Publicerat Oktober 11, 200718 yr Svanberg ringde Länsstyrelsen och sa att det kunde bli problem med björnarnas kontakt med människor i höst pga. den låga bärtillgången. Han sa inte att en björn kommer att döda en människa!Om en björn äter kött nu så finns ju inte det kvar i magen när den lägger sig i idet. Helt rätt, det är ju bara att ta sig en funderare hur länge tar det för maten att passera genom tarmsystemet? Det tar inte speciellet länge, så nog kan en björn äta kött ganska nära inpå den ska gå i ide.
Publicerat Oktober 11, 200718 yr Författare här uppe i boden är det inte alls länge tills dom går i idé! det garanterar jag.. och jag tror inte det är länge i jämtland heller.. Dom har förmodligen gått i före första snön.. och dom försöker äta bär ett BRA tag innan dom går i ide! inte dagarna före! Äter dom inte bär så äter dom rötter och svamp å andra "grönsaker" hellre än kött tror jag också!
Publicerat Oktober 11, 200718 yr Vad jag förstårr så är bär livsnödvändigt eftersom sockret i bären bygger upp den feta dom behöver för att överleva vintern. Kött kan inte bygga upp den sortens feta. Anledningen till att Atkinsmetoden fungerar för människor som vill gå ner i vikt..
Publicerat Oktober 11, 200718 yr Javisst! är bären huvudfödan så här på hösten, men om det är dåligt med bär så väljer dom nog kött om det riktigt behövs. Tror inte att dom svälter ihjäl, utan dom är oportunister dom tar det dom får.
Publicerat Oktober 14, 200718 yr Blir väll snart förbud på att blocka bär för att hålla björnarna på gott humör Ifall nu väldigt många björnar lägger sig halvhungriga så kan det bli spännande framöver vintern när hungriga björnar kommer på att de måste ut och ta sig en bit mat för att sen kunna sova vidare.