Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5x55 vs .308w?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Big Jim,

jag som inte är uppdaterad på remingtons sortiment undrar vad det är som skiljer 700 SPS Tactical från 700 LTR? Vad var det som gjorde att du föredrog SPS framför LTR?

MVH

Henrik

Minns inte exakt. Pipan på LTR är flutad, men framförallt är den ett par tusen dyrare. SPS:en passar plånboken bättre just nu..

/Må

• Svar 81
  • Visningar 42,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Är inte LTR en lättvikts moddel ?annars samma jag kan inte heller mycket om Remington.

Mvh Jerry.

Publicerat
Big Jim,

jag som inte är uppdaterad på remingtons sortiment undrar vad det är som skiljer 700 SPS Tactical från 700 LTR? Vad var det som gjorde att du föredrog SPS framför LTR?

MVH

Henrik

Det är framförallt kolven som skiljer,på LTR sitter det en HS-Precision kolv tillverkad av glasfiber som har en "full length aluminium bedding block" vilket hela hela lådan vilar på.

SPS Tactical har en Hougekolv av formgjuten plast med en tunn gummihinna över, lådan vilar på två aluminiumpelare över kors och lådskruven.

/Micke

Publicerat

Model 700 USR är grymt läcker, utan dessa tillbehör som är påsmetat på bilden.

usr_lg.jpg

http://www.remingtonmilitary.com/usr.htm

Synd bara att ryktet säger att den kostar skjortan, visst en bra bit över 20 000 kr!  :o

Är man sugen så kan man modda sin egna LTR till denna skapelse genom att beställa en PST 25 kolv från Hs Precision.

+ 10 skotts mag.

Publicerat

Ett annat alternativ till SPS borde vara denna,

700tac.jpg

Model 700 XCR Tactical

Den har en Bell&Carlson stock som borde piska Houge-stocken.

Publicerat
  • Författare
Model 700 USR är grymt läcker, utan dessa tillbehör som är påsmetat på bilden.

Synd bara att ryktet säger att den kostar skjortan, visst en bra bit över 20 000 kr!  :o

Är man sugen så kan man modda sin egna LTR till denna skapelse genom att beställa en PST 25 kolv från Hs Precision.

+ 10 skotts mag.

Blir lite väl mycket Blackwater över den tycker jag....  :D

/Må

Publicerat

Hej,

jag var tvungen att kolla upp utbudet efter att jag skrev det senaste inlägget. Den bössan som känns vettigast för mig är utan tvekan LTR som erbjuder en uppgraderad kolv som är helt OK, dessutom har den ett bra "track record" och ligger skapligt till i pris.

USR utan de "tillbehör som är påsmetade på bilden" är väl en LTR? Om jag vill ha 10 skotts magasin så finns det klart mycket bättre lösningar än HS nämligen Badger/AICS. Mitt råd är nog att skaffa en LTR (om man nu vill ha rem 700 ;) ) och den dagen man vill uppgradera koven så tittar man på en McMillan eller Manners. Bägge dessa går att få med alla tänkbara tillbehör som ställbar kolvkam och bakkappa och 10 skottskapacitet för den som så önskar.

Finessen med LTR i mina ögon är att det är ett vettigt startvapen för den somvill skjuta på lite längre håll utan att det för den saken kostar skjortan. Vill man lägga en massa pengar på ett "bättre" vapen så hade jag inte tittat bland fabriksbössorna...

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare
Det är framförallt kolven som skiljer,på LTR sitter det en HS-Precision kolv tillverkad av glasfiber som har en "full length aluminium bedding block" vilket hela hela lådan vilar på.

SPS Tactical har en Hougekolv av formgjuten plast med en tunn gummihinna över, lådan vilar på två aluminiumpelare över kors och lådskruven.

/Micke

Hur är det då med Police LTR? Har den HS-prec kolv? Hittar ingen info om det. 700 Police har det men det står inget om Pol LTR?

Börjar bli rörigt det här tycker jag.. :-  :D Sen att de inte har all info på samma ställe bidrar till förvirringen..

Är det nån skillnad mellan LTR och Police LTR??  ??? ???

/Må

Publicerat

Kolven till Model 700 USR ser ut ungefär så här.

STR_graphic.jpg

Och en LTR.

ltr_3.jpg

Publicerat
  • Författare
Finessen med LTR i mina ögon är att det är ett vettigt startvapen för den somvill skjuta på lite längre håll utan att det för den saken kostar skjortan.

Blir lite "orolig" när du skriver sådär. Ingen av oss är några långhållsskyttar utan är ute efter en smidig oöm bössa i 308 som kan användas både för vak-situationer och olika drev/rörliga sammanhang med snabbare skott. Fastnade just för dessa modeller pga prislapp, trevlig känsla (min uppfattning..  ;)) och allmänt goda omdömen. Lite vikt på bössan skadar inte heller då jag kan vara rekylbesvärad i mellanåt. :'(

Sen vad gäller precision så är väl det inget som skadar om den skjuter bra, men där tror jag att "...det är du som är begrääääääänsningen..." om jag får citera en kapten under GU.  ;D

/Må

Publicerat
Hur är det då med Police LTR? Har den HS-prec kolv? Hittar ingen info om det. 700 Police har det men det står inget om Pol LTR?

Börjar bli rörigt det här tycker jag.. :-  :D Sen att de inte har all info på samma ställe bidrar till förvirringen..

Är det nån skillnad mellan LTR och Police LTR??  ??? ???

/Må

Detta träsk kan man lätt förirra sig i ;D

Ska försöka bena ut detta.

Remington 700 LTR har en 20" pipa eller 50,8cm,kolven är en HS-precision med en aningas bredare framstock, kolvtypen passar för såväl liggande,sittande som stående skytte modellen finns på Remingtons underavdelning "Military"

Remington 700Police har en 26" pipa eller 66cm,kolven är även här från HS-precision men har en lite annan utformning vilket endast gör den lämpad för liggande och sittande skytte,framstocken är rejält bred också,denna modell finns på underavdelningen "Law enforcment"

Remington 700 Police ltr är en kombination av 700 LTR korta 20"pipa nerbäddat i 700 Policens stock.

/Micke

Publicerat
Blir lite "orolig" när du skriver sådär. Ingen av oss är några långhållsskyttar utan är ute efter en smidig oöm bössa i 308 som kan användas både för vak-situationer och olika drev/rörliga sammanhang med snabbare skott. Fastnade just för dessa modeller pga prislapp, trevlig känsla (min uppfattning..  ;)) och allmänt goda omdömen. Lite vikt på bössan skadar inte heller då jag kan vara rekylbesvärad i mellanåt. :'(

Sen vad gäller precision så är väl det inget som skadar om den skjuter bra, men där tror jag att "...det är du som är begrääääääänsningen..." om jag får citera en kapten under GU.  ;D

/Må

Var inte orolig,en 700 LTR passar lika bra till vakjakt på 20m som till 300m-banan som till löpande älg.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Super! Klart som Mälarvatten...

Ok, då är det alltså LTR:en som passar bäst för jakt och de skjutställningar man kan tänkas hamna i då.

/Må

Publicerat
  • Författare
Var inte orolig,en 700 LTR passar lika bra till vakjakt på 20m som till 300m-banan som till löpande älg.

/Micke

;D

Publicerat

Ingen av de där ser ut som jaktbössor  :-

Publicerat

Menar du nån av de här?

Kolven till Model 700 USR ser ut ungefär så här.

STR_graphic.jpg

Och en LTR.

ltr_3.jpg

Publicerat

Att du var så ytlig.....Jag trodde du viste att skönhet kommer innifrån ;D

/Micke

Publicerat

Ytlig nedå inte alls. Jag vill gärna känna lukten av stockoljan som kommer djupt innifrån valnöten när jag lägger an  8)

Skulle kanske, kanske kunna tänka mig en LTR men det skulle inte bringa fram jaktkänslan å lägga an mot den  :-

Publicerat
  • Författare
Ytlig nedå inte alls. Jag vill gärna känna lukten av stockoljan som kommer djupt innifrån valnöten när jag lägger an  8)

Skulle kanske, kanske kunna tänka mig en LTR men det skulle inte bringa fram jaktkänslan å lägga an mot den  :-

Du får väl hälla lite stockolja i snuset, för att få rätt känsla.... ;D

/Må

Publicerat

En tanke föddes hmmmmmmmmm  :P

Publicerat

En vettig människa äntligen. Trä och olje lukt finns det ngt annat. Plast Bah ;D
Publicerat

Uj uj! Har inte kollat mina inlägg sådär noga. Tydligen värre att förorda en 308 framför en 6,5x55 här i forumet än att avbilda profeten som rondellhund i Iran. Jag har själv ägt en 6,5x55 och inget fel i den. Har kompisar som äger 308;or och är mycket nöjd med dom. Ballistiskt så vinner ju faktiskt en 308 i anslagsnergi på alla avstånd. Rekylmässigt är dom nästan lika och i kulbana skiljer det centimetrar på 300m. Massor med kulor finns det till båda men bara dom tyngsta klassar in i klass ett och då med fullånga pipor i 6,5. Har kronograferat laddningarna och det är på håret till klass 1. En kortare pipa så är det automatiskt klass 2 om man ska vara petig. Det problemet har inte 308. Prismässigt är dom nästan lika dyra att skjuta med om man ska träna. Om det blir blyförbud och det är ingen omöjlighet efter nästa val så är 6,5 bye bye till älg om man inte ändrar klassningen. Möjligheten finns då att göra om till -06 , -.284 eller AI och det har jag redan gjort och är kanonnöjd. Det finns massor med kalibrar som är bra allround kalibrar i både 6,5, 7, 7,62, 8 och 9,3mm utan att gräva jättstora hål i plånboken om man vill träna. Däremot måste man nästan handladda idag för att ha råd att skjuta mycket.

Publicerat

Mr Mauser. Alla LTR heter väl Police??

Publicerat

Orkar ni hålla på än ang att 6,5 är bättre än det mesta ;D

Publicerat
Mr Mauser. Alla LTR heter väl Police??

Fick en länk av BigJim och där ser jag skillnaden på en Police LTR och en LTR men som jag skrev i pm till BigJim stod det Police LTR på min när jag fick den trots att det verkar vara en LTR? ???

Skitsamma, en grym studsare är det iaf! 8) 8)