Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad har ni jagat och vad vill ni jaga ?

Featured Replies

Publicerat
Hej, gammal tråd men kul ämne. Är egentligen jaktlig allätare. :D

Har haft förmånen att jaga rätt mycket genom åren både privat och på senare tid också i arbetet. Har skjutit alla klövvilt i Sverige utom mufflon. Dessutom har jag skjutit vitsvans hjort i USA. Tillhör också skaran som skjutit på björn en gång(Duett 2004 i Dalarna)

Har släkt i Tyskland och jagar där ett par ggr om året. Framförallt svin, dov och rådjur. Men har också skjutit ett par mårdhundar där. Har även jagat i USA, Tjeckien, Polen, Lettland, Ungern, Danmark och England.

Det som jag håller högst är rådjursjakten generellt, både som purch objekt och med drivande/stötande hundar. Har haft otroligt fin rådjursstam de senaste 20 åren hemma i Uppland, dessvärre är den nu punkterad av kombination räv och lo. Har blivit en riktig rävjägare i år och det är rätt kul faktiskt. 4 medaljer varav en guld har det blivit så här långt.

Samtidigt ökar svinen explosionsartat och kräver mycket tid. Jakten med hund är skoj liksom skyddsjakten i växande spannmål med skott på 5-10 meter. Men nattvaken är bara ett nödvändigt ont för att hålla stammen i schack. (DVS jäkligt svår att motivera som småbarns förälder :-)

Jagar älg i 4 jaktlag för tillfället, tillhör också favoriterna i de fallen en löshund finns med i bilden. Sitta och glo går bort. Har en bronsskovel på väggen hemma skjuten i Ångermanland.

Men roligaste jakten är stövar jakten faktiskt, både efter hare och räv. Tyvärr händer detta inte så ofta som det borde :( Dessutom gillar jag det sociala i en riktigt väl organiserad skånsk harjakt på slätten.

Det jag kommer utveckla under nästkommande åren är fågeljakten, framförallt andjakten som är intressant. Markerna där jag jagar ger goda möjligheter till din jaktformen men det har aldrig nyttjats av oss.

Har två Wachtlar, en ny och en bättre begaganad idag men drömmer om en stövare ;D

Önskejakten är Grizzlybjörn i Alaska. Har en liten fond där jag spar 500 spänn i månaden. När jag fyller 40 blir det mitt sett att hantera krisen. :D

Det var en imponerande samling bockhorn. :D

• Svar 91
  • Visningar 12k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Oj en tråd jag missat ;D

Den tråkigaste jakten måste vara vak och smygjakt efter rådjur,skall erkännas att även jag gör det men då endast för att lägga en köttbit i frysen,då rådjur är mycket gott :D

Älgjakten är ett måste,är bara kul de 2 första dagarna,sen blir det mer ett arbete.

Sen har vi övriga klövvilten..tja,kan vara kul ibland som den gången jag sköt dubble på två kronhjortar en sexa och en med ett par pinnar,vid det tillfället hade jag ca,25 kron framför mej och under lång tid låg riktpunkten på en jättehjort med jättehorn ,men tyvärr fanns det för mycket grenar i vägen den gången så jag fick skjuta på ett par andra istället.Det som gör detta mest skoj var att dom andra i laget kämpat med dessa hjortar i 2 månader och inte kommit till skott. Då licensen bara var just två skulle det testas den sista dagen dom var lovliga,så jag samlade ihop en massa kompisar som jag normalt jagar hare med och sa att vi skulle panga kron,till saken hör att jag inte varit med och jagat månaden innan då jag precis flyttat från ett hus till ett annat,doch hade jag klämt in lite harjakt men ej dessa hjortar. Jag som hittade på marken satte ut ett flertal skyttar för att sedan ta det sämsta passet själv närmast en gräns. Efter 15 minuter kommer alla hjortar som ett pärllband knallandes mot mej,hållet är ca.100 meter och gränsen inte långt bort,men med bra stöd mot en björk sitter kulorna exakt där jag vill så dom blir på plats ;D

Ett kort medelande senare på radion att hjortjakten är över för detta år komenteras med att ..va fan .här kommer harjägar och skjuter våra hjortar i första såten,och fan vad vi slitit...

Ibland finns bara skadeglädjen där ;D Satt med ett brett leende resten av dagen

För att göra det enkelt både för mej själv så kan man nog säja så här,all jakt med hjälp av hagel är kul,jakten med kula är inte lika skoj. Sen jagar jag säkert 80% med hagel också.

På önskelistan finns att få skjuta en fin tjädertupp

Publicerat

Småviltsjakten står högst i kurs hos mig. En bra duvjakt med rätt väder och mycket fågel är ju inte fel, eller en andjakt i skymmningen vid ett väl infodrat vattendrag.

Älgjakten går helt bort, finner det helt ointressant numera. Intresset för rådjuren har svalnat betydligt också.

Den bästa jakten är den årliga jaktresan till skåne där det ena dagen är sk "rough shooting" på fasan, hare och kanin samt änder på kvällen och sedan två dagars hjortjakt.

Högst på önskelistan står nog en riktig fasanklappjakt.

• 3 weeks later...
Publicerat

Intressan tråd...

Föredrar jakt med det mindre sällskapet, men vissa jakter skall vara med ett större sällskap..

All hageljakt är intressan, hitills.. kan ju inte riktigt utala mig om de jag inte testat(ripa med stående, tjäder, orre med ställande; "kustfågel" ejder mfl, skånskt kaninjakt, Råkjakten, säkert missat någon)

hur som helst så jakten efter predatorer brinner starkt. Rävjakt med hund ligger högst på listan..

Inrikes så om någon skulle behöva en hyfsad skytt till ripjakten eller kustjakten så skicka ett pm.

Om det skall bli någon jaktresa utomlands så hade duvjakt i England eller Argentina blivit mitt val och även en kall vinterjakt i Polen efter räv bland balar varit riktigt häftigt..

Vad det gäller kuljakten så har jag aldrig skjutit dov, kron, vildssvin dock sett samtliga men aldrig med/utan "rätt" bössan..  Smygjakten är väl inte så, kanske för att jag inte har någon mark som tilltalar,passar helt enkelt bättre med hund. Men lockjakt efter räv är häftigt, är dock ny på området.

Jag har inte upplevt så många storviltsjakter med hund, har gått på älgstånd några gånger men alltid varit fel djur,tyvärr, plus de gånger man tabbat sig då....

Gett mig tusan på att jag skall i framtiden få tag på mer storviltsjakter som tex björn, men även lojakt, då de lockar lite mer än gris för tillfället

Men den absoluta Drömmen om att en dag få skjuta en isbjörn finns där, dock så har jag väl nästan en hel värld emot mig!

Publicerat
Intressan tråd...

Föredrar jakt med det mindre sällskapet, men vissa jakter skall vara med ett större sällskap..

All hageljakt är intressan, hitills.. kan ju inte riktigt utala mig om de jag inte testat(ripa med stående, tjäder, orre med ställande; "kustfågel" ejder mfl, skånskt kaninjakt, Råkjakten, säkert missat någon)

hur som helst så jakten efter predatorer brinner starkt. Rävjakt med hund ligger högst på listan..

Inrikes så om någon skulle behöva en hyfsad skytt till ripjakten eller kustjakten så skicka ett pm.

Om det skall bli någon jaktresa utomlands så hade duvjakt i England eller Argentina blivit mitt val och även en kall vinterjakt i Polen efter räv bland balar varit riktigt häftigt..

Vad det gäller kuljakten så har jag aldrig skjutit dov, kron, vildssvin dock sett samtliga men aldrig med/utan "rätt" bössan..  Smygjakten är väl inte så, kanske för att jag inte har någon mark som tilltalar,passar helt enkelt bättre med hund. Men lockjakt efter räv är häftigt, är dock ny på området.

Jag har inte upplevt så många storviltsjakter med hund, har gått på älgstånd några gånger men alltid varit fel djur,tyvärr, plus de gånger man tabbat sig då....

Gett mig tusan på att jag skall i framtiden få tag på mer storviltsjakter som tex björn, men även lojakt, då de lockar lite mer än gris för tillfället

Men den absoluta Drömmen om att en dag få skjuta en isbjörn finns där, dock så har jag väl nästan en hel värld emot mig!

Om du vill skjuta en isbjörn kan jag rekommendera dig en arrangör som har det på programmet. Det är inget fel i att skjuta en dylik nalle. Eskimåerna får ett visst antal varje år och kan själv avgöra om de vill sälja eller skjuta själv. Det är dock inte gratis. Är du intresserad på allvar skall jag ge dig adressen till en seriös arrangör. MVH Tore
Publicerat

Jag vill jaga gråfågel med Stian Berntsen och hans hundar i Norge  ;):D

Publicerat

Ja all jakt är ju intressant. Har skjutit allt i Sverige utom björn, lo , orre och järpe av de lovliga arterna. Skulle vilja skjuta en mufflon av stor kaliber i tex Ungern. Min absoluta favoritjakt har jag funnit i Afrika.Det kändes som om man kom hem när man kom dit första gången. Så jag lägger nog mina pengar på det istället för att arrendera en mark här i Skåne som kostar lika mkt som en resa till Afrika.

Publicerat

Har jaktet på ryper, orrfugl, jerper og storfugl med stående hund her på berget, mange nok år til at det sitter i ryggen nå. Jeg ser ikke bort fra at det kan komme en engelsksetter i huset igjen, eller pointer, eller en terrier til rev og grevlingjakt... ::)

Hund må det være, ingen dag er en bomtur med hund ute. :D 

Elg, hjort, rådyr og seljakt er gjengangere hvert år og selv om det kan bli litt langdrygt å fylle kvotene utover høsten klarer jeg ikke å finne dager som kan kalles kjedelige. Alltid noe nytt å oppleve. Selen er med på å fylle gapet i vinterhalvåret. Bjørn har jeg jaktet noen ganger med hell i Canada.

Knivjakt etter havskatt er vel det som har framkallt mest adrenalin så langt, 16,5 kg er min rekord og med årene ser jeg at det kanskje også kommer til å bli stående sånn. :-[

På ønskelisten står varg og gris. Jeg så spor etter timberwolf langt nord i Canada som tente en ørliten gnist for lenge siden, om det ikke brenner i plånboken nå, så er det rimelig varmt i alle fall.  ;D Grisjakt er vel nærmere på timeplanen og litt mer humant sånn budsjettmessig.

Jo, jeg kommer nok til å prøve det, rett så snart...

• 1 month later...
Publicerat

Har bara jagat Tjäder, men skulle vilja annan jakt oxå. Som Rådjur, Räv, Sjöfågel, Vildsvin, Älg, Ripa,Bäver och Björnjakt skulle vara trevligt att få vara med på.

Publicerat

Hmmm, jag har läst om en massa olika önskemål men ingen har ännu nämnt den skånska toppjakten d v s vårjakt på råkungar. Är det för att få känner till den eller??  ::)

Själv har jag jagat det mesta som går att jaga i sverige men ännu inte lyckats fälla nån älg eller dovhjort (eller mufflon) när det gäller hjortdjuren. För att lyckas med detta har jag börjat titta på utlandsjakt. Norrlandsjakt har jag inte utövat (toppfågel o s v) men är öppen för förslag (hint, hint) ;)

Publicerat

Tjäder jakt i fjällurskogarna med finnspetsen är och förblir min favorit,

men alljakt med riktigt bra hundar och kunninga jägare är trevligt tycker jag känner absolut inget sug efter utlänsk trofejakt  ;)

• 2 weeks later...
Publicerat
Tjäder jakt i fjällurskogarna med finnspetsen är och förblir min favorit,

men alljakt med riktigt bra hundar och kunninga jägare är trevligt tycker jag känner absolut inget sug efter utlänsk trofejakt  ;)

Tja, jag skulle gärna vilja skjuta alla mina djur i sverige MEN jag har inte tillräckligt bra kontakter eller tillräckligt många kontanter för att göra så. Låt mej ge dej ett exempel, många kompisar arrenderar eller har arrenderat älgjakt längre upp i landet för att få chansen att skjuta en storoxe. Småälgar kan man skjuta härnere i Skåne så de har mest åkt för trofén. Det kan då kosta 5-10 000:-/år och många har åkt i 5-20 år utan att ha fått skjuta nån älgtjur. Finns det då inga alternativ, jo man kan åka österut istället. För 10-20 000:- kan man (nästan garranterat) då skjuta en tjur med hyfsad trofé. Man ska nog också ha klart för sig att arrendepriserna i södra Sverige börjar bli så höga att man kan ofta åka på jaktresa en gg/år för samma peng som ett jaktarrende kostar per år.
Publicerat

Jag har bara provat på älgjakten och rävjakt  :-

Men jag skulle vilja prova på i stort sett all fågel och småviltsjakt  :D

Publicerat

Vildsvin skulle vara kul att jaga, bara sitta eller vara med skulle vara roligt.

//Roggman66

Publicerat

Absoluta drömmen...

Att få följa med Bob Aronsohn en säsong med kråkjakt på hans marker.

• 4 weeks later...
Publicerat

Himla svårt att gradera de olika jakterna tycker jag då jag nog tycker nästan lika mkt om all jakt. Ok, en och annan jaktform är väl mer favorit än andra men i det stora hela så tycker jag om allt.

Jag jagar i mellan och södra landet och då blir det,... alla jaktbara fåglar (bäst tycker jag om fältfågeljakten med riktigt bra spaniel eller sträckjakten på and), räv (allt men gärna i gryt med duktig hund), hare (helst på uppsprång eller med stötande hund), rådjur (helst med drivande hund), på älg och grisjakterna är jag bara hundförare (då är grisjakten med hund det roligaste jag vet.)

De jaktformer jag inte hunnit prova än är.. bla:

Ripjakt, björnjakt och bäverjakt. Det sista skulle vi provat nu men det blev inte av. Kanske en annan gång. Man hinner dock inte allt...

En jakt jag drömmer om är buffel i Afrika...

Publicerat

OK, jag lägger till min rangordning också då... fast vilken som ligger etta skiftar titt som tätt..  ;D

1. Trädskällarjakten med min finnspets!

2. Älgjakten (med löshund).

3. Vårvinterjakt på ripa.

4. Rådjurjakten, både vak/smyg och med hund.

5. Harjakt, ett redigt hardrev är aldrig fel.

Sen tillkommer lite predatorjakt fårstås, men det platsat inte på listan över favoritjakter.

Drömmen är en jaktresa till Alaska! Även en Afrikatripp lockar.

Så snart spargrisen är tillräckligt fet så bär det av till endera!  ;)

// gAsToN