Publicerat Oktober 8, 200718 yr Nu börjas det en "Expert" har utalat sig i Expressen om detta och han säger detta var väntat då det är dåligt med bär.http://www.expressen.se/nyheter/1.872512/e...-det-var-vantat Det västa är ju att han är lst naturbevakare och uttalar sig på det sättet. Väldigt klumpigt. >
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Om det är någon av länsstyrelse/naturbevakarfolket jag har respekt för så är det Lars Svanberg. Han jagade Björn innan de flesta av de som är här var påtänkta.Om han menar att dålig bärtillgång är en anledning till björnkonfrontation så är det knappast att han syftar på att björn skulle börja äta människor. Snarare är det att björnarna kommer närmare bebyggelse för att leta föda i form av matrester och dylikt. Tack! Exakt vad jag menade men förklarade så krångligt! Och precis som du säger: Svanberg är nog den siste man ska ifrågasätta när det gäller björn.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr jag väntar på magnus kristofferson säger nått,han vet jag är bra på björnar iaf,sen vad aftonjanne å extraextrapressen säger brukar vara 2%sannings enligt
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Det västa är ju att han är lst naturbevakare och uttalar sig på det sättet. Väldigt klumpigt. > Jag fattar inte vad du menar! Vad är klumpigt uttalat? Som jag ser det lägger han fram rena fakta! Kan du förklara vari klumpigheten ligger?
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Om det är någon av länsstyrelse/naturbevakarfolket jag har respekt för så är det Lars Svanberg. Han jagade Björn innan de flesta av de som är här var påtänkta.Om han menar att dålig bärtillgång är en anledning till björnkonfrontation så är det knappast att han syftar på att björn skulle börja äta människor. Snarare är det att björnarna kommer närmare bebyggelse för att leta föda i form av matrester och dylikt. Bra skrivet. Sedan vet väl alla att en okunnig reporter kan forma till det som han själv vill i slutändan. Allt för att få sälja så många lösnummer av tidningen som möjligt >
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Det var bergis en lavinbjärn! :-* Det är ju dock lite ironiskt att detta är andra attacken sen 2000. Och dess för innan var det i början av 1900-talet. Det är lång väg till att hitta balansen av rovdjur i Sverige. Men förhoppningsvis är vi påväg dit, sakta men säkert. Förresten, kan detta inte vara en skadeskjuten björn som ej återfunnits och sedan blivit någolunda sur av skadorna?
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Men jakobj, du kan väl inte tro på att björnar börjar äta människor när det är dåliga bärår?Spelar ingen roll om det så var kungen som sa det, jag köper det helt enkelt inte. Om jag får tro svågern som kom just hem från Canada och varit där i tre veckor på björnjakt...så var björnarna riktigt hungriga i år där oxå. Och guiden menade att det berodde på att det inte fanns några bär i skogen. :Dom var riktigt nära att bli Grizzly mat...då dom fick skjuta björnen på 4 meters håll . Och dom fick sätta galler för fönstren på stugan... för en natt höll en Grizzly på att komma in genom fönstret.... :- Så där var björnarna riktigt hungriga iaf .
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Björnen verkar vara skjuten nu! Bra. Vet dom något annat i nuläget? Var det Svanberg som fick förtroendet att skjuta björnen?
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Bra. Vet dom något annat i nuläget? Var det Svanberg som fick förtroendet att skjuta björnen? http://www.op.se/parser.php?level1=2&l...2&id=830922
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Hoppsan! Svanberg kanske inte är så dum ändå som det lät nyss i den här tråden?
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Hoppsan! Svanberg kanske inte är så dum ändå som det lät nyss i den här tråden? Vet ej vart du fått ifrån att det är någon som kritiserar Svanberg som jägare? Han är vad jag vet en av dom mest erfarna björnjägarna i sverige kanske till och med den mest erfarna. Men jag kanske missat något i tråden ???. Däremot kan jag hålla med vissa om att utalande han hade kanske inte var det mest korekta i media om det är det du syftar på?.
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Hoppas att det var rätt björn som blev fäld nu. Ja hur vet dom att det är rätt björn ???
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Ja hur vet dom att det är rätt björn ??? Dom har dna från den björn som dödade jägaren. Detta skall analyseras och jämföras med den skjutna björnen.
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Nu börjas det en "Expert" har utalat sig i Expressen om detta och han säger detta var väntat då det är dåligt med bär.http://www.expressen.se/nyheter/1.872512/e...-det-var-vantat jag väntar på magnus kristofferson säger nått,han vet jag är bra på björnar iaf,sen vad aftonjanne å extraextrapressen säger brukar vara 2%sannings enligt Exempelvis dessa två inlägg tycker jag verkar peka lite på författarna menar att Svanberg inte vet vad han talar om. Särskilt Foffes där han kallar Svanberg för "expert"! Även Lsjonsson skrev något jag irriterade mig på. Men skitsamma, folk får väl tycka vad dom vill. Jag blir så jävla irriterad bara när någon uttalar sig så tvärsäkert om hur saker och ting ligger till som dom inte vet ett skit om! Som att påstå att inga friska björnar kan anfalla en människa. Vad vet man om det? Det händer ofta, särskilt utanför Sverige och är något som kommer hända oftare med en tät björnstam här också! Och att sen tvärsäkert påstå att experten som uttalat sig har fel är bara idiotiskt! Vad fan vet ni om det? Att jag sen visste att experten verkligen är expert gjorde mig ännu mer irriterad eftersom dom som sablade ner honom uppenbarligen inte hade en aning om vem han är. Sånt bör man kolla upp innan man uttalar sig.
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Exempelvis dessa två inlägg tycker jag verkar peka lite på författarna menar att Svanberg inte vet vad han talar om. Särskilt Foffes där han kallar Svanberg för "expert"! Även Lsjonsson skrev något jag irriterade mig på. Men skitsamma, folk får väl tycka vad dom vill. Jag blir så jävla irriterad bara när någon uttalar sig så tvärsäkert om hur saker och ting ligger till som dom inte vet ett skit om! Som att påstå att inga friska björnar kan anfalla en människa. Vad vet man om det? Det händer ofta, särskilt utanför Sverige och är något som kommer hända oftare med en tät björnstam här också!Och att sen tvärsäkert påstå att experten som uttalat sig har fel är bara idiotiskt! Vad fan vet ni om det? Att jag sen visste att experten verkligen är expert gjorde mig ännu mer irriterad eftersom dom som sablade ner honom uppenbarligen inte hade en aning om vem han är. Sånt bör man kolla upp innan man uttalar sig. Det kan jag hålla med dig om jakob. Och du har även rätt i att allt kan hända, finns ju ingen manual på hur en björn beter sig men helt klart så är det ytterst ovanligt i sverige än så länge. Tror den senaste björn konfrontationen med dödlig utgång hände under 2004. Och helt klart kommer det att hända betydligt oftare i sverige med den redan stora björnstammen, som växer mer och mer. Kort och gott så har du rätt i det mesta du skrev. Förstod bara inte riktigt vad du syftade på, men nu är allt glasklart. Mvh
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Dom har dna från den björn som dödade jägaren. Detta skall analyseras och jämföras med den skjutna björnen. Ok!
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Hoppsan! Svanberg kanske inte är så dum ändå som det lät nyss i den här tråden? väl ingen som sagt nått annat om han,säger man ett djur som ligger jävligt högt på näringstopen och dessutom är en allätare låter det väldigt konstigt i mina öron när ett sånt uttalande kommer,björnen är juh rätt allsidig i sin kost , jag tror helt klart hans hund har kommit på björnen och han fick vad en björnjägare fruktar,en hund som leder björnen till jägarn,,men som sagt de är vad jag tror,väntar med tills jag hört från den ända jag vet är säker på björnar,magnus k,säkert svanjanne lika men han vet jag inget om,bara att han å hans brosa fick bjärnen
Publicerat Oktober 10, 200718 yr Läste i dagens Aftonbladet på baksidan där dom frågar folk varje dag. En snubbe från Stockholm tyckte att det var fel att skjuta Björnen det skulle vara bätre att flytta den för det är ovanligt med björn i Sverige. Men Jonas Whalström anser att det var rätt att skjuta den om det nu var rätt björn.
Publicerat Oktober 10, 200718 yr Författare Jag tycker att det är konstigt att björnen åt på han.. för att björnen ska snart gå i ide och den klarar inte en vinter med kött i magen. då dör den! dom äter bara bär nu av en anledning,.. och det är att bären jäser i magen och då blir det väl nå typ alkohol eller nå.. kött i magen klarar dom inte att ligga med för det ruttnar.. det läste jag i uppslagsbok! så de så experter
Publicerat Oktober 10, 200718 yr för att björnen ska snart gå i ide och den klarar inte en vinter med kött i magen. då dör den! dom äter bara bär nu av en anledning,.. och det är att bären jäser i magen och då blir det väl nå typ alkohol eller nå..kött i magen klarar dom inte att ligga med för det ruttnar.. det läste jag i uppslagsbok! så de så experter Detta stämmer nog inte.... ifjol slog björn en älgkalv i slutet av september på grannmarken. I år slog björn en kviga 2:a veckan i september på samma mark ca 1 km därifrån. Har inte pratat med laget nu under uppehållet men sista helgen i september hade han varit dit och ätit. Att den skulle dö av detta låter inte troligt.
Publicerat Oktober 10, 200718 yr Det är väl inte mer än normalt att kvällstidningar frågar en massa folk ledande frågor för att få sälja lösnummer.... Helvete det finns ju folk i sverige som tror att vi har Isbjörn här uppe kring polcirkeln... Då kan man ju tänka sig att en del tror att det är LITE björn åxå... :- Vad gäller experter och bli arg på inlägg så tycker jag att det varit onödigt irriterad stämmning för absolut ingenting.. Bara en sån sak som att det stod i en kvällstidning att nån sagt si eller så borde ju göra att många lyssnar med ena örat stängt... Jag menar det finns väl inte en reporter som skriver som intervjuobjektet pratar...
Publicerat Oktober 10, 200718 yr Författare okej då nej den dör nog inte men den försöker i alla högsta grad att hålla sig till bär för det är de ända den får ha i magen när den går å lägger sig, det är iaf därför den kan sova en hel vinter "stupfull"
Publicerat Oktober 11, 200718 yr Nu börjas det en "Expert" har utalat sig i Expressen om detta och han säger detta var väntat då det är dåligt med bär.http://www.expressen.se/nyheter/1.872512/e...-det-var-vantat Svanberg ringde Länsstyrelsen och sa att det kunde bli problem med björnarnas kontakt med människor i höst pga. den låga bärtillgången. Han sa inte att en björn kommer att döda en människa! Jag tycker att det är konstigt att björnen åt på han.. för att björnen ska snart gå i ide och den klarar inte en vinter med kött i magen. då dör den! dom äter bara bär nu av en anledning,.. och det är att bären jäser i magen och då blir det väl nå typ alkohol eller nå..kött i magen klarar dom inte att ligga med för det ruttnar.. det läste jag i uppslagsbok! så de så experter Om en björn äter kött nu så finns ju inte det kvar i magen när den lägger sig i idet.