

Synd att du inte startar på prov för det hade varit kul att få se dina hundar nån gång!!