Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägare skottsdad under älgjakt i Västerbotten

Featured Replies

Publicerat

Alltid lika trist att läsa om sådant här. Hoppas att allt går bra för alla inblandade. :'(

Publicerat
  • Författare
Alltid lika trist att läsa om sådant här. Hoppas att allt går bra för alla inblandade. :'(

Ja, det är det! :( Ja, men läget är allvarligt när han är skottskadad i bröstet. :(

Publicerat

Nu får jaktmotståndarna vatten på kvarn igen. Även om mera människor drunknar i badkar hemma än skadar sig under jakt. Trist att sånt här händer men allt går inte att gardera sig mot.  :(

Publicerat

:(.. Trist när sånt händer!.. men tyvärr finns de risker med allt som är kul!.. hoppas de verkligen går bra för dom inblandade!..

MVh Mamre!..

Publicerat

Mycket sorgligt, värre saker kan väl inte hända under jakt än att skjuta nån kompis.

Hör väl inte hit, men har alltid förundrat mig varför man inte i sverige har obligatoriskt att ha röd/orange väst eller rock under klövviltsjakt med studsare. Under dom senaste 30 år har det hänt betydligt mindre jaktolyckor i Finland under älgjakterna. I finland minskade händelserna som denna betydligt, när det blev tvång av röd mössa och väst.

Publicerat

Det är för jävligt för alla inblandade, om jag förstod text tv rätt så var det far och son, den yngre ligger på sjukan.

Hör väl inte hit, men har alltid förundrat mig varför man inte i sverige har obligatoriskt att ha röd/orange väst eller rock under klövviltsjakt med studsare. Under dom senaste 30 har det hänt betydligt mindre jaktolyckor i Finland under älgjakterna. I finland minskade händelserna som denna betydligt, när det blev tvång av röd mössa och väst.

Helt klart är att man syns bättre med väst, men vem vill springa omkring som ett spårljus i skogen, sen så prasslar västen så mycket, safehunt tyckte jag var inne på rätt spår men de är anagligen fullbokade på beställningar eller så har de tynat bort, sen undrar jag bär och svampplockare ska de också ha väst och mössa på sig?

Publicerat
Det är för jävligt för alla inblandade, om jag förstod text tv rätt så var det far och son, den yngre ligger på sjukan.

Helt klart är att man syns bättre med väst, men vem vill springa omkring som ett spårljus i skogen, sen så prasslar västen så mycket, safehunt tyckte jag var inne på rätt spår men de är anagligen fullbokade på beställningar eller så har de tynat bort, sen undrar jag bär och svampplockare ska de också ha väst och mössa på sig?

Vem störs av att man syns som ett spårljus i människoögon? Åtminstone våra älgar, hjortar och rådjur e' färgblinda och urskiljer inte jägaren ifall man står stilla. T.o.m rävarna springer i famnen fast man har röda västar och mössor/keps.

Och min väst prasslar iaf inte alls.

Publicerat
Vem störs av att man syns som ett spårljus i människoögon? Åtminstone våra älgar, hjortar och rådjur e' färgblinda och urskiljer inte jägaren ifall man står stilla. T.o.m rävarna springer i famnen fast man har röda västar och mössor/keps.

Och min väst prasslar iaf inte alls.

Troligtvis så störs jag nog mest själv av att se ut som en trafikpolis i skogen, vad har du för väst? du får gärna delge vad du använder så andra kan ta efter, så behöver inte alla leta utan kan få råd och tips via inläggen ;)

Publicerat

Finns knalloranga fiberpäls jackor. Prasslar garanterat inte och dessutom vad är ett missat jaktbyte mot en jaktkompis liv ???

Publicerat
Finns knalloranga fiberpäls jackor. Prasslar garanterat inte och dessutom vad är ett missat jaktbyte mot en jaktkompis liv ???

Vart?

Publicerat
Vart?
Vet inte men kan ta reda på det. Vi ska få sådana på jobbet nu.
Publicerat

Någon som vet hur det har gått?

Jag prasslar nog hellre lite än att riskerar att bli skjuten, faktiskt.  ;) ;)

En joggingväst i nät över jackan fungerar alldeles utmärkt och den prasslar ej. Jag har hört att den neongröngula syns bättre än den orangefärgarde. Så länge man inte jagar fågel är djuren färgblinda oavsett vad vissa påstår.

Publicerat
  • Författare

En joggingväst i nät över jackan fungerar alldeles utmärkt och den prasslar ej. Jag har hört att den neongröngula syns bättre än den orangefärgarde. Så länge man inte jagar fågel är djuren färgblinda oavsett vad vissa påstår.

Detta är det sista jag hittar i ämnet.

http://www.norran.se/sektion_c.php?id=7301...p;avdelning_2=0

Det får Vi verkligen hoppas att han kommer att överleva. Hur kan sådant hända egentligen?

Publicerat

Räven ser färg garanterat !!!! Det heter att hjortdjuren inte ser färg,då de som det heter har gråseende..

Själv vet jag inte då jag inte är en älg !!!!

Publicerat

Du menar hederliga gamla oranga Helly Hansen !!!! Ahh, denna kostym präglar hela min uppväxt :D

Publicerat
  • Författare

Vådaskytt saknade licens

UMEÅ.

Den älgjägare som vådasköt sin 30-årige son i bröstet utanför Åsele i lördags misstänks nu även för vapenbrott, vid sidan om misstankarna om vållande av kroppsskada. Mannens vapenlicens ska ha dragits in i början av 90-talet, skriver kvällstidningarna.

Vapnet som användes i lördags ska mannen ha lånat.

Norrlands universitetssjukhus i Umeå hade på tisdagen inga nya uppgifter om den skadade 30-åringens tillstånd utan sade bara att han är kvar på intensiven. Efter vådaskjutningen i lördags sade polisen att hans skador var livshotande.

/TT

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=2600055

Inte nog med att det är en trageidi och än värre är det att han saknade licens för vapen också isf om detta nu stämmer. >:( Sonen lär väl bli av med sina licenser när han bär sig så dummt åt om han nu överlever, vilket Vi hoppas.

Publicerat

????? För mig är detta helt ofattbart !!!

Hur kan han trott sig skjuta på en älg (om detta nu stämmer) ? Vad hände med;

1. Könsbestämning av älgen

2. Ngrlunda åldersbestämning

3. Kulfång

4. Placering av kulan på rätt ställa på älgen

Efter att snabbt ha gått igenom dessa punkter vilket man/jag gör innan skott torde han ha upptäckt att det inte rörde sig om en älg.....eller ????? Och fråga nr 2 är väl också hur dessa två vilsna personer kunde stöta in i varandra ute i skogen under en jakt med klass 1 studsare ?? eftersök ?? eller hur kom det sig ?? Irrade en hundförare rakt på en pass skytt eller vad hände ??

Hoppas att han klarar sig, men farsgubben lär nog vara ett vrak resten av livet oavsett hur sonen klarar sig eller ej.

Publicerat
Räven ser färg garanterat !!!! Det heter att hjortdjuren inte ser färg,då de som det heter har gråseende..

Själv vet jag inte då jag inte är en älg !!!!

Nu är jag från ämnet men ändå.

Nu ska jag ge mig ut på hal is men jag tror att jag har rätt. Om man har mörkerseende har man tappat stavarna eller tapparna i ögat som ger färgseendet. Mig veterligen har både räven och hjorten en exeptionell bra syn men dom ser inte färg. Om man sitter still med bra skydd i bakgrundan kan du vilken jäkla färg som helst utan att dom ser dig. Men om du rör dig är det skilland. Detta beror inte på en färgad väst eller dylikt. Fåglar har t ex färgseende men dom ser inte i mörker. Nattseende fåglar som t ex ugglor ser inte färg utan ser jäkligt mycket bättre i mörkret tillsammans med en grym hörsel.

Nu är jag tillbaka till ämnet.

Varför blir sonen av med sina licenser? Hade han lånat ut vapnet till pappan?

Vilken forumist har begått synden i artikeln nedanför?  ;) ;)

Publicerat

Tragisk händelse.

Kommer ifrån ämnet lite nu kanske..

Va det gäller väst så har jag i år gått en del med swedteams hundförarväst o måste säga att den är hilma trevlig. Massa bra fickor bla.

Ser lite tjock ut i den bara.... ::)

Eller så är det Björnhundens kamera som lägger till 10 kilo.. ???

Syns bra och har "svarta" reflexer.. syns alltså i ljus på natten men inte i ögonfallande på dan.

Dyr ja... köpte min på Elmiamässan i Thams monter för 600:- tror jag det var.

Upplever den inte som prasslig.

post-348-1196156184_thumb.jpg

Publicerat
Va det gäller väst så har jag i år gått en del med swedteams hundförarväst o måste säga att den är hilma trevlig. Massa bra fickor bla.

Ser lite tjock ut i den bara.... ::)

Eller så är det Björnhundens kamera som lägger till 10 kilo.. ???

Vi skyller på kameran, den lägger på minst 10 kilo ::) så nu hoppas jag att en sån väst inte fladdrar och hänger löst utan sitter lika hårt i spänn som på dig utan kamera kilon ;)

Publicerat
????? För mig är detta helt ofattbart !!!

Hur kan han trott sig skjuta på en älg (om detta nu stämmer) ? Vad hände med;

1. Könsbestämning av älgen

2. Ngrlunda åldersbestämning

3. Kulfång

4. Placering av kulan på rätt ställa på älgen

Efter att snabbt ha gått igenom dessa punkter vilket man/jag gör innan skott torde han ha upptäckt att det inte rörde sig om en älg.....eller ????? Och fråga nr 2 är väl också hur dessa två vilsna personer kunde stöta in i varandra ute i skogen under en jakt med klass 1 studsare ?? eftersök ?? eller hur kom det sig ?? Irrade en hundförare rakt på en pass skytt eller vad hände ??

Hoppas att han klarar sig, men farsgubben lär nog vara ett vrak resten av livet oavsett hur sonen klarar sig eller ej.

Precis! Trodde först det var frågan om ett vådaskott i samband med samling eller dyligt då gubben glömt göra patron ur innan.

Men så verkar inte vara fallet. Hade iofs. ändå varit helt oförsvarligt, men att skjuta då man "ser en skugga" som tidningarna skriver låter helt otroligt.

Tids nog lär det väl uppdagas vad som egentligen hände!

Nog lär farsgubben besöka psykologen mer än en gång efter denna händelse!

/Henke

Publicerat
  • Författare
Nu är jag från ämnet men ändå.

Nu ska jag ge mig ut på hal is men jag tror att jag har rätt. Om man har mörkerseende har man tappat stavarna eller tapparna i ögat som ger färgseendet. Mig veterligen har både räven och hjorten en exeptionell bra syn men dom ser inte färg. Om man sitter still med bra skydd i bakgrundan kan du vilken jäkla färg som helst utan att dom ser dig. Men om du rör dig är det skilland. Detta beror inte på en färgad väst eller dylikt. Fåglar har t ex färgseende men dom ser inte i mörker. Nattseende fåglar som t ex ugglor ser inte färg utan ser jäkligt mycket bättre i mörkret tillsammans med en grym hörsel.

Nu är jag tillbaka till ämnet.

Varför blir sonen av med sina licenser? Hade han lånat ut vapnet till pappan?

Vilken forumist har begått synden i artikeln nedanför?  ;) ;)

Det jag menar är om sonen har lånat ut vapen till fadern om han nu har blivit av med sina licenser tidigare så får ju inte sonen låna ut ett vapen för jakt om han fadern inte har lånehandlingar för vapen el. vad det nu heter. Jag kan inte den biten så bra, men det är vad jag har hört när jag tog jägarexamen -85.

Som jag ser det, så har väl sonen brustit i detta också och det lär väl kosta honom licenserna för lång tid framöver.

Publicerat
Vi skyller på kameran, den lägger på minst 10 kilo ::) så nu hoppas jag att en sån väst inte fladdrar och hänger löst utan sitter lika hårt i spänn som på dig utan kamera kilon ;)

JO kom på nått annat o skylla på...

En t-shirt+skjorta+fleesjacka under o så fylla fickorna med prylar så fladdrar de inte så mycket...

Skulle man växa ur den så kan man ju alltid gå med den oknäppt.... ::)