Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad har ni jagat och vad vill ni jaga ?

Featured Replies

Publicerat

alla har ni nog testat flera olika jakt typer/vilt som vi tyckt mer eller mindre om, de brukar

bli så att folk fasnar för någon dom tycker specielt mycket om eller som det fins stort

utbud av. de vore intresant å veta vad ni tycker best om och jaga och det ni tyckt minst

om. många borde ha önskat att dom kunde jaga mer/andra arter än de dom hitils provat

på, vad är ni sugna att testa här nest ?

själv tycker jag kanin jakt med iller är de besta som fins, jag har testat på rådjur jakt, andjakt,

harjakt och rävjakt och jag tyckte nog minst rävjakten då de var lite väll glest mällan skyttar

och drevkararna för att de skulle kunna ge resultat. jag skulle villja testa på björn -, ripa -,

fasan -, bäver -, gryt jakt.

Mvh Lalle

• Svar 91
  • Visningar 12k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag har sutit och funderat ett tag, men kommer inte på vilken jakt jag gillar minst.

Tidigare var det nog älgjakten, inte för jakten skull utan för den stora organisatioen som alltid skulle till. Nu har vi annorlunda i vårt jaktlag.

Idag gillar jag mest jakt på skogfågel (tjäder, orre och ripa).

Därefter kommer nog älgjakten.

Sjöfågeljakten är också kul, men hinns inte alltid med.

Publicerat

Vad jag har jagat är nog det mesta som finns med i jakttabellen....

Vildsvinsjakten är ju helt klart nr 1

Sen kommer övrigt jakt på klövvilt med hund 

Det tråkigaste jag varit med om hittils var nog sjöfågel jakt med det beror nog på att det var så j*vla kallt och jag såg inte en lovlig fågel :( får väl testa igen helt enkelt....

Publicerat

Jag tycker nog att toppfågel jakten på vinter är överlägset bäst tillsammans med vinterripjakten. Att få skidra ensam i tysnaden en halvkall vinterdag med solen som sakta försöker ta sig över bergstoppen för att värma mig på myren som jag har framför mig. Eller att få höra Ripans knarrande en solig dag i fjällen... :P 8) 8) :-*

Publicerat

Fågeljakt och då i synnerhet jakt på skogsfågel är en klar favorit.

Även sjöfågeljakten är trevlig. Tyvärr har jag de senaste tio åren haft tid att bedriva den jakten.

Älgjakten kommer på en stark 2: a plats.

Publicerat

Sjöfågeljakten är kul! och också skogsfågel... men eftersom det finns så lite orre här och inte jyst alls någon tjäder så blir det järpe! och de är kul att jaga!  ;D harjakt är också spännande en kall och lugn vinterdag... man har sett haren ett antal gånger och så hör man den komma tassande ännu en gång! de e kul!!  :D

Riktig skogsfågeljakt på orre och tjäder samt rådjursjakt skulle vara roligt att få testa på!  :)

Publicerat

Roligast är att smyg/vakjaga dovhjort och rådjur, lagom stora vilt att hantera ensam.

Minst roligt......är nog älgjakten,mycket folk,det pratas ,hostas,skramlas osv.

Kronhjort står högt upp på önskelistan.

Drömjakten som förmodligen aldrig blir av vora att åka till ryssland och skjuta sibirisk råbock och maralhjort.

Publicerat

Jag har jagat det mesta och tycker att skogsfågel med trädskällare är den riktiga RollsRoyce-jakten. Samarbetet mellan finnspets och jägare samt spänningen i ansmygningen är enorm.

Jag har kommit med i ett nytt jaktlag inför hösten där det finns både dov- och kronvilt så det ska bli väldigt spännande och se vad det innebär. Drömmen är ju förståss att få syn på en riktigt kapital kronhjort. Jag behöver ej skjuta den, bara att få se den vore en riktig bonus.

Publicerat

Även sjöfågeljakten är trevlig. Tyvärr har jag de senaste tio åren haft tid att bedriva den jakten.

Det var längesedan vi var ute på sjöfågeljakt.

Jag har ett par foton som jag skannat in från när vi var ute nån gång för tiotalet år sedan.  ;D

Jag kan maila över bilderna till dig när jag får lite tid över..

Publicerat

Har de senaste åren ägnat mig nästan helt åt rävjakt med stövare och grythund och det är absolut överlägset det roligaste som jag jagat. Har även jagat hare med stövare några år...trevligt med en bra hund men måttligt spännande. Mård med stövare har jag oxå provat på...kul...

Skulle väldigt gärna prova på att jaga lodjur med stövare oxå...en av mina drömjakter kan man väl säga...

Björn med en bra björnhund vore skoj...

Har passat rådjur några timmar...ganska långtråkigt faktiskt..

Älg har jag oxå jagat...mkt långtråkigt...

Publicerat

Hageljakt över lag. Kråka, trut, skata, duva är helt klart det bästa.

Skulle gärna testa att jaga kanin.

Tråkigaste jakten måste nog bli grytjakt eller olika former av vakjakt där man mest väntar.

Publicerat
Tråkigaste jakten måste nog bli grytjakt eller olika former av vakjakt där man mest väntar.

Då måste du ha jagat med fel grythundar må jag säga...det är iaf min uppfattning.Men...smaken är ju som baken..å det är ju tur

att inte alla gillar grytjakt...

Publicerat

det roligaste är nog att passa på rådjur och toppfågel/vinerripa i fjällen..sen så hamnar nog det mesta snäppet under förutom älgjakten i ett stort jaktlag, det hamnar onekligen sist.

Publicerat

Fågel över stående fågelhund i skog och myrmark. Ej till fjälls men det blir nästa år i Wilhelmina. Råbock, älg klappjakt på hare och räv i Småland och till sist skulle jag vilja följa med hulken till Ryssland på björnjakt i Kamchakta  ;D ;D ;D och allt annat vilt som man får jaga. Jag tar för givet att han kan ryska. :D :D :D

Man får nog ha med sig en rejäl plånbok.

;) ;) ;)

Publicerat

Jag är en nybörjare på jakt så jag har bara provat på att jaga älg. Jag gillar älgjakten för att allt är fixat och det finns folk som kan hjälpa till om det behövs. Någon som säger till en att skjut däråt om det passerar en älg och hör av dig om du behöver hjälp. Perfekt!

Något jaktform som jag tror skulle passa mig perfekt är smygjakt på rådjur, problemet är dock att jag inte har någon mark än att jaga på samt att jag inte vet hur jag tar tillvara på det skjutna djuret.

Vakjakt på vildsvin skulle också vara kul att få prova på!

Sedan är jag sugen på att prova all sorters jakt så man vet vad man gillar!

/Marcus

Publicerat
och till sist skulle jag vilja följa med hulken till Ryssland på björnjakt i Kamchakta  ;D ;D ;D och allt annat vilt som man får jaga. Jag tar för givet att han kan ryska. :D :D :D

Man får nog ha med sig en rejäl plånbok.

;) ;) ;)

Jag har en bekant som varit till Ryssland och jagat varg, vet ej riktigt var i Ryssland...men priset var ganska humant tycker jag...ca 12 000:- om jag inte har helt fel. Jämfört med jaktresor till Canada och Alaska så är det ju iaf helt överkomligt.

Publicerat

Har alltid haft hageljakt som främsta jakt, men på senare år har jag gått över till kula Istället.

Vet inte varför men det är ju lite mer sport ;)

Jakt som jag skulle vilja prova är helt klart vildsvinsjakt i alla former.

Ett exotiskt djur för oss norrlänningar ;D

Publicerat

heheh björnjakt i kamchatka är inte nog inte så fyskam..har läst reportage i rysska jakttidningar om det, verkar helt klart spännande ;D om jag nu vinner på lotto nån mille så är det bara att hänga på lsjonsson ;D

Publicerat

Schyst!

Tackar på förhand.

;D ;D ;D

Publicerat

Här e några bilder på jakter som man deltagit på, ibland som skytt och ibland bakom kameran...

kettu2.th.jpg

rävjakt = formel 1, blir tyvärr av för sällan...

sorsat1fd.th.jpg

decemberänder...

anttonjahirvi7zl.th.jpg

förra säsongens sista älg...

peura1.th.jpg

en fin vitsvansbock...

kllargrytet029a8br.th.jpg

grytjaktsbilder...

yttrevaktlandet0hf.th.jpg

gudingjakt, det bästa som finns...

haahkat4lo.th.jpg

ute på klacken...

hylje2ur.th.jpg

gråsäl...

dsc00180copy2os.th.jpg

österbottning första gången på gudingjakt...

hirvia0qg.th.jpg

jag, två tyskar och älg...

karkotus9ic.th.jpg

en lyckad jaktdag på en gård i södra Finland...

nouto7kv.th.jpg

tysken apporterar...

hugo4vf.th.jpg

en tysk har gjort sitt igen...

hugo8hf.th.jpg

ett lyckat eftersök...

I höst skall jag hoppeligen åka på en jaktresa till Estland, och prova på lite vildsvinsjakt... det är något jag väntar på...

Publicerat

Jag gillar tjäderjakten i den orörda fjällskogen mest, tätt följt av ripjakten.

Då givetvis för mina stående hundar (Vorsteh).

En av många jakter jag vill uppleva är gåsjakt, riktig gåsjakt med mycket fågel i luften.

Detta kommer att bli verklighet i höst  ;D

Den tråkigaste jakten.......hmmmm svårt.

Men det måste vara att jaga med en stövare som det inte tillåts skjutas för efter x antals timmars drev, trots att haren varit innom skotthåll flera gånger :(

Publicerat

håller nog med seger på den sista punkten..

Publicerat
Den tråkigaste jakten.......hmmmm svårt.

Men det måste vara att jaga med en stövare som det inte tillåts skjutas för efter x antals timmars drev, trots att haren varit innom skotthåll flera gånger :(

På våran mark är inte sådana hundar (hundägare) väkomena med sina hundar

För jagar man med hund så ska det skjutas om man få ett bra läge  :D

Men därimot så får man inte skjuta för våra hundar om drevett har vara mer än 90min ;)

Men jag kan först om dom som jaga hare inte vill skjuta i upptaget men har den bara fåt fart på haren så anser jag att det ska skjutas vit tillfäle

Publicerat

Favoriten är jakt med ställande hund älg,gris, grävling osv. Men är även förtjust i jakt med drivande hund.

Ser helst att jag slipper vakt/smygjakt och skulle alldrig få för mig att skjuta gris på åtel. Tackade tex nej till bra dovhjortsjakt i vintras när jag fick veta att det var vaktjakt som gällde. :(

Jakt som jag skulle vilja prova? Helt klart björn och lo med hund. Men vore även intressant med ripjakt för stående hund och jakt med trädskällare. Kaninjakt med iller kan nog också vara intressant.

Jag tillhör nog dom som ni andrar spottar på, har aldrig skjutit en hare förrän efter en timmes drev. ;)

Publicerat

Det var längesedan vi var ute på sjöfågeljakt.

Jag har ett par foton som jag skannat in från när vi var ute nån gång för tiotalet år sedan.  ;D

Jag kan maila över bilderna till dig när jag får lite tid över..

Ja, det vore roligt att se bildarna! :)