Publicerat November 24, 200718 yr Håller med hippen att skarpa hundar som ger sig på stora grisar är ett otyg. Och att man sen ska styra jakten att man inte jagar när det finns småglin iskogen vore väl bra. Men vi har ett problem till. Vi åtlar massor året runt. Jagade igår på ett ställe mot Enköping. Stora fina åtlar. Massor med randiga små grisar. Ja vad händer, ett par hundtagna smågrisar blir det. Och dom är ju inte större en katter. Och jag vet att min hund i alla fall skulle ta en katt om han fick tag i en. Men katter kan klättra i träd. Och det kan ju inte smågrisarna. Och då kan det vara så att man har en hund som biter sig fast och DÅ kan man inte stoppa dit pipan och skjuta. Jag gillar det inte men då måste man ta till kniven. Har varit på en del ställen där man har släppt fel typ av hund som i de fallen enligt mig har varit för skarpa och gått just på stora som små grisar. Jag vet inte vad man ska göra åt problemet. Carl Corro
Publicerat November 24, 200718 yr Här är ett eftersöksekipage som definitivt inte skulle vara godkänt. Jag tror/hoppas inte att detta ekipage är godkänt av Jägarförbundet. Det är den här typen av eftersök/filmer som får den samlade jägarkåren att framstå som barbarer och djurplågare hos allmänheten. Filmen visar ett skrämmande förakt för våra vilda djur. Jägaren må vara duktig skytt men dressyren på sina hundar är noll. Hundarna skulle ha kallats in omedelbart och därefter skulle ett säkert avfångningsskott skjutits. mvh/Björn Godkänd för eftersök, klövvilt inkl. vildsvin enl. Svenska Jägarförbundets nya direktiv, år 2007.
Publicerat November 24, 200718 yr Jag ska titta på filmen igen, men jag förstår inte varför de inte skulle vara ett godkänt ekipage? De har ju spårat och fått fatt på viltet vilket är det viktigaste, avslutet kan ju sen bli som det blir beroende på situationen. Situationen som uppkommer är ju inget man råder över utan man får improvisera. MVH Roggman66
Publicerat November 24, 200718 yr Författare Om han kallat in hundarna så vore den grisen borta på mindre än 1 sekund. Då skulle man ånyå få släppa på hund för o få stopp på den med ungefär samma resultat igen o igen. De killen som är på filmen är garanterat mycket kunnigare på griseftersök än både er o mig tillammans. Att tro man gör rätt i att kalla av hunden/hundarna och riskera att det skadade viltet drar iväg igen med det utdragan lidandet det medför är fet FEL. Om nu den nyaste eftersöksutbildningen lärt dig detta så ger jag inte mycket för den o då har jag ändå bara 1 dags utbildning kvar till instruktör för nämnda kurs. Har annars instruktörsutbildningen för den gamla steg 1 o 2 Och sådär 25 års eftersökande i bagaget, senaste 8-9 åren även på gris. Om vi nu ändå ska luska i vem som kan pissa längst... :-* Att filmen kan sticka i ögonen på folk i almänhet förstår jag men det är såhär verkligheten är tro inget annat. Eftersök är inget finlir utan blodigt allvar. Behöver inte heller försvaras men väl förklaras för almänheten. /Niklas
Publicerat November 24, 200718 yr Här är ett eftersöksekipage som definitivt inte skulle vara godkänt. Jag tror/hoppas inte att detta ekipage är godkänt av Jägarförbundet. Det är den här typen av eftersök/filmer som får den samlade jägarkåren att framstå som barbarer och djurplågare hos allmänheten. Filmen visar ett skrämmande förakt för våra vilda djur. Jägaren må vara duktig skytt men dressyren på sina hundar är noll. Hundarna skulle ha kallats in omedelbart och därefter skulle ett säkert avfångningsskott skjutits. mvh/Björn Godkänd för eftersök, klövvilt inkl. vildsvin enl. Svenska Jägarförbundets nya direktiv, år 2007. Har tittat på filmen igen!.. ser absolut inget fel i hundarnas jobb!.. inte ens min fru gjorde de som är imot jakt!... så jag förstår inte din ståndpungt!.. för mej ser det ut som en helt perfekt avfångning efter skottet!.. min hund gör precis samma sak!.. när de är skjutet så går han fram å tar över nacken!... Mvh ThomasMamre också!!!... Godkänd för eftersök, klövvilt inkl. vildsvin enl. Svenska Jägarförbundets nya direktiv, år 2007. SAMT ÄVEN BJÖRN... :-*
Publicerat November 24, 200718 yr bhammar.. Tycker du är lite väl hård ärligt talat, så fort vi talar eftersök så spelar det mindre roll om man använder kniv eller fälgkors eller vad som helst. Jyckarna sköter detta bra, tänk samma klipp om skytten satt sitt skott lite mer omsorgsfullt? Det var min enda invändning mot klippet när jag såg det, det såg närmast nonchalant ut när han sköt. Men när det nu utvecklade sig på det sätt som det gjorde så var allt ok. Vet inte om du missat det men den ställda grisen var alltså påskjuten innan det filmade avslutet. Sen blir det så, alla jyckar med skärpa nog att ställa gris är nog rätt benägna att flyga på grisen efter skott speciellt om de har många avslutade eftersök bakom sig. När husse skjutit så är det fritt fram att lugga. Därför tycker jag att man ska se till att ta den chans man får att skjuta med större omsorg. Sen slog det mej när jag läste de övriga svaren att detta med att använda kniv är obehagligt men där och då när man står där så tvekar man inte, man har sån ångest ärligt talat för att man tycker jävligt synd om grisen så man vill avsluta så fort det bara är möjligt. Sen så är det ett förbannat svårt kapitel detta, även jyckar som inte är speciellt skarpa lär sig detta. De får en omedelbar "vinst" med sitt felaktiga beteende, husse kommer stövlande och avslutar jakten fort och lätt, och då lär sig hunden att den gjort något bra. Gick med en kompis en gång då hans labbe nöp tag i en rödgris.. kompisen försökte rätt länge att få väck hunden och klara grisen just för att han INTE ville att jycken skulle få "vinsten" igenom avfångningen. Tillslut tvingades han ge upp då grisen vart för illa skadad iaf... rätt skumt för det var en vanlig jaktlabbe faktiskt som han utan tvekan har rätt bra ordning på och kompisen är på intet sätt någon mordisk person med 30 cm stickkniv i bältet. Det är bara att konstatera, vi har en hel del att lära oss när det gäller hundanvändning och grisjakt! Carl Corro har så j-la rätt, vårat åtlande gör att de randiga dyker upp i tid och otid. Inte blir just det problemet bättre av att det är ollonår heller.. Även en medelmåtta lär ta en randig av daga dessvärre.. förutom min störtsköna spaniel, han apporterar dem till husse som sedan släpper dem ;D ;D Vi har ett digert avelsarbete framför oss mina herrar då vi ska plocka fram en hund som nöjer sig med att skälla på dem! De på tok för skarpa individerna lär vi ha i bilen och enbart lufta vid eftersöken. Carl Corro med flera, vilka egenskaper ska finnas och hur ska hundarna arbeta? Min spontana tanke är en ståndhunds sätt att ställa dvs kuta runt och ställa sig ivägen och skälla och reta dem till vansinne utan att bita dem. En wachtel/terriers förmåga att driva gris som går undan.. Mod och dådkraft men kanske inte så j-la mycket skärpa.. Nu är jag tveklöst på bortaplan, har dålig koll på detta... Mvh!
Publicerat November 25, 200718 yr Carl Corro med flera, vilka egenskaper ska finnas och hur ska hundarna arbeta? Min spontana tanke är en ståndhunds sätt att ställa dvs kuta runt och ställa sig ivägen och skälla och reta dem till vansinne utan att bita dem. En wachtel/terriers förmåga att driva gris som går undan.. Mod och dådkraft men kanske inte så j-la mycket skärpa.. Nu är jag tveklöst på bortaplan, har dålig koll på detta...Mvh! Jadu hippen, har själv funderat mycket på hur en bra grishund ska vara. Finns ju rätt många åsikter så det ska fan för att vara grishund! Vi kanske borde starta en särskild tråd för detta för det finns nog en del att diskutera. mvh
Publicerat November 25, 200718 yr Tänkte på detta med ny tråd när jag skrev förra inlägget men jag har inte kunskap och erfarenhet nog att skapa tråden. Hoppas MaxW dyker upp, vet att han har rätt god koll på ämnet. Just denna fråga brukar dock ofta fastna i div begreppsförvirring, säger man tex dådkraft så har 7 signaturer 7 olika definitioner av begreppet och så käbblar man om det :- Mvh!
Publicerat November 25, 200718 yr Nackskott med revolver är väl det enda jag kan komma på som bättre avslut på filmen. En 22long i nacken och sen godnatt, utan fara för hundar.
Publicerat November 25, 200718 yr Har hållt en medvetet låg profil i denna tråd då jag misstänkte att någon skulle reagera förr eller senare. Svårt att säga om denna gris efter det första skottet skulle sticka om hundarna kallades in men efter ha tittat på filen flera gånger förefaller det otroligt då benen ej fungerar och grisen ligger på flata buken när kniven sticks. En kula i skallroten hade skött det snyggare men moraliserar inte över detta då killen skötte momentet bra. Vissa jägare har lättare att ta till kniven än andra, i många fall pga att man helt enkelt inte kan ropa av hunden från ståndet då dom inte sällan är för upptagna av att tugga på någon kroppsdel tillhörande grisen och fullständigt skitter i sin förare. Ett sådant bettende hos en hund är helt förkastligt oavsett om grisen är påskjuten eller inte. Tyvärr är det ofta sett som hunden har god skärpa (som något positivt) men också samma hundar som sällan upplever sin 5e födelsedag. Har haft många grisgubbar på mina marker de senaste åren med olika hundar som uppvisat olika garader av skärpa. Dessutom klagar jag ofta på att min gråhund och Wachtel är för mesig, men 100ggr hellre en hund som är mesig. En hundgubbe som uppmuntrar sin hund till att smågrisar är tuggleksaker skulle inte få jaga över huvud taget. Att Björn regarerar som han gör är helt OK i mina ögon och vi övriga behöver inte ens ifrågasätta det då olika personer har olika värderingar. MVH MKJ/Moderator
Publicerat November 25, 200718 yr Känner att även jag vill blanda mig i tråden nu, inte så mycket utifrån filmen som resonemanget runt grishundar. Jag delar Carl Corros mfl åsikt att det är förkastliga med överskarpa hundar som biter sig fast i grisar. Samtidigt har vi ju problemet med randiga småkultingar under jaktsäsong. Jag skall vara ärlig och säga att jag ALDRIG sett en duglig grishund som INTE tar kultingar i kattstorlek om det finns. Tror nästan inte det är möjligt att kombinera duglig grishund och BARA skälla på kultingar under ca 10 kg. Var med Carl Corro på jakten utanför Enköping. Det var inte första gången i höst som detta upplevdes. Resultatet har blivit detsamma varje gånng oavsett hund och mark, den för lilla kultingen tas av hund. I Sverige verkar det vedertaget att detta (små kultingar året om) är en effekt vi får acceptera då det kommer till vildsvin. Jag kan inte annat än bli lite fundersam över de upplevelser jag har från Litauen. I tolv (12) års tid har vi rest till samma ställe och jagat vildsvin. Detta har skett mellan mitten av oktober och början av december. Jag har utan att överdriva sett tusentals vildsvin där, såväl på drevjakt dagtid som på åtlar nattetid. Jag jar ALDRIG sett en randig kulting under alla dessa år. Jag kan verkligen undra över vad som gör att detta är fallet. Två hypoteser har utkristalliserat sig genom åren 1. De fodrar aldrig med annat än råvaror, dvs inte bröd etc - kanske spelar detta in. Standardfodret är sockerbetor och veteavrens. 2. De jagas så spoadiskt så jakten inte inverkar på familjegruppernas sammansättning. Fenomenet med för unga suggor som lämnas utan ledarsuggor finns i praktiken inte. Ja, jag vet inte varför det funkar där men inte här men en sak tycker jag är tydlig och det är att jag upplever att denna höst är det extremt vanligt i de svenska skogarna med kattstora kultingar.
Publicerat November 25, 200718 yr Tror just denna höst är extrem, vi har ollonår och de gyltor som föddes tidigt förra säsongen är helt klart på G redan nu tack vare rikligt med både naturlig och onaturlig mat. Förra hösten tror jag att jag var på i stort sett alla jakterna på Harg och då var det inte förrän i början på januari som vi fick på randiga.. Mvh!
Publicerat November 25, 200718 yr Tror just denna höst är extrem, vi har ollonår och de gyltor som föddes tidigt förra säsongen är helt klart på G redan nu tack vare rikligt med både naturlig och onaturlig mat. Det är ollonår i Litauen oxå....och foderplatse saknades minsann inte. Dock var det betor och annat "naturfoder" som erbjöds. Flera lastbilsflak på vissa ställen.... Tror faktiskt mest på familjegruppernas sammansättning. Gyltor är där inte ensamma utan under STORA suggors "beskydd", sisådär 140 - 170 kg stora 8) 8) Inga galtar kommer till utan samtycke där inte ;D ;D ;D
Publicerat November 25, 200718 yr Författare Nackskott med revolver är väl det enda jag kan komma på som bättre avslut på filmen. En 22long i nacken och sen godnatt, utan fara för hundar. Funderat på o ta med min revolver 22:a flerskottare på e-sök men var i yngre år med när det skulle slaktas några grisar på granngården. De avlivades med 22 magnum i pannan. Gick hur bra som tills en bara knäade till lite i skottet o sen stod den likadant igen, eller de var snarare ett jävla tumult o oljud.... Ny smäll mellan ögonen o grisen stod kvar. 3:dje kulan så dog grisstackarn. Skallen flåddes för o se vad som hänt och de första 2 kulorna satt i pannbenet. De hade inte trängt igenom trots extremt kort skotthåll. Den upplevelsen har gjort att jag inte tar med mig 22:an. tror helt enkelt inte den räcker till. Men en 22 kula i öronroten kanske fugerar. Va det gäller olika värderingar o så så viker jag mig och ber om ursäkt om jag farit lite för hårt fram. Är dock rätt trött på att försvara eftersök och knivanvändning. Det är inte olagligt vapen vid eftersök och det är dessutom ett mycket effektivt sådant. Vi måste dra en klar linje mellan eftersök och vanlig jakt. Tyvärr så kommer de alltid att blandas ihop och eftersökarna ses som några rambos med jätte kniv som substitut för nått annat som kanske inte är stort nog... Hellre låter de djuren lida för sitt höga nöjes skull än använder bössan. Jag blir uppriktigt ledsen av "anklagelserna". Hacka på folk som ställer upp i vilket väder som på vilken idiotisk tid som och oftast helt utan ersättning och riskerar hundar och egen hälsa. Det är de som är de blodtörstiga eftersöksjägarna.... Jisses! vart ä vi påväg..... Jag tror mig veta att de som sysslar med skitgörat inte gör det för att stilla sin blodtörst. Det är något som ligger mycket djupare än så....
Publicerat November 26, 200718 yr NS!.. jag tycker inte du har något å be om ursäkt för!.. finns inget i den filmen som e dåligt!.. Eftersök e eftersök!.. om man gör de med skjutvapen, yxa eller kniv!. jag vet en kille som offta bara knivar sina "grisar".. när hundarna ställt dom!.. å då är de under jakt!.. en dubbeläggad kniv ger en snabb avblödning å alla som vet va de inebär så dör djuret fort!.. för övrigt så tycker jag att dom som inte gör eftersök och håller på att fjolla sej med massa braiga komentarer bör undvika de!.. och återkomma när dom osså har börjat med detta!. så dom får tjäna på hur det är!... de var allt från Mamre!. å lämnar nu denna tråd!... MVh Thomas
Publicerat November 26, 200718 yr Jägaren må vara duktig skytt men dressyren på sina hundar är noll. Hundarna skulle ha kallats in omedelbart och därefter skulle ett säkert avfångningsskott skjutits.mvh/Björn Godkänd för eftersök, klövvilt inkl. vildsvin enl. Svenska Jägarförbundets nya direktiv, år 2007. Teori och praktik går inte alltid ihop och det är du på platsen som avgör, nu vet inte jag vad du har för hundar till skadade vildsvin men du får gärna berätta om det och hur du gjort på dina vildsvins eftersök, nu skriver du bara texten från boken, det viktiga är inte att följa en teori utan att få tag på ett skadat vildsvin, alla vägar bär till Rom.
Publicerat November 26, 200718 yr Författare NJa... Thomas de där var inte direkt vad jag tänkte... Eftersök är en sak jakt en helt annan som jag försökte förklara. Att som rutin avliva/jaga sina grisar men kniv är inte tillåtet enl lag.
Publicerat November 27, 200718 yr Utlåtande från en av Sverige´s auktoriteter på utbildning av eftersöksjägare och hundar: > Hej Björn > Hoppas alt är bra med dig > > Jag håller med dig att detta är mycket oetiskt och bör ej vissas för > allmänheten. Men tyvärr förekommer detta av en del jägare som tycker att det > är tufft att bete sig på detta vis. > > Jag och dom flesta vildsvinsjägare tar avstånd från sådan typ av avlivning. > Det är inte avlivning med kniv som jag ser som fel utan hundarnas arbete. > Borde vara helt förbjudet att släppa sådana hundar som är helt utan förare > kontakt. Och hade hundföraren någon som helst kontakt med sina hundar > behövde han inte använda kniven. > > På dom flesta grisjakter i dag är det förbud på sådana hundar som är för > heta på grisarna utan man vill att hundarna ska jobba en bit ifrån grisen. > > > > Med Bästa Hälsningar (Jag lägger inte ut namnet, men om ngn är intresserad av att veta vem detta är, sänd en e-post till mig med Ert namn så sänder jag namnet på vederbörande.)
Publicerat November 27, 200718 yr Författare Utlåtande från en av Sverige´s auktoriteter på utbildning av eftersöksjägare och hundar:> Hej Björn > Hoppas alt är bra med dig > > Jag håller med dig att detta är mycket oetiskt och bör ej vissas för > allmänheten. Men tyvärr förekommer detta av en del jägare som tycker att det > är tufft att bete sig på detta vis. > > Jag och dom flesta vildsvinsjägare tar avstånd från sådan typ av avlivning. > Det är inte avlivning med kniv som jag ser som fel utan hundarnas arbete. > Borde vara helt förbjudet att släppa sådana hundar som är helt utan förare > kontakt. Och hade hundföraren någon som helst kontakt med sina hundar > behövde han inte använda kniven. > > På dom flesta grisjakter i dag är det förbud på sådana hundar som är för > heta på grisarna utan man vill att hundarna ska jobba en bit ifrån grisen. > > > > Med Bästa Hälsningar (Jag lägger inte ut namnet, men om ngn är intresserad av att veta vem detta är, sänd en e-post till mig med Ert namn så sänder jag namnet på vederbörande.) Som sagts innan så har vi olika syn på´t men varenda gång det kommer upp så blandas jakt ihop med eftersök. Även din mentor gör så i det här mailet. Jag vidhåller och kommer alltid tycka det som sker i filmen är efter omständigheterna väl utfört EFTERSÖK! Kan hålla med om att själva skottet i filmsnutten kunde gett bättre resultat om det placerats rätt men så sker ibland inte i verkligheten oavsett hur bra skytt man är. Att sen utifrån en filmsnutt utala sig om vilken kontakt föraren har med sina hundar är lite magstarkt. Vi har ingen som helst aning om vilken lydnad killen har på hundarna. Han använder kniv, ja och för mig är det helt klart det bästa att göra i den situationen. O förresten... vilket iofs inte har med detta å göra.. jag kan kalla av min wachtel om hon tex tar ett skadat rådjur på eftersök. Men jag väljer att inte göra det utan avliva direkt med kniv, riskerar då inte att djuret sticker igen med uttdraget lidande som följd. Hur ni andra gör är upp till er.
Publicerat November 27, 200718 yr Utlåtande från en av Sverige´s auktoriteter på utbildning av eftersöksjägare och hundar:> Hej Björn > Hoppas alt är bra med dig > > Jag håller med dig att detta är mycket oetiskt och bör ej vissas för > allmänheten. Men tyvärr förekommer detta av en del jägare som tycker att det > är tufft att bete sig på detta vis. > > Jag och dom flesta vildsvinsjägare tar avstånd från sådan typ av avlivning. > Det är inte avlivning med kniv som jag ser som fel utan hundarnas arbete. > Borde vara helt förbjudet att släppa sådana hundar som är helt utan förare > kontakt. Och hade hundföraren någon som helst kontakt med sina hundar > behövde han inte använda kniven. > > På dom flesta grisjakter i dag är det förbud på sådana hundar som är för > heta på grisarna utan man vill att hundarna ska jobba en bit ifrån grisen. > > > > Med Bästa Hälsningar (Jag lägger inte ut namnet, men om ngn är intresserad av att veta vem detta är, sänd en e-post till mig med Ert namn så sänder jag namnet på vederbörande.) Till att börja med skilj på eftersök och jakt. Detta är en eftersöksituation. Då är det i mina ögon helt rätt utfört. Och om vi bara ska använda hundar som går att kalla av från ett dödligt sårat djur tror jag det kommer att bli brist på hundar.
Publicerat November 27, 200718 yr Kom precis på vem det måste vara, finns det fler "gurus" än Micke Tham? Skit samma, begreppsförvirrningen är uppenbar. Sen är det lite som så här även tror jag... Man anpassar sig i många fall till det hundmaterial man har och har man stenkoll på sina jyckar och kan kalla av så kan man med lätthet slå sig för bröstet och fördöma allt annat. Har man det inte dvs jyckarna ställer aktivt med div bitande och skit så slutar det oftast med kniven och så länge det rör sig om en sedan tidigare skadad gris så spelar det ingen roll. Huvudsaken är att man snabbt nog får tag på grisen och avlivar. Edit: Eller ja spelar roll.. gillar det inte alls, föredrar att avsluta med bössan, men det är det enda tillfälle där jag tycker det är acceptabelt. Känns samtidigt lite knepgit detta.. en med säkerhet väldigt kunnig människa fördömer det ena och andra hos andra ekipage som utför eftersök med stor framgång. Personligen så skiter jag i vilket, är skadskjutningen ett faktum så bryr jag mej inte om en jycke springer på hörntänderna fram till grisen och avlivar den med en välplacerad pungspark huvudsaken grisen slipper fara runt med ett hål i sig. Att då i eftersökssammanhang börja svamla om etik och prylar är lite överkurs modell jag är heligare än du eller något. Mvh!
Publicerat November 27, 200718 yr Personligen så skiter jag i vilket, är skadskjutningen ett faktum så bryr jag mej inte om en jycke springer på hörntänderna fram till grisen och avlivar den med en välplacerad pungspark huvudsaken grisen slipper fara runt med ett hål i sig.Att då i eftersökssammanhang börja svamla om etik och prylar är lite överkurs modell jag är heligare än du eller något. Håller med fullständigt. Det som gäller är att avliva det skadade djuret så snabbt som möjligt, med minst risk för dig och hundarna.
Publicerat November 27, 200718 yr Författare finns det fler "gurus" än Micke Tham? Pär "bula" Kristofferson, Leif Fredriksson är väl va jag kommer på såhär men varken de eller Tham är nog av jägarförbundet godkända instruktörer.
Publicerat November 27, 200718 yr För att gå lite offtopic så kan man ju dra lite lätt på smilbanden när det gäller just SJF och grisjakt. Någon som läst deras remissvar kring grisjakten? De sa inte ett ljud om jyckar som tuggade gris men hundar som dödar gris självständigt var fyskäms. Så jag vet inte riktigt hur man ska värdera detta. Är väl iofs två olika saker, knappast centrala kansliet som godkänner eftersöksinstruktörerna så de håller väl högre klass. Mvh!
Publicerat November 27, 200718 yr Kan säja att detta ställningstagande är skit svårt för en som funderat på en ställande grishund !!! Ja ,inte jakten som sådan utan mera förehavandet då det finns skadad gris !!!!! Kommer i vart fall å det längsta avliva medelst krutvapen,den saken är då säker. Har aldrig gillat knivar som vapen,förmodligen därför jag inte heller gillar bågjakten. Ser det lite som om att gå tillbaka till stenåldern. Vet att jag skickade ett PM till nån här som sysslar mycket med eftersök.Gällande att man kan skjuta med handjärn istället !! Här hemma finns det en snubbe som fungerar som eftersökspatrull precis som i detta fall eller andra fall... Med sej har han en kal 22 single action som obönhörligen släpper n kula i regio atlaskotan rakt in i ryggraden.. Djuren stendör på fläcken !!!!! Borde väl inte vara så svårt eller ???? Det här med stickvapen,är inte det en dåligt ärvd sak från vildsvinsjakter från forntida Tyskland ???? Har namnet på tungan om vad dessa knivar kallas men glömt bort det i skrivande stund ???