Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Filmat eftersöksavslut.

Featured Replies

Publicerat
Visst..jämförelsen är läbbigt nära varanndra.. Viltet som bor i "borgen" dvs. Borgen är mitt hem !!!!!

Så kommer en hund från ovan och börjar bita i mej..... Nä fy satan !!!! Gillar inte denna slutsats :(

Flyr jag från mitt "hem" blir jag skjuten kanske...

Detta var tänkvärt ???

Måste gå tillbax nu och läsa min egen tråd "Mått dåligt av skyttet (dödandet) !!" igen ???

En tanke som nu slår mig när jag läser text ovan är,,,, att du kanske inte ska hålla på med en del former av jakt, du lägger för stora mänskliga känslor i bilden och med detta så går du och grubblar över din egen och viltets situation och gör = mellan dessa.

Jag menar inte att man måste stå orörd inför en otrevlig situation absolut inte, klart man ska ta till sig men man måste inse att ibland är den lösningen som visas den absolut mest humana.

Detta forum har i mitt tycke en mycket stor funktion att fylla, det är att visa hur man kan lösa en del situationer med vilt som kanske inte alla idagsläget har varken tillgång eller kunskap om.

Och tro inte för en sekund att vi som står mitt i detta står oberörda,,, för det gör vi verkligen inte.

Även vi har känslor för viltet men vi stålsätter oss allt som oftast, trots att man jagat sedan 70talet

Även jag berörs av en del svinerier som vi inte ska gå djupare in på just här, men man måste se under vilka förutsättningar dessa tillkommer, och inte dra paralleller mellan sig själv och viltet ifrågan om känslor.

Gör man detta så risken helt klart stor att vi bara förlänger lidandet ännu mera.

Så länge vi sätter etiken & moralen i första rummet och löser vår uppgift på ett smidigt och snabbt sätt så ska ingen klandra någon för dess handlande i situationen.

//B

• Svar 83
  • Visningar 10,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

Ag. knivanvändning o stor kniv så fick jag berättat för mig igår följande.

Storjakt på flera jaktområden omkring varandra.

I aktuell såt släpps 2 rutinerade ståndhundar i var sin ände på 450ha.

Ena föraren går med egen hund den andra är "reservförare" (husse hade förhinder) för en mycket rutinerad gris hund.

En stor galt fälls för den mer rutinerade hunden ganska omgående.

När såten håller på att jobbas igenom kommer en redan påskjuten mindre gris in söderifrån, bakben avskjutet.

Var den påskjutits eller från vilken mark den ursprungligen kom vet tydligen ingen.

Inget skott hörts eller så.

Bägge hundarna hittar omgående den skadade grisen och håller den i var sin ände.

Den mindre rutinerade föraren är på plats snabbt.

Men skjuta går inte och få undan 2 hundar funkar inte alls.

Hur en gris kan låta i deta läge förstår ni givetvis.

Det stora problemet är att killen bara har en mindre kniv med.

Den andra hundföaren är långt borta.

Men han lyckas ialla fall få livet av den stackars grisen med den minikniv som han hade att tillgå.

Kan tillägga att killen garanterat inte tycke det var speciellt tufft eller att han skulle vara ett blodtörstigt råskinn.

Han var självklart rejält skärrad och for j-vligt illa av händelsen.

Men han gjorde det som för stunden var det ända rätta för att förkorta lidandet för lill nassen.

Vem skulle kunna stå oberörd efter sånt här med en kniv med 5 cm blad i näven...

Han kommer garanterat ha med kniv med längre blad de gånger han ev kommer agera extraförare i framtiden.

Eller så låter han helt enkelt bli hundförar sysslan.

I den påskjutna grisens spår kom lite senare en jämthund, vems den var visste ingen o den gick inte o koppla.

Totalt fälldes 8 grisar på den jakten. 3 av de 9 gubbar som jagade på de marker där jag huserar.

Själv jobbade jag ... :'(

/Niklas

Publicerat

Först och främst: Det handlar om att förkorta lidandet för ett djur som levde i sin skog tills någon sköt på de eller körde på de med bil. Vissa ekipage är effektiva på detta, andra inte. Vissa lägger ner all sin fritid, och mycket av sina pengar, på att bli ännu bättre och skaffa ännu effektivare hundar, just för att de vill göra en insats. Andra PRATAR gärna om eftersök moraliserar och kritiserar andras metoder, men har varken kunskapen eller materialet för att genomföra något själv. I alla fall inte om det handlar om vuxna vildsvin. I filmen ges ett exempel på ett lyckat eftersök på ett sådant. Skottet sköts i det enda läget som gavs mot ett redan skadat vilt och hundarna var utom fara. Grisen avlivades snabbt med kniv i det uppkomna läget. Nästan skrattretande med de teoretiker som då "tycker" att det var fel, de som aldrig varit i närheten själv. Hänvisandet till en anonym "expert" tidigare var lustigt, helt klart är denne expert INTE någon av tidigare nämnda Bula, Fredriksson eller Tham, eftersom dessa vet så oerhört mycket mer. Kan lova att "experten" ALDRIG genomfört ett eftersök på vuxen gris utanför hägn, där det krävs ett aktivt ståndarbete och ibland mycket långa förföljanden och uthållighet både hos hund och hundförare för att lyckas. Eller? Många vettiga åsikter framförs ovan av människor som bryr sig mer om att minska djurs lidande än hur trevligt något ser ut på bild. Eftersöket som visas är klockrent utfört, hur otrevligt det än må se ut för dem som helst låter någon annan göra jobbet.

Publicerat

En liten parentes bara.. Den "expert" som hänvisas till anonymt i tråden är faktiskt otroligt rutinerad även om hans hundar inte hör till de skarpaste. Tror dock de löser uppgiften utan tvekan.

Mvh!

Publicerat

Jag tycker inte att det är proffessionellt att så  om metoder som många av de mest rutinerade eftesöksjägarna använder sig av (vid behov) eftersom det är behovet som ska styra hur man gör. Alla de som gör många eftersök har lite olika metoder som passar just dom. Det vanligaste och viktigaste är kombinationen spårhund ställhund och gevär. Vissa kompletterar med revolver andra med kniv men bara som komplement till bössan. Jag har inga invändningar på detta så länge de löser uppgiften. Den som invänder säger ju att de ska använda sämre metoder bara för att man tycker att det SER läskigt ut och det är satt inte bry sig om viltet i första hand. Professionellt?  Sedan borde han eller hon veta att det är skilnad på eftersök och jakt och att en bra hund beter sig olika och att man inte kan säga något om hur de hundarna på filmen är vid jakt. Nej med ödmjukhet kommer man långt.

Publicerat

Känns som det är tämligen uttömt detta ämne ärligt talat. Vår anonyme "guru"  ;D är rätt speciell på sitt sätt.. störtskön snubbe helt klart men rätt mycket surr. Men jag skulle vilja hävda att det gäller de flesta. Har inte sett något "grisjägarproffs" som haft något så när koll på sin jycke ärligt talat utan det blir lätt packjakt och det kan jag väl köpa på skadat vilt men inte på friskt.

Mvh!

Publicerat
Jag tycker inte att det är proffessionellt att så  om metoder som många av de mest rutinerade eftesöksjägarna använder sig av (vid behov) eftersom det är behovet som ska styra hur man gör. Alla de som gör många eftersök har lite olika metoder som passar just dom. Det vanligaste och viktigaste är kombinationen spårhund ställhund och gevär. Vissa kompletterar med revolver andra med kniv men bara som komplement till bössan. Jag har inga invändningar på detta så länge de löser uppgiften. Den som invänder säger ju att de ska använda sämre metoder bara för att man tycker att det SER läskigt ut och det är satt inte bry sig om viltet i första hand. Professionellt?  Sedan borde han eller hon veta att det är skilnad på eftersök och jakt och att en bra hund beter sig olika och att man inte kan säga något om hur de hundarna på filmen är vid jakt. Nej med ödmjukhet kommer man långt.

Välkommen till forumet Mattias. :) Trevligt att deltager aktivt i debatten.

Det vore också trevligt om du kunde presentera dig under medlemarna så alla kan få ta del av vem du är och vilken bakgrund du har.

MVH

• 1 month later...
Publicerat

Jag förstår inte problematiken i det här ämnet. Jag har och kommer antagligen göra fler e-sök på olika vilt under min aktiva karriär som jägare och kniven är inte ett vapen i mina ögon utan ett verktyg som jag använder för att avkorta djurets lidande så fort som möjligt. Jag har en regel vid e-sök o den är att om min hund ståndar/driver det skadade djuret så använder jag bössan om nu mina hundar/hund har tagit viltet så skulle jag ALDRIG gå in o peta med bössan för det är för stor risk o dräpa  hunden.

Så alla ni som förespråkar nackskott,22 long osv skicka ett pm till mej så kan ni få följa med på ett eftersök nån gång så kanske ni ändrar uppfattning. 

Publicerat

Har inte den här tråden dött ännu  ;D

Etablerat mailkontakt med "klåparen" som gjorde klippet och hört lite mer om storyn. Ser inga som helst problem med det, visst, i den bästa av alla världar så hade han satt skottet direkt men som sagt ibland skiter det sig. Förövrigt så överaskades jag av den enorma portion ödmjukhet som han besitter trots sin sjuka erfarenhet av eftersök!

Jag avfångade ett trasigt rådjur idag! Visste inte i vilket skick djuret var, hörde bara att min jycke tagit ned det. När jag kom fram så hade han mulat ned djuret i ett dike. Såg att djuret hade skallen uppe och hade ingen koll på skadan så jag lockade jycken till mej och sköt rådjuret i skallen.

Etiskt och korrekt va?

Helt fel faktiskt, en skarpare jycke hade fimpat killingen långt innan jag hann fram.

Mvh!