Publicerat Juli 7, 200520 yr Tjooo Eftersom jag oftast jagar med endast hagelgevär så har jag nu sökt dispens att få jaga räv, rådjur och grävling med slugs och brenneke. jag håller er informerade med hur min dispensansökan går.
Publicerat Juli 7, 200520 yr Författare Jag har motiverat på 2 sätt. Den ena är att jakt med kulvapen där jag jagar är olämplig pga närhet till samhälle, bebyggelser och männsikor. En långsam slugkula är inte farlig lika långt. Det andra då det gäller räv är samma som ovan + att jag alltid jagar fågel och då bär mitt hagelvapen som enda vapen och att det då ur en viltvårdssynpunkt skulle vara bra om jag hade möjlighet att skjuta räv med slugs eftersom slugs medger skytte på lite längre håll än hagel. Tilläggas att jag jagar på en mark omgiven av byar och jag jagar ytters nära soptippen med både bebyggelse, människor och fordon.
Publicerat Juli 7, 200520 yr OK.. lycka till! Tycker dock det är lite farligt att skriva att man tycker det är farligt att jaga där man har sin jaktmark.. Man vet aldrig hur myndigheterna tolkar det.
Publicerat Juli 7, 200520 yr Författare Sant så sant, farligt är det inte men vissa saker kan vara olämpliga å att man säger det tyder väl på att man är ansvarsfull?
Publicerat Juli 7, 200520 yr Författare Ska bli spännande, jag läste om en gubbe som fick just en dispens för slug och att skjuta dem i sin drilling så allt e möjligt. Får se hur länge ett beslut tar.
Publicerat Juli 7, 200520 yr Ska bli spännande, jag läste om en gubbe som fick just en dispens för slug och att skjuta dem i sin drilling så allt e möjligt.Får se hur länge ett beslut tar. Men gällde inte det andraskottet efter kulan, då har det gått över till avfång och slugen är tillåten
Publicerat Juli 8, 200520 yr Författare Nej så var det inte utan det gällde jakt, jag minns tydligt artikeln, jag tror den var i jaktjournalen ett par år sen var det nog. Jag kommer inte ihåg vad han angav för skäl till detta, men han hade fått tillstånd att jaga med slug i sin drilling och det var djur som inte annars får jagas med slugs. Jag minns att jag tänkte att jag ville ha samma möjlighet. Hoppas jag inte ljuger för er nu men vad jag kan minnas var det så, synd jag inte har kvar artikeln. Nåväl man kan inte annats än få kalla handen ;D Jag har även sökt skyddsjakt under en 3 års period på kråka, skata, kaja, fiskmås, havstrut, gråtrut och korp så att dessa vilt endast är fredade under Juni månad. Den senaste ansökan har jag liggandes hos vår kommun.
Publicerat Juli 8, 200520 yr Ska bli spännande, jag läste om en gubbe som fick just en dispens för slug och att skjuta dem i sin drilling så allt e möjligt. Får se hur länge ett beslut tar. Men gällde inte det andraskottet efter kulan, då har det gått över till avfång och slugen är tillåten Det här har jag funderat på. Om jag tar min kombi på älgjakten borde jag ju kunna ladda slug i hagelpipan och använda denna om jag skulle behöva ett andraskott (vilket jag givetvis alldrig behöver ). Eller??? mvh / Johan
Publicerat Juli 8, 200520 yr Får man inte använda slug vid jakt..... så får man inte ha bössan laddad med slug under jakt.. ...och ett "andraskott" räknas inte som eftersök för den delen heller.
Publicerat Juli 13, 200520 yr Får man inte använda slug vid jakt.....så får man inte ha bössan laddad med slug under jakt.. ...och ett "andraskott" räknas inte som eftersök för den delen heller. Inte som eftersök, men som avfång, gränsen är hårfin om man får eller inte, det skall ju ta en akademisk stund innan avfånget, en lagtext för tolkning, kanske Ola har något bra tips om hur det räknas. Klart man har slug i drillingen, det kan ju komma en gris...
Publicerat Juli 13, 200520 yr Författare Men man får inte jaga gris med slugs ur en drilling. Vad jag förstått är det bara enpipiga hagelgevär som är tillåtna vid slugjakt, dvs pump och automater.
Publicerat Juli 13, 200520 yr Har för mig att Ola förklarade det i J & F för ett tag sen. Men själv kommer jag inte ihåg exakt hur det ligger till. Men för jakt är det bara enpipigt som gäller. Sen är det väl en tolkning vad som räknas som eftersök.
Publicerat Juli 26, 200520 yr Författare Inte hört ett smack än, inte ens på mail att de mottagit min ansökan som jag mailade till nån herre vid namn Christer Pettersson. Mailade även in ytterligare en dispensansökan att få ha fullt magasinrör på min pump vid kråk och trutjakt, inte för att det nu behövs men varför inte?? Nåväl ja ska ringa dem i Augusti så får vi se. Nån som vet hur länge en dispensansökan brukar ta?
Publicerat Augusti 1, 200520 yr Det är nog extremt svårt att sia om. Vill det sig illa hamnar den limmad längst ner i högen om handläggaren inte vat vad han/hon ska göra.
Publicerat Augusti 1, 200520 yr Christer har precis gått på semester så du får räkna bort en månad först........ MVH Håkan
Publicerat Augusti 5, 200520 yr Men man får inte jaga gris med slugs ur en drilling.Vad jag förstått är det bara enpipiga hagelgevär som är tillåtna vid slugjakt, dvs pump och automater. Vad jag vet får slugs bara användas i enkelpipig vapen samt att man måste ha licens för kl1 vapen kanske tom så illa att man måste ha speciell slugpipa typ räfflad
Publicerat Augusti 5, 200520 yr Författare Bössan är enkelpipig i dett fall och jag har högvilt jägarexamen.
Publicerat Augusti 5, 200520 yr Bössan är enkelpipig i dett fall och jag har högvilt jägarexamen.Du säger att du har högviltexamen men har du licens på Klass1 annars får man tydligen inte jaga med slugs ??? ???
Publicerat Augusti 5, 200520 yr Vad jag vet får slugs bara användas i enkelpipig vapen samt att man måste ha licens för kl1 vapen kanske tom så illa att man måste ha speciell slugpipa typ räffladEnligt 7§ NFS2002:18...Där står det så här...Enkelpipiga hagelgevär med funktionssätt och laddningskapacitet enligt 5§ i kaliber 12,16,20, laddade med patroner i kaliber 12,16 eller 20 försedda med EN projektil (kula) avsedd för respektive kaliber (exempelvis s.k. slugpatron) får användas vid jakt efter vildsvin,dovhjort och mufflonfår,av den som är behörig att använda kulgevär avsedda för patroner i klass 1 vid jakt.Enkelpipiga hagelgevär enligt första stycket försedda med räfflad pipa avsedd för hagelgevär eller räfflad choke avsedd för hagelgevär får även användas vid jakt enligt första stycket. 8§ Vid jakt med hagelgevär får,med det undantag som framgår av 7§,endast användas ammunition som är laddad med hagel,vars diameter är 4,0mm(US1)eller mindre.
Publicerat Augusti 5, 200520 yr Nähä nu övertolkar du lagen likt den värsta licenskärring...... Han skall vara behörig, det innebär som jag ser det att han har högviltexamen, han behöver inte innha ett vapen för det. MVH Håkan