Publicerat December 4, 200718 yr Författare Jag skulle lätt kunna införskaffa en 6.5X55 i skåpet, jag är inte rädd för blyförbudet. Det var bara info till trådskaparen. Köpa min? ;D /Må
Publicerat December 4, 200718 yr Såvitt jag förstår det så var den ursprungliga frågan "Vad gör en 308w som inte en 6,5a kan? " På den frågan har någon dristat sig att svara "absolut ingenting", vilket såklart är alldeles uppåt väggarna . Det som jag skulle säga att 308win "gör" som inte 6,5an kan är bland annat [li]Den får plats i en kort mekanism som ger ett smidigare vapen, dessutom kamras den i princip i alla moderna vapenkonstruktioner. Oavsett om du föredrar cylinderrepeter, halvautomater, dubbelstudsare eller kipplaufs kan du få dessa i 308 win. De korta mekanismerna är också styvare vilken leder till en liten precisionsvinst även om den är svår att se rent praktiskt. Det finns väldigt få mekanismer som är anpassade för en 6.5x55 utan den skramlar som regel runt i en 30-06 anpassad mekanism. [/li][li]Det finns otroligt många fler fabriksladdningar att laborera med när det gäller att hitta en laddning som passar ditt vapen och din jakt för 308 win än vad det gör för 6.5x55. Alla ammunitionstillverkare har 308win i sitt utbud vilket man knappast kan säga om 6.5x55 den som söker laddningar för klass 1 vilt i 6.5x55 har i princip att välja mellan Norma eller Lapua ???[/li][li]Eftersom frågeställaren uppenbarligen är intresserad av att jaga klass 1 vilt med bössan är den kulvikt som blir aktuell för 6.5x55 10.1 grams kulor. För 308 win kan du välja mellan 150, 165, 180 eller 200 grains kulor och samtliga dessa klarar utan problem klass 1 kriterier med undantag för 200 grains kulan har de alla dessutom en flackare kulbana än vad 6.5x55 har med en 10.1 grammare eller i fallet med en 180 grains oryx i princip identisk kulbana.(Kulbanan är faktiskt sämre än på min 9.3x62!!). För egen del laddar jag 150 grains kulor i min 308 win till ca 885 m/s vilket ger en kulbana som 6.5x55 aldrig kan komma i närhet av med klass1 laddningar. [/li][li]Med normala kulor som expanderar till dubbla diametern, vilket är rimligt oavsett om det är kulor i 6.5x55 eller 308 win så blir kulans expanderade area nästan 28% större med en 308 kalibrig kula än vad den blir med en kula i 6.5[/li][li]Om Big Jim sedan börjar handladda så går kulutbudet i 6.5 inta att jämföra med det som finns i 308.[/li] För min del har jag efter att ha skjutit ett antal älgar med 6.5x55 numera pensionerat den som klass1 bössa för att bara använda den till klass2 vilt eller mindre. Det innebär inte att jag påstår att det inte går att skjuta allt svenskt vilt med en 6.5x55, självklart går det men att påstå att 308 win inte skulle ha några fördelar framför 6.5x55 torde väl bara vara ett sätt att provocera ??? Visserligen säger kineserna att "det finns ingen så blind som den som inte vill se" men jag tror knappast att det finns någon här som har satt sådana skygglappar på sig, eller? Jag är den förste att skriva under på att 6.5x55 har en del fördelar som inte 308 har men då handlar det om småviltsjakt eller skytte och inte om jakt efter vilt som kräver klass 1. MVH Henrik
Publicerat December 4, 200718 yr Å herregud........då var denna diskussion igång igen ;D........får se vem som är nästa att anfalla!!?? Spelar ju ingen roll vad nå´n skriver om kalibrarna...alla har olika smak och förhållanden till de olika....frågan är ju bara en smaksak!
Publicerat December 4, 200718 yr Ska jag vara riktigt ärlig och inte jävlas så förstår jag inte riktigt allt jävla vrövel här. Man kan bara sikta och sätta kulan där man skall sen tror jag att djuret är helt ointreserad av vad det är för kula. Allt det här tjatet om att det finns så och så många kulor att ladda med den kalibern och där finns inte många till den kalibern. Jag vet inte hur ni jagar om ni går runt med en fem sex olika laddningar på er, jag brukar leta upp en kula som jag trivs med givet vis en klass ett om det är frågan om det, sen jagar jag med den allt annat är nonsens för mej. Andra länder där skjuter man kronhjort med 243w med stor framgång så vart vill vi komma med allt det här tjatet. Mvh Jerry.
Publicerat December 5, 200718 yr Amakulu en Skåning har alldrig fel vi blir bara missförstådda.En skåning ger sig aldrig ÄVEN om dom har fel. Det kan nämligen vara rätt ;D
Publicerat December 5, 200718 yr Då avslutar vi tråden med att konstatera att 6,5X55 är svensk, charmig, bäst, mild, trevlig. Och den bästa klass 1 kalibern för svenskt vilt 8)
Publicerat December 5, 200718 yr Författare Jag tackar alla som bemödar sig att svara på denna tråd. Jag var ute efter lite vatten på min kvarn för att "överge" min fina 6,5:a, och det tycker jag att jag fått. Ledsen om frågan framkallat ångest eller missförstådda skåningar. Det var inte meningen... I eftermiddag tänkte jag åka till Walter Borg och klämma på några kandidater. :-* /Må
Publicerat December 5, 200718 yr Ska jag vara riktigt ärlig och inte jävlas så förstår jag inte riktigt allt jävla vrövel här.Man kan bara sikta och sätta kulan där man skall sen tror jag att djuret är helt ointreserad av vad det är för kula. Allt det här tjatet om att det finns så och så många kulor att ladda med den kalibern och där finns inte många till den kalibern. Jag vet inte hur ni jagar om ni går runt med en fem sex olika laddningar på er, jag brukar leta upp en kula som jag trivs med givet vis en klass ett om det är frågan om det, sen jagar jag med den allt annat är nonsens för mej. Andra länder där skjuter man kronhjort med 243w med stor framgång så vart vill vi komma med allt det här tjatet. Mvh Jerry. Tagga ner lite Jerry. Tror du har missförstått hela konceptet med ett öppet forum,olika åsikter är en förutsättning för ett intressant diskusionsklimat. Sikta och skjuta kan alla göra men kaliber och kulvalet har mycket större betydelse för många än vad du tror,har man inget konkret att tillföra så är det fritt att avstå inlägg. /Micke
Publicerat December 5, 200718 yr Jag ber om ursäkt att jag brusa upp och då speciellt till den stackaren som starta tråden, åk du till Valter Borg i lugn och ro så hoppas jag att du hittar vad du söker fast jag inte tillfört något. Man är och förblir en halvtosed Skåning. Mvh Jerry
Publicerat December 5, 200718 yr Författare Jag ber om ursäkt att jag brusa upp och då speciellt till den stackaren som starta tråden, åk du till Valter Borg i lugn och ro så hoppas jag att du hittar vad du söker fast jag inte tillfört något.Man är och förblir en halvtosed Skåning. Mvh Jerry Det är lugnt. Kan sålla i inläggen. Har även en skånsk svägerska.... ;D Vad har du själv för klass1-kaliber? /Må
Publicerat December 5, 200718 yr Hej Big Jim det är fan att man alldrig lär sig hålla truten men jag hoppas att du kan ta min ursäkt och alla ni andar oxo nu sitter man här med ågren igen. Jo jag har i studsare 270 W och 9,3x62 använder Swift A Frame till båda. I drillingen har jag 7x65R och Woodleigh kula. Dubbelstudsare 8x57 JRS och oryx kula. Jag har använt 6,5x55 i femton år och var jätte nöjd med den men den fick vika sig när jag köpte Blaser. Ha det bra Big Jim och jag hoppas att du finner vad du söker. Mvh Jerry.
Publicerat December 5, 200718 yr Författare Ok, du verkar inte vara helt ointresserad alltså..... 270 win vs. 308 då? Var hamnar vi då? /Må
Publicerat December 5, 200718 yr Nu plågar du mig jag har alltid varit avig till 308 an så jag anser att 270W är klart trevligare kaliber och det är oxo den kaliber som kommer starkast och det tror jag beror på att den ersätter 6,5 an. om man skall tro på dom största vapenaffärorna så är det så. Nu är det mina egna tankar jag tror alldrig 308an blivit så poppis om det inte varit för att vi hade den som arme kaliber och därmed billig övnings amo. Skall man sen vara ärlig så är det samma historia med 6,5an det var oxo en arme kaliber. Det är klart att den har en kortare låda och därmed smidigare men det är den enda fördel jag hittar i den kalibern,nu är det mina åsikter så du får ta det för vad det är. Mvh Jerry.
Publicerat December 5, 200718 yr Jag vet inte om det var mitt inlägg som Jerry blev irriterad av men jag hade skrivit ytterligare ett svar som jag förpassade till papperskorgen vid närmare eftertanke . Jag är i vart fall inte ett dug irriterad på Jerry om det nu var någon som trodde det. Däremot är jag nyfiken på vad "vröveln" betyder? Jag tror inte att någon har påstått att det inte skulle funka att använda 6.5x55 till klass 1 vilt, det vore korkat att påstå något sådant med tanke på allt det vilt som bevisligen fällts med den kalibern oavsett om den klarat klass 1 eller inte. Att det finns en massa andra laddningar som också skulle funka till klass 1 vilt är vi förmodligen också överens om men nu är en gång för alla klassindelningen vad den är och tyvärr finns det idag inga laddningar med 9 grams kulor som uppfyller kraven på klass1. Att det då finns ett vettigt alternativ i form av 10.1 grams kulor är såklart bra. Alla de 156 grains kulor som jag känner till som finns i fabriksladdad ammunition är emellertid ganska snarlika, det vill säga det är rundnosade mer eller mindre konventionella rundnosade blyspetsar (möjligen undantaget Oryx men diskussioner kring den kulan har en tendens att bli om möjligt ännu mer infekterade så den skall vi kanske lämna därhän för tillfället). Summa summarum hittar jag totalt fem laddningar som uppfyller klass1 kraven om man tittar på 6.5x55. Jag kollade då Norma, Lapua, Sako, RWS och Federal. Dessa fabrikanter hade då minst 37 laddningar för 308 win som var klass 1 och bland dessa finns det en uppsjö av olika kulkonstruktioner, kulvikter och utgångshastigheter. Nu rekommenderar jag givetvis inte någon att "gå runt med fem sex olika laddningar" utan precis som Jerry så provar jag oftast ut en (eller ibland två) laddningar med kulor som jag trivs med. Om man då skulle vilja pröva kulor från Barnes, Swift, RWS eller Nosler så finns inte dessa alternativen i 6.5x55 (vi pratar fortfarande klass 1) däremot finns de allihop i 308 win. För egen brukade jag inför jaktsäsongen ta fram två laddningar till min 308 win, en med en 150 grains kula i 885 m/s för smygjakt och blandjakt oh en tyngre kula i 180-200 grains klassen för drevjakter. För att det skall funka så hafde jag två olika kikare som jag kunde skifta beroende på jaktform. Väldigt sällan (om ens någonsin) har jag skiftat i skogen utan det gjorde jag hemma innan jag for iväg, det kunde ju var drevjakt ena helgen och nästa helg kanske jag skulle vaka på dov vilket gjorde att jag ville ha olika laddningar. Big Jim, om man jämför 270 win med 308 win så blir det i mångt och mycket en fråga om tycke och smak. Gillar man lite lättare kulor i hög fart eller lite tyngre i ågot långsammare fart? Vi skall väl börja med att slå fast att bägge klarar av att dräpa Svenskt klass 1 vilt alldeles utmärkt. Att 270 är en kaliber som ökar i popularitet är nog helt klart och jag håller med om att den på många håll ersätter 6.5x55. MVH Henrik
Publicerat December 5, 200718 yr Henrik jag läser alla dina inlägg med stor respekt jag tycker att du tillför mycket med din kunskap så jag lusläser allt du skriver. Det du skriver tillför mej personligen mycket och det är jag övertygad att det är samma sak för andra forumister. Att det blev som det blev i går tror jag beror på att vi hade en livlig pratstund om just detta när vi jaga i går och alla vet att jag är lätt att dra igång på 308 an. Att jag skulle vara irreterad på dej nej så är inte fallet utan det ligger nog mer hos mig själv. Vrövel ja vad svarar jag på det skitsnack är väl rätt så nära. Jag skall skärpa mig för jag tycker detta forum är otrolgt bra. Mvh Jerry.
Publicerat December 5, 200718 yr Jag tackar alla som bemödar sig att svara på denna tråd. Jag var ute efter lite vatten på min kvarn för att "överge" min fina 6,5:a, och det tycker jag att jag fått. Ledsen om frågan framkallat ångest eller missförstådda skåningar. Det var inte meningen... I eftermiddag tänkte jag åka till Walter Borg och klämma på några kandidater. :-* /Må Då väntar vi alla vid datorn för att läsa ditt inlägg efter att du klämt och känt på bössor i Sveriges "dyraste" vapenbutik ;)
Publicerat December 5, 200718 yr Författare Nära att det inte blev nåt.. Hade planerat att åka hemmifrån runt 2 upp mot storstan, har ca 1,5 timme i bil. Det är flyttkarusell på jobbet och jag var beordrad att utrymma mitt rum innan morgondagen (trots man är pappaledig :'(). Men med en kräksjuk sambo och grabben med öronont natten innan så blev det inte enligt plan. Upptäckte oxå att pyspunkan på pendlarbilen (diesel-Polo, tillika jaktbil ) var total och blev tvungen att åka förbi däckverkstan för att få det fixat. Nåväl, väl uppe så blir det ju alltid en massa (onödigt) snack med kollegorna och sedan tråckla fram genom eftremiddagstrafiken i sthlm c och hitta en inte alltför olaglig parkering (smidigt med Polo) äntrade jag WB 17.35 Well, 25 minuter är bättre än inga minuter alls. Klämde mestadels på Remington 700, SPS , SPS Varmint , LTR , SPS Tactical ;D, Tikka T3 Varmint Gissa vilken det blir /Må
Publicerat December 6, 200718 yr ;D ;DOch jag kör med 9,3 med anledning av det myntade "Thomas Ekberg-begreppet" mosklubba, vilket lät som ljuv musik i mina öron ;D ;D ;D Ha ha ha ha ha !!! BigJim !!! Låt höra nu !! Hur går dina planer ??
Publicerat December 6, 200718 yr Författare Det blir en SPS Tactical om jag får råda. Vi är 4 som ska handla samtidigt, så det kan ju ändras på vägen fram. Men jag brukar få som jag vill... ;D Nu funderar jag mest på vilket montage det ska vara. Vad finns det för snabbfästen som passar till Weaver-bas förrutom Leupold QRW? /Må
Publicerat December 6, 200718 yr Författare Remington 700 SPS Tactical http://www.remington.com/products/firearms...del_700_SPS.asp /Må
Publicerat December 6, 200718 yr Big Jim, jag som inte är uppdaterad på remingtons sortiment undrar vad det är som skiljer 700 SPS Tactical från 700 LTR? Vad var det som gjorde att du föredrog SPS framför LTR? MVH Henrik