Jump to content

plott

Recommended Posts

Hoj!

Har en litet delicat problem..

Är erbjuden en 6 månaders plott tik på foder.

Är egentligen emot att inte ta valp men denna är importerad från USA.

O då är det ju som det är.

Tanken är att enbart använda den till eftesök likt en hannoveranare eller bayrare.

Någon som har erfarenhet av rasen?

Är väl i grund o botten en stövarras om jag inte har fel.

Hur jäkligt kan det var o lära en halvårsvalp rumsrenhet?

Inkallning osv. Är väl av den uppfattningen att man tappar en del av den sociala biten när hundarna stått i hundgård första halvåret.

Hur fungerar en ensam jagande plott?

Tänker iallafall inte jaga björn..är lite ont om dem där jag huserar..

Men om de är så bra på att ta an kalla slag som det sägs så borde de var snudd på perfekt för eftersök på tex gris.

Synpunkter?

• Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• N S

21

• Pertan

14

• mr jim

12

• lsjonsson

12

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ingen egen erfarenhet av rasen, men generelt så hade jag tagit den, bättre om de inte gjort någonting än gjort något dåligt då behöver man inte lappa och laga ;) har varit inne på en plott eller liknande när övriga stallet är fyllt, men det kan nog som de flesta raser vara bra eller sämre individer.

Kolja och Johka har väl plott, annars så kontakta plott klubben,

Jag känner till en kille som anväder Plott just till eftersök på gris. Var själv intresserad av rasen just utifrån att jag trodde den kunde anses fungera som en "grisstövare". Tyvärr förlyckades den hund jag skulle testjaga. Killen har nu skaffat fler och är aktiv just på eftersöksfronten.

Du kan ju PM:a om du vill ha mer info.

/Oskar

Guest Telgetok

Just den sociala biten skulle jag vara skiträdd för och akta mej noga. Har viss erfarenhet av injagade Gråhundar som kommit hem  till föräldra hemmet direkt från hundgårdar !!!!

I vissa fall har det funkat fin-fint men i andra fall slutat i katastrof...

Kommer speciellt ihåg en hund som jämt pissade och sket inne läs ALLTID..sen åt han upp sin mat i 3 tuggor !!

Matskålen åkte till ett vägghörn sen sa det bara glufs glufs !!! Den stackaren trodde väl att han annars skulle bli utan mat. När maten var slut hissade han upp skålen längs vägghörnet till skålen ramlade ner på golvet igen.

Var rätt synd om hunden faktist. Var jag som fick köra honom tebax till norra värmland igen,gick lixom inte att ha hunden inom hus....hundgårdshund som han var...

Hade en karelare som stått ute hela sitt liv, aldrig varit inne,han var över 4 år när brorsan tog över honom, en helt underbar hund som jag saknar än, men han anpassade sig väldigt fort och hade inga hundgårds fasoner för sig inomhus, jag skulle prova.

hej! har själv 2 plottar som jag aldrig har jagat gris med så på den fronten kan jag inte hjälpa dej,men ja har en kompis som nog är den med mest erfarenhet vad gäller plottar å gris i det här landet(måste va samma kille som stojjan tänker på)skicka ett pm så ska du få hans namn å nummer, det jag kan säja generellt till alla som funderar på plottar är att man ska va ytterst "kräsen" i sitt val av valp. vart kommer "din" valp ifrån? 

mvh mr jim!!

vad gäller rumsrenhet osv så har jag en hane på 3år som ä importerad från canada och det var inga som helst problem med rumsrenheten det var avklarat på några dar,den sociala biten tog väl nåra månader,och den hunden har stått ute 2,5 år.fast å andra sidan så vet ja om en hel del skräckexempel också.

det jag kan säja generellt till alla som funderar på plottar är att man ska va ytterst "kräsen" i sitt val av valp.

mvh mr jim!!

Det ska man nog vara vilken ras det än gäller ;)

Det ska man nog vara vilken ras det än gäller ;)

de har du alldeles rätt i  :) och speciellt med en ny populär ras som plotten är, då finns det alltid sånna som avlar för att fylla plånboken>:(

Guest Telgetok
Laikan har samma sits om man säger så....
''Jupp,det kan nog stämma,som du redan vet så har jag forskat lite i detta......Bla. började jag med att intevjuva dej :D Sen har jag fortsatt.....

Ser inte helskoj ut faktist

Många lycksökare och efter dessa blir det olyckliga hundägare, men om du tar och kollar på klubbens hemsida så finns det faktiskt några intressanta kullar, hör av dig igen om du undrar något.

Valpen kommer från Tennesee några bergstrakter där.

Svartbjörnshundar tydligen.

Uppfödaren ska visst vara nån legend i plottsamanhang.

O den som tagit in ser iallafall jag som seriös.

Uppfödaren vet jag inget om direkt.

lsjonsson
Hoj!

Har en litet delicat problem..

Är erbjuden en 6 månaders plott tik på foder.

Är egentligen emot att inte ta valp men denna är importerad från USA.

O då är det ju som det är.

Tanken är att enbart använda den till eftesök likt en hannoveranare eller bayrare.

Någon som har erfarenhet av rasen?

Är väl i grund o botten en stövarras om jag inte har fel.

Hur jäkligt kan det var o lära en halvårsvalp rumsrenhet?

Inkallning osv. Är väl av den uppfattningen att man tappar en del av den sociala biten när hundarna stått i hundgård första halvåret.

Hur fungerar en ensam jagande plott?

Tänker iallafall inte jaga björn..är lite ont om dem där jag huserar..

Men om de är så bra på att ta an kalla slag som det sägs så borde de var snudd på perfekt för eftersök på tex gris.

Synpunkter?

Det beror på vad han har för krav under tiden som Du är fodervärd

Har ägaren precicerat några krav på dressyrkurser, jaktprov & utställningar som Du ska gå med den om Du ska vara fodervärd för dom kan göra det? Jag känner en här uppe som fick göra det nämligen när han var fodervärd. Ta reda på dom bitarna först.

En pejl lär Du väl få skaffa till den och det kanske Du har i o f s redan.

Det beror på vad han har för krav under tiden som Du är fodervärd

Har ägaren precicerat några krav på dressyrkurser, jaktprov & utställningar som Du ska gå med den om Du ska vara fodervärd för dom kan göra det? Jag känner en här uppe som fick göra det nämligen när han var fodervärd. Ta reda på dom bitarna först.

En pejl lär Du väl få skaffa till den och det kanske Du har i o f s redan.

Nope!

Inga direkta krav men det tar jag givetvis reda på.

Jaktprov undrar jag om det ens finns i Sverige på den rasen?

Dressykurs... nä tror jag inte behövs, fast äldsta dottern frågade om hon fick ha den till agillity... ::)

Utställning, visst inge bekymmer så sett men är det en godkänd ras enl SKK ?

Guest MUSKÖT 2
sen åt han upp sin mat i 3 tuggor !!

Matskålen åkte till ett vägghörn sen sa det bara glufs glufs !!! Den stackaren trodde väl att han annars skulle bli utan mat. När maten var slut hissade han upp skålen längs vägghörnet till skålen ramlade ner på golvet igen.

Är inte detta ett normalt beteende för hundar. ???

Alla mina tre äter på det viset.

Guest MUSKÖT 2

Kan väl säga att jag är lite tveksam tillden här typen av hundar vid grisjakt. Åtminstone inte på de marker jag brukar jaga på. Har en känsla av att man får en hund som ofta väcker iväg på nattslag och sen tar upp utanför markerna. Men detta är bara spekulationer. Har ju aldrig jagat med någon.

Däremot kan jag tänka mig att det kan vara ett mycket bra alternativ som eftersökshund.

Är inte detta ett normalt beteende för hundar. ???

Alla mina tre äter på det viset.

Jag anser inte att det är normalt betende att kasta i sig maten på det viset och skulle nog föreslå att matgivan fördelas på fler tillfällen över dagen.

Risken för magomvridning ökar ju om hundar tvärkastar i sig maten sådär.

Däremot kan jag tänka mig att det kan vara ett mycket bra alternativ som eftersökshund.

Jo det är ju tanken med det hela, Alternativet är hannoveranare eller bayrare.

Vilket verkar svårt att få tag på av det virke jag är ute efter..

Om sen Plotten funkar o tex släppa på åteln på morgonen o den letar upp grisarna så är det ju himla bra..

Är det på grannmarken så får jag väl försöka kalla in o koppla, vilket kanske är ett omöjligt företag...

Hmm får nog köpa en GPS pejl oxå är jag rädd...

lsjonsson
Jag anser inte att det är normalt betende att kasta i sig maten på det viset och skulle nog föreslå att matgivan fördelas på fler tillfällen över dagen.

Jag hade en Pointer som också kastade i sig maten på det här viset och jag har en 2,5-årig eng. setter som är bra glupsk och den rasen har ju aldrig varit kända för att var någon snabbätare. Gammelhunden kan vara det också ibland. :D Tydligen har jag bra foder till jyckarna. :D

Nope!

Inga direkta krav men det tar jag givetvis reda på.

Jaktprov undrar jag om det ens finns i Sverige på den rasen?

Dressykurs... nä tror jag inte behövs, fast äldsta dottern frågade om hon fick ha den till agillity... ::)

Utställning, visst inge bekymmer så sett men är det en godkänd ras enl SKK ?

Okej!

Jag vet inte om dom kör det inom plotterklubben t. ex. och det var likadant med utställning. Internt.

Det är ju alltid bra med en dressyrkurs ihop med andra hundar så att Du inte behöver slita och dra i henne varje gång Ni möter en hund om Ni är ute och går t. ex. Det var så jag menade mest. :D

Agillty med den rasen tror jag inte är lämpligt. Lite storvuxen bara. ;)  ::)

Kan väl säga att jag är lite tveksam tillden här typen av hundar vid grisjakt. Åtminstone inte på de marker jag brukar jaga på. Har en känsla av att man får en hund som ofta väcker iväg på nattslag och sen tar upp utanför markerna. Men detta är bara spekulationer. Har ju aldrig jagat med någon.

kunde inte sagt de bättre själv ;)men har man +5000 hektar så kanske....själv har jag 85000 hektar till mina plottar så det är inget problem :)

ej!

Det är ju alltid bra med en dressyrkurs ihop med andra hundar så att Du inte behöver slita och dra i henne varje gång Ni möter en hund om Ni är ute och går t. ex. Det var så jag menade mest. :D

Har inte behövt slita o dra sen jag hade drever för sådär 25 år sen..  ;D

Har skolats med tyskterrier som inte ens han var någon bråkstake även om han iofs inte tackade nej till en uppiggande faijt om nån jycke stack upp. Men han ville iofs dräpa allt annat som rörde på sig... ::)

Men dressyrkurser är självklart bra med den synpunkten du har ihop med andra hundar.

Har varit på bruks med alla mina hundar utom de 2 sista men där gick frugan me dem istället för hon existerade inte i hundarnas ögon o inte hjälpte det nämnvärt med kursen för hennes del...

Rätt kul för den ena münstern kunde i princip allt ihop med mig men lilla tanten gick hela våren o inte faen kunde jycken varken fot, hit, sitt eller nått annat av det de lärde ut, frugan vansinnig..

Instruktören menade att det var en extremt svårlärd hund.

Fick åka dit o gå en runda o med mig kunde hon hela repetoaren o mer därtill utan krusiduller.

Rätt kul o se minen på övriga deltagare  ;D

Över till ämnet.

Har väl sådär 2000 ha o jaga på med plotten men som sagt risken är väl överhängande att det hamnar på granmarken.

Men hur många spetsar ställer alltid på egna marken...?? 

Sen brukar de bli så kallad stor jakt ett par ggr om året...

Rekordet är väl 54 skyttar på 6000 ha. Säger iofs inte så mycket för det sköts inte mer än 1 gris ändå.

Själv sköt jag 2 på eftersök under den förmiddagen en trafkolycka o en påskjuten under vak.

Jävla vilket liv det blev i radion när jag sköt  ;D

Var nog första försöket o allt för stora såter o ingen radiodiciplin alls.

Huvudjaktledaren hade en radio i var näve o 2 mobiltelefoner som ringde hela tiden :-)

Men i "mitt" älgskötselområde på nästan 20 000 ha så skulle nog plotten funka när de kör storjakt där.

Sen är huvudsyftet eftersök och hunden ska skolas till det i första hand ev inget annat om det nu fungera som Ni befarar.

Blir det enbart eftersök så ska jag försöka få till en som går på allt vilt vi har här nere.

lsjonsson
Har inte behövt slita o dra sen jag hade drever för sådär 25 år sen..  ;D

Har skolats med tyskterrier som inte ens han var någon bråkstake även om han iofs inte tackade nej till en uppiggande faijt om nån jycke stack upp. Men han ville iofs dräpa allt annat som rörde på sig... ::)

Men dressyrkurser är självklart bra med den synpunkten du har ihop med andra hundar.

Har varit på bruks med alla mina hundar utom de 2 sista men där gick frugan me dem istället för hon existerade inte i hundarnas ögon o inte hjälpte det nämnvärt med kursen för hennes del...

Rätt kul för den ena münstern kunde i princip allt ihop med mig men lilla tanten gick hela våren o inte faen kunde jycken varken fot, hit, sitt eller nått annat av det de lärde ut, frugan vansinnig..

Instruktören menade att det var en extremt svårlärd hund.

Fick åka dit o gå en runda o med mig kunde hon hela repetoaren o mer därtill utan krusiduller.

Rätt kul o se minen på övriga deltagare  ;D

Över till ämnet.

Har väl sådär 2000 ha o jaga på med plotten men som sagt risken är väl överhängande att det hamnar på granmarken.

Men hur många spetsar ställer alltid på egna marken...?? 

Sen brukar de bli så kallad stor jakt ett par ggr om året...

Rekordet är väl 54 skyttar på 6000 ha. Säger iofs inte så mycket för det sköts inte mer än 1 gris ändå.

Själv sköt jag 2 på eftersök under den förmiddagen en trafkolycka o en påskjuten under vak.

Jävla vilket liv det blev i radion när jag sköt  ;D

Var nog första försöket o allt för stora såter o ingen radiodiciplin alls.

Huvudjaktledaren hade en radio i var näve o 2 mobiltelefoner som ringde hela tiden :-)

Men i "mitt" älgskötselområde på nästan 20 000 ha så skulle nog plotten funka när de kör storjakt där.

Sen är huvudsyftet eftersök och hunden ska skolas till det i första hand ev inget annat om det nu fungera som Ni befarar.

Blir det enbart eftersök så ska jag försöka få till en som går på allt vilt vi har här nere.

Ok!

:D

Det brukar säga slurp rätt så fort hemma åtminstone för hanen medans tiken står där och petar i maten och ser ut som om det är det äckligaste som finns, ger mina hundar mat EN gång om dagen och det på kvällen, just för att undvika magomvridning och att hunden ska säcka ihop under jaktdagen, hunden har maximal nytta av fodret 24h efter intag och det är hundar vi pratar om inte valpar eller människor. ;)

Dubbla pejlar och utökad jaktmark låter som ett perfekt hundval ;D kör dottern agility så måste jag komma ner och titta, skulle vara kul att se, dressyr i all ära men på en del brukshundsklubbar så tror man att lydnad är utfodring och glömt själva grunden, verkar som du bestämt dig och nu vill vi snart se bilder. ;D

Skulle en bayrare vara intressant så kolla med herrberg på forumet.