Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har sökt dispens

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Skulle vara extrem byråkrati om ja var rvungen att köpa en klass1 bössa för att få använda mitt hagelgevär vid jakt minsan  ;D

Fast å andra sidan låter det som sverige.

Publicerat
Nähä nu övertolkar du lagen likt den värsta licenskärring......

Han skall vara behörig, det innebär som jag ser det att han har högviltexamen, han behöver inte innha ett vapen för det.

MVH Håkan

Jag har bara skrivit det som NFS skriver under sina§§ :)Gjorde detta av ren godhet vore ju jävligt onödigt att kanske tappa licens eller nåt pga ovisshet,ELLER ;) ;)Det bästa är väl att kontakta NFS för tydligare direktiv ::)
Publicerat
  • Författare

NFS va e de?

Publicerat
  • Författare

ja ok du menar NVV

man kan inte kontakta NFS då det är en förordning  ;D

Publicerat
ja ok du menar NVV

man kan inte kontakta NFS då det är en förordning  ;D

Ja det blev lite tryckfel ;D ;D ;D..Du hittade säkert det du behövde på länken
Publicerat
  • Författare

Jag tolkar det som att när du laddar med slugs så har du förvandlat din hagelbössa till en klass 1 bössa eftersom du får jaga vissa klass 1 vilt med den. För att få jaga med klass 1 vapen måste du tagit högviltdelen i jägarexamen.

det sger nästan sig självt att det är så.

Publicerat

Så tolkar även jag det som står skrivet...Men utan att låta negativ får man bruka ett klass ??? vapen utan att ha licens för ett sådant vid jakt,vid övningsskytte är det annat,Hur är det vid jakt ??? ???

Publicerat
  • Författare

Du får inte jaga klass 1 vilt om du inte har jägarexamen för det. På skjutbanan är det ok att panga. Hurruvida du får jaga klass2 vilt med en klass 1 studsare om du inte har högviltdelen har jag ingen aning om. (om du tex lånat en bössa)

Men du bör få jaga klass 1 vilt om du har jägarexamen för det men inte licens, du kan ju låna en bössa av nån. Förr fick du inte låna om du inte hade redan en bössa i samma klass men så är det inte numera, du behöver inte ens ha en licens de räcker med jägarexamen, jag vet att det låter konstigt men detta har min polismyndighet sagt till mig.

Publicerat
Du får inte jaga klass 1 vilt om du inte har jägarexamen för det. På skjutbanan är det ok att panga. Hurruvida du får jaga klass2 vilt med en klass 1 studsare om du inte har högviltdelen har jag ingen aning om. (om du tex lånat en bössa)

Men du bör få jaga klass 1 vilt om du har jägarexamen för det men inte licens, du kan ju låna en bössa av nån. Förr fick du inte låna om du inte hade redan en bössa i samma klass men så är det inte numera, du behöver inte ens ha en licens de räcker med jägarexamen, jag vet att det låter konstigt men detta har min polismyndighet sagt till mig.

Ok bra svar på frågan...då är ju det ? löst ;)...Det är det som är det viktiga att kolla upp allting omkring lagar och förrättelser....Jag hade en köpare på min hagelbock när jag kontaktade polisen sa dom att eftersom jag hade den på jakt så fick även han använda den till jakt på lånelicensen,men hade jag haft den på övningsskytte hade han ej fått jaga med den på lånelicens....
  • 3 years later...
Publicerat
ok ja fatta att han var tillbaka i veckan

Nå hur blev det ?

Var det avslag eller ?

Mvh Anders Hj

Publicerat

läste tråden och vill också veta ? :)

men gud var det är löjligt att man inte får skjuta slugs ur bock/sbs men nog i en pump/semi

Publicerat
  • Författare

Jag fick då ingen dispens

Publicerat

Och vad hade dom för motivering till avslaget?

Mvh Anders Hj

Publicerat

Gå å lämna in en licensansökan på en 600 Nitro Express sen, hehe.. skulle vara kul att se hennes min när hon inte kan neka dig efter motiveringen på dispensansökan :)