Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägare skottsdad under älgjakt i Västerbotten

Featured Replies

Publicerat

Läste nyss i aftonbladet o fadern hade ju ingen licens o inte heller den han lånat vapnet av.

Dessutom tidirare dömd för mord då han slagit ihjäl sambo med hammare.

Om detta nu stämmer så skulle jag vilja ändra löpsedlarna från älgjägare till kriminell  >:( 

Publicerat

Hursom är det jäkligt tragiskt.  :P :P

Publicerat

Man kan då med fog säga att han är olämplig att inneha vapen. Det finns inte en regel han inte brutit mot som jägare, morddömd eller inte. Frågan är om det var med promille också för då kan ju vad som helst inträffa. Tyvärr så drar det här skam över hela jägarkåren vilket är nog så illa då tidningarna gärna vill påskina att jägare är kriminella medan andra kan bränna ner bilar och ge sig på folk och ändå framstå som änglar.

Publicerat

En sak som slår mig är hur otrolig den moderna vården är som kan hålla en man vid liv trots att han skjutits i bröstet med klass 1 laddad ammonution, det strider mot det mycket som jag kan om skottverkan.

Skänker en tanke till grabbens familj som aldrig kommer få det som förr igen, oavsett om han över lever eller ej kommer han knappast att bli helt återställd

Publicerat

En tanke som slog mig var att hur kunde han överleva? En klass 1 studsare med en kula som är tillverkad för att döda! Folk har hållit på i hundra år för att få fram en "effektiv" kula som dödar snabbt, ja menar en älg som blir träffad i bröstet så ena lungan punkteras lever inte i många sekunder men en människa kan leva flera minuter efter en sådan träff!!

Jag har hört hur olyckan ska ha gått till...

De var 30-åringen samt 5 jägare till som var ute på älgjakt. 30-åringen skulle "handspåra" (spårsnö) ut älgar ur ett såt som de andra jägarna passade runt, efter en stund då 30-åringen hade följt spåren efter älgarna runt runt i såten blev han lie vilsen. Han meddelade över radion att älgarna var "på gång" och att passarna skulle vara beredda, helt ovetande om vart han befann sig gick sonen fram i pass hos sin far och pappan gjorde en oförlåtlig missbedömning!! >:(

Publicerat

Nu är det stora svarta rubriker Morddömd ÄLGJÄGARE i tidningarna. När björnen dödade mannen i valsjöbyn så var det också en älgjägare och han var inte ens påklädd och hade ingen bössa utan blev dödad på bron.

Publicerat

Va det gäller klass 1 ammo och dödligheten i detta så tror jag utan att veta förståss..

Kulan kan ju gått genom utan att expandera.

Blir då samma resultat som en helmantel=ett litet hål raktigenom.

Letade upp 2 rådjurskidd som skjutits med 9,3x74 på kort håll och gått iväg en bit efter skott .

In o utgångshål var ungefär lika stora på bägge djuren.

Kulan han helt enkelt inte lämna någon energi i kroppen.

Kan vara liknade med den stackars killen som nu ligger på intensiven.

Alltså mäniskans bröstkorg går kanske inte att jämföra med det motstånd en älgs utgör för en klass 1 kula?

Publicerat

Läste i vår lokaltidning nu på morgonen att gubben som "sköt" inte hade vapenlicens utan vart av med dem på 90-talet..

Mvh!

Publicerat

Hörde i dag att jägaren som blev vådaskjuten är på bättringsvägen :) Skottskaden i den övre delen av bröstkorgen blev inte så illa som man först hade befarat och han hade tom pratat i går!!  :o:D 

Publicerat
  • Författare
Hörde i dag att jägaren som blev vådaskjuten är på bättringsvägen :) Skottskaden i den övre delen av bröstkorgen blev inte så illa som man först hade befarat och han hade tom pratat i går!!  :o:D 

Det var ju skönt att höra. :D En positiv nyhet i dag iaf om man ska jämföra med allt annat som händer i dagens samhälle.

Publicerat
  • Författare

Vådaskottet tycks vara tragisk olycka

2007-12-04

Åklagare Kjell Janneson, som leder förundersökningen om vådaskottet den 24 november, säger att inget tyder på att vådaskottet var något annat än en tragisk olycka.

Det var under älgjakten som en 54-årig man tyckte sig se en älg och sköt ett skott.

Men det var ingen älg, utan den egna 30-årige sonen som träffades och fördes svårt skadad till Universitetssjukhuset i Umeå.

– Samtliga personer, förutom sonen, har hörts om vådaskottet. Jag tycker att det finns en ganska bra bild av vad som hände, och inget tyder på något annat än ett olyckligt vådaskott, berättar Kjell Janneson för Norra Västerbotten.

Sonen ska höras

Det återstår att förhöra sonen, för att se hur han uppfattat händelsen. Han har ännu inte kunnat höras eftersom han fortfarande vårdas på sjukhuset.

Den 54-årige mannen misstänks för grovt vållande till kroppsskada.

– Det är ett medvetet risktagande när man riktar ett vapen mot någon annan – även om man tror att det är ett djur. Man kan inte tro ute i älgskogen, man måste veta, säger Kjell Janneson till Norra Västerbotten.

Både 54-åringen och sonen misstänks även för vapenbrott.

– Det berör pappan, som saknar vapenlicens och lånat vapnet, och sonen som tycks ha lånat ut vapnet, säger Kjell Janneson till Norra Västerbotten.

http://www.jaktojagare.se/

Publicerat

Det är väl som man misstänkt hela tiden, vet inte hur jag ska se på att sonen som lånat ut bössan riskerar bli av med sina licenser, känns som han fått sitt straff redan :-

Jag fick en tanke igår eller inatt var det väl, att man får licenserna förtryckta på jaktkortet, kommer man då med ett blankt papper så är det uppenbart att licenser saknas och så slipper man skriva i dessa varje år.

Publicerat
Jag fick en tanke igår eller inatt var det väl, att man får licenserna förtryckta på jaktkortet, kommer man då med ett blankt papper så är det uppenbart att licenser saknas och så slipper man skriva i dessa varje år.

Bra idé!

Publicerat

Man blir så jävla trött på alla dårar och ursäkta gamla gubbar utan koll i skogarna, nyligen var det en äldre man som sköt en spets under jakt i tron om att det var en älgkalv... men va fn......

Träffade en trevlig man för ett litet tag sedan som berättade att han lämnat ett jaktlag då han fått en utskällning av jaktledaren då han inte skjutit mot ett buskage där det prasslade med förevändningen att "Det kan ta bättre än du tror"

Publicerat
Bra idé!

Rätt säker på att det skiter sig med sekretessen som finns kring vapeninnehavet. För att få detta förtryckt så måste polisen släppa uppgifterna till Naturvårdsverket.. iofs ingen omöjlighet men det är inte gjort i en handvändning. Idén är inte dum iaf.

Mvh!

Publicerat
Det är väl som man misstänkt hela tiden, vet inte hur jag ska se på att sonen som lånat ut bössan riskerar bli av med sina licenser, känns som han fått sitt straff redan :-

Hmm, lämnas då plats för att fylla i för nya licenser mm, nja känns lite halvvagt att det skulle fungera i praktiken, det är ju trots allt jaktledaren som bör se till att jägarnas papper visas upp innan jakt, om han sedan nöjer sig med jaktkort och ifyllda licenser så... eller så får han informera om att licenser, älgprov och vad som nu krävs skall finnas innan man släpper ut någon på pass.

Nä inför istället att alla gamla stutar skall göra jägarexamen innan dom fortsätter att jaga, där skulle det nog sållas bort en hel del faror i skogen, om inte annat skulle dom bli tvungna att börja träna.

Känner några och vissa av dom har inte ens varit på banan och provskjutit sedan 70-talet, kommentaren brukar vara.. "Det funkade ju sist" och sedan laddar dom med sina Norma Silverblixt.

Publicerat

Var ska du dra åldersgränsen Mats??? Jag är själv ganska nära 54 år. Ska vi "rensas bort" ? Vet en del som är 20 som fan inte borde vara i skogen

Publicerat
Var ska du dra åldersgränsen Mats??? Jag är själv ganska nära 54 år. Ska vi "rensas bort" ? Vet en del som är 20 som fan inte borde vara i skogen

Nej inte dra en åldersgräns, men det finns många äldre i landet med licenser som jagar och som ej har någon jägarexamen, på alla andra ställs det högre och högre krav för att bära vapen, pistolskyttar som måste förnya licenser mm mm. men när det gäller dom som hade licens innan jägarexamen så ställs inga krav på dom.

Jag känner väldigt många äldre jägare som både tagit examen och är helt otroligt duktiga jägare och skyttar, men som oftast när det skrivs om olyckor i skogen så är det ofta dom som är ute 3 dagar på älgjakten, och domsamma har inte varit på någon examen eller på en bana och tränat.

Samma inställning har jag gällande vårt körkort som bör förnyas efter en viss ålder, vi hanterar ändå vapen i hänseende av att döda något. Jag är ingen paragrafryttare som tycker att vi ska belamras med regler och paragrafer, men faktum är att för få tränar praktiskt skytte, och ett ev skyttemärke(körkort) skulle kunna behövas för alla och envar.

Jo jag har ochså träffat en hel del unga galningar i skogen, och dom är lika farliga dom med.

Vissa förespråkar att vi ska ha samma krav som i tyskland och jag är böjd att hålla med, klart är att vissa blir dödade i skogen i rent uppsåt och dom flesta andra pga. rent slarv och okunnande.

Publicerat

Jo skitsvår fråga Mats. Varje jaktolycka är en för mkt. Men är det skjutskickligheten som brister egentligen , om vi nu håller oss till det här aktuella fallet. Vet att det låter dumt det här men han träffade ju faktiskt det han siktade på. Är det inte egentligen vår syn och vår hjärna som spelar oss ett spratt. Vi vill så gärna se en älg och då ser vår hjärna en älg. Är ju så att frågar du den som varit skytt i ett sådant här fall är dom tvärsäkra på att det var en älg dom sköt. Jag har inget bra svar på hur man ska få bukt med det problemet. Går ju aldrig att träna bort med skytte eller utbildning. Som sagt svårt mkt svårt ämne det här

Publicerat
Jo skitsvår fråga Mats. Varje jaktolycka är en för mkt. Men är det skjutskickligheten som brister egentligen , om vi nu håller oss till det här aktuella fallet. Vet att det låter dumt det här men han träffade ju faktiskt det han siktade på. Är det inte egentligen vår syn och vår hjärna som spelar oss ett spratt. Vi vill så gärna se en älg och då ser vår hjärna en älg. Är ju så att frågar du den som varit skytt i ett sådant här fall är dom tvärsäkra på att det var en älg dom sköt. Jag har inget bra svar på hur man ska få bukt med det problemet. Går ju aldrig att träna bort med skytte eller utbildning. Som sagt svårt mkt svårt ämne det här

Jag är ju av den skolan som tror att träning skulle kunna avhjälpt detta. Träningen på kulstigar och liknande får oss att slappna av i vårt skytte och låta hjärnan få den extra tid den behöver att bedömma om det är ett bra/genomtänkt skott, alla vet vi vilken puls vi hade då vi sköt våra första djur, men med erfarenheten kom lugnet och bedömningarna blev bättre, dock finns ju alltid en viss puls och känsla, annars skulle vi inte jaga.

Det jag menar är att en erfaren skytt bedömmer läget bättre än en ovan oavsett ålder.

Publicerat

Jag vet att vissa jaktlag härikring samlas en dag på skjutbanan varje år inför älgjakten och har delvis "årsstämma", men även ett skjutprov.

De har kanske inte så jäkla höga krav på träffbilder å sådär...men framförallt så får ALLA träna litegranna. Det är väl inte bara de äldre som behöver träning? Finns nog en uppsjö yngre medelåldern som är bäst i världen...enligt dem själva!

Hursomhelst är det ju färdjävligt att utrycka sig "såg en skugga och skjöt..."

Alla sånnahär "olyckor" försämrar ju för de "seriösa jägarna".

Publicerat
Va det gäller klass 1 ammo och dödligheten i detta så tror jag utan att veta förståss..

Kulan kan ju gått genom utan att expandera.

Blir då samma resultat som en helmantel=ett litet hål raktigenom.

Letade upp 2 rådjurskidd som skjutits med 9,3x74 på kort håll och gått iväg en bit efter skott .

In o utgångshål var ungefär lika stora på bägge djuren.

Kulan han helt enkelt inte lämna någon energi i kroppen.

Kan vara liknade med den stackars killen som nu ligger på intensiven.

Alltså mäniskans bröstkorg går kanske inte att jämföra med det motstånd en älgs utgör för en klass 1 kula?

även om kulan farit rakt igenom som en fmj så blir det ju ett jäkla tryck.

hittat en filmsnutt där en griskropp skjuts på med en ak5 där ser man hur trycket gör att det fladdrar till ordentligt.

Publicerat
  • Författare

Skjuten misstänks för brott

Den 30-årige man som vådasköts av sin pappa i Borgsjö utanför Åsele för snart två veckor sedan har fått lämna sjukhuset och åkt hem. -Jag har pratat med sonen som delgivits misstanke om vapenbrott, säger Torbjörn Fjellström vid polisen i Lycksele.

Sonen tog själv kontakt med polisen i Lycksele och ville berätta om hur olyckan hade gått till.

-Han ville få det gjort, men eftersom det fortfarande råder förundersökningssekretess kan jag inte berätta något om vad som framkommit under förhöret, säger Torbjörn Fjällström.

Skott i bröstet

Det var på förmiddagen den 24 november som pappan under älgjakt avlossade skottet mot det som han trodde var en älg. Pappan och jaktkamraterna chockades svårt när det stod klart vad som hänt.

Skottet träffade sonen i bröstet och den behandling som 30-åringen fick direkt på plats av pappan och jaktkamraterna samt omhändertagandet i ambulanshelikoptern på väg till Umeå, räddade förmodligen hans liv.

Mannen opererades akut och vårdades därefter för allvarliga skador på universitetssjukhusets intensivvårdsavdelning, IVA.

-Eftersom jag själv är jägare och vet vilka skador en jaktkula kan åstadkomma är det otroligt att mannen återhämtat sig så snabbt, säger Torbjörn Fjällström.

Pappan nedbruten

Endast ett kortare förhör har hållits med pappan och han har delgivits misstanke om grovt vållande till kroppsskada samt vapenbrott. Han har varit svårt nedbruten efter händelsen och har inte kunnat höras ordentligt.

-Så fort det är möjligt kommer även pappan att höras. Dessutom väntar vi på resultatet av den tekniska utredningen. Först därefter och när utredningen sammanställts kan ärendet överlämnas till åklagaren för bedömning, säger Torbjörn Fjällström.

VK har varit i kontakt med 30-åringen som inte vill kommentera händelsen närmare.

BERTIL WALLIN

2007-12-07

http://www.vk.se/Article.jsp?article=155420