Publicerat December 1, 200718 yr Författare om du har rätt eller fel tänker jag inte gå inpå men jag är övertygad om att du gör rasen en otjänst och inte tillför något positivt genpm att använda den till annat än rovdjur och gris. dessutom tycker jag att "uppfödaren är ytterst "oseriös" om han tillåter det.varför just plott ? varför inte en bayrare eller hanoveranare av rätta virket?som just är ämnade för den uppgiften?? mvh jimmy Just de, laikorna har ju lite bekymmer med populäritet i grissammanhang, tänkte inte på´t. Dålig jämförelse.. Skulle gärna ta en HS eller BGS men att hitta en av rätt virke i Sverige verkar svårlöst. Chansen att få nått jag absolut inte vill ha är mycket stor. Återstår importera själv o då har jag inte de kontakterna oavsett vilket land jag skulle importera från. Tyskland o de som de styr över är nog uteslutet med de krav de har på valpköpare. Finns några länder där det skulle kunna gå men som sagt de kan sälja vad som till mig för man är ju inte insatt i hundarna där eller ens språket. Känner dessvärre ingen som jagar o talar tex ungerska. Engelska fungerar iofs men alltid lättare med "rätt" språk. Sen är jag är väl iofs inte ute efter o tillföra rasen nått egentligen, bara hittta ett heltids"jobb" för en hund till. Är det gris som gäller så är jag ganska nöjd med det oxå, behovet där på goda eftersökshundar är rätt stort. Oseriös uppfödare, visst kanske det, men är kravet endast rovdjur o gris så kommer jag om det nu blir av med denna tik vika mig och följa direktiven därifrån, självklart. o nu blir ni alla glada.. ;D Eller så kan jag ju helt enkelt hålla käft om det som inte handlar om rovjur o gris..... : Retas lite ;D //Niklas
Publicerat December 1, 200718 yr Författare Kom på en sak när jag läste tipset ang hemsidan. Får en liten känsla av att det självklart från grund och botten är en rovviltshund. Vildsvin är det nått som alltid funnits i staterna? Nu är jag givetvis ute på djupt vatten... Men tillhör gris den ursprungliga faunan därborta? Vet inte om ni är med på vart jag vill komma men om nu "piggsen" over there är förymda tamsvin så tror jag att plotten från början var en ren rovviltshund inget annat. Grisen kanske kom in senare? Eller kanske nått vi gärna vill den ska jaga här i Sverige. Skulle tro jag har fel i det här men intressant tanke ändå..
Publicerat December 1, 200718 yr Kom på en sak när jag läste tipset ang hemsidan.Får en liten känsla av att det självklart från grund och botten är en rovviltshund. Vildsvin är det nått som alltid funnits i staterna? Nu är jag givetvis ute på djupt vatten... Men tillhör gris den ursprungliga faunan därborta? Vet inte om ni är med på vart jag vill komma men om nu "piggsen" over there är förymda tamsvin så tror jag att plotten från början var en ren rovviltshund inget annat. Grisen kanske kom in senare? Eller kanske nått vi gärna vill den ska jaga här i Sverige. Skulle tro jag har fel i det här men intressant tanke ändå.. absolut var det en ren rovviltshund från början!jag törs inte svära på det men jag tror att vildsvinsjakt är relativt nytt typ 40 50 talet då rasen blev officiel. före det var det i princip bara familjen plott som hade dom här hundarna i ca 200 år! http://www.plottdogs.com/asp/modules/userp...2.asp?subid=170 http://www.plotthund.se/Historia.html klicka på länken nere till höger
Publicerat December 2, 200718 yr Författare absolut var det en ren rovviltshund från början!jag törs inte svära på det men jag tror att vildsvinsjakt är relativt nytt typ 40 50 talet då rasen blev officiel. före det var det i princip bara familjen plott som hade dom här hundarna i ca 200 år!http://www.plottdogs.com/asp/modules/userp...2.asp?subid=170 http://www.plotthund.se/Historia.html klicka på länken nere till höger Ok! då har alltså inriktnigen på rasens användningsområde ändrats mot vad ursprungshunden var tänkt som.. Inte tyckte de/vi att det var åt fel håll... Antar ni e med på vart jag vill komma.. Raser utvecklas hela tiden för det mesta åt fel håll för de som verkligen behöver rasernas ursprung. Tittar man på de flesta raser, åtmindstonde jakthundsvarianter så ha de hänt våldsamt mycket tokigt på den fronten. Störst o farligast är det när en ras blir poppis som sällskap och utställning. Kanske om 50 år till har vi en plott som räknas som rovvilt, gris o sweisshund... o framtidens jägare kanske är väldigt nöjda med den utvecklingen ??? Läste förresten på lajkaforum att det skjuts ca 150 bjönar om året o 30 000 vildsvin.. Blir inte många bjönar o dela på i det stora hela. Känns som om grisjakt är rätt melodi om man vill ha störst chans o komma till skott på större vilt med en plott. Lodjur finns ju oxå men det skjuts väl inte sådär våldsamt många sådana heller. /Niklas PS: Nu ska jag inte tjafsa om det här mer, kommer (om jag nu får ta hem jycken för frun...) inrikta den på mindre rovdjur, gris o eftersök..... på gris Jag är numera omvänd ;D
Publicerat December 2, 200718 yr Författare 1928, ok! där ser man. Tittade lite snabbt på SKKs hemsida o hittar inte plott där. Letar jag på fel namn eller är det inte en ras som godkänts av FCI eller va de nu heter?
Publicerat December 3, 200718 yr Diskuterade med en Alaskatrapper som hade använt plotthundar till pumajakt samt till eftersök på björn när han var guide. När jag frågade honom om varför han valt plott och inte någon av de andra coonhundsraserna så svarade han att plottens styrka var att den aldrig växlade över till något annat spår utan följde det som den blev släppt på först. Det tycker jag kan låta som ett bra eftersöksämne. Kan hålla med mr jim att så här när rasen är ny så är det viktigt att så stor del av hundarna som ges möjlighet att jaga björn så att det går att sålla ut bra och dåliga hundar. Vore ju trist ifall bästa plottämnet blir utsållat ur aveln för att den används som exempelvis älghund. Men samtidigt så kan jag tänka lite grann i NS tankebanor. När plottarna blir fler så kommer det ju så småning om att finnas fler plotthundsägare än vad det finns björnar i tilldelning och dessutom kommer även i framtiden en stor del av björnarna att falla för spetshundar eller av passkyttar på älgjakt. Och blir åteljakten allvar igen så blir det ännu färre dagar för de renodlade björnhundarna. Det jag menar är för framtidens plottägare så kommer plottarna till stor del att användas till annat än björnjakt.
Publicerat December 6, 200718 yr ger mina hundar mat EN gång om dagen och det på kvällen, just för att undvika magomvridning och att hunden ska säcka ihop under jaktdagen, hunden har maximal nytta av fodret 24h efter intag och det är hundar vi pratar om inte valpar eller människor. Få stora givor av mat och vatten ökar risken för magomvridning.. Mina har i stort sett fri tillgång på mat och vatten, vilket passar hundarna och mig ypperligt + att de alltid har ben odyl att gnaga på.
Publicerat December 6, 200718 yr Få stora givor av mat och vatten ökar risken för magomvridning..Mina har i stort sett fri tillgång på mat och vatten, vilket passar hundarna och mig ypperligt + att de alltid har ben odyl att gnaga på. Precis men ge en spets så stora portioner gör den bara fet, skulle jag ha fri tillgång på mat till min hund så vet jag inte när han skulle sluta äta ingen risk för magomvridning om du inte fysiskt aktiverar hunden i samband med utfodring, däremot så ökar hundens kroppstemperatur i samband med matsmältningen ca 1-2 grader och det ihop med aktivitet/jakt blir resultatet 1: Sämre prestationsförmåga. 2: Kollaps. 3: Magomvridning om det finns mat i magen. För att inte sabba tråden så avslutar jag ämnet i denna tråd. Hälsningar Per
Publicerat December 6, 200718 yr Få stora givor av mat och vatten ökar risken för magomvridning..Mina har i stort sett fri tillgång på mat och vatten, vilket passar hundarna och mig ypperligt + att de alltid har ben odyl att gnaga på. Läser jag verkligen rätt?I stort sett fri tillgång på mat?Hur fungerar det?
Publicerat December 6, 200718 yr Det var då ett jäkla gnällande om hundar som äter som flodhästar. ;D Ni ska vara glada att Ni har hundar som äter och inte står och vill ha annat tilltugg för att få i sig kulorna. Mina äter då med god aptit. ;D
Publicerat December 12, 200718 yr Författare Ok har nu en plottik på 7 mån i huset... Att det kan påverka lite med import, karntän o hundgårdsvistelse är självklart. Helt ny familj o bo inne gör sitt till med de förändringnar det innebär. Första natten i bur funkade skitbra. Åksjuk är hon men det går nog över va det lider. Rätt lugn men skygg och försiktigt. Subban (wachteltiken) håller plotten på behörigt avstånd. Få se hur det går framöver. Någon direkt frimodighet ser jag inte än o som sagt lite skygg. Hoppas det går över. Hade det varit min valp från början o den visat den skygghet hon har så hade jag varit rätt fundersam på mentaliteten och om det ska bli någon griseftersökshund av en sån här ???
Publicerat December 12, 200718 yr Ok har nu en plottik på 7 mån i huset... Att det kan påverka lite med import, karntän o hundgårdsvistelse är självklart. Helt ny familj o bo inne gör sitt till med de förändringnar det innebär. Första natten i bur funkade skitbra. Åksjuk är hon men det går nog över va det lider. Rätt lugn men skygg och försiktigt. Subban (wachteltiken) håller plotten på behörigt avstånd. Få se hur det går framöver. Någon direkt frimodighet ser jag inte än o som sagt lite skygg. Hoppas det går över. Hade det varit min valp från början o den visat den skygghet hon har så hade jag varit rätt fundersam på mentaliteten och om det ska bli någon griseftersökshund av en sån här ??? Kul! Grattis NS! Ett foto av damen också vore kul.
Publicerat December 12, 200718 yr Ung tik som jag hoppas landar in på några veckor, mycket nytt nu och en subba som ler, hoppas det går vägen för er, men visa gärna en bild
Publicerat December 12, 200718 yr Kul NS, som sagt jag har själv haft mycket funderingar kring dessa hundar och varit på väg att skaffa en. du får lämna rapporter på hur saker och ting utvecklar sig. Kommer följa med intresse. Talade fö med en kille i dag som beskrev det som att det fanns sjukt mycket svin i Oskarshamstrakten... är det något du känner till?
Publicerat December 12, 200718 yr Hon har nog alldrig sett en kamera... Hon ser ju fin ut om inte annas.
Publicerat December 12, 200718 yr Författare Hönni räknas råtta som rovdjur.... : ;D Har en i fällan vid komposten, kanske snäppet under brunbjörn i storlek men va FN tiken är ju inte så gammal än.. ;D Kanske blir lite plott-jakt i samhället i morgon bitti... Eller så får jag höra med ungarna om någon vill knäppa´n. Måste nog bli 22:an för det är ett riktigt storvilt...!! Men risken finns givetvis att de tar in den i huset för o bo ihop med någon av de andra små råttliknande kräken de redan har (gerbiler o hamster).
Publicerat December 17, 200718 yr Författare Tror att frun kan få plottiken i 40-årspresent.. Tycke verkar uppstått. Bifogar bild. Någon som har koll på hur plotten brukar vara i mentaliteten? Hon är hyfsat lugn (hunden inte frun) men rätt så rädd av sig (fortfarande hunden)... Kommer inte riktigt underfund med skrället. (inte med frun helller iofs.. :) Funderar på om mentaliteten räcker till för att gå i närkamp med större gris. Gick en runda i skogen häromdagen, då var det en helt annan hund i kopplet. Mycket intresserad av alla dofter, speciellt rävskit. Vågar inte släppa henne i skogen än eftersom hon ibland får för sig att det kan vara farligt o komma för nära folk... Man kan ju bli kopplad.. :
Publicerat December 17, 200718 yr Läser jag verkligen rätt?I stort sett fri tillgång på mat?Hur fungerar det? Ja, du läser rätt ;D Funkar yppeligt eftersom hundarna är vana och inte äter mer än vid traditionell utfodring. Snarare tvärtom och jag tror ingen kan tycka att mina hundar är tjocka eller ens lite runda
Publicerat December 17, 200718 yr Precis men ge en spets så stora portioner gör den bara fet, skulle jag ha fri tillgång på mat till min hund så vet jag inte när han skulle sluta äta ingen risk för magomvridning om du inte fysiskt aktiverar hunden i samband med utfodring, däremot så ökar hundens kroppstemperatur i samband med matsmältningen ca 1-2 grader och det ihop med aktivitet/jakt blir resultatet 1: Sämre prestationsförmåga. 2: Kollaps. 3: Magomvridning om det finns mat i magen. För att inte sabba tråden så avslutar jag ämnet i denna tråd.Hälsningar Per Ingen av mina 5 spetsar är det minsta överhull på och de har def. inga problem att prestera i skogen, de har bra återhämtning, hr aldrig någonsin varit i närheten av att kolapsa eller få magomvridning.. De äter ju inte enorma mängder mat bara för att de har fri tillgång! Små mängder mat ett flertal gånger/dag (som min äter) ökar dessutom inte risken för magomvridning. Snarare tvärtom..
Publicerat December 17, 200718 yr Kommer inte riktigt underfund med skrället. (inte med frun helller iofs.. :)Funderar på om mentaliteten räcker till för att gå i närkamp med större gris. Även min fru undviker svin av modell större så ofta hon kan.... ;D Mina hundar har också gjort det till en del De valde/väljer hur utifrån terräng, antal grisar m.m Har du erfarenhet från din hund/ tidigare hundar att de är så modiga att de vid 7 månaders ålder gärna arbetar med vuxen gris? Min/a kopovs var redan då väldigt intresserade av dofter/spår, men vågade inte följa efter i terräng. Det har ändrats, men fortfarande är de försiktiga när det blir tät vass, högt gräs/sly etc. Den killen jag försökte koppla i hop dig med har gett uttryck för att plottarna tenderar att bli lite väl orädda för gris, inte tvärt om.... Såg en tvåårig plott på en jakt. Otoligt glad och tillgiven, nästan barnslig i sin framtoning. Vart dock annorlunda när det dök upp stor sugga...