Publicerat Oktober 8, 200718 yr Hoppas att detta var en påskjuten björn, annars kommer det att bli lynchstämming på alla björnar.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr finns säkert någon bra förklaring, för en "normal" björn anfaller ju inte bara en människa sådär. Tragiskt för familjen dock.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Så sant en normal björn anfaller inte en mäniska. Hittade detta via en länk på Jägarförbundets hemsida. http://www.op.se/parser.php?level1=2&l...2&id=830541 Mina tankar går till jägarens familj o jaktkamrater
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Tragiskt för fam. :'( Det är bara att beklaga det hela. Det kan ju ha varit en hona med ung-e/-ar också som gott till försvar.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Det slog mix oxå att det kan ha varit en björn hona med ungar. Men oavsett vad som är orsaken till det inträffade så är det tragiskt för familjen och jaktkamraterna. Nu hoppas jag det inte blåssar upp en hatdebatt om Björnen där vissa vill att Björnan skall utrotas.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Författare Hoppas att detta var en påskjuten björn, annars kommer det att bli lynchstämming på alla björnar. Jag laste kommentaren på tidningen. dom skrev att man lekte med människors liv när man inte sköt bort björnar.. så björnhatet kommer förmodligen växa efter en sån här händelse,.. personligen tycker jag det är mer tragiskt när fyra killar sparkade ihjäl sin egen kompis i helgen, eller en 50 årig man som sköt två unga killar på sin gård. men självklart är det väldigt hemskt detta också, tankarna går till hans familj och kamrater.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Jag hoppas och tror i min enfald att folk är så pass pålästa om björn, så dom begriper att detta ej är något normalt betende hos en björn. Utan att det måste finnas någon orsak bakom det inträffade. Och det på grund av detta ej blir någon lynch stämmning. Men det är väl bara att se sig om i himmelen efter är jag rädd för .
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Nu börjas det en "Expert" har utalat sig i Expressen om detta och han säger detta var väntat då det är dåligt med bär. http://www.expressen.se/nyheter/1.872512/e...-det-var-vantat
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Författare väntat att björnen skulle döda en människa för att det är dåligt med bär? då hade väl ändå björnen ätit av han om det var pga hunger? jag tvivlar på hans expertis.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr då hade väl ändå björnen ätit av han om det var pga hunger?jag tvivlar på hans expertis. Dom äter sällan av ett nyslaget vilt, utan låter det ligga ett tag. Men det låter långsökt att björnen skulle döda en människa för att få föda, och i så fall bör nog hela norra sverige vara på sin vakt med tanke på att bär tillgången vara riktigt dålig över allt.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Författare dom brukar dra iväg med slaget vilt och gömma det någonstans. inte utanför en stuga.. hur som helst så tror jag inte ett skit på att pga dålig bärtillgång så har björnen ändrat beteende på det viset.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr i så fall bör nog hela norra sverige vara på sin vakt med tanke på att bär tillgången vara riktigt dålig över allt. Här har det varit ett skapligt bra bärår och inte blev då jag massakrerad av björn när jag hade en nyfiken nalle efter mig tidigare i höst. Den björnen i detta fallet måste ju vara något galet med, för det är ju inte ett normalt beteende att ta dän en människa "bara för att" :-X
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Tycker att det är rätt så långsökt att björnen dödad denna jägare för att det är dåligt med Bär i skogen. Men kvällstidningarna gör ju allt för att ha nått att skriva om. Det kommer att spekuleras om vad som hände. Men som det har skrivits tidigare så är det inte en normal björn som gjort detta. Antingen sjuk eller skottskadad.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Hur ska man veta att det är en "normal" björn man möter. Nu blir det väl ett j...la liv men jag tycker att björnstammen ska hållas nere i form av tilldelning som med älg. Kanske inte tilldelning beroende på hur många björnar det finns i ett område, men en slags kvot hur många det får finnas i närheten av människan kontra ödebygd. Jag håller för resten med "vem det nu var" om att låta dom som lever nära björnar få bestämma hur många och vilka som ska skjutas.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Jag tror inte ni behöver ifrågasätta Lars Svanbergs expertis.. Han vet nog vad han talar om.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Nu börjas det en "Expert" har utalat sig i Expressen om detta och han säger detta var väntat då det är dåligt med bär.http://www.expressen.se/nyheter/1.872512/e...-det-var-vantat Och det värsta är att han är lst naturbevakare också.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Och det värsta är att han är lst naturbevakare också. Men lägg av! Ni kan ju inte påstå med sådan säkerhet som ni gör att han garanterat har absolut fel! Vilken grund har du/ni för det egentligen? Är ni björnexperter? Vet ni överhuvudtaget vem Svanberg är? Vilken erfarenhet han har?
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Men jakobj, du kan väl inte tro på att björnar börjar äta människor när det är dåliga bärår? Spelar ingen roll om det så var kungen som sa det, jag köper det helt enkelt inte.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr expert eller inte,kommer säkert ett svar snart,då ser vi hur rätt experten kan ha,,låter juh verkligen rätt konstigt i mina öron..var juh dåligt bär år säkert många gånger under dom 102åren då ingen blev dödat av en björn.. ???
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Men jakobj, du kan väl inte tro på att björnar börjar äta människor när det är dåliga bärår?Spelar ingen roll om det så var kungen som sa det, jag köper det helt enkelt inte. Vad är så konstigt? Tät björnstam= mer björnar som kan göra saker. Lite mat= Många hungriga björnar. Många hungriga björnar= större risk att dom söker sig till bebyggda trakter för att få mat eftersom fler individer givetvis bjuder på fler presumtiva "gårdsbjörnar". Gårdsjörnar= Risk för konfrontationer med människor. Konfrontation med människa= Risk för attack, kanske med dödlig utgång. Enkelt! Detta betyder inte att björnen dödade en människa till direkt följd av hunger men den direkta orsaken till att den befann sig där den gjorde samt kanske hade ett aggressivt beteende kan absolut ha varit hunger! Vad är så konstigt?
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Om det är någon av länsstyrelse/naturbevakarfolket jag har respekt för så är det Lars Svanberg. Han jagade Björn innan de flesta av de som är här var påtänkta. Om han menar att dålig bärtillgång är en anledning till björnkonfrontation så är det knappast att han syftar på att björn skulle börja äta människor. Snarare är det att björnarna kommer närmare bebyggelse för att leta föda i form av matrester och dylikt.