Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad har ni jagat och vad vill ni jaga ?

Featured Replies

Publicerat
det var tydligen frågan om att överleva såg man en älg så skött man...håkan något hetter han som höll föredgaret skall kolla upp efternamn...

linus:jag kan lova att det var håkan strotz från ödeshög  du träffade på...han har varit jaktguide i sibiririen och ryssland.jag har varit på en överlevnadskurs i en vecka med honom som handledare...makalöst häftig kille...

• Svar 91
  • Visningar 12k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

hehe lsjonsson, då kan vi stryka det från listan att det är olagligt där. för om det är nåt det inte råder brist på där hemma, så är det björn, speciellt sibirien..har ni läst om myren i sibirien som är dubelt så stor som hela sverige?? EN MYR! där skulle jag vilja ha jaktmarker ;D

Publicerat
linus:jag kan lova att det var håkan strotz från ödeshög  du träffade på...han har varit jaktguide i sibiririen och ryssland.jag har varit på en överlevnadskurs i en vecka med honom som handledare...makalöst häftig kille...

så hette han, vi hade han 2 heldagar då han lärde oss lite allt möjligt...varit jaktguide i alaska med...

Publicerat
hehe lsjonsson, då kan vi stryka det från listan att det är olagligt där. för om det är nåt det inte råder brist på där hemma, så är det björn, speciellt sibirien..har ni läst om myren i sibirien som är dubelt så stor som hela sverige?? EN MYR! där skulle jag vilja ha jaktmarker ;D

Jag kan tänka mig att björnstammen är ganska så stor och att det skiljer en hel del mellan olika länder och det är vad det gör i det här sammanhanget. Jag har hört talats om myren i sibirien. Är det den som läcker metangas nu? Det hade inte varit någon liten jaktmark. Det är inte någon myr som man jagar av på en dag el. två precis.

Publicerat
Jag kan tänka mig att björnstammen är ganska så stor och att det skiljer en hel del mellan olika länder och det är vad det gör i det här sammanhanget. Jag har hört talats om myren i sibirien. Är det den som läcker metangas nu? Det hade inte varit någon liten jaktmark. Det är inte någon myr som man jagar av på en dag el. två precis.
  fy f*n att skjuta en älg där...
Publicerat
  fy f*n att skjuta en älg där...

Det låter väl trevligt att göra en skogsslakt i en 3-bent klyka och stycka ner den och ta den bit för bit på axlarna hem.

Publicerat
Det låter väl trevligt att göra en skogsslakt i en 3-bent klyka och stycka ner den och ta den bit för bit på axlarna hem.
njaa inte om myren i fråga är dubblet så stor som sverige..
Publicerat
njaa inte om myren i fråga är dubblet så stor som sverige..

Haha!

;)

Publicerat
Haha!

;)

hoppas att man har tillgång till 6 hjuling ett bra släpp och mycket bensin om en sådan sak skulle hända..

Publicerat
hoppas att man har tillgång till 6 hjuling ett bra släpp och mycket bensin om en sådan sak skulle hända..

Det är nog helikopter som gäller där tror jag precis som fjällvärden här för en del samer speciellt när dom ska forsla hem älgarna.

Publicerat

mer utmaning med 6 hjuling :P

Publicerat

hehe ja det är faktiskt rätt så groteska marker där borta...fyfan, alltså jag kna inte riktigt greppa det, en myr somär dubbelt så stor som sverige..fy faaan..jo lsjoinsson,d et är den som läcker metangas nu.

Publicerat
hehe ja det är faktiskt rätt så groteska marker där borta...fyfan, alltså jag kna inte riktigt greppa det, en myr somär dubbelt så stor som sverige..fy faaan..jo lsjoinsson,d et är den som läcker metangas nu.

Jag brukar lyssna på naturmorgon på lördagsmorgonen mellan kl.06-08.30 året runt och det beror också på när jag vaknar. Ibland är det faktiskt väldigt intressanta repotage. Detta berättade dom om förra lördagen.

Det är väl helikopter som gäller el. skogsslakt vid utforslande av älg och björn. Vad finns det mer för villebråd av större storlek i sibirien.

Publicerat

hmm större vetifan..varg och sibirisk råbock, säkert nå hjortar också..och så ren ;D

Publicerat
hmm större vetifan..varg och sibirisk råbock, säkert nå hjortar också..och så ren ;D

Ja, och sibirisk tiger.

;)

Publicerat

men dem får man nte jaga=P

Publicerat
men dem får man nte jaga=P

Nej, det vet jag men det är ett stort villebråd ändå.

;)

• 1 year later...
Publicerat

Hej, gammal tråd men kul ämne. Är egentligen jaktlig allätare. :D

Har haft förmånen att jaga rätt mycket genom åren både privat och på senare tid också i arbetet. Har skjutit alla klövvilt i Sverige utom mufflon. Dessutom har jag skjutit vitsvans hjort i USA. Tillhör också skaran som skjutit på björn en gång(Duett 2004 i Dalarna)

Har släkt i Tyskland och jagar där ett par ggr om året. Framförallt svin, dov och rådjur. Men har också skjutit ett par mårdhundar där. Har även jagat i USA, Tjeckien, Polen, Lettland, Ungern, Danmark och England.

Det som jag håller högst är rådjursjakten generellt, både som purch objekt och med drivande/stötande hundar. Har haft otroligt fin rådjursstam de senaste 20 åren hemma i Uppland, dessvärre är den nu punkterad av kombination räv och lo. Har blivit en riktig rävjägare i år och det är rätt kul faktiskt. 4 medaljer varav en guld har det blivit så här långt.

Samtidigt ökar svinen explosionsartat och kräver mycket tid. Jakten med hund är skoj liksom skyddsjakten i växande spannmål med skott på 5-10 meter. Men nattvaken är bara ett nödvändigt ont för att hålla stammen i schack. (DVS jäkligt svår att motivera som småbarns förälder :-)

Jagar älg i 4 jaktlag för tillfället, tillhör också favoriterna i de fallen en löshund finns med i bilden. Sitta och glo går bort. Har en bronsskovel på väggen hemma skjuten i Ångermanland.

Men roligaste jakten är stövar jakten faktiskt, både efter hare och räv. Tyvärr händer detta inte så ofta som det borde :( Dessutom gillar jag det sociala i en riktigt väl organiserad skånsk harjakt på slätten.

Det jag kommer utveckla under nästkommande åren är fågeljakten, framförallt andjakten som är intressant. Markerna där jag jagar ger goda möjligheter till din jaktformen men det har aldrig nyttjats av oss.

Har två Wachtlar, en ny och en bättre begaganad idag men drömmer om en stövare ;D

Önskejakten är Grizzlybjörn i Alaska. Har en liten fond där jag spar 500 spänn i månaden. När jag fyller 40 blir det mitt sett att hantera krisen. :D

Publicerat

Mannen! Jag är impregnerad av dig!  :D Ser bra ut på väggen!

Publicerat

hoho du har nog skjutit minst lika många bockar som jag ;D ;D

men älg jakt i alla dess former går bort,,björn å lo är nått bättre,sen vildsvin är jag inte så het på,kanske om man hade haft hund eller bra åtel för de,det ska vara småvilt..drömresan är faktiskt estland å jaga räv bland höbalar,läst i nån tidning att dom sköt en bra jakt resa 50rävar :o :o :odet skulle vara sjukt kul specielt om man fick ta med sin egen terrier..

post-1234-1165685293_thumb.jpg

Publicerat

Kul tråd :D

Min lista!

Nr1. Måste nog vara att traska iväg med finnspetsen på någon fin mark! helt klart underbart!

Sen  så blir det nog att "indian jaga" eller gå med stötande hund efter skogsfågel.

Vakjakten/smygjakt på räv och rådjur är också spännande, har tyvärr inte en bra stam rådjur i norrbotten men en bock har det blivit iallafall! GRYMT skoj var det.

bulvanjakt efter orre tycker jag är nått alldelens fruktansvärt spännande, och även toppjakten! oslagbart en fin vinterdag!

sen är ju all jakt med drivande hund skoj, har bara jagat hare men antar att det inte skiljer sig så mycket från tex rådjur? rätta mig om jag har fel!

dom flesta verkar klaga på älgjakten och jag håller med i många avseenden, men jag har haft turen att skjuta älg varje år och se väldigt mycket älg så jag tycker det har vart riktigt spännande!

så snart som möjligt så ska jag pröva på ripjakt vintertid! dom säger att det ska vara nått alldelens speciellt!

sammanfattningsvis så är jag alltså allätare och adrenalinet pumpar lika mycket även om det är en älg eller en järpe framför mynningen!

och det är det som är tjusningen för mig :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag håller mest på och jagar räv me stövar´n,  de är lite utmaning jämfört med stutsande paltar..

Det har dock gått segt denna sesong på grund av bruten nacke  :-

Jagar i västerbotten, dalarna och småland..ska till en polares mark(first_clase) i uppsala på mellandagarna och panga räv

topplistan : 1 Rävjakt med stövare/terrier

2 Jakt på mård/fågel med träskällare

3 Snykka sejjer en lördakväll

Drömjakten är snart på gång med en starkt växande björnstamm, måste bara skaffa en bjääänhunn med stora bollar. :D :-*       

Publicerat

Finns det nån annan jakt än ÄLGJAKT med lös hund (med en riktigt bra hund) ;D

Publicerat

Jag har inte provat på så många vilt, har blivit fågeljakt för det mesta i olika former, med stötande hund(våran Tessi funkar nog likadant som era wachtlar), stående hund i fjällen, toppjakt, trädskällare, lite sjöfågeljakt. Sen får man ju inte glömma vinterjakt jag på fjällripa som ofta är jäkla skönt. Nu i vinter bli det att prova på att vaka räv, ska bli kul att testa. Höll nästan på att glömma, bisam till våren skall det provas, ska bli förbannat kul.

Jag har märkt att det kan ta några turer innan man vänjer sig vid olika jaktformer och innan det blir riktigt kul. Som första gångerna jag jagade med stående hund så tyckte jag väl det var sådär, men nu tycker jag att det är jävligt kul. Kan också vara för att man inte var lika jakt-intresserad som nu.

Skulle vilja åka till södra delarna av landet och prova på att vaka rådjur och kanske jaga gris. Men först och främst skulle jag vilja börja jaga älg här uppe. Kan väl säga att det står högst på listan.

Publicerat

räv när det går bra,jaga alla djur som är lite svårare är spännande och en utmaning, ska bli en jäkel på varg jakt :-*

sen men kompisar är absolut roligast å dela glädjen ,sen toppfågel jakten är rolig å rip jakten under vinter i ritsem