Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ska man bevisa att en hund är en bra jakthund????????

Featured Replies

Publicerat

Ja rubriken säger väl det mesta. Finns det någon annan möjlighet än via ett protokollfört jaktprov? Alla tycker förmodligen att dom har världens bästa jakthund , men att bevisa det är en annan femma. Skulle vara kul att ta del av er åsikt, alla ni kloka jägare och hundmänniskor här finns påp jaktsidan. Hipshot o Telgetok är diskade innan ni börjat ;D Nä ni får oxå vara med .

• Svar 51
  • Visningar 4,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

För min del är det att jaktprov och den praktiska jakten som får tala för sig.

Men vissa hundar funkar ej på jakt prov  men i den verkliga jakten funkar väldigt bra.

Publicerat
  • Författare

Jo det är så. Men hur bevisar du att det verkligen är så??? Jag talar iof i egenskap av uppfödare som ska övertyga en valpköpare om det.

Publicerat

Jag tycker att när andra änn ägarn pratar att en har bra jakthund så tycker jag det räcker som bevis.Men även jaktprov säger ju en hel del,men där finns ju åxå en hel del fuffens för sig.Sen får man ju ganska mycket inbjudan på jaktturer om man har en duktig hund.

Men det är ju bara mina åsikter....

Publicerat

Jaktprov i all ära...Det är väl i stort sett det största instument en valpköpare har, därmed inte sagt att det är det bästa.

Rykten säger nog mer... Vidare erbjudanden om att få vara med och se föräldrarna jaga, referenser till tidigare kullar etc.

Problem med grytraserna är dock att vissa individer (min jycke) vägrade gå in i provgrytet, men funkar tillfredställande till bra i gryt.

Provgrytet är nog inte heller det bästa instrumenetet för att utröna tex en grythund, för som när jag skulle göra anlagsprovet startade hon som hund nr 10 tror jag det var.

Det luktar nog rätt lattjo där då för hunden mot att vara nr 1.

//Roggman66

Publicerat

Intressant frågeställning!

Kan bara svara efter de raser jag kan. När det gäller tax och drever så är givetvis jaktprov som gäller, sen kan man ibland tycka att en hund som funkar bra på jaktprov kan vara lite väl ihärdiga men det får man nog ta.

Sen har jag ju en Wachtel och där är det lite annorlunda, ok för unghundsprovet där man lägger stor vikt vid att bedöma hundens sätt att driva osv. Men sen det öppna provet som tar hunden till ett eventuellt championa, tycker jag är för splittrat och för mycket inriktning på apportering! (finns ju bättre raser att apportera). Här får man nog mer gå på hörsägen och möjligtvis att de är godkända på vildsvin!

mvh

Publicerat

Visst vill jag se att hunden har bra meriter från jaktprov nu vet jag inte mycket om olika rasers prov men åtminstone inom trädskällarna som jag vurmar för är det så att har du en duktig jakthund så blir det även resultat på proven.

Sedan finns det massor av väldigt duktiga hundar som tyvärr inte startas på prov då är det lite svårare att avgöra men även här märker man oftast när man pratar med ägare vad det är för hund och även ägaren får man en uppfattning om efter att diskutera jakt jag brukar bli lite misstänksam över dem som bara höjer sin hund till skyn för även väldigt duktiga hundar har sina svaga sidor.

Det bästa sättet är givetvis att själv få jaga med hunden några dagar men det kan ofta vara svårt i praktiken,sedan då jag köper valp söker jag mest efter en tik som i tidigare kullar givit bra hundar gärna med olika hanar för det finns vissa tikar som verkar lämna bra valpar nästan oavsett vad för hane man stoppar dit

Publicerat

Då måste man som uppfödare kunna visa tex meriter på hunden eller att man får följa med på jakt så man

får se (tiken-hannen) in action.

Så får man bedömma hur bra den är  men det kan vara svår för en som köper sin första hund.

Jag for till kenneln och tittade på valpen och pratade med andra hund ägare som bara hade gott att säga om uppfödaren och hennes hundar.

Men jag hade kanske bara tur.

Publicerat
  • Författare

Om man betänker att det är domarens fria skön som gäller vid bedömningen på ett prov så blir det hela genast en sak som  EN människa tycker just den dagen . Vi andra har kanske en annan värdering på vad som är en bra hund. Jag har ju bara erfarenhet från labbe o borderterrier så jag vet inte hur det är bland andra raser. Har varit funktionär på labbeprov där domaren iof endast inför funktionärer sagt att han gillar inte gula labbar och enl mig givit gula labbar sämre pris än vad dom egentligenm förtjänar. Det är fakta och inget tjafs från min sida. Jag har bara gula labbar. Därför jag tog upp just den detaljen

Har varit EN gång på ett praktisk prov ( dvs en klappjakt på fasaner) med en av mina labbar. Ska skriva den sammanfattde kritiken på honom.

En hund som är en effektiv apportör utan att göra ngt väsen av sig. Lugn o säker i sitt abete som han löser självständigt och noggrant . Följer dock förarens kommando.

Visst verkar vara en sjust hund eller??? Men vad säger att han presterar samma jobb i morgon eller i nästa vecka?????

Skitsvårt ämne det här eller vad säger ni?

Ska bara säga att den kritiken fick jag på en hund vars make jag ALDRIG kommer att få igen

Publicerat

Jävligt svår fråga facktiskt. Vad är det som gör en jakthund ducktig igentligen är det va andra tycker om dina hundar eller va du tycker själv. Jag har gått jaktprov med min Wachtel o det kan man ju säja gick så där bra rent poäng mäsigt men jag va ju lika nöjd när jag åkte därifrån som jag va när jag kom dit för det va ju min hund som hade gort provet, nu är ju det här 2 år sen men jag är lika nöjd med hunden nu som jag va då.Så länge man själv är nöjd med va man har i kopplet så tycker jag det är en bra jakthund för det är ju du som ägare som jagar med hunden.

Publicerat

Papper är papper och endast papper...

Bästa vore nog att ha marken att jaga på där intresserade valpköpare i framtiden kunde vara med på den riktiga jakten.

Att få vara med och jaga in real life med både hunden och tiken torde vara det optimala.

Mitt nästa valpval kommer gå till så... ;D

Sen så klart måste man ändå gå in i avelsrådens undersökningar gällande nerärvda sjukdomsbilder på tilltänkta föräldrar till ens valp eller nån sånt 8)

Publicerat
Papper är papper och endast papper...

Perfekt då kan du posta 6 tusenlappar till mig så postar jag tillbaka ett blankt a4 ;) ;D ;D

Skämtåsido visst är det bäst att själv få jaga med hundarna men det är rätt svårt att genomföra i verkligheten sen är det väl så att är hunden bra skall den väl visa resultat även på prov eller?

Publicerat
Perfekt då kan du posta 6 tusenlappar till mig så postar jag tillbaka ett blankt a4 ;) ;D ;D

Skämtåsido visst är det bäst att själv få jaga med hundarna men det är rätt svårt att genomföra i verkligheten sen är det väl så att är hunden bra skall den väl visa resultat även på prov eller?

Ser det inte så,är man seriöst intresserad så ser man till att jaga ett par ggr.med föräldrarna..visst kan det kosta bensinpengar och tid,men tiden man skall lägga ner på hunden i fråga om injagning och det faktiska åren som en hund lever är i detta fall rätt så blygsamma.

Såklart om man nu är intresserad av att gå på jaktprov !!!

Krasst så ser man i jakttidningarna i valpannonserna att alla föräldrar är dubbelchampions utav guds nåde !!

Däremot så står det inte hur många ggr.jycken behövde starta på jaktprov för att erhålla sina ettor ;D

Vet stövarägare som startar oftare än vad jag byter kallingar ;D

Publicerat
sen är det väl så att är hunden bra skall den väl visa resultat även på prov eller?

Nja det beror väl på ras och ras proverna.

Själv hade jag haft champion flera gånger om, bara om jag fått göra de i naturgryt. Grytrasernas prov är ju att jämföra med att först prova drivande raser i hägn först för att sen släppa de i skogen.

//Roggman66

Publicerat
Nja det beror väl på ras och ras proverna.

Själv hade jag haft champion flera gånger om, bara om jag fått göra de i naturgryt. Grytrasernas prov är ju att jämföra med att först prova drivande raser i hägn först för att sen släppa de i skogen.

//Roggman66

Exakt där är ett bra exempel på onaturliga jaktprov inte är bra

Publicerat

Intressant ! O detta är inte så lätt. Så länge det är frågan om jaktprov så är det ju en jävlades skillnad mellan jaktform/hundras. Men i princip och utgående från att provet utförts rätt (inget fiffel o båg) så borde det ju säga nåt i alla fall... Och så är det precis som tidigare nämnts att folk ser så olika på hur en bra jakthund är ! En hundtyp som passar en människa i smaken behöver överhuvudtaget inte falla den andra människan i smaken igen ..

Om det talas vida omkring om en hunds prestationer så torde det klart vara ett tecken på en hygglig hund. Och till det att provjaga en förälder till kommande valpar så behöver inte i sig heller säga allt.. Den jakten kan ske ofta på hemmamarken o där är det många hundar som fungerar, men då det gäller att jaga på främmande marker så kan en del käppar hamna i hjulet för ekipaget.

Själv så gillar jag hundägare som har hundar tex till avel o låter folk komma o följa med hunden och åker omkring på jakt till olika ställen utan några som helst tvinganden.

Jaa, det skulle finnas hur mycket som helst att orda om detta .....

Publicerat

Jaktprov är väl den enda något sånär "oberoende" bedömningen man kan få.

Gick ett prov med TJT:n jag hade.

Gick rätt bra förutom att kräket vägrade gå ner i provvgrytet.

Då var det 12 grävlingar skjutna för honom innan provet.

Dessutom var han nere i ett naturgryt och slogs med en grävling ett tag under skogsmomentet.

Lite fåning o vara ägare till en idiot som hoppade omkring o skällde på alla i publiken som stod och hängde runt staketet till konstgrytet.

Tror han fick för sig att han kom in i en hundgård eller nått.

Vi provade när prövotiden var ute med o lyfta på gången närmast kitteln för o visa att där var nått kul i den där lådan.

O då pissade hunfaan på grävlingen....

Annars så hade vi om jag kommer ihåg rätt, höga poäng på resten av det som testades.

Har för mig han bara "tappade" 2 poäng fram till grytet.

Det var mitt första jaktprov jag gått på...

Tog ett tag innan jag fick för mig o gå på nått igen...

Kan man provjaga med avelsdjuren så är det en stor fördel vid valet av uppfödare.

Men i praktiken så är det inte direkt genomförbart.

Haft en kull wachtel och de som haft det vet hur telefonen går varm, många valpspekulanter.

Skulle jag bjudit in eller blivit bjuden på jakt hos varenda en som ringde så fick jag nog inte göra annat än åka omkring o visa upp tiken på jakter eller ha med en drös okända på jakt här hemmavid.

Tycker det är rätt dåligt att man inte kan lita på provresultat eller som i wachtelns fall räcker ett unghundsprov med godkänt resultat för avel. 

Främjar knappast start i ÖKL

Vill man ha reda på mer kring valpen så rekommenderars det att jaga med föräldradjuren.

Vilket tyvärr är få förunnat att få göra.

Info från uppfödare är givetvis alltid partiskt.

O än har jag inte hört någon som nedvärderar sina egna avelshundar... ::)

Publicerat

Inte hunnit läsa igenon tidigare inlägg men några funderingar så här spontant..

I vissa stycken SUGER jaktprov!

Wachtelprovet tex.. söket.. där ska jycken självständigt söka igenom ett rejält stycke skog medan hundföraren och domaren står och funderar.. hur realistiskt är det? Jag som hundförare rör mej konstant i såten  när jag går, stannar bara då hunden tar upp.

Retriverjaktprov.. Finns inget prov som på allvar testar hundens uthållighet. En bra jaktlabbe ska kunna klara 4 prov på raken typ utan att mattas speciellt då uppgifterna är olika. Markering, dirigering och sök. Hur många jaktchampinjoner har man inte sett tokruttna på 3 timmar eftersök i vass med kallt vatten? De jyckar som fixar en hård efterapportering är bra jakthundar enligt mitt förmenande, sen är det mindre viktigt om de fixar en 200 m markering eller dirigering för det är mer hundsport.

Bra tråd förövrigt Amakulu!

Mvh!

Publicerat
Ja rubriken säger väl det mesta. Finns det någon annan möjlighet än via ett protokollfört jaktprov? Alla tycker förmodligen att dom har världens bästa jakthund , men att bevisa det är en annan femma. Skulle vara kul att ta del av er åsikt, alla ni kloka jägare och hundmänniskor här finns påp jaktsidan. Hipshot o Telgetok är diskade innan ni börjat ;D Nä ni får oxå vara med .

Gäller orginalfrågan för avel eller för egen del?

Har aldrig avlat på mina hundar varför intresset för jaktprov varit lågt. För min egen del är det bästa beviset för att min hund kan nåt är när jag blir bjuden på jakt för andra gången till en mark, då är man över tröskeln och har uppenbarligen gjort nåt rätt.

Har aldrig skrytit över mina hundar, dom brukar få bevisa själva. Ibland går det således bra ibland inte. Ett Wachtelprov som Mats skrev är ju väldigt spretigt och egentligen helt ovärdigt rasen. En bra grisställare men kass apportör blir ju sällan en stjärna pappersvägen.

MVH

Publicerat

jag tycker när det gäller terrier raser så kan man skita i om hunden har gjort något prov i provgrytet sen man införde galler men något jag tycker är jätte viktigt är att man gör ett naturgrytjakts prov för då kan man bevisa att hunden är bra. Jag själv skulle aldrig köpa en terrier där föräldrarna inte har startat på något naturgrytjakts prov eller para med hund som inte har gjort det.

Publicerat
Ser det inte så,är man seriöst intresserad så ser man till att jaga ett par ggr.med föräldrarna..visst kan det kosta bensinpengar och tid,men tiden man skall lägga ner på hunden i fråga om injagning och det faktiska åren som en hund lever är i detta fall rätt så blygsamma.

Det där fungerar ju inte i praktiken, tänk en kennel som har 3 kullar per år, jäklar va han skulle behöva jaga med valp spekulanter.

Jag hade då inte behövt lösa något jaktkort på min mark, bara åka omkring och låtsas vara intresserad av en valp.

Publicerat

Jag tycker att det är jaktproven som gäller som bevis på bra jakthundar. Men man vill även se jaktprovsprotokollen och prata med flera domare som sett hunden, när man intreserar sig för en valp, eller i mitt fall täckhund till min egen tik. Vissa raser är det så att det kan vara jäkligt mycket jakt i hunden, men den fungerar inte på jaktprov pga att ägaren har missat i dresyr, eller inte brytt sig om tex vattenapport. Då är det enbart att man själv får följa med på jakt som gäller, för att bedöma hunden. Jag skulle aldrig lita på en bekant till hunden eller ägaren, för bedömning av hundens duglighet. Uppfödare som inte kan gå jaktprov eller visa upp sin tik i verklig jakt brukar få valpköpare efter det, dvs de som blir över, eller som inte bryr sig om pappershundar, och dom är faktiskt många.

Publicerat
Det där fungerar ju inte i praktiken, tänk en kennel som har 3 kullar per år, jäklar va han skulle behöva jaga med valp spekulanter.

Jag hade då inte behövt lösa något jaktkort på min mark, bara åka omkring och låtsas vara intresserad av en valp.

Praktiken och praktiken..

Jag ser min nästa valp ur ett högst egoistiskt plan ,och då det är mina regler som gäller,vill inte säljaren bjuda mej på jakt, (oftast tikägaren som säljer)..sällan hundägaren ;D så blir det ingen affär 8)

Säjer inte att detta är helt lätt,men jag vill i alla fall ha det så ;D

Obs,jag sysslar med stövare...andra raser och dess prov har jag ingen aning om 8)

Fast och andra sidan så tror jag inte att jag skulle tveka om jag ville ha en rävstövare från Finland... Tiken jag tänker på är nog rätt,men jag vet nada om hanhunden...men....jag är övertygad om att Foxen inte parar med vad skit som helst ;D

Sålunda skulle jag rent teoretiskt kunna köpa en valp av Tore utan att ha jagat med hans Ronja först :D

Sen är det som alltid...ett stort jävla lotteri ;)

Publicerat

Och hur många parningar har du tänkt hinna kolla upp på det sättet Telge?

Publicerat

Ja jäklaTelge... du måste alltså räkna med att du är mycket efterfrågad som valpköpare  ;D  :-*