Publicerat September 26, 200718 yr Jo jag tror på mina hundar och mig själv. Faktum kvarstår att försöker man avla på DP labbar är man i många kretsar ansedd som en suspekt figur. Har väl lite samma syndrom då det gäller min andra ras Borderterriern. Den är ansedd som en hund man klappar och därmed väl. Jag vet att så är inte fallet likaväl som jag vet att de av mig uppfödda labbarna apporterar. Men allt tjafset , jag orkar inte med det längre. Sen handlar det i mångt o mkt om vem valpen kommer till. Är du inte engagerad som valpköpare , ja då blir hunden därefter. Vet inte om du vet vem Stig Malmberg var. Han sa till mig en gång så här; Kvittar vad du har för hund. Du får den hund du förtjänar!!!!!!!!!!!!! ;D Får se om jag omprövar beslutet med jaktprovstart och uppfödning av labbe
Publicerat September 26, 200718 yr Sen handlar det i mångt o mkt om vem valpen kommer till. Är du inte engagerad som valpköpare , ja då blir hunden därefter. Han sa till mig en gång så här; Kvittar vad du har för hund. Du får den hund du förtjänar!!!!!!!!!!!!! Får se om jag omprövar beslutet med jaktprovstart och uppfödning av labbe Instämmer till fullo Har hört så många gånger att folk anser sig ha "skithundar" och när man frågar vad de gör med hunden ser de ut som Gör?? Ja, jag brukar ju cykla med den någon vecka innan jakten... Säger sig självt vad man får för hund då Hoppas du fortsätter föda fram bra funktionsdugliga labbar dock. Har inte haft rasen på många år nu, men de ligger mig ändå varmt om hjärtat, då mina första två hundar var just labbar Mest troligt med vad "experterna" skulle kalla skitstammar, men det var bra fröknar båda två och de fyllde väl sin funktion i mitt liv
Publicerat September 26, 200718 yr Ja och experter finns det alltför många i labbevärlden :'( Det kan Du väl inte mena att det finns alltför många experter ??? och det gör det iofs inom varje hundras så finns det alltid någon förstårsigpåare. Dom är jobbiga. >
Publicerat September 27, 200718 yr ...Vet inte om du vet vem Stig Malmberg var. Han sa till mig en gång så här; Kvittar vad du har för hund. Du får den hund du förtjänar!!!!!!!!!!!!! ;D Får se om jag omprövar beslutet med jaktprovstart och uppfödning av labbe Känner inte stig Malmberg och kan heller inte hålla med honom till fullo. Det kvittar INTE vad man har för hund enligt mig. Vissa saker kan du inte träna in utan det måste finnas naturligt i hunden, som tex jaktlust och arbetsvilja. Min syn på det hela är att ska man ha en effektiv jakthund, oavsett ras, så ska man välja linjer där man endast har avlat på jaktegenskaperna. Det är här jaktprovsmeriterna spelar så stor roll eftersom man kan titta långt bak i hundens linjer och se vad dess förfäder har presterat.
Publicerat September 27, 200718 yr ska man ha en effektiv jakthund, oavsett ras, så ska man välja linjer där man endast har avlat på jaktegenskaperna. Det där håller jag absolut inte med om. Visst ska man avla på arbetsegenskaperna, men jag tycker inte man ska stirra sig blind på prov/tävlingsresultat på bekostnad av en korrekt exteriör och ett stabilt psyke som många (inom olika raser) gör. Då blir det skit i slutändan i alla fall..
Publicerat September 27, 200718 yr Exempel: 1 hund (x) av 7 i kullen bli en jättebra jakthund, övriga blir inte ens halvdana. x får vara ute ofta i skog och mark från valpstadiet, medans övriga 6 knappt får vara ute någonting alls och mest sitter i hundgården eller går lite koppelpromenader + den obligatoriska cykelveckan innan jaktstart. Likaså får x vara med på lite utav varje i tränings och aktiveringsväg, hålls i god grundkondition, avmaskas och vaccineras regelbundet etc. under resten av året, när det inte är någon jakt. Hur kan det komma sig att det bara var en valp i kullen som blev bra? De har ju alla samma genetiska förutsättningar liksom.. Om det nu inte alls överhuvudtaget beror på att man som hundägare får den hund man förtjänar menar jag.
Publicerat September 27, 200718 yr Det där håller jag absolut inte med om. Visst ska man avla på arbetsegenskaperna, men jag tycker inte man ska stirra sig blind på prov/tävlingsresultat på bekostnad av en korrekt exteriör och ett stabilt psyke som många (inom olika raser) gör. Då blir det skit i slutändan i alla fall.. Psyke och mentalitet är jätteviktiga, det håller jag helt med om. När det gäller exteriören så är det en annan sak. I och med att hundarna är framgångsrika på jaktprov/jakt så har dom ju visat att dom är byggda för att utföra den typ av arbete dom avlades fram för. Utställningar är i mina ögon ett rent skämt. Tittar man på labbe sidan så handlar det om att en domare som inte har något som helst jaktintresse eller ens har sett en labbe på jakt ska bedömma huruvida hunden är byggd för att utföra det arbete den är till för.
Publicerat September 27, 200718 yr Fast jaktprov går de flesta hundar i relativt ung ålder = säger noll och ingenting om exteriör hållbarhet och jag syftar inte just på labbe, utan rent allmänt om egenskapsavlade hundraser.. Jag menar: Hur många HD-röntgar, ögonlyser och går jaktprov/andra arbetsprov med sina gamla hundar?? Det är ju i så fall där man kan se om de är hållbara exteriört och egenskapsmässigt..
Publicerat Oktober 3, 200718 yr Psyke och mentalitet är jätteviktiga, det håller jag helt med om. När det gäller exteriören så är det en annan sak. I och med att hundarna är framgångsrika på jaktprov/jakt så har dom ju visat att dom är byggda för att utföra den typ av arbete dom avlades fram för. Utställningar är i mina ögon ett rent skämt. Tittar man på labbe sidan så handlar det om att en domare som inte har något som helst jaktintresse eller ens har sett en labbe på jakt ska bedömma huruvida hunden är byggd för att utföra det arbete den är till för. Ok, utställningar är lite jippo och först o främst ett socialt samlingsställe för ägarna. Men de fyller en viktig roll ändå! De ser till att hunden håller den standard som rasen har, dvs den blir inte för stor eller för liten vilket är en viktig rasspecifik detalj. Betten kontrolleras vilket är viktigt för att hunden ska kunna äta ordentligt och naturligt. Idag hade vi kunnat få i en hund med felaktigt bett mat ändå, om än lite krångligt. Hade det avlats på det så hade fler behövt krångla med matningen. Som ett exempel bara. Om alla hundar hade avlats på bara på deras jaktmeriter så skulle de i långa loppet se likadana ut, dvs den kroppsform som är optimal för JUST VÅRA förhållanden. Men hur intressant skulle det då vara att ta in nytt blod från utlandet om de inte har samma optimala kroppsform som alla våra jyckar har? Det hade blivit svårare att importera och exportera nytt blod över gränserna vilket är viktigt för hälsan i framförallt de mindre raserna. Håller med om att avel på jaktmeriter i mångt och mycket hade räckt för att få fram en bra stam av jakthundar. Men ser man på proven för de stående hundarna idag så är släpptiden runt en timme på en dag. Vilken hund klarar inte hålla tempo den korta tiden? Det klarar även en med felaktig kroppsform som hade börjat halta efter kanske 3 timmar. Oj, gled lite OT. F´låt. :-[
Publicerat Oktober 4, 200718 yr Problemet med rasstandarden är ju att den ger utrymmer till mycket personlig tolkningar. En hund kan ju få helt olika bedömmningar hos två olika domare trots att det är samma hund. Intressant att notera är att rena utställningsraser är dom som har förändrats mest genom tiderna. Utställningarna har alltså ingen funktion när det gäller att bevara en hundras ursprungliga utseende. Jämför man med raser där man inte tar hänsyn till utställningsmeriter i aveln, som tex jaktspaniel eller jaktlabbe så har hundarna sett i princip likadana ut genom historien.