Publicerat November 30, 200718 yr Vi är några polare som planerar ett gemensamt vapeninköp. En kravbild håller på att tas fram och vi har kommit till kalibervalet. Vapnet är tänkt att användas till allt typ av jakt och tänkt att ersätta flera vapen hos en del av oss. Vi jagar mest rådjur och älg, men grisarna och dov är på g. Ingen av oss är någon prickskytt direkt utan hållen ligger ungeför max på 150 m. Ingen av oss håller på med handladdning utan köper all ammo. Idag har jag en 6,5a som jag trivs mycket bra med. :-* Men snacket går mest runt 308w. Vad gör en 308w som inte en 6,5a kan? ??? ;D /Må
Publicerat November 30, 200718 yr .Vad gör en 308w som inte en 6,5a kan? ??? ;D En 308w kan du skjuta tyngre kulor med :)sen vet jag inga fler fördelar ;D
Publicerat November 30, 200718 yr En .308 ger högre anslagsenergi och större in-utgångshål-kraftigare blodflöde ;D /Micke
Publicerat November 30, 200718 yr Författare En .308 ger högre anslagsenergi och större in-utgångshål-kraftigare blodflöde ;D/Micke Åh f-n... Min undran är väl mer känslomässig än teknisk kanske, upptäckte jag. = Onödig tråd :-[ : /Må
Publicerat November 30, 200718 yr Du får testa min Finnlight 308w vid tillfälle. Vi kan ju se om det går att passa in nån dovhjortsjakt runt jul om du är sugen. // Micke
Publicerat November 30, 200718 yr En 308w kan du skjuta tyngre kulor med :)sen vet jag inga fler fördelar ;D Sen kan mn vända på det och säga att med 6,5 kan du skjuta lättare kulor och därmed lite rakare på längre håll. Men du är klok och håller dig inom de 150 på klövvilt och då är nog de bästa valet en 308W. MVH
Publicerat November 30, 200718 yr 6,5 e svensk och därmed bättre. sen e den snyggare med och mer känslosam 8)
Publicerat November 30, 200718 yr Vi är några polare som planerar ett gemensamt vapeninköp. En kravbild håller på att tas fram och vi har kommit till kalibervalet.Vapnet är tänkt att användas till allt typ av jakt och tänkt att ersätta flera vapen hos en del av oss. Vi jagar mest rådjur och älg, men grisarna och dov är på g. Ingen av oss är någon prickskytt direkt utan hållen ligger ungeför max på 150 m. Ingen av oss håller på med handladdning utan köper all ammo. Idag har jag en 6,5a som jag trivs mycket bra med. :-* Men snacket går mest runt 308w. Vad gör en 308w som inte en 6,5a kan? ??? ;D /Må Absolut ingenting
Publicerat November 30, 200718 yr Författare Du får testa min Finnlight 308w vid tillfälle. Vi kan ju se om det går att passa in nån dovhjortsjakt runt jul om du är sugen.// Micke Låter fint det. Båda två... ;D /Må
Publicerat December 2, 200718 yr Ballistiskt har Du knappt någonting att vinna i kulbana mellan någon av dom. Däremot är nog .308 ett lite bättre val om Du ska jaga älg då den garanterat klarar klass 1 till skillnad mot 6,5.
Publicerat December 3, 200718 yr Ballistiskt har Du knappt någonting att vinna i kulbana mellan någon av dom. Däremot är nog .308 ett lite bättre val om Du ska jaga älg då den garanterat klarar klass 1 till skillnad mot 6,5. Så länge man använder 10,1 grams kulor så har 6,5:an inga problem med klass 1 kraven.
Publicerat December 3, 200718 yr Ballistiskt har Du knappt någonting att vinna i kulbana mellan någon av dom. Däremot är nog .308 ett lite bättre val om Du ska jaga älg då den garanterat klarar klass 1 till skillnad mot 6,5.Jaså?? På vilket sätt klarar den bättre klass 1?? ??? Statistiskt sett så lägger sig älgarna inom en mindre radie med 6.5....än 308....hur förklarar du det?
Publicerat December 4, 200718 yr sen finns ju oxå att många 6,5or i sverige är klass 2or p,g,a piplängden och jag har hafft några 308or och 6,5or , personligen tror jag att det finns det mer fab,ammo till 308an samme
Publicerat December 4, 200718 yr Jaså?? På vilket sätt klarar den bättre klass 1?? ??? Statistiskt sett så lägger sig älgarna inom en mindre radie med 6.5....än 308....hur förklarar du det?Det kan dom inte förklara. dom ska bara gnälla på 6,5 :an ;D
Publicerat December 4, 200718 yr Jaså?? På vilket sätt klarar den bättre klass 1?? ??? Statistiskt sett så lägger sig älgarna inom en mindre radie med 6.5....än 308....hur förklarar du det? 308 win har högre anslagsenergi vid lika tunga kulor än en 6.5X55. Detta gör att 308 win klarar klass 1 kravet* med större marginal är 6.5X55. Vid ett ev. blyförbud så kan 308 win fortfarande komma upp till klass 1 kravet* med kopparkulor, detta klarar inte 6.5X55. * Kulor som väger minst 10 gram måste ha en anslagsenergi på minst 2000 Joule 100 meter från mynningen. Kulor mellan 9 och 10 gram måste ha en anslagsenergi på minst 2700 Joule 100 meter från mynningen.
Publicerat December 4, 200718 yr Ha ha ha ha...att det alltid skall bli dessa diskussioner om ngn råkar säga ngt om vår "kära" 6,5:a ;D ;D ;D Det borde nog vara hugget som stucket vilken kaliber som väljs.....låt smaken avgöra. Själv skulle jag nog välja en kaliber där jag har många kulvikter att välja mellan om den skall fungera som allround bössa....Det kan ju vara lite skoj att använda lättare kulor vid ex. rävjakten m.m Och samtidigt bra med lite tyngre inför älg/gris jakten Kaliber 30 tycker jag är optimal om det är den enda kalibern man skall ha i klass 1..
Publicerat December 4, 200718 yr Vid ett ev. blyförbud så kan 308 win fortfarande komma upp till klass 1 kravet* med kopparkulor, detta klarar inte 6.5X55. Nu spekulerar du i något som inte är verklighet Sajmon. Finns inget i detta landet som tål en välplacerad kula från 6,5;an. Man får KANSKE värdera sina skott lite mer noga än om man har en 416 Rigby men det ser jag ingen nackdel i. Blir så trött på det här tjafset om 6,5;an Har skjutit i över 30 år med en sådan och har inget vilt kvar i skogen > ;D
Publicerat December 4, 200718 yr Annars får ni väl välja en 6,5:a som vid ett ev. blyförbud kan snickras om till en 6,5*284... Jag förespråkar en mysig 270win...trevlig kaliber.
Publicerat December 4, 200718 yr Amakulu, jag spekulerar inte. Skriver enbart fakta som BigJim kan ha nytta av.
Publicerat December 4, 200718 yr Amakulu, jag spekulerar inte. Skriver enbart fakta som BigJim kan ha nytta av.Återigen har jag fel. Konstigt har fel hela tiden ;D
Publicerat December 4, 200718 yr 308 win har högre anslagsenergi vid lika tunga kulor än en 6.5X55. Detta gör att 308 win klarar klass 1 kravet* med större marginal är 6.5X55.Vid ett ev. blyförbud så kan 308 win fortfarande komma upp till klass 1 kravet* med kopparkulor, detta klarar inte 6.5X55. * Kulor som väger minst 10 gram måste ha en anslagsenergi på minst 2000 Joule 100 meter från mynningen. Kulor mellan 9 och 10 gram måste ha en anslagsenergi på minst 2700 Joule 100 meter från mynningen. Jag förstår vad du menar med "marginal"....Men nu kommer det inte att bli blyförbud på många långa år....så att fundera på klass 1-krav mellan 6,5 och 308 i detta läget anser jag helt meningslöst!
Publicerat December 4, 200718 yr Jag skulle lätt kunna införskaffa en 6.5X55 i skåpet, jag är inte rädd för blyförbudet. Det var bara info till trådskaparen.
Publicerat December 4, 200718 yr 6,5 är en underbar kaliber 308 är en bastard i mina ögon och har alltid varit en oäkting. 6,5 har och kommer att skapa lika mycket tjat och elände som det gör om Blaser men båda funkar utmärkt. Mvh Jerry.