Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Filmat eftersöksavslut.

Featured Replies

Publicerat

Hallo!

Tänkte bidra med en filmsnutt från ett eftersök jag fick av en kille som har och har haft mycket bra hundar.

Grisen i fråga är träffad lågt bakom hjärtat.

De kom igång med eftersöket efter ca 1 timme.

Ytterligare en hund hade släppts på löpan men kommit tillbaka utan resultat.

Först har de spårat och när grisen gick upp så släpptes 2 hundar.

http://www.niklasaren.se/film/film21.wmv

Observera att det handlar om ett eftersök.

• Svar 83
  • Visningar 10,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Grymt spännande! Jag har sagt det förut, mera filmer på eftersök! :)

Publicerat

Hundarna gör ett bra jobb som håller i ordentligt.

Publicerat

Spännande och bra gjort NS!

:D

Publicerat

Duktiga hundar och duktiga förare.

Mycket spännande.........

//Roggman66

Publicerat

Mycket bra film, kul att se hur snyggt och metodiskt det skall gå till, ingen stress och fippel där inte!

Publicerat
  • Författare
Spännande och bra gjort NS!

:D

Ett litet Klargörande bara.

De enda jag gjort är o lägga filmen på min hemsideadress..

Publicerat

Ok här kommer brandfacklan  ;D

Klåpare till skytt!

Skitbra hundar!

Mvh!

Publicerat

;D snyggt!... trevligt med film!... mer av de!...

mvh

Publicerat

trevligt med film mera film om eftersök ;D

Bra hundar som kunde hålla årdning

Publicerat
Ok här kommer brandfacklan  ;D

Klåpare till skytt!

Skitbra hundar!

Mvh!

Helt enig för en gångs skull ;D
Publicerat
  • Författare

Hmm..

Ni dömmer alltså ut en kille som klåpare med följande bevis:

Ett lossat skott som vi inte vet var det tog annat än det troligen inte träffat hjärna eller kotpelare.

Dessutom lossas det skottet i en situation där hänsyn ska tas till 2 hundar som jobbar med grisen.

Allt på den bråkdel av sekund när läge uppstår.

Vi har nog svårt att bedömma vinkeln men det är inte mycket som syns av grisen ur kamerans vinkel när skottet går.

Grisen ser ut att befinna sig bakom en sten då.

Hundar hugger tag direkt efter skott och skjuta mer är omöjligt.

Den förste skytten som skadskjöt träffade alltså precis bakom hjärtat, troligen bör kulan gått i närheten av mellangärdet.

Ev chockverkan av ytterligare skott brukar vara rätt obefintlig när djuren redan är skadat.

Mekanisk skada brukar vara det som fäller djuret på plats i sådana lägen, typ hjärna eller kotpelare.

O då tycker ni killen är en klåpare... tillåt mig småle ;)

Tror mig veta att ljust den killen kan hantera både bössa o hund i stressade situationer.

Publicerat

äääh det där såg ju riktit bra ut,tänk om det alltid gick så där bra ;D

Publicerat

Sa ju att det var en brandfackla  ;D Men jamenar jyckarna var ju skitduktiga och för ovanlighetens skull så var grisen ställd i en miljö där det faktiskt var möjligt att skjuta säkert, mycket tack vare jyckarna iofs.. Tror man riskerar en del när man skjuter för hade han träffat ännu sämre eller något så utsätter man hundarna för jätterisker. De flyger ju på grisen i samma sekund som skottet går då det i vanliga fall brukar innebära död gris. När det inte blir så finns ju risken att de blir sprättade..

Äsch NS, ber om ursäkt för detta, visst kan det skita sig. Jag ska försöka sluta vara finne i häcken på alla eftersöksjägare som brukar kniv, ta mej i örat om jag glömmer det framöver  :-X

Mvh!

Publicerat
O då tycker ni killen är en klåpare... tillåt mig småle ;)

Tror mig veta att ljust den killen kan hantera både bössa o hund i stressade situationer.

Vet vem det är och klåpare är han inte, mycket rädd om och mån om sina hundar och erfaren vildsvinjägare.

Publicerat

Fråga..från en som aldrig avfångat en gris med kniv.

Kniven sätts in i lungan ser det ut som,hann ej se om kniven vreds runt eller var det bara ut o in ??

Finns det inte möjligheten att snabbare få slut på grisen genom att sticka i nacken istället ???

mvh Telge

Publicerat

Håller med dig telge, jag har noll koll angående det här med eftersök har inga erfarenheter alls om avfångning, ännu mindre med kniv. Det känns lite som han bara stoppar in och ut kniven och sen bara går medans svinet ligger och frustar på backen. Finns det inget mer man kan göra för att förkorta lidandet?

Bara egna tankar, det är säkert som ni säger, att det var helt rätt och så, men det jag har läst om avfångning med kniv har fått mig att tro att det ska ta slut lika snabbt som du släcker en glödlampa.

Publicerat
  • Författare
ta mej i örat om jag glömmer det framöver  :-X

Mvh!

Nä för bövlen då riskerar jag ju å få balsam eller nått annat fjolligt på fingrarna  ;D ;D ;)

Publicerat
  • Författare

Telge o walle91.

JO ta ett nacksving på den nassen är kankse lite svårt och riskabelt.

Man ska ju böja ner huvudet mot halsen på djuret så går kniven lättare mellan atlaskotan och skallen detta låter sig nog inte göras på gris eller större vilt som har styrkan o hålla emot.

Nackstick dödar sekundsnabbt.

Hjärt lungstick dödar nästan lika snabbt som en kula placerad på samma ställe.

Kulan gör givetvis större skada och lämnar mer energi.

Kan ju jämföra kniven med en jaktpil kanske.

Om ni kollar noga så är sticket inte bara in o direkt ut.

Tror inte han vrider kniven men skär uppåt o neråt och vickar på den.

Skadan orsakar blodtrycksfall, lungorna kolappsar och bör ge leda till medvetslöshet inom 15-30 sekunder eftersom hjärnan inte försörjs med syresatt blod.

När döden infaller blir nog lite olika beroende på ev blodförlust innan sticket/skäret.

Publicerat
Telge o walle91.

JO ta ett nacksving på den nassen är kankse lite svårt och riskabelt.

Man ska ju böja ner huvudet mot halsen på djuret så går kniven lättare mellan atlaskotan och skallen detta låter sig nog inte göras på gris eller större vilt som har styrkan o hålla emot.

Nackstick dödar sekundsnabbt.

Hjärt lungstick dödar nästan lika snabbt som en kula placerad på samma ställe.

Kulan gör givetvis större skada och lämnar mer energi.

Kan ju jämföra kniven med en jaktpil kanske.

Om ni kollar noga så är sticket inte bara in o direkt ut.

Tror inte han vrider kniven men skär uppåt o neråt och vickar på den.

Skadan orsakar blodtrycksfall, lungorna kolappsar och bör ge leda till medvetslöshet inom 15-30 sekunder eftersom hjärnan inte försörjs med syresatt blod.

När döden infaller blir nog lite olika beroende på ev blodförlust innan sticket/skäret.

Hoppas du förstår att det inte var menat som dålig kritik,utan mer i forsknings syfte....

Själv lider jag av sjukdomen döda innan det märks för djuret... Har tex en skatfälla hemma här...blir regelrätta avrättningar ibland då det skall göras. Fan..jag tar illa vid mej.

Ett tag ringde jag grannen och sa att han måste komma o skjuta,ett tag gjorde han det...sen ledsnade han !!!

Nu gör jag det själv igen...faktist inget kul..

Dock är alla grannar glada då dom insett att skatpopulationen faktiskt minskat radikalt de senaste månaderna ;D

Förr om man "glömde" slänga en sopåse i tunnan och lät den stå kvar över natten på farstukvisten så fick man städa tomten med en lövräfsa!!!  Behövs inte idag ;D

Har märkt att med stigande ålder så verkar man bli mer "känslig"

Bahh!!!! Tar ett glas vin igen 8)

Publicerat
  • Författare
Hoppas du förstår att det inte var menat som dålig kritik,utan mer i forsknings syfte....

Jepp !

Publicerat

Bahh!!!! Tar ett glas vin igen 8)

Det är inte åldern utan alkoholen ;D ;)

Publicerat

Tack NS för att du inte lackar till rejält på mej, inser att jag ibland är rätt fel ute  :-[ Men likt Telgetok så har jag svårt för det här att döda på detta sätt men finner mej rätt ofta i situationer där man inte har någon annan möjlighet.

Walle.. Även jag var inne på nackstick rätt länge, precis som man sticker rådjur, men detta tills jag kom fram till min första hundtagna gris. Nassarna är helt annorlunda än rådjuren och de är inte sällan betydligt större. Man sticker alltså direkt mot hjärtat och när man prickar in kniven mellan revbenen så skär man lite nedåt eller åt det håll man har eggen så får man ett rejält blodtrycksfall precis som NS skriver. Känns rätt hemskt kan jag säga och just därför är jag allergisk mot hundar som självständigt tar gris.

Läste förövrigt ett remiss svar tror jag det var från SJF om just grisförvaltning ställt till Naturvårdsverket som tittar på ämnet. Jakten i sig är helt ok, det man måste jobba med är de etiska aspekterna i ämnet. Just hundarna var det och hundanvändningen.. Sen skrev de faktiskt, och det fick mej att småle lite då det påvisar en kunskapsbrist hos vem det nu var som skrev remissvaret, att jyckar som självständigt dödar grisar måste väck!

Tänk, jag tycker precis tvärtom! Dessa hundar måste få finnas och användas efter skott MEN de hundar som ställer gris självständigt via ett evigt tuggande i skinkor, bakben, knorr samt öron är de som ska väck! Det är iofs i praktiken samma hundar, det som skiljer är storleken på grisarna. Jyckarna fixar inte att ta livet av en 4-5 månaders gris medan de randiga brödrostarna går åt i parti och minut  :'(

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Jadu Hippen i grund o botten har vi samma syn på´t.

Men jag har kanske lite lättare o ta till kniven.

Hur man ska komma tillrätta med etiken i hundjakt på gris ha jag inget bra svar på.

De hundar som behövs som efterskshundar måste på någotvis testas o tränas.

Om vi inte använder en del av dem i vanlig jakt så kommer vi alldrig få bra eftersökshundar/ståndhundarpå gris.

De behöver träning såväl som de som står 10 m bort o gapar.

Sen kanske det är ytterlligare ett bekymmer.

Skarp och dådkraftig jycke som med glädje tar an de riktigt stora galtarna finns självklart, men samma jycke kommer nog att knapra smågris utan större betänkligheter.

Ska vi då bara jaga med hundar som inte använder tänderna oavsett storlek på bytet?

Kan ju jämföra om vi tex skulle jaga rådjur i yngeltider... vilken rådjurshund skulle inte bita ihjäl ett kid??

Största bekymmret som jag ser det är hundjakt när vildsvinen har småttingar, vilket självklart kan inträffa under hela året.   

Vad man ska göra åt det problemet är mer än jag kan räkna ut...

Möjligen skulle hundjakt förbjudas mellan halva januari fram till sept.

Men tror desvärre inte det hjälper..

Publicerat

Jag skulle tro att hundjakten på gris kommer att styras likt rådjursjakten faktiskt sen så tror jag det vore vettigt att lägga till ytterligare en grej till den befintliga jaktledarutbildningen. Just detta med att styra hundarna i högre utsträckning, släpp färre jyckar och aldrig två skarpa tillsammans eller vad jag ska säga.. Jag har inget facit men något sådant tycker jag vore vettigt. Hellre information och utbildning än förbud avseende antal hundar osv för jag inser ju givetvis att jyckarna måste jaga och träna men jag tror att många av de problem som belyses handlar om att man helt enkelt släpper för många jyckar.

Mvh!