Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ska man bevisa att en hund är en bra jakthund????????

Featured Replies

Publicerat
Och hur många parningar har du tänkt hinna kolla upp på det sättet Telge?

Har 2 stycken just nu som är tänkta parningar...Ser det kasst ut så bidar jag min tid och inväntar nästa gång.

Den jycke jag har idag...hämtade jag i Norge osedd !!! Gick endast på papperna...Så fick jag en jaktidiot oxå 8)

Hörde senare att släktet på hanhundsidan alla var mer eller mindre idioter...

Tänker inte hamna i denna fälla igen. Att hunden jagar ser jag inte som allt,man skall kunna ha den hemma oxå,min jycke idag har summa summarum ätit upp skor för säkert 10.ooo kronor,en soffgrupp i läder samt ett köksbord med stolar !!!!

Farfar till min tik åt tom.upp väggar om den inte fick följa med på jakt,sålunda gjorde hunden allt bara för att komma ut i skogen!!!!

Visst min hund jagar..men en jaktidiot är det !!!!

Träffade förövrigt en bror till han som ägde hanhunden på en utställning här i Sverige,och jag påtalade problemen men den hund jag köpt... Svaret jag fick var att dom visste om dessa gangster fasoner men att det samtidigt var mycket jakt i släktet. Nu är det väl så att just dessa jägare har mängder av hundar, och skulle hunden jaga nånstanns långt bort så släpper man endast en ny från hundgården !!!!!!

Asså...jakten är inte allt..den mentala delen ser man inte på jaktproven ...jag vill ha en hund som funkar hemma oxå ;D

• Svar 51
  • Visningar 5,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Ja jäklaTelge... du måste alltså räkna med att du är mycket efterfrågad som valpköpare  ;D  :-*

Japp det är jag ;D

Folk som känner mej i stövarkretsar vet att jag är kräsen och inte köper vilket skit som helst.

Sen har jag dugliga jakthundar oxå ;D

Dock har jag och min hustrus tålamod plågats nu ett par år....Fast nu äntligen funkar det..men det tog 7 jävla år 8)

Publicerat

Dock vill jag påminna om vilket fantastiskt arbete avelsråden gjort genom åren :D

Utan tex.avelsrådet hos stövarna skulle dessa hundar varit utdömda för skitlängesedan då dessa jyckar skarpt gillade att jaga rådjur från socken till socken... :P

Skänker just nu en tanke till alla ideellt arbetande människor genom åren som gjort min jakt möjlig..

Tack alla ni för mej okända .

Publicerat
Japp det är jag ;D

Folk som känner mej i stövarkretsar vet att jag är kräsen och inte köper vilket skit som helst.

Sen har jag dugliga jakthundar oxå ;D

Ähh nu tror jag du satt dig på lite för hög pedistal :D

Du menar att uppfödarna står i kö för o få sälja valp till dig..

Inte visste jag att det var så svårt att sälja stövarevalpar  ;D ;D

Skömt o sidor.

En gamal devis som gäller än o kommer gälla när det handlar om goda jakthundar är:

20% är arv o 80% miljön som påverkar hur jycken blir som vuxen.

En  bra förare kan göra en topphund av ett halvbra ämne o en dålig förare kan förstöra vilket topp ämne som helst.

Är något som oxå kommer gälla i all framtid skulle jag tro..

Publicerat
En gamal devis som gäller än o kommer gälla när det handlar om goda jakthundar är:

20% är arv o 80% miljön som påverkar hur jycken blir som vuxen.

En  bra förare kan göra en topphund av ett halvbra ämne o en dålig förare kan förstöra vilket topp ämne som helst.

Är något som oxå kommer gälla i all framtid skulle jag tro..

Ligger mycket i det visst kan en duktig ägare göra bra hundar av halvdana ämnen,men en riktig topphund får ingen till om inte ämnet är 100% och även miljön 100% först då kan slutprodukten bli optimal

Publicerat
Ähh nu tror jag du satt dig på lite för hög pedistal :D

Du menar att uppfödarna står i kö för o få sälja valp till dig..

Inte visste jag att det var så svårt att sälja stövarevalpar  ;D ;D

Tror vi missförstår varann här,ingen uppfödare står i kö för att sälja till mej,men eftersom jag själv ser mej om efter möjligheten att få just jaga med avelsdjuren innan så ses detta endast seriöst av alla inblandade, vad är det för fel med det ???? Inte bara jag som vill detta för övrigt !

Sen är stövarvärlden inte se stor...dyker det upp hundar som jagar bra så sprider det sej fort som en löpeld via rykten och så.

Tycker att det varit lite väl mycket snack om just stövare just nu,säkert dax att släppa in andra raser ,så vi kan ventilerna dom istället. Ställande hundar tex. ;D

Publicerat
Ligger mycket i det visst kan en duktig ägare göra bra hundar av halvdana ämnen,men en riktig topphund får ingen till om inte ämnet är 100% och även miljön 100% först då kan slutprodukten bli optimal

Är benägen att hålla med dej här :D

Publicerat
Tror vi missförstår varann här,ingen uppfödare står i kö för att sälja till mej,men eftersom jag själv ser mej om efter möjligheten att få just jaga med avelsdjuren innan så ses detta endast seriöst av alla inblandade, vad är det för fel med det ???? Inte bara jag som vill detta för övrigt !

Sen är stövarvärlden inte se stor...dyker det upp hundar som jagar bra så sprider det sej fort som en löpeld via rykten och så.

Tycker att det varit lite väl mycket snack om just stövare just nu,säkert dax att släppa in andra raser ,så vi kan ventilerna dom istället. Ställande hundar tex. ;D

E bara ute för o jävlas lite ;) ;D ;D :-*

Ser inget fel i o få jaga med avelsdjuren, bara fördelar.

Publicerat

alla prov där det är en domare som bestämmer utgången är enligt min mening SKIT.... man bör kolla upp föräldrar djuren.. och som skriv jaga me dom om de är möjligt!.. jag för min del skiter i pappers meriter!.. utan går mer på va ja känner för uppfödaren!.. känns de bra å han verkar vara seriös så blir de nog så nära bra man kan komma!...  ;D

Eller så köper man en Boxer!..  ;D ;D ;D ;D ;) ;) ;)

mvh

Publicerat

Jaktprov är en bedömmningssport med lite högre "utbildade", för rasen/jaktsättet sett, personer bara. De ser inte allt!

Men nog visar en hund som tagit 1:a pris om o om igen att han kan sin sak!

De e ju ändå för att underlätta avelsarbetet jaktprov finns till.

Personligen ser jag jaktprov som rolig träning mest OCH en otroligt rolig social grej!

Men de e ja de o våra prov hålls mest på fjäll, de ja går på iaf.

Vill man bevisa sin hunds förmåga e de bara o ta med sig ngn ut i skogen på jakt o e de imponerade vi dags slut räcker de för mig som resultat!

De e ju ändå vid praktisk jakt de ska funka som bäst! Eller?

Publicerat

Trevligt ämne att diskutera!

Det bildas nästan alltid två läger ett som sågar jaktproven det andra som förespråkar dem jag kan gissa mig till vilket läger som har väl meriterade hundar.

Givetvis är det bästa att själv se hundarna i skogen men vad än Telge säger så funkar inte det för det krävs att man jagar med varje hund något tiotal dagar för att riktigt veta hur hunden är och då hinner man inte utvärdera många hundar.

Sedan att jaktprov är en bedömningssport håller jag inte med om på den ras jag känner har man i strikta regler som man dömer efter och väldigt lite på friaskön det hoppas jag alla raser har.

Är det så att en duktig jakthund inte visar bra resultat på jaktproven måste det vara något stort fel på reglerna

Publicerat

Nu vet jag ju inte detta med säkerhet, men man kan ju tydligen gå en massa jaktprov och om man inte går full på 1:a så provar man och hoppas på bättre tur/väder/ omständigheter nästa gång.

Jag har för mig att man inom grytvärlden får man bara göra ett visst antal starter i provgrytet, just bara för att det inte skall vara nån form av tävlan.

Det kanske skulle införas en maxgräns för hur många starter man får göra (kanske finns).

//Roggman66

Publicerat
Trevligt ämne att diskutera!

Det bildas nästan alltid två läger ett som sågar jaktproven det andra som förespråkar dem jag kan gissa mig till vilket läger som har väl meriterade hundar.

Givetvis är det bästa att själv se hundarna i skogen men vad än Telge säger så funkar inte det för det krävs att man jagar med varje hund något tiotal dagar för att riktigt veta hur hunden är och då hinner man inte utvärdera många hundar.

Sedan att jaktprov är en bedömningssport håller jag inte med om på den ras jag känner har man i strikta regler som man dömer efter och väldigt lite på friaskön det hoppas jag alla raser har.

Är det så att en duktig jakthund inte visar bra resultat på jaktproven måste det vara något stort fel på reglerna

Är personligen ny inom jaktprov för stående men att de inte skulle finnas utrymme för "friaskön" e ju inte sant.

Hur ska du kunna bedömma en reviering enl reglemente? Finns inga metrar direkt inskriven varkens bredd eller djup i slagen mm mm så nog finns de utrymme för eget tycke! Även fart "bedömms" för int finns de nå tidur eller fartkameror med som man mäter direkt farten i slagen mm.

O mkt annat me.

Så JOOOO nog e de en bedömmningssport!! Men vissa raser kanske e mer uppstyrda än andra?

Dock borde de synas MER hur många starter jämte pris hundarna gjort!

Sen är de givetvis så att alla marker/väder/vindar mm mm  inte kan ge alla hundar 1:a pris.

Jag e FÖR jaktprov men inte enbart!!!

Publicerat

Jag kan inte reglerna för stå hundarna stämmer det att man går ett helt gäng med samma domare och att det är domaren som styr hur länge hundarna släpps och vart så känns det lite konstigt enligt mitt sätt att se på det.

Jaktproven är ett verktyg för aveln vilket många ofta har svårt att förstå (även jag) för visst vaknar tävligssinnet även i mig :-[

Publicerat
Jag kan inte reglerna för stå hundarna stämmer det att man går ett helt gäng med samma domare och att det är domaren som styr hur länge hundarna släpps och vart så känns det lite konstigt enligt mitt sätt att se på det.

Jaktproven är ett verktyg för aveln vilket många ofta har svårt att förstå (även jag) för visst vaknar tävligssinnet även i mig :-[

Bra att du skrev så för det underlättar litet för mej i mina tankar...

Jaktprovet är endast ett prov,och det kan man med för del använda som ett verktyg i den fortsatta letningen efter en valp som man vill tro på. Dock är det endast ett verktyg och säjer NADA om den mentala delen hos hunden.

Men visst jaktprovs protokoll är alltid bra att kika på,dock skall man se dom för vad det endast är,nämligen ett verktyg som ger en en hum om vad det är för valp man är intresserad av..

Publicerat
Är personligen ny inom jaktprov för stående men att de inte skulle finnas utrymme för "friaskön" e ju inte sant.

Hur ska du kunna bedömma en reviering enl reglemente? Finns inga metrar direkt inskriven varkens bredd eller djup i slagen mm mm så nog finns de utrymme för eget tycke! Även fart "bedömms" för int finns de nå tidur eller fartkameror med som man mäter direkt farten i slagen mm.

O mkt annat me.

Så JOOOO nog e de en bedömmningssport!! Men vissa raser kanske e mer uppstyrda än andra?

Dock borde de synas MER hur många starter jämte pris hundarna gjort!

Sen är de givetvis så att alla marker/väder/vindar mm mm  inte kan ge alla hundar 1:a pris.

Jag e FÖR jaktprov men inte enbart!!!

Detta är helt off topic, men men.

Visst stämmer det att en Vorsteh som under ett fågelprov, drar iväg och skallar tex en minut bakom ett rådjur eller älg får poängavdrag?

Publicerat

Jaktprovet är endast ett prov,och det kan man med för del använda som ett verktyg i den fortsatta letningen efter en valp som man vill tro på. Dock är det endast ett verktyg och säjer NADA om den mentala delen hos hunden.

Men visst jaktprovs protokoll är alltid bra att kika på,dock skall man se dom för vad det endast är,nämligen ett verktyg som ger en en hum om vad det är för valp man är intresserad av..

Bra Telge snart är vi överens ;) ;D ;D

Publicerat
Bra Telge snart är vi överens ;) ;D ;D

Japp i slutändan tycker alla som jag ;D

Publicerat
Japp i slutändan tycker alla som Lars ;D ;) ;) ;D ;D
Publicerat

;D ;D ;D ;D

Den va go den  :D :D :D ;D ;D ;D

Publicerat

Är själv i valpletartagen och håller med dig lite här. Jaktprovsresultaten ger en hum om vad hunden har för kapacitet, medan den mentala biten inte syns överhuvud taget på pappret. Om man dock går många prov träffar man många hundar (iaf på prov med stående fågelhundar) Dvs. man hinner bilda sig en uppfattning om hur hundarna är mentalt också......väldigt positivt ;) Jag känner iaf att jag har en fördel av de prov jag gått just pga alla andra hundar jag fått se och bilda mig en egen uppfattning om!

Publicerat

Bevisa att den är bra kan man bara göra på praktiskt jakt/prov här och nu.

Jag vill alltid träffa båda föräldrarna och känna på hundarna lite, se vad det är för något, man får en helt annan bild än om man tittar på papper eller ser föraren visa upp hunden, ta hunden i koppel och tänk på vad du känner, får du taskiga vibbar att den här gillar jag inte så köp för guds skull inte en valp efter den heller.

Sen går jag gärna ut på jakt med hundarna och ser hur de jobbar, även där ska det vara bra, alla ursäkter sorterar jag bort, söker hunden runt fötterna så är det en knäspringare tro inte annat, skäller den klent så har den säkert också ett klent skall tro inte annat, när jag väljer valp så är jag krass och det finns en anledning, tänk att få hem en valp som man lägger ner massor av tid och energi på i 2 års tid och så vet man i bakhuvudet att magkänslan sa NEJ för två år sen men hjärtat sa JA det kan ju bli bra.

Mitt tips är finns det något som säger NEJ så är det veto, så lite valpar finns det inte att man behöver köpa en kull efter skräp dock finns det en massa lycksökare i branchen som avlar på peti och kleti, vet du inte vad du köper och föräldrarna inte ens har ställt upp på jaktprov så välj en annan kull.

Publicerat
  • Författare
HRRRMMMM ;)
  • 1 month later...
Publicerat

Går jag ut för att jaga hare med hunden, och kommer hem med en - så är den bevisligen bra.

Går jag ut för att jaga rådjur med hunden, och kommer hem med ett - så är den bevisligen bra.

Går jag ut för att jaga räv med hunden, och kommer hem med en - så är den bevisligen bra.

Ska jag avla med den, kan man skita i om det aldrig blivit skjutit något för den, den är bra om den går bra på jaktprov.

Ser inte någon problematik alls.

Publicerat

En hund som startas med jämna bra höga resultat med ett eller annat sämre resultat är en bra hund.

En hund som det skjuts mkt för är en bra hund.

Alla hundar kan lyckas men skillnaden ligger i hur ofta de lyckas.

Det som är värdefullt är att ha en hund som kan prestera gång efter annan utan alltför mycket dåliga turer.

Alla kan ha tur, med upprepade resultat handlar det om egenskaper.